Qi Gong/meditatie/Yoga/Tai Chi ervaringen & tips?

Hier is er plaats voor discussie en vragen over alternatieve methodes bij ME (cvs).

Moderator: Moderators

Izzy
Gevorderd lid
Berichten: 1012
Lid geworden op: 20 nov 2009, 15:54

Bericht door Izzy »

Sorry maar ik snap totaal niet wat je hier precies mee wilt zeggen?
Ik snap je punt wel maar niet helemaal in deze context, ik had het niet over bepaalde "kwaaltjes" oplossen maar puur over de ontspanning van yoga en meditatie.
Maargoed, als het voor jou niet werkt dan werkt het voor jou niet.
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hi izzy,

Volgens mijn lerares zijn Yoga- en meditatie oefeningen voor iedereen geschikt: gezond, (ernstig) ziek, oud, jong, beperkt etc.
Mijn lerares heeft zelfs een groep met Kanker patiënten (mensen die het overleefd hebben en mensen die binnenkort zullen gaan sterven) waarbij Yoga- en meditatie oefeningen een goede uitwerking hebben.

En ik weet, dat bij ME-patiënten die 80-100% bedlegerig zijn en in een donkere kamer liggen, meditatie-oefeningen en meditatie muziek een goede uitwerking hebben.

Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
Gebruikersavatar
manja
Gevorderd lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 18 aug 2011, 17:36

Bericht door manja »

Hoi Louisa,
Wat ook interessant is is dat een deel erge spier/gewrichtspijnen heeft en een deel niet. Een ander deel heeft ook last van POTS. Rare ziekte eigenlijk he. Of hebben deze groepen gewoon wat anders? Groeten, Manja
Izzy
Gevorderd lid
Berichten: 1012
Lid geworden op: 20 nov 2009, 15:54

Bericht door Izzy »

louisa schreef:Volgens mijn lerares zijn Yoga- en meditatie oefeningen voor iedereen geschikt: gezond, (ernstig) ziek, oud, jong, beperkt etc.
Dat ben ik helemaal met haar eens :)
Ik merk zelf vooral dat ik me vooral mentaal zoveel sterker en gelukkiger voel, alleen daarom al zou ik het iedereen aanraden.
In het voorwoord van een boek van Tara staat ook een voorbeeld van monniken; er was een studie gedaan naar hun hersenen en daaruit bleek dat de delen die zeg maar geluk aantonen een stuk groter waren dan die van de gemiddelde mens, dat vond ik zo interessant!
Het idee dat je eigenlijk zelf invloed hebt op de functies van je hersenen en daardoor dus je leven een stuk plezieriger maakt.

Nogmaals, niet dat je daarmee zomaar alle lichamelijke beperkingen wegneemt!
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hoi manja,

In de Canadese Criteria zijn al deze klachten ook genoemd: http://www.me-gids.net/module-Info-view-pid-117.html
We hebben verschillende (ernstige) klachten en sommigen daarvan hebben overeenkomsten met elkaar. Niet iedereen heeft POTS, niet iedereen heeft ernstige neuropatische pijn, enz. enz.

Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

@ Izzy, wauw wat is die yogadame lenig! Fijn deze input, geeft weer nieuwe puf om het te gaan doen (hoop ik!).

Meditatie en yoga kunnen ms niet in het geheel ademhalings- en hartritmeproblemen wegnemen, maar hebben hier mogelijk wel een positieve invloed op. En wat te denken van ontspanning? Om te voorkomen dat je gillend gek wordt, dat lijkt me op veel ME-ers van toepassing.

Er is ook aangetoond dat yoga en meditatie bepaalde hersengolven teweegbrengen en een gunstig effect hebben op bijv. slaap. Sure, dit zal wel een onderzoek naar 'gewone' mensen zijn geweest, maar dat betekent niet dat het voor (een deel van)ons ook niet zou kunnen gelden.

Soham! Ciao, Bloem Afbeelding
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Ik ben een keer bij een Workshop geweest van Dr. Prof. Pierre Capel hoogleraar Immunologie en Yoga/meditatie docent Marie Louise Leslie Pringle.

Meditatie en de wetenschappelijke uitleg erachter. Prof. Dr. Pierre Capel verklaart wat er, naar de laatste inzichten, aan de hand van beeldmateriaal, tijdens meditatie in de hersenen verandert en welke invloed dit heeft op lichaamsfuncties en op eventuele ziektes en het verloop daarvan.

Van de lezing is een boekje gemaakt, heel erg interessant om te lezen: Bron: http://www.mindfulnesshetgooi.nl/docs/E ... DeOren.pdf

Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
Izzy
Gevorderd lid
Berichten: 1012
Lid geworden op: 20 nov 2009, 15:54

Bericht door Izzy »

@Bloemetje
Jaaaa die is echt mega-lenig! Gelukkig zegt ze er regelmatig bij dat je niet per sé hetzelfde moet kunnen maar gewoon lekker zo ver als jouw lichaam toelaat, phew :p
FIjn als het je weer een nieuwe impuls geeft btw :)

@Louisa
Ziet er interessant uit, ik zal het eens rustig doorlezen!
Bedankt :)
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Ik denk niet dat je bij elk verschil tussen patiënten meteen van verschillende groepen moet spreken; bij èlke ziekte zijn er flinke verschillen tussen patiënten, niet altijd in vaste groepen te verdelen.

Ik ben al 23 jaar ziek en heb grote verschillen meegemaakt in de loop van de tijd. Dat zou dan betekenen dat ik van verschillende groepen deel heb uitgemaakt. Niet logisch. Je - of de ziekte - maakt ook een ontwikkeling door.
Life smells...
Gebruikersavatar
Fritel
Actief lid
Berichten: 175
Lid geworden op: 27 feb 2009, 16:27

Bericht door Fritel »

Zoals ik eerder al uitlegde, ik heb me echt gevonden in dru-yoga en meditatie. Ik heb mijn grenzen leren trekken; ik ben leniger geworden, zie er minder 'mager' uit dankzij beetje spiermassa bijgekomen, ik probeer dagelijks te oefenen, ik heb een schitterende docente die me door dik en dun blijft steunen; ben al 2 keer nu op yogaretraite geweest , dit was echt een ervaring op zich met vallen en opstaan weliswaar maar daar gaat er om.
Ik combineer het met een fysiotherapeut die mijn spieren in bewegingen houdt om te vermijden dat die 'verkorten'. Hoe minder ik beweeg, des te meer ik blokkades en pijn krijg.
Ben wel naar een filmje gaan kijken op youtube van die yogadametje, tja, dat kan ik niet aan eerlijk gezegd, te zwaar.
Ik vind het leuk izzy Louisa en bloemetje jullie te lezen over dit onderwerp , ik volg jullie mening.
Ik kan de rondes niet meer tellen, de K.O.'s al evenmin, maar laat ik je dit vertellen : ik blijf vechten tot ik win !
Izzy
Gevorderd lid
Berichten: 1012
Lid geworden op: 20 nov 2009, 15:54

Bericht door Izzy »

Hey Fritel, helemaal vergeten op jouw berichtje van eerder te reageren!
Die kat oefening vind ik ook erg fijn, krijg je instant ietsje meer energie van he?
Heb je meer info over die retraite voor mij? Heb er namelijk dit jaar een beetje naar gezocht maar er is zoveel :p
FIjn dat jij er ook goeie ervaring mee hebt trouwens :)
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

asje schreef:Ik denk niet dat je bij elk verschil tussen patiënten meteen van verschillende groepen moet spreken; bij èlke ziekte zijn er flinke verschillen tussen patiënten, niet altijd in vaste groepen te verdelen.
Goed punt!
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

Fritel schreef:Zoals ik eerder al uitlegde, ik heb me echt gevonden in dru-yoga en meditatie.
Ik vind het leuk izzy Louisa en bloemetje jullie te lezen over dit onderwerp , ik volg jullie mening.
Ja, ik wil ook graag hierover blijven praten en ideeen en oefeningen uitwisselen. En jawel: ik heb me er vanmiddag eindelijk (na bijna een week) weer toe weten te zetten. Eerder mocht ik van mezelf niet aan het restje chips beginnen *proest*.
Gebruikersavatar
Fritel
Actief lid
Berichten: 175
Lid geworden op: 27 feb 2009, 16:27

Bericht door Fritel »

Hé Izzy,
geen probleem
zie hier de link :
http://64.78.63.10/web/zensitive/c_110716_flowyoga.html
Ik kan de rondes niet meer tellen, de K.O.'s al evenmin, maar laat ik je dit vertellen : ik blijf vechten tot ik win !
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hoi fritel,
Fritel schreef:Ik vind het leuk izzy Louisa en bloemetje jullie te lezen over dit onderwerp , ik volg jullie mening.
Oké, gezellig :wink:, dan maken we er een bijpraat-klets hoekje van.

Ik kan veel oefeningen ook niet doen, omdat deze te zwaar voor mij zijn.
En ik ben niet meer lenig, maar mega-verstijfd in de spieren, rug, etc., door de ME?, en/of door de schade veroorzaakt door de Lyme en co-infecties? Geen :? idee, de fysiotherapeuten van VCL, in mijn woonplaats en de chiropractor in Amsterdam weten daar ook geen antwoord op......
Izzy schreef:Die kat oefening vind ik ook erg fijn, krijg je instant ietsje meer energie van he?
@ izzy, de Kat-oefening vind ik ook een fijne oefening en is ook erg goed voor lage rugpijn :wink:. Doe je ook het "kwispelen" met de staart :D?

Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
Plaats reactie