Thuisstudie Havo aanvatten

Discussies over studeren/school en ME (cvs).

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Jacqueline
Actief lid
Berichten: 145
Lid geworden op: 04 jul 2006, 17:31

Bericht door Jacqueline »

Hoi allemaal,

Het is alweer een jaar geleden dat ik een berichtje geplaatst heb, maar ik lees nog steeds af en toe met jullie mee. Bij mij is er in het afgelopen jaar veel veranderd. Qua bijbaantje ben in augustus 2008 overgestapt van een klein krantenwijkje naar een administratief baantje bij personeelszaken op een middelbare school, 11 uur per week. Ik klauterde qua gezondheid steeds verder omhoog en ben een half jaar geleden begonnen met tennissen, wat ik nu 2x per week doe. Dit gaat erg goed en ik heb er heel veel plezier in. En als klap op de vuurpijl heb ik vorige week mijn havo-diploma gehaald, ik ben geslaagd! :D

Na de zomervakantie begin ik een HBO-studie op de Hogeschool Rotterdam. Hier kijk ik ontzettend naar uit. Er zal ongeveer 20 uur per week les gegeven worden. Met mijn bijbaantje stop ik, ik weet namelijk niet zeker of ik het red om dat erbij te blijven doen.

Ik hoop ontzettend dat met jullie ook alles goed gaat. Ik hoop dat iedereen lekker van de zomer kan genieten. Eventjes lekker in de tuin zitten en de zonnestralen op je gezicht voelen is heerlijk. Ik wens iedereen een hele fijne en vooral gezonde zomer toe!

Groetjes Jacqueline
Amaike
Donateur
Donateur
Berichten: 416
Lid geworden op: 19 nov 2008, 15:01

Bericht door Amaike »

Hey Jacqueline,

Wat goed zeg! Heel fijn om ook positieve dingen te lezen.

Welke opleiding ga je doen bij de Hogeschool Rotterdam? Ik volg daar ook een opleiding.
Melanie
Donateur
Donateur
Berichten: 7073
Lid geworden op: 04 sep 2008, 13:35

Bericht door Melanie »

Hoi Jacqueline

Van harte gefeliciteerd.

Afbeelding

Goed zeg! Fijn om zulke berichten te lezen.
En S6 met je hbo studie, echt top!!!

Afbeelding
Dear Karma, I have a list of people you missed
Gebruikersavatar
Jacqueline
Actief lid
Berichten: 145
Lid geworden op: 04 jul 2006, 17:31

Bericht door Jacqueline »

Bedankt Amaike en Melanie! :D

Ik ga de studie Financial Services Management doen. Welke studie volg jij Amaike? Hoe gaat het studeren samen met je gezondheid? Kun je alle lessen volgen of heb je een aangepast rooster gekregen?

Ik heb een aantal weken geleden een gesprek gehad met een studie loopbaan coach, een hele aardige mevrouw. Zij vertelde me dat er veel dingen zijn die aangepast kunnen worden als je ziek bent. Dit vond ik heel fijn. Toch heb ik gezegd dat ik eerst even aan wil kijken hoe het gaat. Voor het eerst in 6 jaar een normaal geval zijn lijkt me super. Ik ben wel blij dat ik gezegd heb dat ik ziek ben ("geweest" durf ik nog niet hardop te zeggen, het gaat de laatste 2 jaar erg goed maar ik ben qua energie nog niet op het niveau van een gezond persoon).

Ik ben erg benieuwd naar hoe jij studeren met ME/CVS ervaart!

Groetjes Jacqueline
Amaike
Donateur
Donateur
Berichten: 416
Lid geworden op: 19 nov 2008, 15:01

Bericht door Amaike »

Ik ga de studie Financial Services Management doen. Welke studie volg jij Amaike? Hoe gaat het studeren samen met je gezondheid? Kun je alle lessen volgen of heb je een aangepast rooster gekregen?
Ik volg de opleiding Communication and Multimedia Design. Heb net het derde jaar afgerond, ga dus naar mijn laatste jaar toe :).

De eerste 2 jaar had ik nog geen diagnose. Wist niet wat ik had, dus negeerde mijn klachten in die tijd. Leverde erg veel stress en vermoeidheid op, maar ik heb ze op de een of andere manier weten te halen, zonder herkansingen :D.

Dit schooljaar kreeg ik (eindelijk) de diagnose, en zag toen wel in dat als ik op diezelfde manier door zou gaan, dat ik dan weer terug bedlegerig zou worden, en dat wilde ik absoluut niet nog een keer meemaken. Dus ik ben met de diagnose naar de decaan gegaan, en we hebben samen een onderwijscontract opgesteld: ruimere deadlines, minder aanwezigheidsplicht, toetsvormen kunnen aangepast worden naar mijn situatie, etc.

Dat is echt heel erg fijn. Zo heb ik nu de afgelopen 2 kwartalen 2 vakken laten zitten, die ik nu in de zomervakantie op mijn gemak kan inhalen. Dan ben ik in september toch weer helemaal bij, en dat scheelde een hoop stress die vakken minder.

Dus ik zou je aanraden op het moment dat je merkt dat fulltime studeren je niet goed afgaat, om een onderwijscontract te gaan. Zoals mijn decaan ook zei: het gaat er tenslotte om dat je je competenties haalt, op welke manier je dat doet zou niet moeten uitmaken.

En met een onderwijscontract durven docenten ook uitzonderingen voor je te maken, anders doen ze dat niet zo maar.

Ik wens je er heel veel succes mee, en ben erg benieuwd naar jouw ervaringen het komende schooljaar!
Plaats reactie