Slaaptest Gelderse Vallei/ME-polikliniek/Slaapcentrum

Alle vragen over diagnose en testen. Welke testen voor ME (cvs)? Wat betekenen de resultaten?

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Jazzie
Gevorderd lid
Berichten: 1400
Lid geworden op: 13 okt 2005, 09:06

Bericht door Jazzie »

stargazertje schreef:Weet iemand of je bij de Gelderse Vallei 2x een melatonine onderzoek kan krijgen? (als mijn huisarts of een andere arts mee wil werken om me daar weer te krijgen) Uit eerste kwam geen afwijkingen, maar ik zou het graag nog een keer na willen laten kijken. Ook zou ik graag een goed slaaponderzoek maar thuis willen laten uitvoeren. Mijn dossier is eerder gesloten omdat men geen onderzoek wilde doen met geluidsoverlast. De veroorzaker gaat echter voorlopig niet verhuizen, en mijn gezondheid blijft achteruit gaan. Voor mijn gevoel ligt er op het gebied van slaap nog te veel open + onduidelijkheden en valt er nog veel winst te maken op dat vlak.
Ik heb daar twee keer een melatonine (kauwwatten) onderzoek laten doen, met een tussenpoos van 5 jaar. Ik heb gewoon na 5 jaar rechtstreeks de ME verpleegkundige van de Gelderse Vallei opgebeld en uitgelegd waarom ik opnieuw onderzoek wilde.
Omdat ik nog bij hun in het bestand stond hoefde ik niet eens opnieuw doorverwezen te worden, ze zagen het gewoon als vervolgafspraak.
Ook heb ik toen thuis zo'n slaap-EEG mogen doen. Al werd ik die bewuste nacht een aantal keer in mijn slaap gestoord door onze kinderen, toch gaf het een betrouwbaar resultaat waar ze qua behandeling wat mee konden. Ik kreeg toen 10 mg amitriptyline voorgeschreven, waarmee ik plotseling overal doorheen sliep, dus dat beschouw ik echt wel als een succes.

Als jij voelt dat er op het gebied van slaap nog winst te behalen valt, zou ik er zeker werk van maken!
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Bericht door stargazertje »

Dank je. Dat geeft goede hoop.
janine
Gevorderd lid
Berichten: 1059
Lid geworden op: 04 okt 2008, 21:25

Bericht door janine »

Zonder een slaaponderzoek heb ik nu amitriptyline meegekregen omdat ik nu een paar weken nauwelijks slaap vanwege brandende "pijn" in mijn heupen en billen bij het erop liggen. En gewoon niet in slaap komen vanwege veeeel te veel doorgegaan.

Maar... nu wordt de gelderse vallei wel interessant, terwijl ik nooit dacht iets verkeerds te doen tijdens het slapen.

Ik begrijp dat veel ME-ers hier onbewust dus niet zo goed slapen?
Dus ook ik zou op slaapgebied wat kunnen behalen zonder dat ik het bewust weet?
Gebruikersavatar
huppelepup
Gevorderd lid
Berichten: 796
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:26

Bericht door huppelepup »

Ik ben ook voor een slaapregistratie daar geweest. Achteraf heb ik spijt dat ik daarvoor helemaal naar Ede ben gegaan. Die ME- poli stelt helemaal niets voor je kan het onderzoek beter bij je in de buurt doen. Meer dan een slaapregistratie doen ze niet.
Gebruikersavatar
bee67
Beginner
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 dec 2011, 07:05

Bericht door bee67 »

Het grote en zeker niet onbelangrijke voordeel van Ede vind ik dat je de slaaptest thuis doet i.p.v. in het ziekenhuis.
Dat heeft mij doen besluiten daar naar toe te gaan ondanks 1 1/2 uur heen en 1 1/2 uur terug.
Ik had iemand bereid gevonden mij daarheen te rijden en ik zou mij zo kunnen voorstellen dat sommige mensen de reis niet redden en het daarom dichterbij doen.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

@janine Je kunt idd slechter slapen dan je denkt. Maar als je voor je gevoel goed slaapt is het al heel wat.

Ik heb ook al een paar maanden brandende pijn in heup + uitstraling en heb uitgebreid gezocht; volgens mij is het een slijmbeursontsteking. Dat wil vooral rust mbt lopen en zeker trappen lopen.
Life smells...
janine
Gevorderd lid
Berichten: 1059
Lid geworden op: 04 okt 2008, 21:25

Bericht door janine »

@ Asje, als je ligt en je been optrekt en dan je voet naar buiten draait, heb jij dan ook zo'n pijn in je heupkop? Mijn been kan nog geen paar cm naar buiten toe.
Als jij dat ook hebt, moet ik het misschien ook in een slijmbeursontsteking aan beide heupen gaan zoeken.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Ja, heb ik ook. Het doet liggend sowieso al pijn het been op te trekken. Wat ook kenmerkend is is dat je been dan ook pijn doet een beetje tussen de voorkant en de zijkant en net boven je knie en ook zo'n band op je onderbeen en net boven de enkel.

De pijn is nu na een paar maanden wel al verminderd.
Life smells...
Gebruikersavatar
kik
Actief lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 18 sep 2011, 10:18

Bericht door kik »

Iemand een idee of een melatonineonderzoek ook ergens anders kan worden gedaan? Kan melatonine ook een rol spelen bij (veel te) vroeg wakker worden of veel wakker worden? Of alleen met inslapen?
Ik zie op de website dat er nog steeds een ME-poli is in Veenendaal. http://www.geldersevallei.nl/afdelingen ... olikliniek
Is het beter om een gewone afspraak te maken voor slaapsoornissen of beter om je hier aan te melden?
Gebruikersavatar
Jazzie
Gevorderd lid
Berichten: 1400
Lid geworden op: 13 okt 2005, 09:06

Bericht door Jazzie »

kik schreef:Iemand een idee of een melatonineonderzoek ook ergens anders kan worden gedaan?
Zie voor de samenwerkende slaapcentra: https://www.medsys.nl/federatie/slaapst ... eratie.asp
Gebruikersavatar
kik
Actief lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 18 sep 2011, 10:18

Bericht door kik »

@jazzie Bedankt voor de link. Helaas niets in de buurt en misschien kan het onderzoeken van melatonine wel alleen in de Gelderse Vallei?

Op www.melatoninecheck.nl kunnen blijkbaar wel andere artsen ook zo'n onderzoek aanvragen, dus misschien kan ik daar wat mee
Gebruikersavatar
vlindertje19
Gevorderd lid
Berichten: 1264
Lid geworden op: 28 jun 2011, 15:48

Slaaponderzoek

Bericht door vlindertje19 »

samengevoegd. mod.

Er zal vast wel al een topic van zijn , maar ik ben vandaag een beetje brak dus het ontbreekt me aan veel lezen.

Ik zit eventueel naast alle andere onderzoeken en doorverwijzingen te denken aan een slaaponderzoek. Nu heb ik wel al ergens gelezen dat de Gelderse Vallei dit doet inclusief melatonine onderzoek.

Bij welke klachten is dat echt nodig, want ik weet dus niet of ik een slaapprobleem heb. Ik slaap snel in, merk wel dat ik soms bij het inslapen ineens hartkloppingen heb en/of wakker schrik met een soort van hyperventilatie verschijnselen. Ik word amper wakker 's nachts en sinds de komst van mijn jongste zoon hooguit alert dus misschien te lichte slaap? Ik kan vaak niet uit mijn bed komen maar hangt wel af van hoeveel ik geslapen heb.

En kom altijd met stijve en pijnlijke gewrichten en spieren mijn bed uit.

Iemand een advies in deze? Wel of niet nodig ivm bovenstaand verhaal of kan het ook zo zijn dat het altijd verstandig is, omdat vaak verborgen gebreken niet altijd direct op de voorgrond aanwezig zijn, maar wel bepaalde klachten kan geven?

En kan iemand me ook vertellen hoe het een beetje in zijn werk gaat?

Groetjes , Vlindertje
Flying with broken wings
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Slaaponderzoek

Bericht door asje »

Als je geen slaapprobleem hebt waarom dan laten testen, lijkt me niet nodig. Dat je wat lichter slaapt met een kleine is normaal en anders kun je daar regulier toch niks mee. Alleen melatonine kun je krijgen maar daar lijk je geen gebrek aan te hebben.
Laatst gewijzigd door asje op 01 feb 2013, 21:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Life smells...
Gebruikersavatar
vlindertje19
Gevorderd lid
Berichten: 1264
Lid geworden op: 28 jun 2011, 15:48

Slaaponderzoek

Bericht door vlindertje19 »

Dank je wel, nu kan ik mijn vragen eruit halen.
Flying with broken wings
vital
Actief lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 10 jan 2011, 13:20

Slaaponderzoek

Bericht door vital »

asje schreef:Als je geen slaapprobleem hebt waarom dan laten testen, lijkt me niet nodig. Dat je wat lichter slaapt met een kleine is normaal en anders kun je daar regulier toch niks mee. Alleen melatonine kun je krijgen maar daar lijk je geen gebrek aan te hebben.
Ik ben hier niet helemaal mee akkoord. Soms weet je eigenlijk niet dat je een slaapprobleem hebt en dan kan een slaaponderzoek toch interessant zijn.
(Ikzelf wordt bijvoorbeeld een 50-tal keer per nacht onbewust wakker, wat dus niet duidelijk was voor ik een slaaponderzoek kreeg)
Plaats reactie