iPad / tablet

Alles over hulpmiddelen en tips om het leven met ME(cvs) iets aangenamer te maken. Vragen over sociale voorzieningen, verzekeringen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
pip
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 543
Lid geworden op: 25 apr 2009, 15:44

iPad / tablet

Bericht door pip »

Zijn er lotgenoten die ervaring hebben met het gebruik van een iPad (of een tablet)? En zo ja, wat zijn de voor- en nadelen? Heeft een tablet het leven vergemakkelijkt en kun je bijvoorbeeld makkelijker op internet surfen dan eerst?

Ik ben erg benieuwd naar ervaringen van andere ME-patiënten. Ik twijfel zelf of ik er -na nog wat sparen- één aan zal schaffen, maar omdat het behoorlijk wat kost, ben ik wat bang voor een miskoop. Ik zie o.a. als voordeel dat ik dan liggend in bed artikelen kan lezen die online staan. Omdat ik nu slecht artikelen online kan lezen terwijl ik voor de computer zit, ben ik vaak heel veel aan het printen, zodat ik toch een beetje op de hoogte blijf (pas nog de ME-glossy; 61 pagina's!). Het zou handig zijn als ik wat bomen zou kunnen sparen door zo'n apparaat! :)

Alvast bedankt voor eventuele tips/reacties!
sowfia
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1167
Lid geworden op: 11 mei 2006, 13:47

iPad / tablet

Bericht door sowfia »

hoi pip,
mijn vader heeft een ipad en ik vond dat echt een hééél aangenaam iets. het is minder log en zwaar dan een laptop op je schoot. het is echt heel licht en makkelijk in bed of op de zetel te gebruiken. enige nadeel vond ik dat je om lange teksten te typen, je geen klavier hebt, alleen op het touchscreen je letters kan intikken en dat vond ik wel traag gaan. (normaal typ ik heel snel blind). maar voor surfen, filmpjes op youtube kijken etc vond ik het echt heeeeel handig.
nu woon ik niet meer bij mn ouders dus moet het weer met de laptop doen en ja, dat zit toch ongemakkelijker.

maar het is echt heel duur en daarom kan ik me er geen aanschaffen.
JannekeB
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 2256
Lid geworden op: 28 jan 2009, 09:46

Bericht door JannekeB »

Het is echt zó verdomd handig!!! :D Je kunt teksten gemakkelijk vergroten om te lezen.
Je kunt er een hele bibliotheek boeken op kwijt, als je gaat lezen kun je lettertype, grootte, kleur en achtergrondkleur instellen 8)
Twitteren gaat heel makkelijk, msn doe je met IMO, een soort messenger voor de ipad.

Ik ben er ontzettend blij mee!!! Hoe ik ook hang of lig (vaakop mijn zij en dan zet ik de ipad tegen een kussen) ik kan lekker blijven computeren en alles aanpassen.
"I don't look sick? That's because my illness isn't on my face"

Hoe werkt LDN?
Lea
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1772
Lid geworden op: 03 aug 2008, 12:36
Locatie: België

iPad / tablet

Bericht door Lea »

Sowfia, heb je al eens naar het laptoptafeltje "Dave" bij Ikea gekeken? Het is heel handig en niet duur (19,95 €). In de hoogte verstelbaar en je kunt het onder je zetel dicht bij je schuiven. Een echte aanrader!
Gebruikersavatar
dino
Gevorderd lid
Berichten: 1455
Lid geworden op: 22 feb 2011, 14:20

iPad / tablet

Bericht door dino »

Ik vind ze niet fijn, klik elke keer mis en het is ook heel lastig typen. Heb toch liever knopjes, dan voel je ook wat je doet.
Zou inderdaad ook een laptoptafeltje aanschaffen. (En een laptop als je die nog niet hebt ;)).
JannekeB
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 2256
Lid geworden op: 28 jan 2009, 09:46

Bericht door JannekeB »

Er zijn ook goedkopere alternatieven. Bij de Blokker hebben ze de "Handy Table" regelmatig in de aanbieding.
Ze komen ook wel eens op TV voorbij.
Voordeel van die tafel is dat je er ook makkelijk van kunt eten.
"I don't look sick? That's because my illness isn't on my face"

Hoe werkt LDN?
Gebruikersavatar
pip
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 543
Lid geworden op: 25 apr 2009, 15:44

Bericht door pip »

Hmmm.. verschillende ervaringen dus. Lastig hoor! Ik heb al wel een -trage!- laptop, maar het probleem daarbij is dat ik als ik die gebruik heel snel rsi-achtige klachten in mijn linkerarm krijg.
Maar één van de dingen die ik bij een smartphone ook al onhandig vind, is idd dat je m.b.v. touchscreen moet typen en aanklikken. Dat is natuurlijk bij een tablet ook zo. Anderzijds zou ik een tablet natuurlijk vooral kunnen gebruiken om dingen te bekijken en lezen en heel korte berichtjes te sturen, en dan voor bijvoorbeeld een mail gewoon de computer gebruiken.
Als er nog meer mensen zijn met ervaringen hoor ik ze graag! Dan twijfel ik nog even vrolijk verder :-).
Teken deze petitie! http://petities.nl/petitie/erken-myalgi ... che-ziekte Alvast bedankt!
JannekeB
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 2256
Lid geworden op: 28 jan 2009, 09:46

Bericht door JannekeB »

Bij een tablet kun je de tekst cq het stukje waar je op wil drukken vergroten. Daardoor werkt een touchscreen zo veel prettiger dan bijv. Een laptop.

Het toetsenbord typt helemaal niet slecht, het is wel touch maar een qwerty dus met 2 handen geen enkel probleem. Omdat je dynamischer werkt heb ik minder last van mijn armen, polsen en nek.

Wat mij heeft overtuigd is het gewoon proberen van zo'n tablet. In mijn geval een apple store maar bij de mediamarkt kun je vast ook wel terecht.
"I don't look sick? That's because my illness isn't on my face"

Hoe werkt LDN?
Eressea
Moderator
Moderator
Berichten: 1597
Lid geworden op: 26 apr 2006, 18:09
Contacteer:

Bericht door Eressea »

Vanavond krijgen we de nieuwe Acer Tablet binnen, die op Windows draait :D Ik ga 'm eens uitgebreid testen. Ik heb zaterdag al even gekeken bij de mediamarkt (eerste demo-model), en ik vond hem wel heel goed werken. Alleen in vergelijking is het touch toetsenbord van Apple veel ergonomischer (Acer heeft een wat kleiner toetsenbord), en draait Apple ook veel beter mee - maar dat komt omdat de Windowsversie de videokaart "reset". Ze zijn allebei overigens even zwaar. Ik vind het erg goed te doen, half liggend op de bank met de tablet tegen je opgetrokken bovenbenen aan.

Maar de iPad is helemaal geweldig! Makkelijk zoomen en lezen. Ik moet zeggen dat ik 'm zelf nog niet heb, behalve natuurlijk een demomodel uitgeprobeerd zodra mijn vader ze binnen had, en dat maakte dat ik zwaar jaloers was op de eigenaar :P Ik ga binnenkort mijn keuze maken tussen de Acer en de Apple.

En voor de mensen die moeite hebben met het toetsenbord etc: Je kunt er natuurlijk ook heel makkelijk je eigen (bij ipad: draadloze, bij acer kan ook via USB) toetsenbord aansluiten. Je hebt ook handige dockingsystemen waar je de tablet in kunt zetten en 'm dus ook van achter je bureau kunt gebruiken (met los toetsenbord dan uiteraard).

Ik denk zelf dat het voor ME-ers een hele goede oplossing kan zijn. Makkelijk vanuit je bed mecvs.net checken en beantwoorden, filmpjes kijken met de tablet naast je in dockingsysteem, of gewoon op schoot, muziek makkelijk luisteren (koptelefoon eraan evt), e-boek in grote letters lezen etc.

Overigens is het voor de Ipad wel aan te raden om een streaming device te hebben (dus: draadloos netwerk vanaf bijv. een pc of een servertje of zo'n speciale harddiskding bij de tv). Ipad doet niet aan USB uitgangen, maar wil alles draadloos - de enige reden waarom ik 'm nog niet heb gekocht. Ze zijn bij Apple nogal pretentieus om te denken dat iedereen maar draadloos kan en wil :roll: (straling!).

Ik ben over de goedkopere android modellen (dus: eigen besturingssysteem), niet echt te spreken. Met name omdat het eigenlijk onmogelijk is om ze met andere apparaten te connecten. Ook is android vaak toch meer errors en een stuk lastiger in gebruik. Zoomen gaat ook vrij lastig daar, het touchscreen is gewoon niet gevoelig genoeg. Maar goed, daarin zou je het gewoon eigenlijk even moeten testen, kijken of je de nadelen tegen de prijs op vindt wegen...
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends. ~ Martin Luther King
Gebruikersavatar
pip
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 543
Lid geworden op: 25 apr 2009, 15:44

Bericht door pip »

Hai Eressea,
Bedankt voor je uitgebreide reactie! Zo te lezen ben jij bijna deskundige te noemen op dit vlak! :-). Ik dacht zelf juist aan het aanschaffen van een android-tablet, maar daar heb jij dus minder goede ervaringen mee. Werkt het touchscreen wel goed als je een pennetje of iets dergelijks gebruikt om het aan te klikken? Dat gebruik ik nu namelijk ook bij mijn android-telefoon, omdat ik anders snel pijnklachten in mijn arm krijg. En weet jij of je bij een android ook een apart toetsenbord kunt aansluiten?

Als je zegt dat het moeilijk is om hem te connecten met andere apparaten, bedoel je dan bijvoorbeeld een gewone pc? Wij hebben nl een draadloos netwerk en daar wil ik dan met mijn tablet eigenlijk ook gewoon gebruik van kunnen maken. Maar dat moet dan dus wel kunnen!

De druk om te beslissen of ik er één wil en zo ja welke, wordt momenteel ook flink opgevoerd door mijn vriend. Hij wil het nog ontbrekende bedrag bij mijn spaargeld leggen om me voor mijn verjaardag (over anderhalve week) dan een tablet te kunnen geven.. Dus nu moet ik nog snel beslissen ook, en dat terwijl ik juist een beroeps-twijfelaar ben! :-)
Teken deze petitie! http://petities.nl/petitie/erken-myalgi ... che-ziekte Alvast bedankt!
JannekeB
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 2256
Lid geworden op: 28 jan 2009, 09:46

Bericht door JannekeB »

Nou dan wist ik het wel :lol:

De vraag werd niet aan mij gesteld, geef toch ff antwoord. Ik gebruik op de ipad geen pen. Daar krijg ik nou pijn van.... gewoon lekker zo met de vingers haha. Als iets te klein is om aan te klikken vergroot je het gewoon ff!! Daardoor werk je zoals gezegd dynamischer en heb ik in ieder geval minder last.
"I don't look sick? That's because my illness isn't on my face"

Hoe werkt LDN?
plassterk
Donateur
Donateur
Berichten: 611
Lid geworden op: 20 okt 2005, 10:19

Bericht door plassterk »

ik ben eigenlijk een aplle hater, maar als je voor een android tablet gaat zou ik met het oog op de toekomst, eentje nemen met het tablet besturingsysteem genaamd honeycomb 3.0. Ik heb even gekeken op kieskeurig, maar volgens mij zijn deze nog niet echt beschikbaar. Je hebt de motorla xoom, niet te koop nog hier en de samasung galaxy tab 10 inch. (best een dure). Je kunt er ook op letten of misschien een 7 inch beeldscherm niet handiger voor je is. Voor sommigen mensen is 10 inch nog best groot.

Maar goed, als je een half jaar wacht, is er voldoende aanbod van android. Er komen komend jaar tientallen androids uit met honeycomb 3.0.

Moet je nu kiezen zou ik toch voor de ipad2 gaan, denk ik.

misschien dat ik wat android tablets over het hoofd gezien heb, waar wel honeycomb 3.0 opstaat hoor. Acer heeft ook wat nieuwe tablets uitgebracht heb ik ergens laatst gelezen.

succes
Be warned. De E-spirocheet veroorzaakt E-lyme, is kritiek resisitent en onuitroeibaar. Heeft uw forum E-lyme? Let op buitensproige quotes
JannekeB
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 2256
Lid geworden op: 28 jan 2009, 09:46

Bericht door JannekeB »

Sony komt in het najaar ook met een tablet!

Android (honeycomb wellicht ook) heeft als voordeel dat het flash ondersteunt, dus je kunt alle sites met filmpjes en bewegende plaatjes gewoon zien. Bij Apple zie je dan een blauw blokje. Ik heb er geen last van, maar ik zeg het wel even anders sta je raar te kijken :lol:
Ik was ook nooit een Apple fan maar hier fietste ik zo mee weg hahaha. In één klap verkocht, alleen al door de vele applicaties en het gebruikersgemak.
"I don't look sick? That's because my illness isn't on my face"

Hoe werkt LDN?
Gebruikersavatar
pip
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 543
Lid geworden op: 25 apr 2009, 15:44

Bericht door pip »

Wow, bedankt voor de goede tips Plassterk en Janneke! Ik begrijp uit het antwoord van plassterk dat het dus mogelijk handig is nog een aantal maanden te wachten met de aanschaf, omdat er dan een groter aanbod is waar het android met honeycomb betreft. Nog nooit van gehoord overigens, honeycomb.. Maar goed dat ik hier even navraag doe, zo leer ik nog eens wat! :-D
Teken deze petitie! http://petities.nl/petitie/erken-myalgi ... che-ziekte Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
pip
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 543
Lid geworden op: 25 apr 2009, 15:44

Bericht door pip »

Nog even een update: ik ben sinds een week de trotse eigenaar van een IPad2! En het bevalt me tot nu toe erg goed :-). Je kunt er echt heel veel mee en het is erg fijn om bijvoorbeeld de berichten op dit forum nu gewoon liggend in bed te kunnen lezen!
Teken deze petitie! http://petities.nl/petitie/erken-myalgi ... che-ziekte Alvast bedankt!
Plaats reactie