Qi Gong/meditatie/Yoga/Tai Chi ervaringen & tips?

Hier is er plaats voor discussie en vragen over alternatieve methodes bij ME (cvs).

Moderator: Moderators

Izzy
Gevorderd lid
Berichten: 1012
Lid geworden op: 20 nov 2009, 15:54

Bericht door Izzy »

http://m.youtube.com/watch?v=AttEmTdr2Ps
Sinds een maand of 4 zweer ik echt bij de filmpjes van Tara Stiles!
Ze maakt yoga heel toegankelijk en je kunt zelf uit enorm veel filmpjes kiezen wat je die dag aankunt.
Voor mij is het echt een wondermiddel, ik zit nu zo lekker in mijn vel en heb zowaar wat meer energie gekregen, plus ik heb iets minder last van pijnlijke gewrichten.
Over het algemeen doe ik 's ochtends een rustige routine en 's avonds ook, wanneer ik de energie of behoefte heb doe ik overdag ook nog een kwartiertje.

Liefs.
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

Izzy, bedankt voor de tip! Yoga vind ik ook heerlijk, al moet ik me er soms wel toe zetten. Maar het heeft zo'n goed effect op mn rug bijvoorbeeld. Soms is die pijnlijk van het niks doen (ja, echt) en heb ik er last van als ik 's avonds in bed lig. Een kwartiertje per dag is voor mij genoeg, maar ja... dan moet ik het dus wel doen, he?!
Gebruikersavatar
Fritel
Actief lid
Berichten: 175
Lid geworden op: 27 feb 2009, 16:27

Bericht door Fritel »

De muziek van deva premal (en miten) is bijzonder rustgevend.
Mantra's zingen geeft me rust , ben zelf op zoek geweest naar hun betekenis, boeiend.
De kat beweging doet me veel deugd aan de lage rug ,als je dan de juiste ademstechniek bijpast (inademen holle rug, uitademen bolle rug), zalig.
Ik kan de rondes niet meer tellen, de K.O.'s al evenmin, maar laat ik je dit vertellen : ik blijf vechten tot ik win !
Izzy
Gevorderd lid
Berichten: 1012
Lid geworden op: 20 nov 2009, 15:54

Bericht door Izzy »

Graag gedaan! Het is ook zo heerlijk en ontspannend :)
Ook tegen rugpijn heeft ze heel veel handige korte filmpjes hihi en hoe regelmatiger, ook al is het maar 5 minuten, je het doet hoe soepeler en leniger al je spieren en gewrichten worden.

Volgende week is ze in NL om een paar workshops te geven, ik ga er 1 volgen van anderhalf uur dus ben benieuwd hoe en of ik het volhoud maar wil zo graag!
Achja, is de week bijkomen ook wel weer waard :p
Gebruikersavatar
manja
Gevorderd lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 18 aug 2011, 17:36

Bericht door manja »

Bij de meeste ME-patiënten is de ademhaling verstoort. Te snel en te hoog maar dat komt door een fysisch probleem. ME-patiënten ervaren juist niet dat ontspannen gevoel en het bewust onder controle krijgen van de ademhaling. Men kan dus niet goed vanuit de buik ademen. Dat is een van de problemen. Veel kunnen ook hun ademhaling niet lang inhouden. Zo zie je maar weer hoe verschillend het ziektebeeld is bij ME of CVS.
Izzy
Gevorderd lid
Berichten: 1012
Lid geworden op: 20 nov 2009, 15:54

Bericht door Izzy »

Dat kun je juist leren door het vaker te doen. Meditatie en yoga is iets wat je continu kunt ontwikkelen maar niet van de 1 op de andere dag kunt.
Juist doordat je met yoga de hartslag zo laag mogelijk houdt kun je meer met je lichaam en zelfs eventueel wat spierkracht ontwikkelen.
Het zal zeker niet voor iedereen hetzelfde zijn maar hier geldt toch oefening baart kunst :)
Gebruikersavatar
manja
Gevorderd lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 18 aug 2011, 17:36

Bericht door manja »

Kijk en hier gaan we dus al objectief over verschillende subgroepen praten. De groep die ik beschrijf kan dus met die oefeningen de hartslag en ademhaling niet normaliseren. Je hebt dus geen controle meer over dit probleem. Dat komt omdat er een fysisch probleem is waardoor dit systeem disfunctioneert. Me -patiënten met hartritme stoornissen hebben die controle niet en die oefeningen lossen dat probleem dus niet op. Als je met ademhalingsoefeningen dit probleem onder controle krijgt dan heb je dus geen fysisch achterliggend probleem maar zorg jezelf voor die verstoring.
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hi izzy,

Wat leuk te lezen dat Yoga- en meditatie oefeningen je goed doen :D!
Ik volg al lange tijd les en de Yoga-lerares past goed op mij. Ik ben behoorlijk beperkt in het bewegen, maar de oefeningen worden altijd aan mij aangepast, zodat ik toch mee kan doen :wink:.

En als een oefening niet lukt/kan, visualiseer ik de oefening, geleerd van de lerares en volgens haar heeft dat zelfs ook een goede uitwerking op lichaam en geest.
Dus liggend, met de ogen dicht, kun je dan toch een oefening doen in gedachten.

Mijn ademhaling is ook niet goed, door de neuropatische pijn, maar met begeleiding van de lerares (die ook ademhalingstherapeut is) is de ademhaling wel wat beter geworden en met het uitademen kun je bijvoorbeeld bereiken dat je (even) iets minder pijn hebt. Het zijn procenten van verlichting, maar daar ben ik al blij mee :wink:.

En laat je weten hoe de workshop is gegaan? Daar ben ik wel benieuwd naar :wink:.

Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
Izzy
Gevorderd lid
Berichten: 1012
Lid geworden op: 20 nov 2009, 15:54

Bericht door Izzy »

@Manja
Je hoeft toch ook geen "perfecte" ademhaling te hebben om yoga te kunnen doen?
ALs jij op het beste van je kunnen ademhaalt en daar op yoga bewegingen kan doen is het toch al prima?
Je hoeft er niet über ontspannen van te worden, als het maar iets helpt. Daarnaast zijn de meeste poses gewoon heel goed voor het stimuleren van de organen e.d.

@Louisa
Leuk dat je ook yoga doet en fijn dat het aangepast kan worden!
En ieder procentje is er één hè :)
Ik zal laten weten hoe het ging.

Liefs
Gebruikersavatar
manja
Gevorderd lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 18 aug 2011, 17:36

Bericht door manja »

Ik heb het even niet over yoga an sich maar meer over het onderdeel ademhalingsoefeningen. Tuurlijk is het goed om dat te doen ook al is er een fysisch probleem. wat ik interessant vind is waarom die ademhaling verstoort is bij een deel van de patiënten. Ik bedoel niet dat je ademhaling door pijn belemmerd wordt maar meer dat je je ademhaling niet lang kan inhouden omdat je dan al snel de drang voelt om weer te ademen. Te snel dus. Waarbij je niet diep en ontspannen kan raken. Je kan dus moeilijk vanuit je buik ademen. Dat komt waarschijnlijk door verzuring van het bloed.
Izzy
Gevorderd lid
Berichten: 1012
Lid geworden op: 20 nov 2009, 15:54

Bericht door Izzy »

Ik zou niet weten of dat voor veel ME patiënten geldt of niet.
Misschien heeft het te maken met de manier waarop men probeert rustig te ademen? Te snel, te lang adem willen inhouden?
Ik snap trouwens even ook niet goed waarom je je adem lang in zou willen houden.
Als we het over meditatie hebben gaat het er naar mijn idee om dat je zolang mogelijk bij je eigen ademhaling blijft, hoe snel of langzaam ook, en als het even kan proberen een grotere teug adem in te ademen en dan op je eigen tempo uit te ademen.
Zo goed of kwaad als het kan.
Met het idee erachter dat je gewoon alles (gedachten, zorgen e.d.) lekker los kunt laten en je hoofd leeg maken, dát zorgt dan voor ontspanning.
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hoi manja,

De ademhaling is tijdens mijn ziek zijn ook erg veranderd van goed, naar inderdaad zoals jij schrijft te snel, te hoog en niet meer diep kunnen inademen naar de buik en de ademhaling laag vast kunnen houden.
Toch, kun je dat met goede begeleiding en oefening ietsjes verbeteren.
Izzy schreef:Als we het over meditatie hebben gaat het er naar mijn idee om dat je zolang mogelijk bij je eigen ademhaling blijft, hoe snel of langzaam ook, en als het even kan proberen een grotere teug adem in te ademen en dan op je eigen tempo uit te ademen.
Zo goed of kwaad als het kan.
Met het idee erachter dat je gewoon alles (gedachten, zorgen e.d.) lekker los kunt laten en je hoofd leeg maken, dát zorgt dan voor ontspanning.
Op deze wijze wordt bij mijn les ook de meditatie-oefeningen gedaan. Daar kun je bij zitten, of liggen.

Groetjes, Louisa
Laatst gewijzigd door louisa op 11 sep 2012, 13:18, 1 keer totaal gewijzigd.
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
Gebruikersavatar
manja
Gevorderd lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 18 aug 2011, 17:36

Bericht door manja »

Precies ietjes, maar het probleem blijft en blijft gewoon terugkeren. Althans zo ervaren een deel van de patiënten het die ik ken. Het is een structureel probleem dat bij dit ziektebeeld kan horen. Veel hebben er ook geen last van dat maakt het interessant omdat we op dit punt over verschillen groepen praten. Dit kan je objectief meten. Je moet weten waarom het bloed zo verzuurt. Of waarom je lichaam meer zuurstof blijft vragen. Dan is het een compenserende reactie van je lichaam. Groetjes, Manja
Gebruikersavatar
manja
Gevorderd lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 18 aug 2011, 17:36

Bericht door manja »

Misschien kunnen patiënten die dit probleem herkennen eens reageren en hun ervaring delen. Lijkt me interessant.
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hoi manja,

Ik ben zelf al erg blij met die procentjes van verlichting door Yoga- en meditatie oefeningen.
Als ik niets zou doen, kan de ademhaling nog slechter gaan worden en kan mijn lichaam nog meer/sneller gaan verstijven dan nu al het geval is.

Ik ga ook vaak een chiropractor die mijn spieren en lichaam regelmatig los maakt. Als ik dat niet zou doen, krijg ik nog veel meer pijnen.
Het is symptoombestrijding, maar zo kan ik nog steeds "overleven" :wink:.

Groetjes, Louisa
Laatst gewijzigd door louisa op 11 sep 2012, 13:28, 1 keer totaal gewijzigd.
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
Plaats reactie