Qi Gong/meditatie/Yoga/Tai Chi ervaringen & tips?

Hier is er plaats voor discussie en vragen over alternatieve methodes bij ME (cvs).

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
poppetje
Donateur
Donateur
Berichten: 1735
Lid geworden op: 25 aug 2010, 09:59

Bericht door poppetje »

Ik denk net als Loesje zelf ook vaak om met iets van yoga te beginnen, maar lessen is momenteel te zwaar dus het beste zou zijn een CD/DVD met oefeningen die je thuis kan doen, maar weet bij god niet wat nu een goede en geschikte CD/DVD is. Er zijn er zo veel. Iemand suggesties?
Melanie
Donateur
Donateur
Berichten: 7073
Lid geworden op: 04 sep 2008, 13:35

Bericht door Melanie »

Ik heb zelf Tai-chi gedaan en vond het heel leuk om te doen.
Ik ben hier aan begonnen in de veronderstelling dat je er beter van zou worden want zo werd het gebracht door de cgt school.
Tegendeel is waar, ik heb het uiteindelijk niet meer vol gehouden.

Toch moet je oppassen met tai -chi je doet oa ook veel nek en schouder bewegingen en ook hier in oppassen dat je niet forceert.
Je staat dus een uur lang bewegingen te doen. (wel inspanning)

Ik denk dat yoga ( geen ervaring mee) vriendelijker is voor een ME patient.
Dear Karma, I have a list of people you missed
Gebruikersavatar
annek
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 290
Lid geworden op: 28 okt 2008, 20:37

Bericht door annek »

@poppetje

Ik heb en als ik kan gebruik ik het boekje en de dvd van Zhineng Qigong. Zie de shop op:
http://www.zhigong.nl

Van mijn natuurarts heb ik 6 spieroefeningen gekregen. Die kun je ook doen als je op bed ligt.
Ik ben begonnen met 5sec. per oefening. Langzaam opbouwen + 3x per dag. Als je kunt kun je met 30sec. beginnen.

1+2. linker/rechter been spier aanspannen
3. spier bij schaambot aansp
4. spier midddenrif aansp
5. spier schouderbladen aansp
6. handen tegen buitenkant knieen drukken... tegendruk met knieen geven

Ik heb me laten vertellen dat je zo alle spiergroepen 'pakt' spierweefsel aanmaakt en je lymphe systeem aan de praat houdt.
Gebruikersavatar
Marjo
Beginner
Berichten: 40
Lid geworden op: 15 okt 2008, 15:18

Bericht door Marjo »

Voor ik ziek werd deed ik elke dag minstens een uur Hata joga oefeningen, jaren aan een stuk ,het is als met lopen ,het word een verslaving op den duur. Ik was heel lenig geworden en verbaasde menig mens. Ik voelde me heel goed. We leefden op zelf gekweekte biogroenten,en zelfs kippen kalkoenen verder vlees waar we zeker van waren. Al de ee kens kende we. We maakte zelf groenten en eigen fruit en sapjes in. Allee volledig gezond dachten we dat we bezig waren. Tot ik ziek werd en het ging altijd slechter, de joga kon ik niet meer verdragen ,en heb nog lang geprobeerd maar op moeten geven.
Esmee
Beginner
Berichten: 99
Lid geworden op: 08 nov 2005, 17:55

Bericht door Esmee »

Ik vind yoga ook heerlijk om te doen. Ik doe het nu, na eerst een paar jaar op les te hebben gezeten, thuis via internet, via de website yogatoday.com. Je moet je registreren, en je kan lessen kopen (downloaden), maar elke week geven ze ook 1 gratis les. Die les doe ik meestal 2 x per week. Ik vind het zelf wel pittig, maar met yoga kan je alles zo zwaar of licht maken als je zelf wilt; soms zit ik gewoon een tijdje voor me uit te "mediteren" als het me te zwaar wordt :lol:
Gebruikersavatar
Marjo
Beginner
Berichten: 40
Lid geworden op: 15 okt 2008, 15:18

Bericht door Marjo »

Met een paar goede yoga boeken gaat dat ook.
Stap voor stap boeken. Het boek van Richard Hittleman yoga voor u,met 622 foto's,
in een 28-daags oefenplan. Je schrikt ervan wat je op die 28 dagen kan.
Het boek van Kareen Zebroff : Yoga voor iedereen, daar staat per oefening nog meer uitleg
wat de oefening met u lichaam doet en waar het goed voor is.
Het eerste boek laat per dag goed zien hoe ver je per dag mag gaan .
Gebruikersavatar
blossom
Actief lid
Berichten: 444
Lid geworden op: 11 mar 2011, 17:33

Bericht door blossom »

Tai chi tao is een heel rustige vorm en heel geschikt voor mensen met ME/cvs, en is er voor om je lichaam weer in balans te krijgen, maar vooral in het begin kan het erg inspannend zijn omdat alle oefeningen heel langzaam gaan. Gewoon af en toe even stoppen niet over je grenzen gaan
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

Ik doe om de dag een poging om wat yoga te doen: gewoon zitten wat rekoefeningen. Lekker hoor! Ik zou het wel elke dag willen doen, maar ik vergeet het soms gewoon. Bovendien zijn er altijd dingen die ook nog plenty energie vergen, zoals onder de douche gaan (niet eens elke dag) of eten koken, waardoor het er dus bij inschiet. Maar ik vind het altijd wel heel lekker om yoga te doen, al is het maar een paar minuten.
Gebruikersavatar
Bente
Gevorderd lid
Berichten: 580
Lid geworden op: 30 jan 2009, 18:18

Bericht door Bente »

ik ga woendag beginnen met yoga lessen. Wel een rustige vorm van yoga uitgekozen, dus ben benieuwd hoe het zal gaan en of het niet alsnog te zwaar is..
Gebruikersavatar
san-34
Gevorderd lid
Berichten: 562
Lid geworden op: 01 apr 2011, 18:14

Qi Gong en meditatie, ervaringen uitwisselen en tips

Bericht door san-34 »

Samengevoegd. Adm.

Naar aanleiding van dit topic http://www.me-gids.net/Forum-viewtopic-t-4676.html waar je een linkje vind naar een tabel waarin duidelijk is uitgebeeld welke behandelingen succesvol zijn en in welke mate.

Ik vroeg me af of er mensen zijn die ervaring hebben met Qi Gong en meditatie. Dat laatste heb ik zelf al heel vaak geprobeerd maar ik kan onmogelijk nergens aan denken, heb al zoveel dingen geprobeerd maar niets werkt.

Qi Gong is nieuw voor mij, ik heb wel Tai Chi gedaan, thuis op mijn eigen tempo, maar dit is toch weer net iets anders geloof ik. Heeft iemand hier al ervaring mee? En is het echt zo dat je dit echt alleen met een leraar kan doen?

Alsjullie nog goede site's weten met oefeningen hoor ik die ook heel graag!
"Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read."
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hoi san,

Ik heb een link voor je gevonden waar je de verschillen kunt lezen tussen: Tai Chi, Qi Gong en Chi Neng, zie: http://www.abc-van-meditatie.nl/meditat ... eging2.asp

En nog een link over soorten Qi Gong, 5 hoofd-soorten, zie: http://www.taiji.nl/qigong.html
Natuurlijk moet men Qi Gong onder goede begeleiding aanleren en beoefenen en nóóit uit boeken of van videobanden zelf proberen te leren. Ten eerste omdat bepaalde details van de Qi Gong alleen mondeling zijn over te dragen. Ten tweede omdat het belangrijk is dat de beoefening op de juiste manier gecorrigeerd wordt. Jarenlange foute beoefening kan de mentale en fysieke gezondheid serieuze schade toebrengen.
Misschien kun je iets met deze info?

En mijn ervaring met Tai Chi is: een tijd geleden heb ik een hele lichte vorm van Tai Chi (oefeningen en meditatie) gedaan (in een aangepaste groep met andere zieke mensen) onder begeleiding van een lieve lerares, maar dat kon ik niet volhouden en was voor mij toch te zwaar.

Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
Gebruikersavatar
kel
Actief lid
Berichten: 232
Lid geworden op: 17 jun 2011, 12:12

Bericht door kel »

Hoi Pip,

Ik zit hier bij de sportschool op de innermix.
Dit is Joga, Tai Chi & Pilates. Ik doe dit wel in groepsverband. Metse zijn wat ouder dan iik maar erg gezellig.
Dit is juist geschikt voor iedereen om dit te doen. Niets moet alles mag! Alles doe je op eigen tempo, en ze heeft altijd alternatieve voor mensen die iets niet kunnen, een handicap hebben, met fibromyalgie, van alles!
Ik moet zeggen, het helpt je niet beter te worden. Maar het is fijn om in beweging te zijn, dit blijft gezond voor een mens. En je kunt even je gedachten verzetten (wat voor mij erg belangrijk is, aangezien ik altijd met mijn ziek zijn in mijn hoofd zit wat me dan weer depri maakt!). En het is gewoon niet te zwaar. En als iets niet gaat doe je dat gewoon niet mee... allemaal erg relaxt! :-)
Gebruikersavatar
san-34
Gevorderd lid
Berichten: 562
Lid geworden op: 01 apr 2011, 18:14

Bericht door san-34 »

Sorry voor de late reactie! Mijn eigen laptop is kapot en op mijn mobiel kan ik vaak niet reageren. Maar alsnog bedankt voor de info en de links !!
"Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read."
magnetronnie
Gevorderd lid
Berichten: 536
Lid geworden op: 27 nov 2010, 10:15

Bericht door magnetronnie »

Prospective observational study of treatments for unexplained chronic fatigue.
"CONCLUSION: Certain alternative therapies for unexplained chronic fatigue, especially yoga, deserve testing in randomized controlled trials."
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15889950

In fibromyalgie zijn Yoga en soortgelijke technieken al een bewezen behandeling:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/article ... ool=pubmed
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21887116

Het zou goed zijn als iemand eens onderzocht wat het kan doen voor ME/CVS patiënten. :D
emootje
Actief lid
Berichten: 446
Lid geworden op: 20 jul 2010, 09:53
Locatie: Lunteren

Bericht door emootje »

Meditation en diaphragmatic breathing doen het wel erg goed volgens Cure Together daarbij bestaat meditatie voor het merendeel uit diaphragmatic breathing dus eigenlijk kun je de resultaten wel bij elkaar optellen.
http://curetogether.com/chronic-fatigue ... reatments/

Zelf heb ik ook goede ervaringen met diaphragmatic breathing. Het is vrij makkelijk online te leren en is helemaal gratis. Dingen die bij mij zijn verbeterd door diaphragmatic breathing (deep breathing):
* minder neuropathie
* meer energie
* minder angstig
* slaap beter
* minder misselijk

Het geneest ME/CVS niet maar vermindert wel je klachten!
Plaats reactie