Hoe weet je of je lekkende darmen hebt.

Alle vragen over diagnose en testen. Welke testen voor ME (cvs)? Wat betekenen de resultaten?

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Fleur
Actief lid
Berichten: 487
Lid geworden op: 05 aug 2010, 07:38
Locatie: Apeldoorn

Hoe weet je of je lekkende darmen hebt.

Bericht door Fleur »

Misschien een domme vraag, maar hoe weet je nu eigenlijk of je lekkende darmen hebt?

Is daar een test voor en zo ja welke. Of weet je dat door bepaalde symptomen?

Mijn ontlasting is al eens onderzocht op parasieten, gisten, schimmels, kolonievormende eenheden e.d. en daar kwam niets bijzonders uit.

Maar ik heb al wel 2,5 jaar diarree, en niemand schijnt te weten waar dit aan kan liggen.

Groetjes Yvonne
Gebruikersavatar
memsi
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 358
Lid geworden op: 15 dec 2010, 14:42

Bericht door memsi »

Je kan een lekkende darm opsporen met een urinetest. Kost ongeveer 20 euro.
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

diarree komt ook dikwijls doordat je intolerant bent aan bepaalde voeding, nl. melk, of gluten...
I take one day at a time, unless they all attack at once.
diederik
Gevorderd lid
Berichten: 2628
Lid geworden op: 21 jun 2009, 18:38
Locatie: Antwerpen

Bericht door diederik »

memsi schreef:Je kan een lekkende darm opsporen met een urinetest. Kost ongeveer 20 euro.
Die geeft idd weer of er veel H2S (giftig gas van darmbacteriën) in je systeem zit.
Is naar 't schijnt wel maar 85% conclusief.


Verder is een van de testen, sCD14 een goeie indicatie van hoe lek uw darm is, nl. hoeveel endotoxine van dode darmbacteriën er in uw bloed zit of iets in dien aard
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door felixloena »

Die geeft idd weer of er veel H2S (giftig gas van darmbacteriën) in je systeem zit.
Is naar 't schijnt wel maar 85% conclusief.


Verder is een van de testen, sCD14 een goeie indicatie van hoe lek uw darm is, nl. hoeveel endotoxine van dode darmbacteriën er in uw bloed zit of iets in dien aard
Bij mij was de urinetest negatief, terwijl ik volgens mijn bloed (sCD14) lekkende darmen heb. Ik denk dat de bloedtest het meest betrouwbaar is. Die bloedtest wordt gedaan door DML. Ik weet niet of andere artsen dit ook doen.
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
Fleur
Actief lid
Berichten: 487
Lid geworden op: 05 aug 2010, 07:38
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Fleur »

Dank jullie wel voor jullie reacties,

Ik heb over 3 weken weer een afspraak met PvM en zal hem vragen of hij mijn bloed hierop kan testen.

Ik denk niet dat het iets te maken heeft met een intollerantie, want mijn darmproblemen zijn begonnen nadat ik een zware griepvirus heb opgelopen 2,5 jaar geleden. Daarvoor nooit ergens last van gehad.

Vanmorgen heb ik heel erge buikpijn gehad, dat ik amper nog rechtop kon staan. Het gaat nu weer een stuk beter, maar doen lekkende darmen ook pijn, of vergiftigd het alleen je lichaam zonder dat je er iets van merkt?

Groetjes Yvonne
diederik
Gevorderd lid
Berichten: 2628
Lid geworden op: 21 jun 2009, 18:38
Locatie: Antwerpen

Bericht door diederik »

felixloena schreef:Bij mij was de urinetest negatief, terwijl ik volgens mijn bloed (sCD14) lekkende darmen heb. Ik denk dat de bloedtest het meest betrouwbaar is. Die bloedtest wordt gedaan door DML. Ik weet niet of andere artsen dit ook doen.
Bij mij ook, urine was net niet positief hoewel KDM er op basis van bep. urologische problemen van overtuigd is dat die regio vol H2S zit (jullie noemen hem hier altijd DML hehe, grappig hoe dat van forum tot forum verschilt)

sCD14 was inderdaad wél heel positief, of wat je 'positief' kunt noemen heh, 15118 waar hij onder de 5000 zou moeten zitten.

Dus is wel handig van allebei te hebben dan weet je meer :)


yvonnevdp schreef:Ik denk niet dat het iets te maken heeft met een intollerantie, want mijn darmproblemen zijn begonnen nadat ik een zware griepvirus heb opgelopen 2,5 jaar geleden. Daarvoor nooit ergens last van gehad.
Da weet je ni hoor, veel mensen schijnen latente intoleranties te hebben waar ze weinig van merken tot een bepaald punt;
of mss dat je intoleranties hebt ontwikkeld veroorzaakt door lekkende darm. Hoe meer onverteerde etensresten/eiwitten die darm doorlaat, hoe meer je immuunsysteem gaat overreageren op bepaalde voedingsstoffen.

Als je een lekkende darm hebt, lijk een IgG-intolerantietest mij dan ook heel nuttig, ook al denk je zelf da je niks hebt.
Van melkproducten had ik het zelf al ontdekt, maar toen uit de IgG-test ook gluten, soja, eieren, hazelnoten, amandelen, bonen, ui, knoflook, gist, schaaldieren en mss vergeet ik nog iets, tevoorschijn kwamen, schrok ik toch ook wel even hoor, van de meerderheid daarvan zou ik ht nooit beseft hebben.
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Toen ik met mijn dochter naar DML geweest ben voor de lactostesten, moest ze lactose drinken en diezelfde avond had ze vreselijke diarree, nog nooit zo erg gehad...
Maar intoleranties en lekkende darmen kunnen samenhangen, he,het is wat Diederik schrijft.
I take one day at a time, unless they all attack at once.
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door felixloena »

Ik dacht ook geen voedsel intoleranties te hebben, maar een bloedtest bewees het tegendeel. Ik heb een intolerantie voor gist, eieren en caseine. Volgens mij is dit het gevolg van de lekkende darmen, zoals diederik ook al schrijft.

Ik had trouwens amper darmproblemen, ik had juist heel erge maagklachten. Nu ik echter de voor mij slechte voedingsmiddelen uit mijn dieet heb geschrapt, en als ik ze toch soms een keer binnen krijg, dan heb ik een heel duidelijke reactie.
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
tanto
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1606
Lid geworden op: 21 feb 2008, 08:09
Locatie: ZH

Bericht door tanto »

Lekkende darm en intoleranties gaan niet altijd samen. Mijn darmen zijn helemaal lek (zowel SCD14 als H2S erg positief), maar uit de Igg test kwam bij mij nauwelijks iets. Ik merk ook niet echt dat ik na het eten van gluten melk of wat dan ook meer klachten krijg. Slechts een beperkt aantal dingen kan ik echt niet verdragen (rietsuiker en mosterd bijvoorbeeld, maar daar kan ik wel omheen eten :)).
Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom (A. Einstein)

Absence of proof is not proof of absence
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door felixloena »

@Tanto, zo zie je maar dat het voor iedereen heel verschillend is. De bloedtest is dan de manier om het aan te tonen.
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Tanto, alleen bij rietsuiker of ook bij gewone suiker en fructose?
I take one day at a time, unless they all attack at once.
Gebruikersavatar
tanto
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1606
Lid geworden op: 21 feb 2008, 08:09
Locatie: ZH

Bericht door tanto »

Alleen rietsuiker.
Ik heb wel voor de zekerheid een fructosearm dieet gekregen en suiker eet ik toch al nauwelijks dus misschien weet ik dat ook gewoon niet. Maar uit de testen kwam zeker niet dat ik voor deze dingen intolerant zou zijn.
Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom (A. Einstein)

Absence of proof is not proof of absence
Gebruikersavatar
Fleur
Actief lid
Berichten: 487
Lid geworden op: 05 aug 2010, 07:38
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Fleur »

Ik denk dat ik toch ook een IgG-intollerantietest laat doen, want dat kan het dus ook zijn.

En dus ook een sCD14 test. Ik hoop dat er dan wat uitkomt, want dit duurt nu al veel te lang.

Hopelijk kan dit via PvM.

Dank jullie wel voor de info
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Bericht door sterre »

Worden deze testen ook vergoed door het ziekenfonds?

Groetjes,
Sterre
Plaats reactie