's Avonds voel ik mij goed, batt opgeladen of valse energie?

Stel hier je vragen omtrent ME (cvs) en help elkaar verder.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
san-34
Gevorderd lid
Berichten: 562
Lid geworden op: 01 apr 2011, 18:14

's Avonds voel ik mij goed, batt opgeladen of valse energie?

Bericht door san-34 »

's Ochtends en 's middags voel ik me eigenlijk altijd enorm brak, alsof ik een kater heb. Maar 's avonds voel ik mij vaak best goed, soms zelfs een normaal mens ;) nou ja bijna dan.

Nu heb ik weleens gelezen dat je lichaam overschakeld naar een soort overleefstand. Het maakt dan adrenaline aan om door te kunnen gaan, wat zou betekenen dat dit een soort valse energie is waar je later de prijs voor moet betalen.

Maar op het forum heb ik ook weleens gelezen dat het bij ons gewoon een hele dag duurt voordat onze (reserve?) batterijen zijn opgeladen. Dat zou betekenen dat je die energie wel mag gebruiken zonder dat je er de volgende dag voor gestraft word??

Weet iemand welke van de twee theoriën klopt? (Naar mijn idee herken ik adrenaline-energie altijd aan een racende hartslag, klopt dit?)
"Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read."
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door felixloena »

Het kan ook te maken hebben met je melatonine?
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
metoo
Gevorderd lid
Berichten: 832
Lid geworden op: 25 jun 2010, 14:31

Bericht door metoo »

Ik heb dat ook, dat ik mij 's avonds weer een beetje mens begin te voelen, en daardoor ook vaak te laat in bed lig...ben al wel mijn hele leven meer een avondmens dan een ochtendmens geweest...maar zou dat evt. dus met de melatonine te maken kunnen hebben?
Ik heb laatst een pot met melatonine van Now (3mg) in huis gehaald, maar durf er niet goed aan te beginnen, omdat ik ook veel negatieve verhalen/ervaringen hierover lees...dus vraag mij sterk af of het iets voor mij zou kunnen zijn...
Hope is the thing with feathers
That perches in the soul,
And sings the tune without the words
And never stops at all...
(Emily Dickinson)
diederik
Gevorderd lid
Berichten: 2628
Lid geworden op: 21 jun 2009, 18:38
Locatie: Antwerpen

's Avonds voel ik mij goed, batt opgeladen of valse energie?

Bericht door diederik »

san-34 schreef:Maar op het forum heb ik ook weleens gelezen dat het bij ons gewoon een hele dag duurt voordat onze (reserve?) batterijen zijn opgeladen. Dat zou betekenen dat je die energie wel mag gebruiken zonder dat je er de volgende dag voor gestraft word??
zo voelt het voor mij toch, al is het puur m'n eigen gevoel. Dan ben ik 's morgens zo brak dat ik veel rust tot de namiddag, en dan voel ik me 's avonds een paar uur relatief goed.

Maar het kan ook een vals gevoel zijn natuurlijk. Of verschilt mss nog van ME-patiënt tot ME-patiënt.
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Bericht door sterre »

Nou ik weet wel dat ik altijd een ochtendmens ben geweest tot dat ik ziek werd. Nu begin ik pas te leven tegen 11.00 uur. Ik kom echt langzaam op gang. En inderdaad soms sávonds gaat het best wel maar soms ook niet.
Verwarrend allemaal.

Groetjs,
Sterre
Gebruikersavatar
Jazzie
Gevorderd lid
Berichten: 1400
Lid geworden op: 13 okt 2005, 09:06

Bericht door Jazzie »

In de 8 jaar dat ik ziek ben is dat altijd de rode draad geweest: 's Ochtends en 's middags brak (en qua uiterlijk bleek, wazige blik), 's avonds energiek (en een gezonde kleur, heldere ogen). Geen idee hoe dit te verklaren is en of het een bekend verschijnsel is bij ME/CVS. Voorheen was ik meer een ochtendmens.
Ik maak meestal wel gebruik van mijn avond-energie om dingen te doen die overdag niet gaan. En ik heb niet het idee dat dat een negatieve werking heeft.
Gebruikersavatar
san-34
Gevorderd lid
Berichten: 562
Lid geworden op: 01 apr 2011, 18:14

Bericht door san-34 »

ik ben nooit echt een ochtend of een avond mens geweest. Ik draaide wisselende diensten, de ene keer vanaf half 6 s ochtends de andere keer tot s nachts(en ging dan soms zelfs door tot s ochtends als m'n volgende dienst weer laat was). Dus het is niet iets wat van nature bij mij hoort.
"Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read."
Gebruikersavatar
poppetje
Donateur
Donateur
Berichten: 1735
Lid geworden op: 25 aug 2010, 09:59

Bericht door poppetje »

Heel herkenbaar, al sinds het begin van mijn ziekte ben ik 's morgens en 's middags het slechtst, in de loop van de dag knap ik ietsje op en in de avond / vaak na het avondeten voel ik mij het beste en betrap ik me erop dat ik plannetjes maak voor de volgende dag, helaas iedere ochtend als je wakker wordt begint het weer helemaal opnieuw. Ook ik "leef" in de late middag en avonduren. Plan/doe nooit iets in de ochtend, dat gaat gewoon niet, te slap, te lage bloeddruk, te beroerd. Als ik echt ergens heen moet dat probeer ik dat altijd laat in de middag of de avond te doen.

Ik denk zelf dat bloeddruk en vochtbalans en energie via voeding een grote rol speelt. Ik heb veel last van een hele lage bloeddruk/orth hypotensie/POTS. Die is in de ochtend beduidend erger dan later op de dag. In de loop van de dag bouw je gewoon een betere vocht en voedingsbalans op (door eten en drinken door de dag en je lichaam lijkt dan langzaam toch wat op gang te komen).

Ik heb me altijd afgevraagd wat het toch is dat er gebeurt tussen die avond dat je je soms redelijk voelt en de ochtend waarin in je totaal een wrak voelt. Waarschijnlijk is het lange liggen in de nacht (zonder vocht en voeding) er mede de reden van dat je na een goede avond, in de ochtend weer helemaal op nul lijkt te beginnen.

Balen.....
emootje
Actief lid
Berichten: 446
Lid geworden op: 20 jul 2010, 09:53
Locatie: Lunteren

Bericht door emootje »

Ik herken het ook 's morgens brak en s' avonds op m'n best. Zelf denk ik dat het aan de (nor)adrenaline ligt die in de ochtend op z'n hoogst is en s' avonds en s' nachts op z'n laagst is.
Bijlagen
heartrate and epinephrine circadian.JPG
heartrate and epinephrine circadian.JPG (18.25 KiB) 885 keer bekeken
Gebruikersavatar
ikje
Beginner
Berichten: 48
Lid geworden op: 13 mar 2011, 16:42

Bericht door ikje »

heel herkenbaar,zoals poppetje al zei kan ik er ook 's avonds van genieten plannen te maken voor de volgende dag en ben ik er ook elke keer nog van overtuigd dat ik de dag nadien gewoon uit m'n bed ga springen alsof het niets is...

tot de wekker gaat,wat voor leuke of verplichte plannen ik dan ook heb... het duurd dan meestal een half uur tot een uur (soms langer) voor ik de kracht en de moed bijeen geraapt heb om echt uit bed te kruipen...
en zoals bij de meesten hier blijft dat brakke gevoel ook hier meestal hangen tot 18 a 19u waarna ik me meestal heel wat beter ga voelen. kan dan zo van de avond genieten dat ik er echt zonde van maak om weer te gaan slapen en opnieuw te beginnen...
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Ik heb een medische cursus gevolgd en daar vertelden ze dat als je s ochtends je bed niet uitkan, dat dat te maken heeft met de lever.

en dat kan wel kloppen want veel ME-ers hebben slechte leverwaarden, volgens mij doordat de darmen te veel afvalstoffen doorlaten naar de lever, en de lever krijgt die niet verwerkt.
I take one day at a time, unless they all attack at once.
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Bericht door sterre »

@ Karolien; dat zou op zich wel een goede verklaring zijn want ik was laatst bij een voetreflexzone therapeut en de plek van de lever deed echt pijn. Niet dat ik geloof dat ik beter van deze therapie word hoor die illusie is al vervlogen na alle therapieen :wink: maar het is super ontspannend echt even een relax momentje die we zo hard nodig hebben. Wat zou je kunnen doen om de lever te ontgiften? Behalve dan vastenkuren want daar ben ik niet zo weg van. En mag ik vragen waar je deze cursus hebt gedaan? Lijkt mij wel interessant.

Groetjs,
Sterre
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Je kan mariadistel nemen om de lever te ontgiften, en je kan ook een leverreiniging doen, maar dat is wel ingrijpend, Marlène heeft dit gedaan...

En die kursus was 4dlife, die bestaat ondertussen niet meer, de oprichter geeft nog wel kursussen,g eloof ik, je kan mss es googlen naar Dirk Oelibrandt...of Hilde Verhulst, een pracht van een vrouw...

ze zijn wel ontzettend duur, ik heb maar 2 jaar gevolgd van de 5...
I take one day at a time, unless they all attack at once.
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Bericht door sterre »

Oke thanks! Die therapeut had het ook over mariadistel dit past beter bij mij dan vastenkuren. Ik kan daar echt niet tegen hoor. Ik heb het eens geprobeerd en ben bij de dokter terecht gekomen het ging echt niet goed met mij dus ik begin er niet meer aan.

Groetjes,
Sterre
Gebruikersavatar
san-34
Gevorderd lid
Berichten: 562
Lid geworden op: 01 apr 2011, 18:14

Bericht door san-34 »

mariadistel, ik moest het echt even 5x lezen haha een bommel-ding momentje ;) ik vind het best een logische verklaring. Alleen al het feit dat de meesten van ons volledig intollerant zijn voor alcohol geeft wel aan dat onze lever niet goed werkt.
"Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read."
Plaats reactie