Slaaptest Gelderse Vallei/ME-polikliniek/Slaapcentrum

Alle vragen over diagnose en testen. Welke testen voor ME (cvs)? Wat betekenen de resultaten?

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Slaaptest Gelderse Vallei/ME-polikliniek/Slaapcentrum

Bericht door sterre »

Wie heeft de slaaptest gedaan bij de Gelderse Vallei?
En hoe gaat dat in zijn werk? Kun je zo bellen of moet je een verwijzing van de huisarts? Krijg je de kosten vergoed?
Wie kan mij wat wijzer maken?
Ik heb ook gehoord van watjes met speeksel opsturen?

Groetjes,
Sterre
Gebruikersavatar
Henny
Gevorderd lid
Berichten: 1084
Lid geworden op: 20 feb 2006, 12:36

Bericht door Henny »

Misschien heb je wat aan het antwoord op de eerste vraag:
http://www.geldersevallei.nl/faq/rubrie ... toornissen met de link naar https://www.medsys.nl/federatie/slaapst ... index.html
en andere antwoorden.

Het onderzoek werd bij mij geheel vergoed.

Een kastje en een setje watten kreeg ik mee naar huis.

Vriendelijke groet, Henny

PS Vraag bij het maken van een afspraak ook meteen om een afspraak met de ME verpleegkundige.
Laatst gewijzigd door Henny op 28 jul 2010, 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Volgens mij heb je te veel gedaan als je niet binnen drie dagen herstelt. Anders heb je hooguit je grenzen verkend.
Gebruikersavatar
joni
Actief lid
Berichten: 156
Lid geworden op: 16 sep 2009, 20:21

Bericht door joni »

Ik ben via de huisarts gestuurd en kreeg het geheel vergoed. Bij mij bestond het onderzoek uit 2 delen:
1. kauwwatjes via de post thuisgestuurd: om je melatonine aanmaak te bekijken
2. naar Ede om een EECG (allerlei stickers die op je hoofd worden geplakt met snoertjes eraan, die naar een apparaatje lopen) om 's nachts je slaap (diepe slaap, rem slaap e.d.) te meten.

Ik ben 5 weken terug begonnen met de behandeling en heb nog weinig resultaat. Ik ben wel erg positief over deze poli, aangezien ze heel veel over ME weten en het ook zeer serieus nemen. Ze kennen ook de behandeling van DML en dit kan je er prima naast doen (doe ik ook).
Bij deze poli proberen ze je slaapkwaliteit te verbeteren, waardoor je je allicht wat beter gaat voelen. Verder weten ze veel alternatieve artsen die je best goed kunnen helpen; waar zij goede ervaringen mee hebben.
Gebruikersavatar
niessie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: 11 okt 2009, 11:48
Locatie: hoorn(nh)

Bericht door niessie »

Ik heb daar ook een melatonine kauwtest gehad en een slaaponderzoek en daar is veel uitgekomen want ik heb een fikse doorslaapstoornis en ik heb van DML het advies gekregen om Rivotrildruppels voor de n8 te gebruiken en dat gaat eigenlijk heel goed!!!
Het kwam ook uit dat ik veel pijn heb s nachts omdat ik heel veel omdraai meer dan een gemiddeld persoon!!!

Ik bel nog wel eens naar de verpleegkundige en die wilt je altijd te woord staan en ze hebben een heel goed gevoel bij de behandeling van DML :D
Ze balen omdat ze patienten niet kunnen doorverwijzen naar DML vanwege de kosten die heel veel mensen niet kunnen opbrengen en ook de energie hiervoor niet hebben maar ze zien DML als de topper op ME/cvs en dat zegt al heel veel :wink:
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door felixloena »

Ik ben ernaar doorverwezen door het Vermoeidheidcentrum Lelystad. Ook kauwtest gehad en slaaponderzoek en ook een fikse doorslaapstoornis, zoals veel ME-patienten.

Helaas kan ik de rivotril niet verdragen, maar de amytriptiline zorgt ervoor dat ik niet tussen 4 en 6 wakker lig.
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Bericht door sterre »

Hmmmm misschien toch de moeite waard om het eens te proberen als ik jullie zo hoor. Als ik geen verstoord slaapritme heb weet ik in ieder geval dat het daar niet aan ligt. Ik ga denk ik een contact met hun opnemen.
Bedankt voor jullie verhalen.

En die slaaptest kan ik dus gewoon thuis doen begrijp ik?
Want als ik daar moet slapen doe ik toch geen oog dicht dat weet ik nu al. Ik ga erop liggen en dan denk ik nou moet ik gaan slapen, misse boel dus.
Want als je dat al denkt wordt het niets.

Groetjes,
Sterre
Gebruikersavatar
niessie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: 11 okt 2009, 11:48
Locatie: hoorn(nh)

Bericht door niessie »

Sterre het is zeker de moeite waard :wink:
Je hebt wel een verwijsbrief nodig van je huisarts voor de vergoeding
Ik ben heel blij dat ik het heb gedaan......ik heb zelfs mijn dochter van 13 laten testen op melatonine ivm slecht slapen maar haar melatonine was normaal en mag ook geen melatonine hebben!!

Het GGZ waar ze vorig jaar was heeft de melatonine gewoon voorgeschreven zonder te testen en dat vind ik een hele rare zaak je moet ook overal zelf achteraan :?
Gebruikersavatar
Henny
Gevorderd lid
Berichten: 1084
Lid geworden op: 20 feb 2006, 12:36

Bericht door Henny »

De slaaptest heb ik gewoon thuis in mijn eigen bed gedaan.

Bij de Gelderse Vallei constateerden ze bij mij een gecamoufleerd slaapprobleem.
Ik sliep ruim 12 uur heel vast per nacht.
Doordat onder andere mijn biologische klok 4 uur scheef liep, kreeg ik toch niet de juiste slaapfasen, waardoor die uitputting (die tot diep slapen leidde) ontstond.
Volgens mij heb je te veel gedaan als je niet binnen drie dagen herstelt. Anders heb je hooguit je grenzen verkend.
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Bericht door sterre »

Hoe gaat dat dan? Krijg je plakkers op je hoofd of zoiets?
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door felixloena »

Ze doen plakkers op je hoofd en je krijgt een kastje omgehangen. Daar moet je mee gaan slapen thuis. Na afloop kunnen ze lezen wat het aparaatje geregistreerd heeft.
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
niessie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: 11 okt 2009, 11:48
Locatie: hoorn(nh)

Bericht door niessie »

Ik kreeg ook wat plakkers op mijn borstkas voor hart registratie .
Het is een goed te doen onderzoek en doet ook geen pijn en de volgende dag kun je zelf al de plakkers met een speciaal spulletje eraf halen!
Ik had het op vrijdag laten opplakken en ik mocht zelf weten of ik het zaterdag of zondag terug kwam brengen als het maar voor maandag was!
Ik vond dit erg prettig omdat ik te moe was om een paar dagen heen en weer te rijden(ik moest 1.5 uur ervoor rijden binnen Nederland)
Misschien een tip
:wink:
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Bericht door sterre »

Een goed te doen onderzoek dus!
Thanx iedereen.

Groetjes,
Sterre
Gebruikersavatar
niessie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: 11 okt 2009, 11:48
Locatie: hoorn(nh)

Bericht door niessie »

Hoi Sterre

Succes he :wink:
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Intussen de uitslagen van de melatonine test en het slaap onderzoek via CEEG registratie gekregen.

Er is een fikse inslaap- en doorslaap stoornis gevonden door Ede. En de melatonine wordt veel te laat aangemaakt. De werkelijke slaap uren zijn veel te licht en te kort, wordt vaak wakker, en de slaap kwaliteit is slecht. Ik ben blij met de uitslag, klinkt misschien raar, maar na 10 jaar super slecht slapen, is er nu duidelijkheid.

Ik ga onder begeleiding van de neuroloog en de ME/CVS slaap verpleegkundige beginnen met amitriptyline en kijken of dit iets gaat doen.

Ik vond het een prettige ervaring om weer eens een ME/CVS-vriendelijke neuroloog en ME/CVS verpleegkundige, die weten wat ME/CVS is, te spreken en die je willen helpen met klachten verlichting. Ik ben vriendelijk en meelevend behandeld.

Verder heb ik interessante informatie en tips gekregen voor een eventuele verdere behandeling ná Lelystad.

Ziekenhuis De Gelderse Vallei werkt niet meer samen met Lelystad.

Groetjes, Louisa
Gebruikersavatar
niessie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: 11 okt 2009, 11:48
Locatie: hoorn(nh)

Bericht door niessie »

Hoi Louisa, ik kan me voorstellen dat je je begrepen voelt bij de neuroloog in Ede en de verpleegkundige ik heb ook hele goede ervaringen daar en het is zo fijn als ze je serieus nemen want dat ontbreekt er bij de meeste artsen aan!!
Fijn he als er duidelijk een rede aantoonbaar is en ze er mss er wat aan kunnen doen :wink:

Ik hoop dat de medicijnen die je voorgeschreven hebt je gaan helpen!!!!
Veel succes :wink:
Plaats reactie