Heb ik ME?

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
daantjuh
Actief lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 13 apr 2011, 10:41
Locatie: Rijnsburg

Bericht door daantjuh »

Haaruitval kan ook weer bij ijzertekort voorkomen.
En bij schildklierproblemen.
En als je gewoon kaal wordt :lol: , maar daarvoor moet je naar het haar van je vader kijken.

nogmaals, niet te veel zorgen maken hoor!
Laat de dokter maar is goed naar je kijken en als je meer weet kunnen we weer verder helpen.
Succes!
Gebruikersavatar
goldboy76
Actief lid
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 jun 2011, 23:04

Bericht door goldboy76 »

Dat vind ik dan echt raar. Ik ben volgens mij al geprikt op bloedarmoede/ijzertekort en schildklierproblemen en daar kwam allebei niks uit. En mijn vader heeft gewoon een heel bos haar :P
Gebruikersavatar
goldboy76
Actief lid
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 jun 2011, 23:04

Bericht door goldboy76 »

Ik heb een lijst gemaakt met de klachten en ik ga me opmaken voor de huisarts

Hoop dat het goedkomt :)
Gebruikersavatar
daantjuh
Actief lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 13 apr 2011, 10:41
Locatie: Rijnsburg

Bericht door daantjuh »

Tuurlijk. Succes!
Gebruikersavatar
goldboy76
Actief lid
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 jun 2011, 23:04

Bericht door goldboy76 »

Mijn naam is trouwens Mats
Gebruikersavatar
goldboy76
Actief lid
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 jun 2011, 23:04

Bericht door goldboy76 »

Ik ga nu naar de huisarts

tot zo
Gebruikersavatar
goldboy76
Actief lid
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 jun 2011, 23:04

Bericht door goldboy76 »

Ik ben er weer en ik heb een nieuw bloedonderzoek gekregen.
Dit moet ik laten testen:

-glucose
-albumine
-calcium
-fosfaat
-PTH
-cortisol/ACTH
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Dag Mats,

dan hoor je wsl over een week of twee de uitslag? Zei de ha nog iets bijzonders, ik denk daarbij mn aan je huid?
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hoi mats,
goldboy76 schreef:Dat vind ik dan echt raar. Ik ben volgens mij al geprikt op bloedarmoede/ijzertekort en schildklierproblemen en daar kwam allebei niks uit. En mijn vader heeft gewoon een heel bos haar :P
Mag ik je een paar vragen stellen?

Wat is er precies aan bloed onderzoek gedaan? Zijn alle waarden van de schildklier getest?

Heeft de huisarts en/of een internist verder uitgebreid (bloed)onderzoek gedaan om andere (ernstige) ziekten uit te sluiten?
* Is er bloed onderzoek gedaan naar de vitamine D?
* En naar de ziekte van Lyme?
* En naar TSH, FT4, T3, anti-TPO, anti-Tg (ivm schildklier)?
* En is er bloed onderzoek gedaan naar de vitamine B12? En onderzoek naar de anti-stoffen tegen intrinsic factor en anti-stoffen tegen pariëtale cellen van de B12?
* En is er onderzoek gedaan naar Coeliakie?

Als dit allemaal is uitgesloten, kan er (pas) gedacht worden aan ME/cvs.

En weet je of al die bloedwaarden goed zijn? Heb je daar kopieën van gekregen en zélf de uitslagen goed gecontroleerd?
In Nederland zeggen de artsen nog al eens dat de uitslagen goed zijn, terwijl als je het goed controleert, dat nog wel eens niet zo blijkt te zijn......

En als je vragen hebt, stel ze gerust!

Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
Gebruikersavatar
goldboy76
Actief lid
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 jun 2011, 23:04

Bericht door goldboy76 »

ze zei alleen dat het door tevaak wassen kwam met zeep, terwijl dit niet het geval is.
Gebruikersavatar
daantjuh
Actief lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 13 apr 2011, 10:41
Locatie: Rijnsburg

Bericht door daantjuh »

Hoi Mats,
Ze denkt dus duidelijk aan de bijnieren. Heb je een donker verkleurde huid toevallig?
Ik ben ook wel benieuwd wat je waarden van schildklier en je vitamines en mineralen was de vorige keer. Is dat lang geleden?
Het zou handig zijn als je die waarden hebt en dat we mee kunnen kijken.
Heb je gelijk geprikt?
Gebruikersavatar
goldboy76
Actief lid
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 jun 2011, 23:04

Bericht door goldboy76 »

Ik kon niet gelijk prikken, want het was te laat.
en ik heb juist een bleke huid. Ik heb niet echt de klachten voor Coeliakie en bij mij was alleen de TSH gecontroleerd, maar weet de waarden niet.
Gebruikersavatar
goldboy76
Actief lid
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 jun 2011, 23:04

Bericht door goldboy76 »

louisa schreef:Hoi mats,
goldboy76 schreef:Dat vind ik dan echt raar. Ik ben volgens mij al geprikt op bloedarmoede/ijzertekort en schildklierproblemen en daar kwam allebei niks uit. En mijn vader heeft gewoon een heel bos haar :P
Mag ik je een paar vragen stellen?

Wat is er precies aan bloed onderzoek gedaan? Zijn alle waarden van de schildklier getest?

Heeft de huisarts en/of een internist verder uitgebreid (bloed)onderzoek gedaan om andere (ernstige) ziekten uit te sluiten?
* Is er bloed onderzoek gedaan naar de vitamine D?
* En naar de ziekte van Lyme?
* En naar TSH, FT4, T3, anti-TPO, anti-Tg (ivm schildklier)?
* En is er bloed onderzoek gedaan naar de vitamine B12? En onderzoek naar de anti-stoffen tegen intrinsic factor en anti-stoffen tegen pariëtale cellen van de B12?
* En is er onderzoek gedaan naar Coeliakie?

Als dit allemaal is uitgesloten, kan er (pas) gedacht worden aan ME/cvs.

En weet je of al die bloedwaarden goed zijn? Heb je daar kopieën van gekregen en zélf de uitslagen goed gecontroleerd?
In Nederland zeggen de artsen nog al eens dat de uitslagen goed zijn, terwijl als je het goed controleert, dat nog wel eens niet zo blijkt te zijn......

En als je vragen hebt, stel ze gerust!

Groetjes, Louisa
Er is geen onderzoek gedaan naar de ziekte van lyme, maar ik heb geen rode kring ergens en met het fosfaat en calcium word volgens mij nu ook wel gekeken naar de vitamine D
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hoi mats,
goldboy76 schreef:Er is geen onderzoek gedaan naar de ziekte van lyme, maar ik heb geen rode kring ergens en met het fosfaat en calcium word volgens mij nu ook wel gekeken naar de vitamine D
Ik vraag nog even door, als je dat goed vindt? :wink:.

* Weet je of de vitamine D waarde boven de 100 zit?
* En weet je of de vitamine B12 waarde boven de 300 zit?

* En weet je of bij de schildklier de TSH, T3, FT4, anti-TPO en anti-Tg gemeten zijn? Vaak wordt alleen de TSH en FT4 gemeten, soms ook alleen de TSH.
Dat is onvoldoende onderzoek naar de schildklier.
De TSH kan een goede waarde hebben, terwijl de andere waarden niet goed zijn en dat kun je alleen zien als het onderzocht wordt.

Heb je kopieën van alle (bloed) onderzoeken die je gedaan hebt? Je hebt recht op die kopieën en dat kan de huisarts of de assistente je zo geven als je het vraagt.

Het is belangrijk om zelf een medisch dossier te hebben en om zelf de bloedwaarden te controleren of die ook écht goed zijn. Ik zou er niet blind op vertrouwen als de huisarts zegt: "alles is goed". Vaak is het namelijk, helaas, niet goed. Huisartsen hebben vaak niet voldoende kennis. En daarom moet je het zelf controleren.

Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
Gebruikersavatar
goldboy76
Actief lid
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 jun 2011, 23:04

Bericht door goldboy76 »

Ik weet de waarden nog niet van mijn vitamine D en b12, want ik moet nog laten prikken :P en alleen de TSH is gemeten, maar weet de waarde daarvan niet. Ik weet niet echt of je nog na 3 weken kan vragen wat de waarde was :$

En ik eet gewoon voldoende vlee, dus is een b12 tekort toch niet mogelijk?
Plaats reactie