Qi Gong/meditatie/Yoga/Tai Chi ervaringen & tips?

Hier is er plaats voor discussie en vragen over alternatieve methodes bij ME (cvs).

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
pip
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 543
Lid geworden op: 25 apr 2009, 15:44

Qi Gong/meditatie/Yoga/Tai Chi ervaringen & tips?

Bericht door pip »

Ik heb het plan om zelf thuis te proberen iets aan yoga of tai chi te gaan doen. Heb het een paar jaar geleden in een groep geprobeerd, maar dit bleek qua tempo en zwaarte van de oefeningen voor mij helemaal niet te doen. Ik zou nu dus het liefst gewoon in mijn eentje aan de hand van een dvd beginnen met wat eenvoudige oefeningen. Maar nu is mijn vraag: wat is een vorm van yoga of tai chi die geschikt is voor chronisch zieke mensen? En zijn er hier misschien mensen die zelf ook aan de hand van een dvd iets uitgeprobeerd hebben, en mij een dvd kunnen aanraden?

Alvast bedankt voor jullie reacties!
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Hej Pip,

Ik heb ervaring met tai chi, joga, meditaties, massages,meridiaan chi kung...
Ik heb 2 jaar lang de kursus gevolgd van 4dlife, ik vond het echt de moeite waard, wel heel duur, maar ik heb echt bijgeleerd en stapjes vooruit gegaan. Maar mijn ervaring met joga en tai chi is dat het voor mij wel beter werkte in groep (en soms es pauzeren ertussen) want ik nam me ook altijd voor om het dan na zo'n weekend in groep , het thuis alleen te doen, maar dat was dan goed voor 1 of 2 keer want ik kon het gewoon niet opbrengen, het was me allemaal te zwaar en alleen geef je het sneller op dan in groep.(alee, ikke toch)
Vooral de meridiaan chi kung en tao-oefeningen die we kregen werken zuiverend, openen je energie-kanalen... ik ging dan in die tijd ook nog massages halen bij die maunele therapeuten en ik ging echt vooruit.
Over meridiaan chi kung ga je zeker vanalles vinden op internet.
Als je nog vragen hebt, geef maar een seintje.
ik moet wel zeggen dat later gebleken is dat ik voedselintoleranties heb en blijkbaar ook lekkende darmen, dus, ik ben nu vooral met mijn voeding bezig en dat werkt beter, zonder veel lichamelijke inspanning. :)
Maar zoals gezegd, alle beetjes helpen, he, en zolang je vooruit gaat, zou ik zeggen: DOEN!
Ik heb hier nog wel ergens een DVD liggen van meridiaan chi kung, moest je geinteresseerd zijn...
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Halo Pip,

Nog even toevoegen dat je de oefeningen doet vanuit respect voor je lichaam, ga niet over je grenzen en leer luisteren naar je lijf.
De oefeningen zijn niet zozeer inspannend, maar zijn bedoeld om te openen.
Gebruikersavatar
pip
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 543
Lid geworden op: 25 apr 2009, 15:44

Bericht door pip »

Hia Karolien,
Bedankt voor je uitgebreide reactie!! Het klinkt goed, ik heb inmiddels ook al wat gelezen over meridiaan chi kung. Ik krijg ook al acupunctuurbehandelingen, dat is waarschijnlijk wel een beetje op hetzelfde principe gebaseerd. Ik ben helaas niet fit genoeg om zoiets in een groep te kunnen volhouden, dus ik zal het op eigen kracht hier thuis moeten doen en gewoon heeeeel veel zelfdiscipline op moeten brengen.. ;-) Ik zocht ook op medicinale chi kung gecombineerd met het woord 'DVD' en toen kreeg ik via Google als 1e jouw reactie op mijn vraag weer te zien! :-) Het is me tot nu toe niet gelukt om op die manier een dvd over het onderwerp te vinden, alleen een Engelstalige. Heb jij een Nederlandstalige en zo ja, weet je nog hoe die heet?
Teken deze petitie! http://petities.nl/petitie/erken-myalgi ... che-ziekte Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Hej,

Ik denk dat mijne DVD ook engelstalig is, hij is gemaakt door Dirk Oelibrandt, en die geeft inderdaad ook kursussen rond medicinale meridiaan chi kung.
Hij is ook de stichter ervan en ook van de school 4dlife.
Het is nochtans een Vlaming want ik heb les van hem gehad, echt een buitengewone man, maar hij zit heel veel in't buitenland, vandaar het engels (zou niet mogen, ma ja)
In Balen(provincie Antwerpen) zit ook iemand die hier kursussen in geeft en die de school gevolgd heeft, ben je van Belgie?
Gebruikersavatar
pip
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 543
Lid geworden op: 25 apr 2009, 15:44

Bericht door pip »

Nee, ik kom uit Nederland, de buurt van Utrecht! :-) Die naam kwam ik idd al een paar keer tegen via Google. Zal dan zelf nog eens kijken of ik een geschikte dvd kan vinden, desnoods in het Engels. Vind Engels lezen sinds ik ME heb alleen vaak veel inspannender om me op te concentreren, dus hoop dat het met een dvd wel gaat.
Teken deze petitie! http://petities.nl/petitie/erken-myalgi ... che-ziekte Alvast bedankt!
neeltje4
Actief lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 10 mei 2008, 12:19

Bericht door neeltje4 »

Ik heb een paar keer een cursus gevolgd via Ziekenzorg hier in België, yoga en eutonie. De meeste mensen daar zijn ook chronisch ziek. Ik weet niet of je zo 'n organisatie hebt in Nederland maar ik heb er hier echt deugd aan gehad. Ze zijn niet duur en op maat van wat je kan en niet kan. En het is ook heel fijn om met andere mensen in contact te komen die weten hoe je leven er uit ziet.
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

In onze groep op kursus waren ook een paar mensen met cvs, de directrice van 4dlife ging in een paar steden in Vlaanderen een lezing geven over 4dimensionele gezondheid: CVS, fybromialgie, ziekte van Crohn ... kwam ook ter sprake.
De kennis die die vrouw had, amai, chapeau!
Ik moet wel zeggen dat ik altijd wel kritisch in een kursus stap, hoor, en natuurlijk zijn er altijd wel dingetjes waar ik het niet mee eens was maar grotendeels vind ik ze heel goed, alleen wat te duur voor mijne portemonnee, anders zat ik er nu nog.
Gebruikersavatar
Henny
Gevorderd lid
Berichten: 1084
Lid geworden op: 20 feb 2006, 12:36

Bericht door Henny »

Ik heb een tijd de "Lift Chi Up" uit de methode Chi Neng Qigong gedaan.
Dat is een eenvoudige 20 minuten durende meditatie in beweging.
Er zijn lessen in groepsverband, maar je kan het al snel ook thuis met nederlandstalige CD of DVD kan doen. Er zijn volgens mij overal in Nederland groepslessen. Allerlei informatie hierover en instuctrices/instructeurs per provincie kan je dat vinden op de website: http://www.chineng.eu/nl/ Het werkt op het meridiaansysteem (dat bv ook bij acupunctuur wordt gebruikt.)

Ik heb twee lessen van een half uur gehad en het daarna meer dan een jaar lang dagelijks met een cd gedaan. Daarbij ben ik op een gegeven ogenblik energieën die door mijn lijf stromen mijn lijf gaan voelen.

Ik vind dit een hele milde methode waarbij je goed in je lijf komt te zitten en rustiger in je hoofd wordt.


Hartelijke groet, Henny
Volgens mij heb je te veel gedaan als je niet binnen drie dagen herstelt. Anders heb je hooguit je grenzen verkend.
Gebruikersavatar
pip
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 543
Lid geworden op: 25 apr 2009, 15:44

Bericht door pip »

Dank jullie wel voor jullie informatie! Henny, jij ook bedankt voor het verwijzen naar de website. Ik heb hem inmiddels bekeken en vind het erg interessant. Ik zag dat ze idd ook een dvd aanbieden waarop de oefeningen van level 1 worden uitgelegd, misschien kan ik die aanschaffen. Het blijft een probleem dat ik nu gewoon te ziek ben om een workshop of cursus te volgen, maar een dvd zal denk ik toch de basisoefeningen wel duidelijk kunnen maken. In elk geval lijkt het me de moeite waard om zoiets eens uit te gaan proberen! Ook wat je schrijft over beter in je lijf komen te zitten en rustiger in je hoogfd worden spreekt me erg aan, kan ik wel gebruiken ;-).
Teken deze petitie! http://petities.nl/petitie/erken-myalgi ... che-ziekte Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Henny
Gevorderd lid
Berichten: 1084
Lid geworden op: 20 feb 2006, 12:36

Bericht door Henny »

@ Pip,

Graag gedaan!
Waarschijnlijk kan je ook bij een instructeur een eenmalige prive-instructie vragen naar aanleidng van de DVD.
Ik deed de simpelste oefening. Eerst had ik moeite om mijn armen lang genoeg te bewegen en legde ze wel tussentijds op de navel. (Was op advies van de instructrice.)

Ik heb ook het boek over Chi Neng gelezen. Daarin wordt aan te zwaar zieken geadviseerd om de bewegingen te visualiseren.

Groetjes, Henny
Volgens mij heb je te veel gedaan als je niet binnen drie dagen herstelt. Anders heb je hooguit je grenzen verkend.
Gebruikersavatar
imagine
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 484
Lid geworden op: 28 jan 2009, 11:41

Bericht door imagine »

Sinds een tijdje doe ik Chi Yoga Zwemmen.

Voor mij perfect. Toch bewegen, maar inderdaad met respect naar je lichaam.
Dat is voor mij een hele moeilijke balans.
Op het moment denk ik "oh heerlijk, zwemmen", om vervolgens helemaal weer half dood te zijn.

Haha.
Na getwijfel over bejaarden/senioren Tai Chi, kwam ik de Chi Yoga tegen in een advertentie.
Gewone les en zwemmen.
De gewone les was in verpleegtehuis en op stoel. Was wel stapje te ver terug, moest om mezelf lachen daar in de kring.
Met alle respect voor die mensen hoor, fantastisch om te zien hoe ze daar van op leefden die arme menskes in rolstoel, soms maar 1 been, of 1 kant functionerend.
Zelfs een opaatje die niet meer kon praten en via dit communiceerde.

Goed of topic .... zie je ooit Chi Yoga ik kan het je aanraden!
Als ongeluk in een klein hoekje zit......
zit dan geluk in de rest?
Gebruikersavatar
pip
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 543
Lid geworden op: 25 apr 2009, 15:44

Bericht door pip »

Dank voor de tip! Het klinkt goed! Helaas raak ik op dit moment al zo uitgeput van heen en weer reizen naar een zwembad, dat het nu niet echt een optie is. Maar wie weet in de toekomst!
Teken deze petitie! http://petities.nl/petitie/erken-myalgi ... che-ziekte Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Bente
Gevorderd lid
Berichten: 580
Lid geworden op: 30 jan 2009, 18:18

Bericht door Bente »

Ik wil heel erg graag iets van tai chi of yoga gaan doen als ik me weer iets beter voel.
Maar nu vroeg ik me af. Wat is beter en rustiger? Yoga of tai chi?
Het gaat er om dat het niet inspannend is,maar ontspannend. Dat ik niet me er heen moet slepen en half dood weer kom.Maar dat het mij iets gaat opleveren..
Maar wat dan beter is? Yoga of tai chi??
Of is het beide toch nog best wel inspannend? Mijn fysio zegt nl van niet. Zolang ik maar niet in een sportschool bezig ga met club yoga, body balance of pilates. Dat is te zwaar ( ook uit eigen ervaring). Maar "gewoon"yoga of tai chi moest haalbaar zijn...
Dus wie heeft advies?
Nymf
Actief lid
Berichten: 299
Lid geworden op: 21 mei 2010, 09:41

Bericht door Nymf »

Er zijn veel soorten yoga. En de manier waarop iemand het geeft is ook heel verschillend, hoe zwaar de lessen zijn. Ook of je in een beginnersgroepje zit of in een gevorderde groep. Eigenlijk het beste is een keer een les uit te proberen, en er zo achter te komen of de leraar/lerares je bevalt en of het tempo en de soort yoga iets voor jou is. Eigenlijk hetzelfde geldt voor
Tai Chi. Het kan helpen je conditie wat op te krikken, maar pas wel op je grenzen, stop gewoon even als het te zwaar is. Dat kun je van te voren bijvoorbeeld met de leraar/lerares bespreken, dat je ME hebt en dat je af en toe even stopt.

Veel succes!!!
Plaats reactie