Welke voeding zorgt bij jullie voor een serieuze dip?

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

orange
Beginner
Berichten: 66
Lid geworden op: 21 jun 2010, 08:59
Contacteer:

Welke voeding zorgt bij jullie voor een serieuze dip?

Bericht door orange »

Hallo,

Gisteravond bij vrienden glutenvrije pasta gegeten (ik zou van de dokter glutenvrij moeten eten maar ben nog steeds niet begonnen). Ik dacht: a goed laten we eens proberen --> lekker! Nadien te horen gekregen dat de pasta op basis van maïs was. Nu heb ik al ondervonden dat maïs niet goed voor me is (dokter bevestigde dit, er zit een bepaalde stof in waar ik ws op reageer). En idd --> deze voormiddag was ik een wrak: mijn benen wogen precies 100kg, ik kon niet voor- of achteruit. Mentaal ook serieus slecht, het hoefde weer allemaal niet meer voor mij en het huilen stond mij nader dan het lachen.

Dit soort inzinkingen ondervind ik ook bij het eten van gerookt vlees, het zitten in de rook van de BBQ (ge-BBQ-ed vlees kan ik sowieso niet eten, word ik onmiddellijk ziek van). Zuivel durf ik ook al niet meer te eten.

Ik vraag mij gewoon af of ik het ga kunnen proberen glutenvrij te eten aangezien heel veel vervangproducten op basis van maïs zijn...

Zijn er nog mensen met deze uitgesproken klachten?

Zijn er nog mensen met ervaring bij het glutenvrij eten en die tips hebben?

Ik zou ook willen proberen soya-vrij te eten maar eet ook al geen zuivel dus hoe los ik dat dan weer op?

Sorry vele vragen maar zit echt wel in de knoop ...

Groetjes,
Orange
Gebruikersavatar
spring
Donateur
Donateur
Berichten: 619
Lid geworden op: 27 okt 2010, 16:44

Welke voeding zorgt bij jullie voor een serieuze dip?

Bericht door spring »

Hoi Orange,

Ik heb hele andere voedingsklachten. Ik word ziek van suiker en alles dat met alle soorten meel te maken heeft, behalve brood. Ik ga er enorm van boeren en ben daarna een paar dagen ziek. Heb dan ook een vieze smaak in mijn mond.

Maar de tip die ik je wilde geven is: Rijstmelk. Als vervanging voor soya. Amandelmelk kan ook, maar is nog duurder. Rijstmelk van Rice hebben ze bij Jumbo. Daar is het ong € 1,90 geloof ik of € 2 per pak van een liter. Bij de natuurvoedingswinkels hebben ze t ook maar daar is het duurder.

Groetjes,
Spring
I'm feeling like a Monday but someday I'll be Saturday night!
(Bon Jovi)
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Welke voeding zorgt bij jullie voor een serieuze dip?

Bericht door felixloena »

Die rijstmelk...gebruik je die gewoon als melk, dus als drinken, of gebruik je het ook in gerechten? Mijn vriendin heeft een pak voor me gekocht, maar heb het nog niet geprobeerd.
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
mieperdepiep
Gevorderd lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 07 apr 2011, 13:32

Bericht door mieperdepiep »

Ik word ook echt ziek van suiker. Bananen ook trouwens. Caffeine is ook een No-No. Melkproducten heb ik een tijd geleden al ingeruild voor een lactosevrije versie, gaat iets beter. Soja vind ik echt heel vies en daar hoor ik ook steeds meer slechte verhalen over. En over het algemeen reageer ik niet goed op zwaar verteerbaar eten zoals pasta's, wit brood enz.
Veel lichtverteerbaar eten, veel rauwkosten en heel veel eiwitten en niet te veel koolhydraten, dan voel ik me stukken beter.
Als ik niet op mijn eten let, dan is het net of mijn lichaam ineens uitgeschakeld word en opgeeft, beter weet ik het niet te omschrijven
stier
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1972
Lid geworden op: 15 apr 2010, 16:52
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door stier »

Ik heb ook meerder producten waar ik helemaal naar van word. Van sommige merk ik het niet zo sterk. Maar geef je mij een kop gewone koffie met bijv. een gebakje met suiker.... dan kun je me de rest van de dag op bed leggen.
Every day may not be good, but there's something good in every day.
Gebruikersavatar
spring
Donateur
Donateur
Berichten: 619
Lid geworden op: 27 okt 2010, 16:44

Bericht door spring »

Die rijstmelk...gebruik je die gewoon als melk, dus als drinken, of gebruik je het ook in gerechten? Mijn vriendin heeft een pak voor me gekocht, maar heb het nog niet geprobeerd.


Ik gebruik het om havermout mee te maken. Gewoon vind ik het niet lekker. Het is erg zoet en het heeft een heel specifieke smaak. In gerechten moet je er rekening mee houden dat het veel wateriger is dan melk. Als je het wel lekker vind om zo te drinken dan hebben ze ook kleine pakjes om mee te nemen. Er zijn ook verschillende smaken (vanille, chocolade) maar daar zit weer van alles in wat de meesten onder ons niet kunnen hebben. En die smaakjes hebben ze vlgs mij niet in kleine pakjes.
I'm feeling like a Monday but someday I'll be Saturday night!
(Bon Jovi)
Gebruikersavatar
angels
Actief lid
Berichten: 126
Lid geworden op: 08 jun 2011, 18:10

Welke voeding zorgt bij jullie voor een serieuze dip?

Bericht door angels »

orange schreef:Hallo,

Gisteravond bij vrienden glutenvrije pasta gegeten (ik zou van de dokter glutenvrij moeten eten maar ben nog steeds niet begonnen). Ik dacht: a goed laten we eens proberen --> lekker! Nadien te horen gekregen dat de pasta op basis van maïs was. Nu heb ik al ondervonden dat maïs niet goed voor me is (dokter bevestigde dit, er zit een bepaalde stof in waar ik ws op reageer). En idd --> deze voormiddag was ik een wrak: mijn benen wogen precies 100kg, ik kon niet voor- of achteruit. Mentaal ook serieus slecht, het hoefde weer allemaal niet meer voor mij en het huilen stond mij nader dan het lachen.

Dit soort inzinkingen ondervind ik ook bij het eten van gerookt vlees, het zitten in de rook van de BBQ (ge-BBQ-ed vlees kan ik sowieso niet eten, word ik onmiddellijk ziek van). Zuivel durf ik ook al niet meer te eten.

Ik vraag mij gewoon af of ik het ga kunnen proberen glutenvrij te eten aangezien heel veel vervangproducten op basis van maïs zijn...

Zijn er nog mensen met deze uitgesproken klachten?

Zijn er nog mensen met ervaring bij het glutenvrij eten en die tips hebben?

Ik zou ook willen proberen soya-vrij te eten maar eet ook al geen zuivel dus hoe los ik dat dan weer op?

Sorry vele vragen maar zit echt wel in de knoop ...

Groetjes,
Orange
Er is lactosevrije melk te koop bij o.a. AH en Jumbo. Er is mij verteld dat er pasta te koop is op basis van rijst bij de betere toko's Moet zelf nog gaan kijken. Ik heb wel mihoen op basis van rijst bij AH en ik zag vermicelli liggen. Glutenvrije producten kun je kant en klaar kopen. Ik heb van Schär wel eens meel gehaald om koekjes te bakken maar werd er erg misselijk van, zal wel iets in zitten waar ik niet tegen kan.
Kijk eens op www.livaad.nl Daar staat heel veel. Ik blader altijd graag door het 'plaadjesboek'.
Ik vermoed bij mezelf dat ik wat last heb van 'opstapeling' noem ik het maar. Tot een bepaald moment kan ik best wat verdragen maar opeens is het dan op. Totale vermoeidheid inderdaad is het gevolg.
Vorig jaar het ik de imupro 300 test gehad en daar kwamen verschillende intoleranties uit. Toen ik begon met het weglaten daarvan knapte ik na 5 dagen al aanzienlijk op. Ging ik ook wel weer eens de fout in was de reactie heftig en duurde inderdaad 5 dagen tot ik weer helemaal fit was.
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Welke voeding zorgt bij jullie voor een serieuze dip?

Bericht door felixloena »

te koop is op basis van rijst bij de betere toko's
In natuurvoedingswinkels is ook heel veel te koop. Gltutenvrije krackers, veel producten op basis van rijst.
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Welke voeding zorgt bij jullie voor een serieuze dip?

Bericht door bloemetje »

Glutenvrije past op basis van rijst is zeker aan te raden en smaakt wel oke. Bij mij is suiker een noodlottig geval. Dat kreeg ik een keer per abuis binnen en was erna hondsberoerd. Staat op de lijst van zaken die forbidden (test US Biotek) zijn bij mij. Dus nu ben ik ook gewaarschuwd wat de andere forbidden zaken betreft. Smokkelen of zondigen? Mij niet gezien!

Ik concludeerde dit weekend heel trots dat ik al ruim een jaar op dit dieet (geen suiker, gluten, caseine, ei, en nog een stuk of vijf zaken, maar die zijn minder ingrijpend) zit en nog steeds niet ook maar een slokje van manlief zijn Belgische pintjes heb genomen. Applaus!
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Welke voeding zorgt bij jullie voor een serieuze dip?

Bericht door bloemetje »

Ohja: rijstmelk is gemakkelijk als vervanger van melk te gebruiken. Sommige merken kun je zelfs opschuimen voor bij de koffie!
Gebruikersavatar
san-34
Gevorderd lid
Berichten: 562
Lid geworden op: 01 apr 2011, 18:14

Welke voeding zorgt bij jullie voor een serieuze dip?

Bericht door san-34 »

wat gek dat een hoop van jullie juist zieker worden van suiker en cafeïne. Voor mij is dit vaak de enige manier om de dag door te komen. Zijn er nog bekende triggers waar je emotioneel onstabiel van word? Daar heb ik namelijk veel last van
"Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read."
Gebruikersavatar
mieperdepiep
Gevorderd lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 07 apr 2011, 13:32

Bericht door mieperdepiep »

caffeine en suiker werkte bij mij eerst ook, maar datt is maar een korte termijn "oplossing" :wink: Nu werkt het bij mij juist averechts
orange
Beginner
Berichten: 66
Lid geworden op: 21 jun 2010, 08:59
Contacteer:

Bericht door orange »

mieperdepiep schreef:Ik word ook echt ziek van suiker. Bananen ook trouwens. Caffeine is ook een No-No. Melkproducten heb ik een tijd geleden al ingeruild voor een lactosevrije versie, gaat iets beter. Soja vind ik echt heel vies en daar hoor ik ook steeds meer slechte verhalen over. En over het algemeen reageer ik niet goed op zwaar verteerbaar eten zoals pasta's, wit brood enz.
Veel lichtverteerbaar eten, veel rauwkosten en heel veel eiwitten en niet te veel koolhydraten, dan voel ik me stukken beter.
Als ik niet op mijn eten let, dan is het net of mijn lichaam ineens uitgeschakeld word en opgeeft, beter weet ik het niet te omschrijven
Ik zou het niet beter kunnen omschrijven! Maar omdat sommige voedingsmiddelen tot 24 u later pas reacties kunnen geven is het zo moeilijk om te weten wat je nu juist voelt door wat ....

Orange
orange
Beginner
Berichten: 66
Lid geworden op: 21 jun 2010, 08:59
Contacteer:

Welke voeding zorgt bij jullie voor een serieuze dip?

Bericht door orange »

angels schreef:
orange schreef:Hallo,

Gisteravond bij vrienden glutenvrije pasta gegeten (ik zou van de dokter glutenvrij moeten eten maar ben nog steeds niet begonnen). Ik dacht: a goed laten we eens proberen --> lekker! Nadien te horen gekregen dat de pasta op basis van maïs was. Nu heb ik al ondervonden dat maïs niet goed voor me is (dokter bevestigde dit, er zit een bepaalde stof in waar ik ws op reageer). En idd --> deze voormiddag was ik een wrak: mijn benen wogen precies 100kg, ik kon niet voor- of achteruit. Mentaal ook serieus slecht, het hoefde weer allemaal niet meer voor mij en het huilen stond mij nader dan het lachen.

Dit soort inzinkingen ondervind ik ook bij het eten van gerookt vlees, het zitten in de rook van de BBQ (ge-BBQ-ed vlees kan ik sowieso niet eten, word ik onmiddellijk ziek van). Zuivel durf ik ook al niet meer te eten.

Ik vraag mij gewoon af of ik het ga kunnen proberen glutenvrij te eten aangezien heel veel vervangproducten op basis van maïs zijn...

Zijn er nog mensen met deze uitgesproken klachten?

Zijn er nog mensen met ervaring bij het glutenvrij eten en die tips hebben?

Ik zou ook willen proberen soya-vrij te eten maar eet ook al geen zuivel dus hoe los ik dat dan weer op?

Sorry vele vragen maar zit echt wel in de knoop ...

Groetjes,
Orange
Er is lactosevrije melk te koop bij o.a. AH en Jumbo. Er is mij verteld dat er pasta te koop is op basis van rijst bij de betere toko's Moet zelf nog gaan kijken. Ik heb wel mihoen op basis van rijst bij AH en ik zag vermicelli liggen. Glutenvrije producten kun je kant en klaar kopen. Ik heb van Schär wel eens meel gehaald om koekjes te bakken maar werd er erg misselijk van, zal wel iets in zitten waar ik niet tegen kan.
Kijk eens op www.livaad.nl Daar staat heel veel. Ik blader altijd graag door het 'plaadjesboek'.
Ik vermoed bij mezelf dat ik wat last heb van 'opstapeling' noem ik het maar. Tot een bepaald moment kan ik best wat verdragen maar opeens is het dan op. Totale vermoeidheid inderdaad is het gevolg.
Vorig jaar het ik de imupro 300 test gehad en daar kwamen verschillende intoleranties uit. Toen ik begon met het weglaten daarvan knapte ik na 5 dagen al aanzienlijk op. Ging ik ook wel weer eens de fout in was de reactie heftig en duurde inderdaad 5 dagen tot ik weer helemaal fit was.
IK denk dat ik inderddad weer eens serieus zal moeten diëten om alle gifstoffen uit mijn lijf te krijgen.

Het nadeel van die testen i.v.m. inoleranties is dat wanneer je bepaalde voedingsmiddelen al heel lang uit je voeding bant ze het niet kunnen nagaan dus om het te laten testen zou je alles weer moeten eten en daar ben ik dus als de dood voor ...

Orange
orange
Beginner
Berichten: 66
Lid geworden op: 21 jun 2010, 08:59
Contacteer:

Welke voeding zorgt bij jullie voor een serieuze dip?

Bericht door orange »

bloemetje schreef:Glutenvrije past op basis van rijst is zeker aan te raden en smaakt wel oke. Bij mij is suiker een noodlottig geval. Dat kreeg ik een keer per abuis binnen en was erna hondsberoerd. Staat op de lijst van zaken die forbidden (test US Biotek) zijn bij mij. Dus nu ben ik ook gewaarschuwd wat de andere forbidden zaken betreft. Smokkelen of zondigen? Mij niet gezien!

Ik concludeerde dit weekend heel trots dat ik al ruim een jaar op dit dieet (geen suiker, gluten, caseine, ei, en nog een stuk of vijf zaken, maar die zijn minder ingrijpend) zit en nog steeds niet ook maar een slokje van manlief zijn Belgische pintjes heb genomen. Applaus!
Proficiat Bloemetje!!!!

Orange
Plaats reactie