bloedwaarden te positief door zelfdokteren met supplementen?

Alle vragen over diagnose en testen. Welke testen voor ME (cvs)? Wat betekenen de resultaten?

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Mijn vit D was binnen de normen volgens de dokter, het was 19.
Dan lees ik hier op het forum en elders dat 19 extreem weinig is, en dat je zeker 100 of meer moet hebben.
Dan heb ik zelf de vit D gekocht en ingenomen, op eigen houtje.

Maar natuurlijk is dit gebaseerd op bloedonderzoek, zo maar int wilde weg, zou ik dat niet doen.(is het ook allemaal te duur voor)
Bloed laten trekken is mi het eerste wat je doet als je je moe voelt.

Wel neem ik andere suplementen op eigen houtje, (maar dan vooral op natuurlijke basis, zoals chlorella, ginseng...)vermits door de industrialisering er veel te weinig goede voedingsstoffen nog in onze voeding zit.


toen mijn dochter zo slecht was, liet ik haar bloed 3x per jaar nakijken...
I take one day at a time, unless they all attack at once.
diederik
Gevorderd lid
Berichten: 2628
Lid geworden op: 21 jun 2009, 18:38
Locatie: Antwerpen

Bericht door diederik »

@tanto: ik denk dat De Meirleir B12 niet test, omdat de bloedwaarde niet altijd iets zegt over hoeveel B12 er ook effectief door de weefsels wordt opgenomen. Je kan dus een B12-tekort hebben hoewel er in je bloed wel genoeg zit.

Als ik het me goed herinner was dat toch het geval bij een gedeelte ME-patiënten, bij ruggeprik of hersenvocht of iets in dien aard bleek er veel te weinig B12 daar aanwezig hoewel hun bloedtesten altijd okee leken.


Dus behalve dat er soms problemen zijn om de darmen alles te laten opnemen en in het bloed te krijgen, kan er dan ook bij de volgende stap een opnameprobleem zijn, dat de cellen vanalles niet uit het bloed kunnen opnemen :-)
Ik weet weinig.
Gebruikersavatar
mieperdepiep
Gevorderd lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 07 apr 2011, 13:32

Bericht door mieperdepiep »

@tanto: ik denk dat De Meirleir B12 niet test, omdat de bloedwaarde niet altijd iets zegt over hoeveel B12 er ook effectief door de weefsels wordt opgenomen. Je kan dus een B12-tekort hebben hoewel er in je bloed wel genoeg zit.
dan is er ook nog de actief B12 test, een stuk betrouwbaarder maar ook niet 100%
En inderdaad, de referentiewaarden zouden wel iets losser gehanteerd mogen worden
Er kan een groot verschil zitten tussen serum B12 en B12 op celniveau, helaas weten veel artsen dit niet
diederik
Gevorderd lid
Berichten: 2628
Lid geworden op: 21 jun 2009, 18:38
Locatie: Antwerpen

Bericht door diederik »

karolien schreef:Maar natuurlijk is dit gebaseerd op bloedonderzoek, zo maar int wilde weg, zou ik dat niet doen.(is het ook allemaal te duur voor)
Hoe bedoel je, duur? Toen ik enorm vit D-tekort had, moest ik D-Cure ampullen pakken, die zaten met 3 in een dozeke en dat kostte 3 euro, zonder voorschrift. Dus 1€pr ampul :D
(25.000 IU per ampul).

In totaal heeft me dat toen dus misschien 30-40 euro gekost en toen ik een jaar later bij De Meirleir kwam, zat ik al in een (lichtjes te) hoge waarde van vit D dus weinig geld voor veel succes!
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

@ Miep

Wees gerust, ik zet niets neer als ik er niet zeker van ben. De website die je aanhaalt, bevestigt mijn eerdere beweringen:

"Een overdosering vitamine D door zonnen is onmogelijk gebleken."

"Terug naar het vitamine D. Daarvan is altijd aangenomen dat een geringe verhoging van de huidige Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid al zou leiden tot allerlei bijwerkingen en dan vooral een te hoge kalkopname en te hoog calcium in het bloed. Met de verandering van inzichten in de stofwisseling van vitamine D is ook duidelijk geworden dat een teveel aan vitamine D met daarbij behorende bijwerkingen niet makkelijk gaat.

Dat heeft deels te maken met het feit dat het vitamine d dat wordt ingenomen een inactief vitamine D is. Met andere woorden, het heeft nog geen activiteit en kan diverse processen nog niet beïnvloeden. Het is meer een onbewerkt vitamine D dat dient als voorraad. Pas bij het actief maken ervan treden er allerlei effecten op. En juist dat actief maken wordt door het lichaam goed gereguleerd.

Dat wil echter niet zeggen dat er geen bijwerkingen kunnen ontstaan. Bij bepaalde ziektebeelden, maar ook bepaalde medicatie kan vitamine D wel degelijk bijwerkingen en verhoging van calcium in het bloed veroorzaken. Daarnaast is nog onvoldoende bekend wat de effecten zijn na enkele jaren van een hogere dan noodzakelijke dosering vitamine D.

"Bedenk dat we vroeger de mensen ook niet controleerden bij de inname van levertraan."
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
tanto
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1606
Lid geworden op: 21 feb 2008, 08:09
Locatie: ZH

Bericht door tanto »

*correctie, toen ik een tekort had was mijn D ook rond de 20. Na voorgeschreven bij-inname was deze 60 en later bij DML 61. Wel raar Karolien dat 19 bij jou niet als een tekort werd gezien. Zo zie je maar.
Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom (A. Einstein)

Absence of proof is not proof of absence
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

fjaulnir,

Het ging met niet alleen over de suplementen vit d, hoor
als ik nu zou krijgen wat ik al uitgegeven heb op de voorbije jaren aan suplementen,en behandelingen , dan zou ik me wel een schoon autootje kunnen aanschaffen!
I take one day at a time, unless they all attack at once.
Gebruikersavatar
senna
Donateur
Donateur
Berichten: 2623
Lid geworden op: 26 mei 2009, 11:42

Bericht door senna »

DML schrijft hoge dosis b12 voor om het teveel aan NO te neutraliseren.
Hij test zelfs de beginwaarde niet.

Ook Vit D is bij mij niet getest en toch schrijft hij dat ook voor via DHS (3 mg ! 2x per dag).
Het leven is een feest, maar ik kan (nog) niet ingaan op de uitnodiging !

Facebook : Lyme België/Belgique Protest
Time For Lyme BE-NL
diederik
Gevorderd lid
Berichten: 2628
Lid geworden op: 21 jun 2009, 18:38
Locatie: Antwerpen

Bericht door diederik »

senna schreef:Ook Vit D is bij mij niet getest en toch schrijft hij dat ook voor via DHS (3 mg ! 2x per dag).
Pakte gij GCMAF? dat is een vitamine-D-bindend proteine ofzoiets dus dan zult ge zeker veel extra vit D nodig hebben, ongeacht van hoeveel er al in uw lijf zat denk ik...


@tanto: cool, ik zat ook rond de 19-20, dat vonden ze toen ook een extreem tekort. Kwam toen idd na een kuur ook rond de 60 uit maar dat was echt de ondergrens dus moest ik voort blijven pakken tot ik aan de 90 kwam was volgens hun normaal zou zijn voor ne jongen van mijn leeftijd.
diederik
Gevorderd lid
Berichten: 2628
Lid geworden op: 21 jun 2009, 18:38
Locatie: Antwerpen

Bericht door diederik »

karolien schreef:fjaulnir,

Het ging met niet alleen over de suplementen vit d, hoor
als ik nu zou krijgen wat ik al uitgegeven heb op de voorbije jaren aan suplementen,en behandelingen , dan zou ik me wel een schoon autootje kunnen aanschaffen!

Gelukkig zijn we meestal zo ziek dat we toch niet veilig auto kunnen rijden :mrgreen:
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Zo ziek ben ik niet meer, hoor, dat ik geen auto kan rijden.
En dat hoop ik voor anderen ook...
I take one day at a time, unless they all attack at once.
diederik
Gevorderd lid
Berichten: 2628
Lid geworden op: 21 jun 2009, 18:38
Locatie: Antwerpen

Bericht door diederik »

karolien schreef:Zo ziek ben ik niet meer, hoor, dat ik geen auto kan rijden.
En dat hoop ik voor anderen ook...

Ah, ik zou het niet aandurven, met een concentratie als zwitserse gatenkaas...
Zelfs als ik met de fiets rijd ben ik zo verward dat ik constant moet opletten/wakkerworden om niet omver te worden gereden (en ik woon dan al in een rustig dorp :roll: ), maar met een fiets kun je tenminste zelf niemand anders omverrijden.

Fysiek zou het indd niet zo'n probleem zijn.



Maargoed, het was vooral bedoeld als klein positief randje aan een k**situatie, niet gelukt blijkbaar :mrgreen:
Gebruikersavatar
senna
Donateur
Donateur
Berichten: 2623
Lid geworden op: 26 mei 2009, 11:42

Bericht door senna »

Nee, geen GC Maf.
Maar DHS schrijft hij heel veel voor denk ik.

Neem jij nog vit D ?
Het leven is een feest, maar ik kan (nog) niet ingaan op de uitnodiging !

Facebook : Lyme België/Belgique Protest
Time For Lyme BE-NL
diederik
Gevorderd lid
Berichten: 2628
Lid geworden op: 21 jun 2009, 18:38
Locatie: Antwerpen

Bericht door diederik »

Nee, DML had het er niet over en mn waardes waren nu okee, bovendien het afgelopen halfjaar heel de tijd in de zon gelegen hier dus dat zit wel goed
Ik weet weinig.
Gebruikersavatar
cleopatra
Donateur
Donateur
Berichten: 455
Lid geworden op: 28 feb 2010, 16:19

Bericht door cleopatra »

Er zijn blijkbaar 2 verschillende soorten vit.D

De gewone (25 hydroxy vit. D3) - die de huisarts test, en de 1.25 di OH vitamine D.

Vit D was bij mij ook maar 20, dus moest ik van de huisarts D-cure nemen, maar volgens DML moest ik eerst de andere test afwachten, want blijkbaar was die waarde bij vele patiënten te hoog en dan kan het toxisch zijn als je vit.D bijneemt.

De ref.waarden die ik heb van het labo zijn ;
30-60 ng/ml =normaal
>100 ng/ml = toxisch
Plaats reactie