verschil ME & MS?

Alle vragen over diagnose en testen. Welke testen voor ME (cvs)? Wat betekenen de resultaten?

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
aquamarijn
Actief lid
Berichten: 460
Lid geworden op: 03 jun 2011, 11:00

verschil ME & MS?

Bericht door aquamarijn »

ik kwam online een oude bekende tegen, we kregen 10 jaar geleden zo ongeveer tegelijk de diagnose ME.
echter... bij haar is ondanks de diagnose MS gesteld! en nu stelt de arts dus dat ze al die tijd al MS had en geen ME!

nu weet ik dat ze voor de diagnose MS een MRI kunnen maken en hersenvocht afnemen om te onderzoeken.

maar nu vraag ik mij af, hoe kun je -los van MRI en hersenvocht- het verschil zien tussen ME en MS?! of eigenlijk, zou niet een deel van de mensen met ME MS kunnen hebben zonder dit te weten, doordat er nooit een MRI gemaakt is of hersenvocht is onderzocht?

ik ben hier zelf wel wat huiverig voor, want zij heeft nogsteeds grotendeels dezelfde klachten als ik, en bovendien schijn je ook ME te kunnen hebben naast MS?!
magnetronnie
Gevorderd lid
Berichten: 536
Lid geworden op: 27 nov 2010, 10:15

verschil ME & MS?

Bericht door magnetronnie »

Het lijkt me soms erg lastig om het verschil te zien bij sommige patiënten, dus ik kan me goed voorstellen dat er met enige regelmaat verkeerde diagnoses worden gesteld.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Multiple_sclerose#Diagnose
Ik geloof dat de MRI bij MS een duidelijker beeld laat zien van de laesies. Er zat in ieder geval verschil tussen laesies bij ME en bij MS.

Toevallig iemand die weet of post-exertionele malaise ook bij MS voorkomt? Dat lijkt me namelijk hét onderscheidende kenmerk tussen ME en MS. Hoewel misschien lastig te herkennen voor de patiënt en bovendien is het geloof ik moeilijk te objectiveren.
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

verschil ME & MS?

Bericht door bloemetje »

magnetronnie schreef:Toevallig iemand die weet of post-exertionele malaise ook bij MS voorkomt? Dat lijkt me namelijk hét onderscheidende kenmerk tussen ME en MS. Hoewel misschien lastig te herkennen voor de patiënt en bovendien is het geloof ik moeilijk te objectiveren.
Ik ken persoonlijk niemand met MS, maar een vriendin van mij wel en die zegt dat die MS-patient ook altijd moe is. Gelukkig voor die patient is werken niet onmogelijk. Maar net zoals bij ME-ers, zal ook de ene MS-er niet de andere zijn?

Grootste kenmerk van MS kan uitval zijn, dus zolang ik die klachten niet heb en nu na jaren nog niemand die er verstand van heeft dit aankaart, hou ik het maar bij M.E.

Lijkt me overigens wel een interessante vraag voor Vermeulen. Die kan er vast veel zinnigere dingen over zeggen, dan ik.
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
Gebruikersavatar
Zuiderzon
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2994
Lid geworden op: 13 okt 2005, 10:48
Locatie: Onder de zon
Contacteer:

Bericht door Zuiderzon »

Leesvoer.

Andere topics: Interessant artikel:
Verschillen tussen ME/CVS en MS door Maija Haavisto

Tot slot:
Jodi Bassett van The Humminbird's Foundation for ME heeft verschillende tabellen opgemaakt om een vergelijking te maken tussen ME en MS:
  • De gelijkenissen op medisch vlak tussen ME en MS
  • Politieke en sociale verschillen tussen ME en MS
  • Medische verschillen tussen ME en MS
Admin
Laatst gewijzigd door Zuiderzon op 26 jul 2011, 16:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoop doet leven!
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

Off topic, maar telkens denk ik 'wat een aardige quote' en nu wil ik dat ff laten weten. Geweldig onderschrift van Louisa: Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis -
(Chinees gezegde)


We zijn allemaal sterren, een lampje in ons huis of gewoonweg een bikkel om maar niet bij de pakken neer te gaan zitten!

Fijne dag allemaal, liefs van Bloem ---> die in een filosofische bui is
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Dank je wel, filosofische bloem :wink:, voor het compliment. En jouw persoonlijke omschrijving/uitleg daarbij vind ik helemaal prima!!! :D.

Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Bericht door stargazertje »

Ik schrik toch wel van de informatie die ik hier vind. Maar wat lijken ze op elkaar. :( Ik begin me wel af te vragen of ik niet MS ipv ME heb. Zou dat zijn waarom Lelystad me niet kan helpen?

laatste Link Zuiderzon werkt trouwens niet.
sorry: http://www.hfme.org/mevsms.htm moet het zijn, hierboven ook gewijzigd, admin
Gebruikersavatar
Fleur
Actief lid
Berichten: 487
Lid geworden op: 05 aug 2010, 07:38
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Fleur »

Ik vind de overeenkomsten ook zorgwekkend.

Maar er zijn ook veel verschillen, zie de verschillende tabellen.

De link van zuiderzon werk inderdaad niet, deze wel http://www.hfme.org/mevsms.htm

Groetjes Yvonne
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Bericht door stargazertje »

Is er ook zo'n site maar dan in het NL? Mijn hersens lijken de Engelse tekst niet meer te kunnen vertalen. :( Chinees is misschien nog makkelijker. ;)
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

louisa schreef:Dank je wel, filosofische bloem :wink:, voor het compliment. En jouw persoonlijke omschrijving/uitleg daarbij vind ik helemaal prima!!! :D.

Groetjes, Louisa
Ik ben vandaag begonnen te lezen in 'De theeceremonie' en zit er al helemaal in! Ms ben ik daarom ik zulke Oosterse sferen :mrgreen:
Gebruikersavatar
aquamarijn
Actief lid
Berichten: 460
Lid geworden op: 03 jun 2011, 11:00

Bericht door aquamarijn »

bedankt voor jullie reacties! dat overzicht met de verschillen tussen MS en ME is toch wel eng hoor, ik wist natuurlijk al dat er veel overlap was, maar zo op een rijtje gezet is het verschil nihil?!
wat dat betreft hoop ik toch ooit nog eens een mri te krijgen...
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

Mij lijkt het grootste verschil toch dat je van M.E. grotendeels goed ziek bent en van M.S. minder. Daar verschuift het accent naar de handicap/uitval van ledematen.

Althans dat is mijn beperkte observatie in mijn kennissenkring. Verbeter me maar als ik fout zit.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
aquamarijn
Actief lid
Berichten: 460
Lid geworden op: 03 jun 2011, 11:00

Bericht door aquamarijn »

dat was ook mijn leken-idee van het verschil tussen MS en ME. maar als ik die links lees die anderen hierboven plaatsten, dan schijnen ook MSers weer ziek te kunnen worden van bijv, inspanning en dan niet alleen uitvalsverschijnselen :s moeilijk,moeilijk...
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Er zijn volgens mij ook veel overeenkomsten, ik heb ook al een paar keer uitvalsverschijnselen gehad, dat was wel toen ik heel streng dieet volgde, en toen ik weer wat meer ging eten, was dat ook over. :roll:
I take one day at a time, unless they all attack at once.
Plaats reactie