Slaaptest Gelderse Vallei/ME-polikliniek/Slaapcentrum

Alle vragen over diagnose en testen. Welke testen voor ME (cvs)? Wat betekenen de resultaten?

Moderator: Moderators

asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Slaaponderzoek

Bericht door asje »

Het is normaal dat je vele keren even en onbewust wakker wordt, bij ons gebeurt dat soms wel veel vaker. Heeft wsl met lichter slapen te maken. Maar daar is geen medicijn voor tenzij je een lage dosis Amitriptiline of bijv Remeron wil nemen; als ik niet zou merken dat m'n slaap slechter is zou ik echter zo'n middel niet nemen. Dus zo'n onderzoek kan dan evt wel iets aantonen maar verder kun je er niks mee.
Life smells...
Gebruikersavatar
vlindertje19
Gevorderd lid
Berichten: 1264
Lid geworden op: 28 jun 2011, 15:48

Slaaponderzoek

Bericht door vlindertje19 »

Er zijn wel meer dingen waarvan ik denk niet te kort van te hebben, maar wat niet standaard uit onderzoeken komt van bloedtesten en toch het vermoeden heb dat er iets is, weet alleen nog niet wat.

Aangezien ik tot op heden nog geen diagnose op niks heb gehad en ik alleen maar de lichamelijke klachten aan kan geven en ik maar probeer alles aan te pakken wat er te pakken valt om van alles en nog wat goed uit te laten sluiten.

Ik wil niks over het hoofd hebben gezien en veel keus heb ik niet
Flying with broken wings
vital
Actief lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 10 jan 2011, 13:20

Slaaponderzoek

Bericht door vital »

asje schreef:Het is normaal dat je vele keren even en onbewust wakker wordt, bij ons gebeurt dat soms wel veel vaker. Heeft wsl met lichter slapen te maken. Maar daar is geen medicijn voor tenzij je een lage dosis Amitriptiline of bijv Remeron wil nemen; als ik niet zou merken dat m'n slaap slechter is zou ik echter zo'n middel niet nemen. Dus zo'n onderzoek kan dan evt wel iets aantonen maar verder kun je er niks mee.
Toch niet akkoord hiermee. Ik was helemaal thuis van mijn werk en ik had wel het gevoel dat mijn slaap niet 100% in orde was, maar eigenlijk dacht ik niet dat daar het probleem zat. Dan toch maar een slaaponderzoek laten doen, wat toch wel wat opleverde en hierdoor neem ik nu Remeron en kan ik nu weer halftijds werken.
Een slaaponderzoek is maar een kleine moeite en kan veel opleveren, dus zeker te overwegen !
Gebruikersavatar
vlindertje19
Gevorderd lid
Berichten: 1264
Lid geworden op: 28 jun 2011, 15:48

Slaaponderzoek

Bericht door vlindertje19 »

Dank je Vital, ik zal het meenemen naar mijn HA voor doorverwijzing.

Groetjes
Flying with broken wings
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Slaaponderzoek

Bericht door asje »

@vital Kwam er dan uit dat je tè vaak wakker werd/te licht slaapt als ik vragen mag?
Life smells...
vital
Actief lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 10 jan 2011, 13:20

Slaaponderzoek

Bericht door vital »

@asje: Ik geraak eigenlijk in alle fases van de slaap maar een 50-tal keer per nacht word ik plots wakker (onbewust). Ik zit dan eigenlijk in een diepe slaap, maar die wordt dan even onderbroken, waarna ik dan weer verder slaap. Het probleem is dat mijn slaap bestaat uit allemaal stukjes slaap van 10 à 15 minuten, aangezien er geen lange stukken slaap zijn aan één stuk, kan ik dan ook niet fysiek en mentaal uitgerust zijn 's morgens. Mijn slaapprobleem luistert naar de naam: alpha wave intrusion. Ik merk dan eigenlijk dus zelf niet zoveel van, buiten het feit dat ik niet uitgerust ben 's morgens...
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Slaaponderzoek

Bericht door asje »

Ok! En de Remeron zorgt er dus voor dat je doorslaapt en je voelt je er ook veel beter bij als ik het goed begrijp. Ik ben het op een gegeven moment ook gaan gebruiken omdat ik niet meer kon inslapen wegens constante nachtelijke overlast hier en kan daardoor niet objectief zeggen hoe veel goed het me doet (behalve dat ik er weer mee kon inslapen) wegens deze 'ruis'. Mss doet het me meer goed dan ik denk ...
Life smells...
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Ik ben sinds 2010 in behandeling bij Ede en daar ben ik nog steeds erg tevreden over.

Helaas, is de ME-poli in Ede met de extra aanpak voor ME en chronische vermoeidheid (waar ik veel informatie en adviezen heb gekregen), omdat er geen opvolging was, opgeheven.
Maar, mensen met ME kunnen zeker nog steeds terecht bij Ede voor een melatonine- en slaaponderzoek en voor advies bij slaapstoornissen in Veenendaal: http://www.geldersevallei.nl/afdelingen ... olikliniek
ME-polikliniek

De ME-polikliniek is onderdeel van de polikliniek neurologie. Een van de verschijnselen van deze ziekte is dat mensen slaapstoornissen hebben. De ME-polikliniek wil deze patiënten, maar ook hun behandelaars, adviseren over hoe zij het beste kunnen (leren) omgaan met slaapstoornissen en, waar mogelijk, hoe deze te behandelen. Spreekuur wordt gehouden in Veenendaal.
VC Lelystad stuurt patiënten door naar Ede en ook Dr. Vi uit Amsterdam stuurt patiënten door voor een melatonine- en slaaponderzoek in Ede.
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
Gebruikersavatar
vlindertje19
Gevorderd lid
Berichten: 1264
Lid geworden op: 28 jun 2011, 15:48

Bericht door vlindertje19 »

Heb mijn slaap een paar dagen nauwkeurig in de gaten gehouden. Ik slaap snel in , slaap ook door (tenzij er 1 van de kids iets heeft) , maar kom al jaren niet verkwikkend mijn bed uit. En als ik terug ga denken speelt dit al sinds 1998, nog voordat bij mij EBV was geconstateerd.

Ik heb periodes gehad dat ik mijn dag/nachtritme omgekeerd was, vooral tijdens mijn depressie in 2008/2009. Daarna heb ik vooral last gekregen van juist weer veel moeten (bij)slapen overdag in 2010/2011. Tijdens de zwangerschap heb ik veel wakker gelegen maar ja , met een dikke buik ook niet zo gek :P.

Het slaaponderzoek staat wel op mijn lijstje van "to do" maar staat niet bovenaan. Ik zou eerder mijn oudste zoon meenemen voor zo'n onderzoek om hem na te laten kijken, omdat hij veel moeite heeft met in slaap te komen, maar dat kan ook de leeftijd zijn en lekker niet willen luisteren.
Flying with broken wings
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hi vlindertje,

Ik zou het melatonine- en slaaponderzoek toch wel naar boven op jouw "to do" lijstje zetten.
Vaak denk je zelf, dat je wel (redelijk) goed slaapt, maar je weet niet hoe vaak je kort wakker wordt en of je wel/niet goed in de Fase 3 en 4 van de slaap komt, en je weet ook niet of de melatonine aanmaak: http://www.geldersevallei.nl/afdelingen ... aapcentrum en de melatonine klok wel goed is.
Een melatonine onderzoek en een CEEG onderzoek: http://www.geldersevallei.nl/afdelingen ... ologie-knf geven daar pas écht duidelijkheid over :wink:.

Deze onderzoeken worden vergoed door de Zorgverzekering (handig voor jou om te weten).

Achteraf gezien, had ik 10 jaar eerder een melatonine- en slaaponderzoek moeten laten doen, dan was mij heel wat leed(lijden) bespaard gebleven :wink:.
Toen ik in Ede kwam en de uitslagen kreeg, zei men tegen mij: "mevrouw uw moet een zombie zijn, hélémaal kapot/uitgeput zijn, en wat erg jammer dat u niet eerder bij ons bent gekomen"....

En ook met kinderen kun je terecht in Ede voor onderzoek: http://www.geldersevallei.nl/1196/polik ... aapcentrum en: http://www.geldersevallei.nl/1201/polik ... toornissen

Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
Gebruikersavatar
vlindertje19
Gevorderd lid
Berichten: 1264
Lid geworden op: 28 jun 2011, 15:48

Bericht door vlindertje19 »

Dank je wel Louisa.

Ik heb straks weer en afspraak met mijn HA en zal vragen of zij mij ook wil doorverwijzen voor zowel mezelf als mijn zoon.

Groetjes
Flying with broken wings
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Voor geïnteresseerden ter informatie.

Van de hand van neuroloog Marcel Smits, Ede: "Melatoninecheck: vóór en soms ook na behandeling met melatonine. Dr. M.G. Smits, neuroloog. Hoofd polikliniek voor Slaapwaak Stoornissen en Chronobiologie Ziekenhuis Gelderse Vallei Ede": Bron: http://www.melatoninecheck.nl/documents ... echeck.pdf

Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
Gebruikersavatar
slakkenhuisje
Actief lid
Berichten: 397
Lid geworden op: 28 jul 2012, 16:18

Bericht door slakkenhuisje »

Hoi hoi,

Ja ik ben ook naar de HA geweest en ik heb ook een verwijzing gekregen.
Ik krijg het zo nog druk met al die onderzoeken.
Me / lyme vanaf 1996
Chronisch ziek zijn = topsport zonder medaille
Overheid en gezondheidsinstellingen neem nu eens wat verantwoording.
"Het is niet anders." word ik een beetje moe.
In behandeling bij mijn held professor DML vanaf 2011.
Gebruikersavatar
risada
Beginner
Berichten: 26
Lid geworden op: 21 aug 2011, 13:53

Gelderse Vallei slaappoli

Bericht door risada »

Topics samengevoegd - Mod.

Is het aan te raden om naar de de Gelderse Vallei slaappoli te gaan? En wordt je daar ook standaard getest op slaapapneu?
Of is er misschien een zelfde soort slaapcentrum dichter bij Amsterdam?
Misschien kan iemand me hier meer over vertellen. Ik hoop het :-)
Bedankt alvast!
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Gelderse Vallei slaappoli

Bericht door bloemetje »

Hi Risada, ergens hier is al een topic over de Gelderse Vallei. Aan te raden! Maar als je op https://www.medsys.nl/federatie/slaapst ... index.html de vragenlijst doet en je aanmeldt, dan zou ja daar wellicht een centrum dichterbij kunnen vinden...
Plaats reactie