Wie studeert er nog meer?

Discussies over studeren/school en ME (cvs).

Moderator: Moderators

Marloes
Gevorderd lid
Berichten: 1297
Lid geworden op: 15 okt 2005, 14:42

Wie studeert er nog meer?

Bericht door Marloes »

Hallo allemaal,

Ik studeer zoals de meesten van jullie wel weten Psychologie aan de Open Universiteit. Ook Christine is dit jaar begonnen met haar studie.
Marjolijn gaat toch ook verder met die van haar, en Zuiderzon heeft vorig jaar haar studie gehaald.
Zijn er verder nog anderen die studeren?
Misschien is het leuk om in dit topic je vorderingen bij te houden, of het te laten weten als je een tentamen hebt. Ook kunnen we natuurlijk praten over problemen waar je door je ME/CVS/FM tegenaan loopt.

Groetjes,
Marloes
George
Beginner
Berichten: 58
Lid geworden op: 30 okt 2005, 14:00

Bericht door George »

hallo,

Ik studeer werktuigbouwkunde op Windesheim in Zwolle. Ik heb een aangepast rooster, ik ga max. 4 uur per dag naar school. Daarna is de energie echt op :cry: . het is niet makkelijk, maar tot nu toe gaat het redelijk. volgende week heb ik mijn eerste tentamens, het zal blijken hoe die gaan...
OP windesheim gaan ze redelijk goed met mijn beprekingen om, je kunt heel veel aangeven en veranderen. Tot nu toe ben ik zeer tevreden.
sasjuh
Beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 nov 2005, 16:12
Contacteer:

Bericht door sasjuh »

Ik ben dit jaar geslaagd voor mijn vmbo diploma
Ik leer momenteel voor verzorgende .. daarna wil ik doorgaan voor kinderverpleegkundige. Ik moet in februari stage gaan lopen. maar het gaat nu niet goed met mij. Ik moet het nog een paar weken aan kijken .. gaat het nog niet beter dan hoef ik geen stage te lopen van de school (wat ik dan dus echt een tegenvaller vind) en anders mag ik minder uren gaan lopen. Nog even afwachten dus. Gelukkig heb ik veel vrienden en die helpen mij overal doorheen.

groetjes sacha
* 8 jaar diabetes
* 2005: lactose intollerantie
* 2005: cvs
* 2005: schildklier stopt er langszaam mee
* 2005: spieren aan het verzuren
* tijd met mn nieren lopen tobben

www.members.lycos.nl/kisses16
Wiets
Beginner
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 nov 2005, 14:57

Bericht door Wiets »

Ik zit in mijn laatste jaar van de opleiding SPW, begin februari mag ik weer stage lopen een half jaar lang. Ik hoop dat ik op een NSO of een PSZ terecht kan komen....
Wel doe ik stages met aanpassing van de uren, maar 20 uur per week.

meer heb ik niet te melden haha

groetjes Wiets
Musicchris
Beginner
Berichten: 95
Lid geworden op: 07 dec 2005, 19:10

Bericht door Musicchris »

Zoals Marloes al schreef studeer ik ook, sinds september. En het gaat eigenlijk boven verwachting goed. Dat wil zeggen.. tot nu toe heb ik alles in een keer gehaald!
het kost me wel enorm veel energie, ik doe er weinig dingen meer naast, maar dat vind ik niet erg want ik vind het heel erg leuk.
Ik heb soms echt het idee dat het allemaal een stuk beter gaat. Alsof die studie me positieve energie geeft ofzo. natuurlijk heb ik ook wel eens een terugval. Ik heb nu gewoon echt teveel gedaan en ga twee weken bij mn ouders uitrusten. Geen colleges volgen dus. Maar wel leren en proberen toch mijn tentamens te jhalen.

De universiteit van Groningen gaat er ook heel goed mee om. Ik kan vier of vijf jaar extra geld krijgen van hun, als het nodig zou zijn, en ze regelen als het nodig is aangepaste stoelen enzo. KOrtom, ik word aan alle kanten goed geholpen!

Groetjes
Christine
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

George,

Is het Windeheim in Zwolle een Hogeschool met meerdere stromingen of alleen een soort vroegere HTS ofzo? Ik vraag dit omdat mijn zoon het wel heeft gehad over de School voor Journalistiek in Zwolle.....
Biancavia
Actief lid
Berichten: 299
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:14

Bericht door Biancavia »

Ik heb vorig jaar helaas moeten stoppen met mijn studie, omdat het stagejaar te zwaar was.
George
Beginner
Berichten: 58
Lid geworden op: 30 okt 2005, 14:00

Bericht door George »

annac schreef:
Is het Windeheim in Zwolle een Hogeschool met meerdere stromingen of alleen een soort vroegere HTS ofzo? Ik vraag dit omdat mijn zoon het wel heeft gehad over de School voor Journalistiek in Zwolle.....
hallo Annac,

Windesheim heeft allerlei opleidingen. Niet alleen technische. Kijk eens op www.windesheim.nl daar staat veeeel meer op dan ik je kan vertellen.
Het klopt wel dat de vroegere HTS nu bij Windesheim zit (maar dat is al vele jaren zo.) Er is op Windesheim een heleboel aandacht voor het studeren met een functiebeperking. Misschien iets voor uw zoon?
Gebruikersavatar
Guido_den_Broeder
Gevorderd lid
Berichten: 1203
Lid geworden op: 16 okt 2005, 16:50

Bericht door Guido_den_Broeder »

Biancavia schreef:Ik heb vorig jaar helaas moeten stoppen met mijn studie, omdat het stagejaar te zwaar was.
Hoi Biancavia,

Dat is jammer, zeg. Heb je niet gevraagd om je programma te mogen aanpassen? Ze zijn verplicht om daaraan mee te werken.
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Hai, George, bedankt voor je reactie.

Heb inderdaad de site van Windesheim al bekeken, maar kon geen opleiding journalistiek vinden. En dan nog is het lastig, want dan zou hij te ver van ons vandaan moeten wonen. Misschien als hij wat meer a/d beterende hand is?

Voorlopig is het plan Geschiedenis a/d OU te studeren en als de tijd rijp is/hij beter is of hij een bepaald niveau heeft bereikt, dan kan hij misschien op de gewone Universiteit overstappen.

Maar dat is zware toekomst muziek......

Wat Biancavia betreft: weer zo'n voorbeeld van het laten zwemmen en laten stikken van cvs-ers.....Verplichtingen, daar hebben vele onderwijsinstanties een broertje dood aan.
Gebruikersavatar
Gabutje
Gevorderd lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 07 mar 2006, 13:40

Bericht door Gabutje »

Ik studeer momenteel integrale veiligheidskunde aan de HU.

Ik moet nu nog het laatste half jaar het theorie gedeelte afronden, dan rest mijn nog 8 maanden stage en een scriptie. Ik had mijn stage afgebroken omdat ik ingestort was, ik kon gewoon niet verder meer. Maar achteraf misschien wel beter zo, want straks als ik stage ga lopen dan is dat het enige waar ik me dan nog bezig mee moet houden. Want ik moest na mijn stage steeds door naar school en straks dan niet meer. Wel heeft school moeite met mij ivm het zoeken naar een geschikte stageplaats, dat is mij nu al verteld. Misschien dat ik het Canisius Ziekenhuis ga proberen? Helaas zal ik nooit wat met deze opleiding doen, want ik moet full time kunnen werken om mijn functie goed te kunnen uitvoeren. Ik ben al blij als ik drie dagen kan gaan werken.

Ik tevens ook al een MBO opleiding afgerond, met pijn en moeite, vele strijden die geleverd zijn. En ook hier met deze opleiding kan ik niets mee in de toekomst.

Ik zou graag een schoeversopleiding management-assistente willen volgen, omdat ik dat meer toekomst perspectief mee heb. Maar krijg hiervoor geen studiefinanciering en studielening voor.
Nu wordt de opleiding ook bij de LOI aangeboden met een schoevers-diploma, wellicht is dat dan mijn enigste optie.

Ik ga nu 1 dag in de week naar school (dat is gewoon mijn lesrooster), het grote probleem is de opdrachten. Veel schrijven, zoeken via internet etc... en dat is me gewoon te intesief. Nadeel is we werken vaak in groepen en voel me daarom ook schuldig als ik het niet red. Vaak krijg ik wel wat kortere opdrachten of wat makkelijkere opdrachten bij het verdelen in de groep, niet dat het zo specifiek besproken wordt, maar is gewoon altijd zo gegaan.

Mijn grootste angst is als ik ga/moet werken, hoe ik dat aan moet pakken? en hoe de toekomst dan uitziet? In april krijg ik weer een tentamen en moet ik wat opdrachten afronden en inleveren.
Als dat goed gaat, dan nog één periode aan theorie te gaan. Dan ben ik weer een stapje vooruit.

Morgen afspraak met studie & handicap, om te bespreken hoe nu verder.
Ik heb CVS al 12 jaar, maar weet het sinds augustus 2005 pas. Op mijn school duurt het een eeuw voordat je een afspraak met iemand hebt.
* Liever eigenwijs dan helemaal geen zelfvertrouwen! (Loesje)
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Ben benieuwd naar je gesprek met studie en handicap.

Daar hadden wij het vanavond met mijn zoon ook nog ff over, en hoe zijn studie communicatie zo is mis gegaan....

Nu gaat het studeren (a/d open universiteit) helemaal niet meer, eigenlijk, zit hij bijna continu mentaal in een crisis situatie. Ook al omdat hij sinds 2005 op zich zelf woont , wat hem veel te veel energie kost. Maar terug bij mij wonen wil hij ook niet, wat ik kan begrijpen. Zelfs es een nachtje slapen bij mij durft hij niet, omdat hij dan weer verandert van omgeving en hij dus beroerder denk te slapen. Kortom, niet eenvoudig dus......en eigenlijk soms knap hopeloos.

20 maart naar het Universitair Medisch Centrum Groningen, afdeling psychiatrie, want daar wonen wij. En hopelijk ook gebruik kunnende maken van de net kersvers gestarte poli onbegrepen ziekten.

En met het toekosts perspectief zit ook mijn zoon: vooral de groepsopdrachten of langere tijd werken lukt gewoonweg niet.

Sterkte
Gebruikersavatar
Gabutje
Gevorderd lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 07 mar 2006, 13:40

Bericht door Gabutje »

Ik heb net het gesprek gehad met studie & handicap, hij verraste mij zeer door te zeggen dat school mij schandalig behandelt heeft en me te lang heeft laten zwerven.

Nu blijkt dat er bij studiefinanciering wegens ziekte de mogelijkheid bestaat om extra financiering aan te vragen (daar moet ik nog achterheen) en tevens kan ik mijn studiejaar vertraging recht trekken door een verlenging aan te vragen met een doktersverklaring (dat houdt in minder schuld). De school heeft zelf ook een potje en werkt met fondsen samen, dus die kunnen wellicht ook wat betekenen.
Daarnaast moest ik een vak inhalen vanwege de aanwezigheidsverplichting, wellicht zijn daar ook mogelijkheden in omdat mijn opdracht wel met een voldoende is beoordeeld (vanwege de regels telt deze nu niet mee). Gezien het feit dat ik niet zonder reden te veel afwezig ben geweest.
Dit zou in houden dat ik einde van dit studiejaar alles op theorie gedeelte kan halen.

De mogelijkheid om eerder met mijn scriptie moet besproken worden en de mogelijkheden voor mijn stage.

Kortom: het gesprek heeft mij nieuwe energie gegeven om mijn opleiding alsnog af te maken.

Ik wil misschien tijdens mijn stage nog een thuisstudie volgen, omdat ik met mijn huidig opleiding nooit een toekomst zal hebben. Dit kan ik dan lekker op mijn eigen tempo doen.

Zodadelijk om 13.00 uur een gesprek met de decaan en dan weet ik ook meer over de bovenstaande punten.

Annac, ik zou je aanraden om toch nog een gesprek te voeren met studie & handicap van jouw zoon's school en meegaan. Dat wil ook nog wel eens helpen, als ouders meegaan.
Er wordt te vaak misbruik gemaakt, met allerlei smoesjes dat een student met echte problemen vaak in de steek wordt gelaten. Misschien eens voorstellen of je zoon dichter bij jullie wilt gaan wonen, zodat hij toch op zich zelf woont, maar dat jij misschien wat makkelijker hem kan ondersteunen door bijv. hulp in huishouden of andere dingen. Ik woon zelf nog thuis en gelukkig maar, anders had ik me nooit door twee studies heen kunnen worstelen. Ik zelf heb ook minder psychische problemen. Maar je zoon zal toch ooit een keuze moeten maken, want op deze wijze komt hij niet verder en zakt hij nog dieper in de problemen.

Ik denk dat je zoon te veel hooi op zijn vork neemt, wel graag wilt maar gewoon niet meer kan. Dan zal hij moeten kijken naar de mogelijkheden die hij wel heeft. Soms hebben mensen even de tijd nodig om de knoop door te hakken. Ik ook, maar nu krijg ik beetje bij beetje nieuwe spirit.

En misschien stoot ik hiermee iemand tegen het hoofd, maar de opmerking dat hij bang is om van verandering van omgeving te krijgen is voornamelijk angst. Want de situatie waarin hij nu leeft is ook zwaar en ongunstig. Dus het is net kiezen uit twee kwaden. Voor hetzelfde geld, gaat hij door terug in huis te komen er op vooruit, door dat hij meer energie heeft voor andere dingen. Hij heeft nu toch een huishouden te runnen, te combineren met zijn studie etc... Die druk kan dan verlicht worden. Ik moet zelf nog cognitieve gedragstherapie volgen, en ik heb ook moeite hiermee zoals met hun standpunten. Maar één ding moet ik ze wel gelijk geven, door alles negatief te relateren zal je een grote angst creeren die misschien niet helemaal terecht is. Psychische hulp is wel aan te raden.

Ik hou jullie nog op de hoogte!
* Liever eigenwijs dan helemaal geen zelfvertrouwen! (Loesje)
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Bedankt voor je rectie, Gabutje.

Mijn etage is wat te klein voor nog een zoon er weer bij, maar ik zit wel te speculeren te verhuizen naar net iets groter, zodat hij erbij kan of aas op een etage vlak bij mij, als een buurman gaat verhuizen. Ik ga nu wel wat vaker naar hem toe en zijn vader ook.

Wat ik niet begrepen heb is wat studie en handicap nu daadwerkelijk meer voor je kon betekenen dan beamen dat school je schandelijk behandeld had: dat wist je zelf immers ook wel? Ja, achteraf heb ik spijt dat ik destijds me er niet mee heb bemoeid toen het fout ging met de mentor van zijn groep en de miscommunicatie met de decaan: ik wilde hem de gelegenheid geven het zelf op te lossen. Met behulp van het Academisch zullen we er vast wel weer werk van gaan maken. Hij mist mede studenten en structuur. Maar meer dan 1/3 tegelijk van een studie zal hij toch niet kunnen volbrengen. En die andere studenten gn natuurlijk 3 x zo hard en zullen dus steeds wisselen.....Hij had het er gelukkig vandaag zelf ook weer over, dat er misschien toch weer eens een poging gewaagd zou kunnen worden. Eerst maar eens een Wajong aanvragen ook, want de Bijstand werkt niet echt lekker.

Hoe denk je het klaar te spelen met je stages? Vaak knappen ME-ers daar gigantisch op af vanwege de grilligheid van de energie en het tekort ervan en de evt vroege tijden en de vele uren enzo.

Nou, sterkte met het invullen van al je papieren rotzooi om al die dingen aan te vragen....word je toch ook niet goed van? Maar mooi dat je het weer een beetje ziet zitten, dat wel.
Gebruikersavatar
Gabutje
Gevorderd lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 07 mar 2006, 13:40

Bericht door Gabutje »

Hallo,

Dat klopt ik kon vanmiddag niet veel meer inhoudelijk op ingaan in wat school voor mij kon betekenen. Omdat ik de verdere inhoud met de decaan moest bespreken, die kreeg ik pas om 13.00 uur. En dit was een inloopuur, dus ik heb nu één onderwerp kunnen aankaarten. Ik heb maandag 20 maart weer een gesprek met de decaan.

Ik heb inderdaad met stage veel problemen gehad, vandaar dat ik ook deze afgebroken had. Dit houdt in studievertraging. Ik kan via een brief van de huisarts en een verklaring van school bij de IBG/studiefinanciering een jaar verlengen, max. 2 jaar. Dat houdt in haal ik de studie binnen aankomende 2 jaar, dan wordt alle prestatiebeurs kwijtgescholden. Dit gaat zowiezo gebeuren.
Daarnaast heeft school aangeboden dat wanneer ik geen studiefinanciering meer krijg, dat zij het dan gaan financieren. Dus daar heb ik geen zorgen over.
Mijn zus vertelde vanmiddag dat een aantal jaren geleden (ongeveer 4 jaar) een regeling was, dat studiefinanciering ook een deel van schuld kon kwijtschelden. En studie & handicap zei, dat wanneer je er niet bij kon werken om financieel rond te komen vanwege je ziekte nog een extra vergoeding kon aanvragen. Deze twee regelingen moet ik dus nog wel achterheen.

Daarnaast ben ik zelf vrij of ik 1, 2, 3 of 4 dagen ga stage lopen (wel met gevolg meer vertraging), daarnaast gaat school zorgen voor een betaalde stage en een gepaste opdracht. In uiterst geval kom ik gewoon stage lopen op een hogeschool zelf, dan wordt gewoon vanuit mijn school een opdracht geformuleerd. Dus dan kom ik niet in een bedrijf terecht, maar in het bedrijfsproces van de school zelf. Dus er zijn nog wel wat opties.

Ik moest één vak inhalen vanwege de te veel absentie terwijl de opdracht met een voldoende was beoordeelt, deze wordt dus ondanks mijn goede prestatie niet meegeteld. Studie & handicap als zowel mijn decaan zijn het er hiermee niet eens en willen juist dit aanpakken. Zeker gezien het feit dat ik gewoon goed presteer en dit muggenzifterij is. Dus ik moet nu een officiële brief en diagnoseverklaring aan de examencommissie richten, mijn decaan zal ook een bijlage schrijven en een handtekening geven. Dit houdt in dat ik dan eind dit studie jaar alle theorie gehaald kan worden.

Ook zijn ze niet eens dat ze zo moeilijk doen over het feit dat ik nog niet aan mijn scriptie mag werken. De gewoonte is om dat na je stage te doen, maar zij vinden dat het ook wel anders kan gezien mijn situatie. Ook daar wordt aangewerkt, maar dat wordt volgende week besproken. Dit houdt dan in, dat ik voor augustus/september mijn scriptie misschien af kan hebben en dat houdt dan in dat ik alleen nog stage hoef te lopen.

Tevens als ik het met mijn theorie niet redt, kan er nog een studieplan opgezet worden.

Als het niet meezit, ga ik denk ik 1/2 dagen in de week stagelopen en misschien een thuisstudie dan er naast volgen dat kan ik dan in eigen tempo doen, 1, 2 of 3 jaar. Feit blijft dat als ik stop dat ik moet gaan werken en dat is moeilijker dan een stage, in die zin, je hebt meer speling om je beter voor te bereiden op de toekomst/arbeidsmarkt door wat cursussen te doen via thuisstudie. Dat kan hoop ik perfect naast mijn stage.

Die papierenwerk is inderdaad wel een grote ergernis, want als je dat eenmaal hebt gedaan wil dat nog niet eens zeggen dat het recht je toegezegd wordt en misschien dus allemaal voor niets is geweest.

Ik roep trouwens ook tegen mijn ouders dat ik het altijd eerst zelf wil proberen op te lossen. Maar op een gegeven moment moet er gewoon ingegrepen worden. Je kan alsnog een gesprek aanvragen samen met je zoon. Daarnaast is het een optie als hij onder behandeling wordt gesteld of de behandelaar in het algemeen contact op neemt met school. Het st. Radboud wilde voor mij ook contact opnemen met school om toch het een en ander voor elkaar krijgen. En dat werkt hoor! Zeker als ze er bij vermelden dat in het kader van therapie ook belangrijk is. Was toen ik 12 was ook, toen heeft het Canisius Wilhemina Ziekenhuis in Nijmegen mijn school gebeld, want mijn school wilde me niet. Ik was te ziek en ik zou andere leerlingen afschrikken. Achteraf gezien, heeft de school zich gewoon aangesteld. Er is nog een site http://www.steungroep.nl, ik weet niet of je deze al kent. Maar zij weten ook veel en kunnen misschien ook bemiddelen.

Er zijn vele studenten die niets mankeren, maar ondanks alles toch het allemaal voor elkaar krijgen. Vele smoezen gebruiken van een zieke, en wanneer je echt ziek bent dan hang je. Want de geloofwaardigheid van de student is gedaald. Dus voordat school echt aan de slag gaat heb je zowat een hele oorlog ontketend. Velen maken er misbruik van ten kosten van een chronische zieke. Aan de lijve meegemaakt.

Maar wat stage betreft, ik mag zelf bepalen hoe of wat, maar wel in overleg zodat er goed gezocht kan worden naar de juiste stage. Al doe je er die jaar over! Niet dat ik daar interesse heb, maar goed. Maar je hebt gelijk, het kost veel energie. Maar ik kan ook vier ochtende in de week doen, of vier middagen. Dat is geen probleem. Althans dit is mij toegezegd. Anders wordt het heel simpel einde dit studiejaar certificaten opvragen.

Misschien dat je een beetje wijzer uit bent geworden.

Ik moet nog veel meer ontdekken, kan nog leuk worden als ik klaar ben met studeren en moet gaan werken. Misschien dan een nieuwe topic? haha.

Misschien al aan huizenruil gedacht? bij woningstichtingen kun je je wensen kenbaar maken en zij kunnen hierin bemiddelen naar andere bewoners die ook willen ruilen en bij het legaliseren van de ruil. Sommige willen juist naar een wat kleinere ruimte. (ik ooit stage gelopen bij een woningstichting). Daarnaast, maar dat moet je willen, kan je zoon ook voor begeleid wonen (niet voor gehandicapten hoor, er zijn verschillende soorten en communities) kiezen. Ik weet niet of er andere ME'ers zijn die dat gedaan hebben en hoe dat in ervaring beleefd wordt. Maar misschien om iets na te gaan. Kan gekeken worden naar zijn leeftijd, en dan kan hij toch wat sociale contacten opdoen.

Dit laatste stukje, is wat ik nog kan bedenken. Ikzelf zou nooit in zo'n groep willen, maar ja, iedereen is anders. Als het een oplossing is...

Ik laat nog weten hoe het 20 maart met het gesprek gegaan is, of ik dan nog meer weet.
* Liever eigenwijs dan helemaal geen zelfvertrouwen! (Loesje)
Plaats reactie