Heb ik ME?

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
jhanne
Actief lid
Berichten: 341
Lid geworden op: 23 nov 2017, 15:52

Bericht door jhanne »

klopt Brandy, dat is waar.

Maar ik test negatief op zowel coeliaki als allergie en verdraag toch echt geen gluten en melk ( en ook op koemelkeiwitten testte ik negatief voor allergie)

en het stoppen met deze producten ( dat was afzien) en het innemen van DPPIV heeft zowel de brainfog als de prikkelovergevoeligheid zeer sterk doen afnemen.

+ ik weet dat dit bij mensen met autisme heel erg vaak een onderliggende factor blijkt te zijn

testen is OK, maar zeker niet alleszeggend. Wel is het zo dat wanneer het uit een formele test komt, je dan de dokter meehebt, en das een heleboel waard!
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Bericht door semma »

Juiste termen gebruiken hè. Er is glutenallergie en glutenintolerantie. De intoleranties zijn niet in het bloed aantoonbaar. Koemelkallergie en -intolerantie zijn ergerlijke termen. Het is melkeiwit met melkallergie (eiwitten) of melkintolerantie (alle melkbestanddelen). De term koemelkallergie is waarschijnlijk bedacht in de tijd dat er voor baby's en peuters gekozen kon worden tussen moedermelk en koemelk. Geitenmelk was toen niet in beeld bij de doorsnee consument, laat staan schapenmelk, kamelenmelk, lamamelk, paardenmelk en wat er nog meer aan melkdieren opgevoerd kan worden.

Wie koemelkintolerantie heeft, moet kijken naar eiwit, suiker, vet en gedetailleerder, eventueel ook naar wat de koe te vreten kreeg.
De lactose in geitenmelk is minder schadelijk voor mensen met melkovergevoeligheid.
Gezuurde zuivel bevat minder lactose omdat de suikers grotendeels omgezet zijn in zuren.
Gezuurde zuivel kan slecht verdragen worden door histamine.
Soja is iets wat je sowieso niet op basis van dagelijkse porties moet eten. Soja-vleesvervangers zijn nog wat erger door de toegevoegde bewerkingen en zijn fabrieksprodukten.

De bekende granen bevatten de gluten waar zoveel mensen allergisch dan wel intolerant voor zijn.
Dat brood zo slecht kan vallen, komt óók doordat er nog wat extra gluten aan toegevoegd wordt als bakverbeteraar (en gist). Logisch, het maakt het deeg soepel.
Maar àlle granen en grassen bevatten gluten, ook de soorten die nature geen gluten bevatten. Ze bevatten dat wel, maar van een minder agressief type. Gluten beschermd de zaden tegen weer en wind. Elke graan- en overige grassoort wil zijn zaden beschermen.
Havermout bevat van nature geen agressieve gluten, maar aan het winkelprodukt havermout is vaak tarwe toegevoegd.
Als je veel te lang hebt moeten doorlopen met glutenintoleranties (en dus beschadigde darmen hebt), kan het gebeuren dat je ook allergisch/intolerant bent voor de minder agressieve soorten.
Ik heb in de jaren 80 allerlei soorten geprobeerd en een paar jaar geleden opnieuw, maar beroemde glutenvrije granen/grassen/alternatieven als boekweit en havermout vallen ronduit slecht.

Een andere term waar wat beter naar gekeken mag worden, is de lekke darm.
Een darm die niet doorlatend is, is een darm waarmee je snel dood bent. Het is de functie van de dunne darm om de nutriënten zodanig te verteren, dat ze dwars door de darmwand heen in het bloed opgenomen kunnen worden.
Die "lekke darm" is een extra doorlatende darm.

Dat autisten en ADHD'ers moeten kijken naar gluten en zuivel (en soja) komt door de extra doorlatende darm die tot een vorm van hersenvergiftiging leidt. De meeste ADHD'ers en hun ouders zijn al door zoveel drama's heen geweest, dat ze niets meer over voedingsadviezen willen horen. Nederland richt veel schade aan door zo laat serieus te kijken of probleemkinderen een van deze aandoeningen en een of meer van deze allergieën/intoleranties hebben. Dan hebben deze kinderen vanzelf minder gedragsproblemen. Enerzijds omdat ze niet jarenlang stuurloos alle kanten op stuiteren & onwil genereren, anderzijds door een gerichte begeleiding qua voeding en gedrag tijdens de opvoedingsjaren.
Gebruikersavatar
jhanne
Actief lid
Berichten: 341
Lid geworden op: 23 nov 2017, 15:52

Bericht door jhanne »

Dankje Semma, dat heb je heel netjes opgeschreven allemaal. Daar kan ik nog een puntje aan zuigen.

het punt dat ik wilde maken is dat wanneer de dokter geen coeliaki of allergie vind dat er dan wordt gesteld dat je dus gluten wel kan eten.
Glutenintolerantie kan worden aangetoond met een urinetest, maar ik weet niet of ze dat in Nederland doen, er wordt door artsen in iedere geval geen geloof aan gehecht.
Gebruikersavatar
goldboy76
Actief lid
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 jun 2011, 23:04

Bericht door goldboy76 »

Hallo, ben ik weer.

Heb weer bloed laten prikken.
Mijn vitamine D is 36 en dat is het laagste wat ik tevens ooit heb gehad. Mijn kreatinine is in 1 jaar gestegen van 83 naar 120 nmol. MijmneGFR is 72 volgens de CKD formule. B12 is 269 dus die is prima vgm.
Gast

Bericht door Gast »

Dan moet je vitd3 ( op recept) gebruiken,heb jaren vitd capsules gekregen van internist,toen bleek dat ik maar een waarde van 19 had....vitd3 wordt op een andere manier wél opgenomen
nu gebruikt ik 2x per maand 25.000 IE,en is mijn waarde rond de 130,vit d is wel belangrijk,voor spieren en het zorgt ervoor dat calcium beter wordt opgenomen,
Gebruikersavatar
goldboy76
Actief lid
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 jun 2011, 23:04

Bericht door goldboy76 »

Heb de diagnose slaapapneu gehad met 23 ademstops per uur.

Dank voor alle berichten in dit topic. Ik ben klaar.
Gast

Bericht door Gast »

Wow.....dus eindelijk een diagnose! Dan krijg je een masker voor snachts,en dan zul je dus opknappen! Wat fijn voor je
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Bericht door semma »

jhanne schreef:Dankje Semma, dat heb je heel netjes opgeschreven allemaal. Daar kan ik nog een puntje aan zuigen.

het punt dat ik wilde maken is dat wanneer de dokter geen coeliaki of allergie vind dat er dan wordt gesteld dat je dus gluten wel kan eten.
Glutenintolerantie kan worden aangetoond met een urinetest, maar ik weet niet of ze dat in Nederland doen, er wordt door artsen in iedere geval geen geloof aan gehecht.
Het heeft op het bloedprikformulier gestaan, maar is inmiddels daarvan verdwenen. Ik zou volgens de uitslag geen glutenintolerantie hebben. Geen idee wat ze gemeten hebben, hoe je intolerantie kan opmeten. Allergie gaat via het allergenenstelsel en dat is wel meetbaar.
Gebruikersavatar
goldboy76
Actief lid
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 jun 2011, 23:04

Bericht door goldboy76 »

Ik zie dat ik oktober 2017 een B6 had van 138 terwijl max 110 is.

Apart terwijl ik geen supplementen toen gebruikte.
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Bericht door semma »

goldboy76 schreef:Ik zie dat ik oktober 2017 een B6 had van 138 terwijl max 110 is.

Apart terwijl ik geen supplementen toen gebruikte.

Iemand heeft een keer gezegd dat er verband is tussen B6 en B12. Het een te hoog, dan het ander te laag. En een te lage B12 hebben veel mensen met ME.

Opletten wat je eet met door de fabriek toegevoegde nutriënten. Ik zag laatst dat de glutenvrije cornflakes van AH een soort vit.B-complex bevat met B6 ruim meer dan de ADH/aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Zo kom je ook op ongewenste waardes. Aan sommige soorten melk wordt kalk toegevoegd. De melk wordt er niet gezonder van, het is een foute kalksoort. Je moet ook niet kalk eten maar iets wat de eigen aanmaak van kalk stimuleert.
Gebruikersavatar
goldboy76
Actief lid
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 jun 2011, 23:04

Bericht door goldboy76 »

Foliumzuur: 5.1
B12: 269
B6: 138

Ik vind het toch flink neigen naar B12 tekort eerlijk gezegd
Gebruikersavatar
ariadne
Gevorderd lid
Berichten: 976
Lid geworden op: 22 okt 2009, 10:55

Bericht door ariadne »

Semma schreef:

Je moet ook niet kalk eten maar iets wat de eigen aanmaak van kalk stimuleert.
Wat stimuleert de eigen aanmaak van kalk?
Gast

Bericht door Gast »

Vit D zorgt ervoor dat kalk beter wordt opgenomen
Gebruikersavatar
heidi70
Beginner
Berichten: 81
Lid geworden op: 30 mei 2017, 19:03

Bericht door heidi70 »

goldboy76 schreef:Ik zie dat ik oktober 2017 een B6 had van 138 terwijl max 110 is.

Apart terwijl ik geen supplementen toen gebruikte.
Hier ook !
B6 165
B12 860 en nog wat

Dus beide hoog. Nog nooit enig supplement met B-vitamines geslikt en ook bijna nooit voedingswaren waar B aan toegevoegd is.

Eiwit is dan weer wel te laag bij mij. Gekke is dat de meeste eiwitrijke voedingsmiddelen ook rijk zijn aan B6...

De huisarts had dit nog nooit gezien. Niet moeilijk, B6 moet je specifiek vragen anders wordt er nooit op getest :lol:
Gebruikersavatar
goldboy76
Actief lid
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 jun 2011, 23:04

Bericht door goldboy76 »

Toch blijft het apart dat alle klachten zijn ontstaan sinds dat ik gordelroos kreeg op mijn 13-14e
Plaats reactie