Thuisstudie Havo aanvatten

Discussies over studeren/school en ME (cvs).

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Zuiderzon
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2994
Lid geworden op: 13 okt 2005, 10:48
Locatie: Onder de zon
Contacteer:

Thuisstudie Havo aanvatten

Bericht door Zuiderzon »

Ik heb de off-topic deeltjes uit 'Wat is je doel voor vandaag?' hierheen gekopieerd, omdat het hier beter thuishoort. Dus hier kan verder gepraat worden over studies :wink:
Mod. Zuiderzon

admin schreef: Aangezien ik weinig geld heb ben ik gestopt met roken om met het geld dat ik daardoor overhoud de studiekosten voor de vakken van de havo te kunnen bekostigen (thuisstudie).

Maar mijn doel is dus om dat stoppen met roken vol te gaan houden en om me vanaf volgende maand dan voor nog 1 havo vak in te schrijven. Dan heb ik dus 2 vakken te leren voor de komende 5/6 maanden en ga ik daarna weer beginnen aan volgende vakken etc.
Heikenie schreef: Je zegt dat je het vrijgekomen geld wilt gebruiken om je studie te bekostigen. Ik zou ook iedere keer een klein stukje opzij leggen om jezelf af en toe eens te verwennen!!
Jacqueline schreef:En Marjolein, hoe zit dat met jouw thuisstudie? Gaat het goed en hoelang ben je er al mee bezig? Ik doe ook een thuisstudie havo (via de LOI), en ben vorig jaar geslaagd voor aardrijkskunde en engels. Mijn doel voor morgen is m'n laatste hoofdstuk van wiskunde afmaken! Dan heb ik dat vak ook afgesloten en kan ik in mei examen doen. Mijn doel voor de komende 8 maanden is me nog voor 2 vakken inschrijven. Ben benieuwd of ik dat ga halen! En anders hou ik het bij één. Het tempo is erg laag, maar ik ben tenminste op de goede weg!
admin schreef:Jaqueline, ik moet nog beginnen hoor met de thuisstudie havo. Ik doe het via de NHA omdat het daar het goedkoopste is (LOI is 2 keer zo duur per vak per maand). Ik krijg het waarschijnlijk morgen of overmorgen binnen en begin met aardrijkskunde (ben jij ook mee begonnen dus??) die duurt zo'n 6 maanden. Misschien wil ik er vanaf volgende maand nog een vak bijdoen en ik denk dan een taal of zo. Maar ik kijk eerst even aan hoe het gaat met 1 vak. Is het een beetje te doen in korte tijd? Hoelang leer jij gemiddeld op een dag?
Succes met wiskunde, ik moet daar nog even niet aan denken maar zal er uiteindelijk ook aan moeten geloven haha. Wiskunde is altijd mijn zwakste vak geweest.
Ga jij trouwens voor het diploma dus wil je uiteindelijk alle vakken doen of neem je genoegen met certificaten voor enkele vakken?
Jacqueline schreef:Hoi Marjolein,

ten eerste hoop ik dat de thuisstudie je goed zal bevallen en dat het je gaat lukken! Maar daar twijfel ik niet aan, het gaat vast hartstikke goed. Ik ben inderdaad ook begonnen met aardrijkskunde, en leerde per dag een uurtje denk ik. Toen het iets beter met me ging heb ik me ook ingeschreven voor engels. Die twee samen was op goede dagen prima te doen, soms was het wel iets te veel. Maar dat is het fijne van een thuisstudie, als het niet gaat MOET er niets! De studie afronden in de 6 maanden die er voor staan moet te doen zijn! Nou ja, ligt er natuurlijk aan wat je nog meer allemaal doet? Ik weet niet hoe oud je bent en of je ernaast nog werkt oid?
Ik ben bijna 18 jaar en zou nu eigenlijk in de zesde klas van het atheneum moeten zitten. Door ME/CVS moest ik 2 jaar geleden stoppen met school, ik kon het gewoon niet meer aan. Daarom ben ik wel van plan om mn diploma te gaan halen (ik wil dus inderdaad alle vakken doen!) omdat ik verder nog helemaal geen diploma's heb. Hoe zit dat bij jou?

Ik wens je in ieder geval heel veel succes toe!
admin schreef:Jaqueline, ik doe de hele opleiding niet in een halfjaar hoor, dat lukt me nooit helaas. Ik kies steeds 2 vakken die ik dan gemiddeld een halfjaar doe, dat is de gemiddelde tijd die voor een vak staat. Wisselt van frans 1,2 dat een jaar duurt tot Algemene NatuurWetenschappen die maar 4 maanden duurt, dus dat wisselt enorm. Ik begin met Aardrijkskunde die 6 maanden duurt en dan ga ik er volgende maand waarschijnlijk nog Maatschappijleer bijdoen want die duurt ok 6 maanden. Na die 6 maanden kies ik weer 2 nieuwe vakken die een beetje een gelijke tijd duren. Ik hoop in mei 2008 de eerste 5 vakken af te sluiten en in mei 2009 de laatste 5 vakken. Dan heb ik ook mijn HAVO diploma. Ik ga dus ook voor het diploma en niet voor een paar certificaten maar verdeel het wel over 2 of eventueel 3 examens.
Ik zal je verder nog wel eens PB'en als je dat goed vindt om er verder over door te praten. Ben wel erg benieuwd namelijk hoe het bij jou zal gaan emn gaat etc. Veel succes ermee in ieder geval, het gaat jou ook vast en zeker lukken. We hebben een goed doel in ieder geval he!!
Laatst gewijzigd door Zuiderzon op 16 okt 2006, 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoop doet leven!
Gebruikersavatar
Jacqueline
Actief lid
Berichten: 145
Lid geworden op: 04 jul 2006, 17:31

Studie Havo aanvatten

Bericht door Jacqueline »

Bedankt Zuiderzon, goed idee om de berichtjes hierheen te verplaatsen.

Als het goed is ben je nu begonnen met je thuisstudie Marjolein, hoe bevalt het tot nu toe? Is het allemaal een beetje vol te houden voor je? :)
Gebruikersavatar
Marjolijn
Oprichter
Berichten: 1270
Lid geworden op: 12 okt 2005, 22:37

Studie Havo aanvatten

Bericht door Marjolijn »

Inderdaag goed Zuiderzon! Ik dacht er zelf ook aan om er een apart topic voor te maken maar dacht dat ik misschien beter Jacqueline kon PB'en maar zo is het eigenlijk wel handiger met al die berichtjes bij elkaar dus thanks! Hopelijk vinden andere leden dit ook wel een interessant topic of hebben meer mensen ervaring met thuisstuderen. Zo ja dan kunnen jullie dit hier ook kwijt hoor!

Jacqueline, het gaat goed hoor. Ik ben bezig met aardrijkskunde en dat vind ik wel interessant allemaal. Ik vind 1 vak alleen wel erg weinig dus ga er nog een vak bijdoen vanaf vorige maand. Ik moet nog even denken welke, ik denk aan Engels, Frans of nederlands. Die duren alleen wel het langste van alle vakken maar goed ik moet ze toch doen he!
Hoe gaat het bij jou? Lukt wiskunde een beetje?
Weet je al welke vakken je hierna wilt gaan doen?

Je vroeg trouwens nog hoe oud ik was in je laatste berichtje. Sorry dat ik daar niet op heb gereageerd. Ik ben 26. Ik heb zelf door omstandigheden ook geen diploma behaald dus hoop op deze manier toch nog dat papiertje binnen te halen. Op zich kan je ook tegenwoordig via een toelatingstest toegang krijgen tot de HBO maar aangezien ik daar toch nog niet toe in staat ben en ik sowieso heel graag nog een papiertje middelbare school wil hebben heb ik toch gekozen voor deze manier. Ook wel lekker voor je eigen gevoel he als je toch dat diploma hebt!

En inderdaad, het lekkere van die thuisstudies is de vrijheid en dat je het lekker op je eigen tempo kunt doen zonder druk van buitenaf zeg maar. Ideaal!

Ga je je in mei examen doen in Wiskunde?
Gebruikersavatar
Jacqueline
Actief lid
Berichten: 145
Lid geworden op: 04 jul 2006, 17:31

Studie Havo aanvatten

Bericht door Jacqueline »

Wat fijn dat het goed gaat! Je zou inderdaad met een toelatingstest toegang kunnen krijgen tot de HBO, maar als je daar nog niet toe in staat bent heeft dat ook geen zin. Zo bekijk ik het ook maar; ik kan er wel van gaan zitten balen dat ik niet meer naar school kan en dat ik niet kan gaan werken, maar daar schiet ik niets mee op. Ik heb daar nog lang de energie niet voor. En in deze tijd dat ik daar nog niet klaar voor ben, kan ik beter iets nuttigs doen en op een rustig tempo voor een diploma werken! Het duurt misschien een paar jaar, maar voor die tijd kan ik toch nog niet fulltime naar school en/of werken.

Ik wil in mei examen doen in wiskunde, nederlands (daar ben ik nu mee begonnen) en als het even kan ook nog anw. Ik begreep uit jouw berichten dat je 2 keer examen wil doen, ipv elk jaar? Ik zou daar nog even goed over nadenken, want voor mij waren de examens van vorig jaar geestelijk en lichamelijk erg zwaar. Ook al heb ik maar in 2 vakken examen gedaan. Ik was blij dat het er maar 2 waren en dat ik niet nog een paar keer moest! :wink:

Denk trouwens dat engels goed te combineren is met aardrijkskunde. Met frans heb ik geen ervaring, maar in nederlands zit aardig wat werk. De stof is tot nu toe hartstikke makkelijk (ook een groot voordeel natuurlijk), maar de hoofdstukken zijn behoorlijk groot. Het gaf me wel veel voldoening hoor, toen ik merkte dat 2 vakken vol te houden was! Ook al was het wel teveel in slechte perioden.

Hoeveel leer je nu per dag? En moet je ook gewoon staatsexamen doen? Dan kom ik je misschien nog wel eens tegen als we hard aan het zwoegen zijn! 8)

Zijn er trouwens nog meer mensen die ervaring hebben met thuis studeren?
Gebruikersavatar
Marjolijn
Oprichter
Berichten: 1270
Lid geworden op: 12 okt 2005, 22:37

Studie Havo aanvatten

Bericht door Marjolijn »

Ik leer nu maar gemiddeld een uurtje hooguit per dag. Ik zou meer kunnen doen maar ik heb 6 maanden voor dit vak en betaal 6 maanden dus anders ben ik veel te snel klaar. Ik wil wel iets sneller met de stof klaar zijn omdat ik ook nog een werkstuk moet maken geloof ik en daar gaat vast best wat tijd inzetten. Weet jij of je nou ook een onderzoek moet doen voor aardrijkskunde?
Is het zo dat je 1 vak uit je vakkenpakket moet kiezen waarvoor je een onderzoek gaat doen en moet je voor elk vak een werkstuk maken of ook maar voor eentje? Dat is me nog niet zo duidelijk namelijk.

Hoeveel leer jij per dag? En hoeveel maanden ben jij met aardrijkskunde bezig geweest?

Ja, ik moet gewoon staatsexamen doen. Je hebt misschien wel gelijk dat ik het beter of nog meer examenjaren kan verdelen i.p.v zoveel vakken per jaar. Misschien ga ik in mei (2007) dan wel 1 of 2 vakken al afsluiten. Dus wie weet treffen we elkaar daar inderdaad, ligt er aan of we allebei dezelfde plaats kiezen voor het examen. Er zijn meerdere locaties waar je het kan doen. Maar daar gaan we het dan zeker nog even over hebben want dat zou wel gezellig zijn!

Heel veel succes weer met leren he!

Groetjes.
Gebruikersavatar
Jacqueline
Actief lid
Berichten: 145
Lid geworden op: 04 jul 2006, 17:31

Studie Havo aanvatten

Bericht door Jacqueline »

Volgens mij is het de bedoeling dat je voor elk vak een werkstuk maakt. Daar gaat inderdaad aardig wat tijd in zitten, maar het hoeft gelukkig niet zo heel erg lang te zijn. Voor aardrijkskunde werd van de examenkandidaten zo'n 4 pagina's tekst verwacht. Bij talen is het de bedoeling dat je literatuurboeken leest en daar dan verslagen van inlevert. Ik begrijp niet zo goed wat je met 'onderzoeken' bedoelt?
Als je in mei 2007 mee wilt doen met het staatsexamen, moet je je geloof ik voor 1 januari 2007 inschrijven. Als je dat hebt gedaan, krijg je een cd-rom toegestuurd met alle informatie over de leerstof en werkstukken etc.

Ik ben met aardrijkskunde ook 6 maanden bezig geweest. Ik zou met één vak ook ongeveer 1 a 2 uur per dag moeten leren. Ik doe nu alleen Nederlands, maar omdat ik tussen december en maart nog 4 weken op vakantie ga, probeer ik een beetje voor te lopen. Hoef ik dan lekker niets te doen! :wink: Ik leer nu dus 2 hoofdstukken per week, in plaats van 1. En op goede dagen lukt dat gelukkig wel!

Ik las net in een ander topic dat je in Rotterdam woont. Ook toevallig, ik woon er zo'n 20 km onder! In Numansdorp (in de Hoeksche Waard), weet niet of je dat toevallig kent? Rotterdam was vorig jaar geen examenlocatie, wat ik erg vreemd vond! Ik heb mijn schriftelijk examen afgelegd in Roosendaal en mijn mondeling examen in Tilburg. Dat was de dichstbijzijnde locatie. :shock:

Het is natuurlijk wel handig om veel vakken in één jaar af te sluiten, omdat je dan niet elk jaar zover hoeft te reizen (ook erg vermoeiend natuurlijk). Maar als je bijvoorbeeld 5 examens wil afleggen, moet je wél 5 dagen vroeg op en zo ver reizen. Daarom doe ik er maar 2/3 per jaar.

Succes weer!
Gebruikersavatar
Jacqueline
Actief lid
Berichten: 145
Lid geworden op: 04 jul 2006, 17:31

Studie Havo aanvatten

Bericht door Jacqueline »

Door op de volgende link te klikken kun je zien wanneer alle examens gehouden worden!

Het was mijn bedoeling om algemene natuurwetenschappen erbij te doen, maar dit examen valt jammer genoeg op dezelfde dag als het examen wiskunde, waar ik ook aan mee doe. Dat zal bij elkaar te vermoeiend zijn. Daarom ben ik van plan algemene natuurwetenschappen niet te gaan doen, en daarvoor in de plaats een studie maatschappijleer. Daar staan gelukkig ook maar 3 maanden voor.

Met nederlands komt het ook wel een beetje ongelukkig uit, het onderdeel CS (schrijfopdracht) is van 09:00 - 11:30 uur en op dezelfde dag van 13:30 - 16:30 uur volgt de rest van het nederlands-examen! Dat ga ik nooit redden, daar ben ik te moe voor :oops:
Ik hoop daarom dat ik met een doktersverklaring één van deze onderdelen van het examen kan verzetten naar de tweede periode (in juni). Hoop dat dat lukt, denk dat het te doen moet zijn!

Hoe gaat het met jouw studie, Marjolijn? Lukt het allemaal een beetje?
Gebruikersavatar
Marjolijn
Oprichter
Berichten: 1270
Lid geworden op: 12 okt 2005, 22:37

Studie Havo aanvatten

Bericht door Marjolijn »

Hoi,

jammer dat algemene natuurwetenschappen op dezelfde dag valt als wiskunde. Kan me voorstellen dat je dat net even teveel vindt.

Dus voor maatschappijleer staat bij jou maar 3 maanden? Bij mij volgens mij iets van een halfjaar.
Ik heb nu naast aardrijkskunde ook nog wiskunde erbij. Ik vind dat 1 van de lastigste vakken maar het moet toch gedaan worden en het past precies zo in de planning dat ik er in mei dan ook examen in kan doen als het goed is, dus vandaar.
Dus wie weet zien we elkaar wel tijdens het examen wiskunde! ;)

Hopelijk gaat het je lukken om nederlands te verzetten. Ik moet er ook niet aan denken als ik naar die tijden kijk. Zo vlak achter elkaar alles he.
Maar als je een doktersverklaring kunt regelen zal dat wel lukken lijkt me!

Maar het gaat verder best prima hoor. Heb alleen heel lang moeten wachten op een bosatlas 52e editie. Heb er nu sinds vorige week eindelijk eentje dus kan eindelijk m'n huiswerkopgaven gaan maken. En nu heb ik weer geen rekenmachientje voor wiskunde, die moet ik van mijn broertje lenen want die heeft wiskunde al een tijd geleden afgesloten (ook havo doet hij). Dus dat komt mooi uit. Maar goed, ik moet dat ding eerst nog ophalen. Dus wiskunde moet ik nog aan gaan beginnen.

Ik heb trouwens een hele planning gemaakt voor aardrijkskunde. Precies zo ingedeeld zodat ik op tijd klaar ben voor het examen. Ik moet gemiddeld zo'n 2 tot 3 lessen per week leren. Meestal 3, dus vrij veel.
Heb jij ook zoiets gedaan Jacqueline?

Nou succes weer en ik vind het leuk om af en toe te horen hoe het bij jou gaat!

Groetjes,
Marjolijn.
Gebruikersavatar
wilma
Beginner
Berichten: 28
Lid geworden op: 26 okt 2005, 23:05

Studie Havo aanvatten

Bericht door wilma »

Sorry dat ik zomaar inbreek in dit topic, maar ik las het net en ben eigenlijk wel heel benieuwd hoe met met jullie beider studies gaat?
Jacqueline schreef: Zijn er trouwens nog meer mensen die ervaring hebben met thuis studeren?
Ik heb VWO gedaan bij de LOI. Eraan begonnen vóór ik ziek werd en door Pfeiffer/ ME niet binnen m'n eigen strakke planning gehaald. Ik heb uiteindelijk examen gedaan in de helft van het aantal vakken. Toen was ik inmiddels 21 geweest en kwam erachter dat je dan dus met zo'n toelatingstest naar HBO of WO kunt... die gedaan en behaald en nu in in het laatste jaar van m'n HBOstudie.

Any how, ik vind het onwijs knap dat jullie ondanks de ziekte hiermee bezig zijn, ik weet uit eigen ervaring hoe zwaar het is en ging er zelf bijna aan kapot toen ik inmiddels ziek was maar eigenlijk tóch snel dat diploma wilde halen. Heb één keer in zeer slechte conditie een examen gedaan, dat was niet fijn. ;)

Overigens, ik heb ook eens een mondeling staatsexamen verzet naar het najaar. Lang verhaal maar komt erop neer dat ik een zéér hulpvaardig iemand trof bij de IB-groep...er zijn daarin dus wel mogelijkheden, een handgekrabbeld briefje van mijn huisarts was toen genoeg om tot november uitstel te krijgen.

Succes ermee meiden!
Gebruikersavatar
Gabutje
Gevorderd lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 07 mar 2006, 13:40

Studie Havo aanvatten

Bericht door Gabutje »

Hoi hoi,

Nou Wilma, ik vind het anders ook knap van jou dat je zo ver bent gekomen!
Ikzelf ben per oktober gestopt met mijn HBO opleiding omdat ik het laatste jaar, stage, niet kon invullen. Inmiddels doe ik nu via de LOI een ECDL cursus, gemiddels is deze cursus 4 maanden. Ik hoop in april als het financieel mee zit om een Schoevers opleiding te gaan doen en anders toch maar een LOI cursus. Maar het valt niet mee hoor, thuis studeren. Ik vind het toch altijd makkelijker om in de les goed te luisteren, dan pik ik het toch sneller op.

Ik heb vandaag post van IBG gekregen, mijn prestatiebeurs wordt als een gift omgezet vanwege mijn chronische beperkingen die van structureel aard zijn. Maar goed dan blijft nog wel je studielening staan. Was me even onduidelijk wat nu de stand van mijn schuld is omdat ze in diezelfde brief vermelden dat het een en ander niet helemaal klopte en dat het nu adminstratief is rechtgezet. Van de week maar even bellen, misschien dat er nog een brief met de nieuwe stand komt. Maar goed, wel goed nieuws dus, scheelt weer een stukje schuld.
* Liever eigenwijs dan helemaal geen zelfvertrouwen! (Loesje)
Gebruikersavatar
wilma
Beginner
Berichten: 28
Lid geworden op: 26 okt 2005, 23:05

Studie Havo aanvatten

Bericht door wilma »

Dat is zeker goed nieuws Gabutje! Hoe gaat het nu met je cursus, ga je het redden in die 4 maanden? Wat is ECDL eigenlijk? (sorry als ik een stome vraag stel ;)) Super iig dat je van plan bent om te blijven leren, het valt soms niet mee maar iedere keer dat je iets haalt geeft het toch heel veel voldoening!
Als je bent waar je naartoe ging...waar moet je dan nog heen?
Gebruikersavatar
Gabutje
Gevorderd lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 07 mar 2006, 13:40

Studie Havo aanvatten

Bericht door Gabutje »

Het ECDL Europees Computer rijbewijs, daar komen verscheidene modules over de computer aan bod. Het scheelt dat ik zelf wel al behoorlijk wat computerkennis heb, op excel na dan. 7 jaar gestudeerd, daar steek je een hoop van op. Echter sommige dingen doe je automatisch en nu moet je in eens bewuster worden wat je steeds doet, en het bij de naam kunnen noemen. Dat is het moeilijke. Ik ben nu met de eerste moduul bezig, zit nu op de helft, ik heb voor het excel startdiploma variant gekozen dus dit heeft 4 modules. Ik kan altijd nog de andere 3 modules volgen en krijg ik alsnog computerrijbewijs. Als ik straks dan bij Schoevers ga studeren krijg ik weer ontheffing voor deze vakken.

Ik isoleerde mezelf van andere toen ik nog studeerde, dat wil ik niet meer. En dat is best lastig balans zien te vinden in alledaagse daginvulling. En ik moet eigenlijk ook gaan sporten van de therapeut, het wordt zo steeds meer. Maar ik kan er ook 8 maanden over doen, maar ik zit gewoon thuis dus ik kan er ook sneller over doen, maar ik wil gewoon eerst een tentamen van het eerste module maken voordat ik me voor twee modules aanmeld. Dan weet ik wat ik kan gaan verwachten.
* Liever eigenwijs dan helemaal geen zelfvertrouwen! (Loesje)
Gebruikersavatar
wilma
Beginner
Berichten: 28
Lid geworden op: 26 okt 2005, 23:05

Studie Havo aanvatten

Bericht door wilma »

Heel verstandig allemaal. Veel succes in ieder geval, als ik het zo hoor kom je er wel! ;)
Als je bent waar je naartoe ging...waar moet je dan nog heen?
Gebruikersavatar
Jacqueline
Actief lid
Berichten: 145
Lid geworden op: 04 jul 2006, 17:31

Studie Havo aanvatten

Bericht door Jacqueline »

Hoi Wilma, wat goed dat je zo ver bent gekomen met je HBOstudie. Ik hoop dat je het zo vol kunt blijven houden! Kun je me misschien iets meer vertellen over die toelatingstesten voor een HBOstudie? Ik ben daar nu qua gezondheid nog lang niet aan toe, maar ik zal ook nog lang met mijn havo-studie bezig zijn. Maar stel dat ik me over 2 jaar een stuk beter voel, dan lijkt me zo'n toelatingstest een perfecte oplossing! Zitten er nog speciale voorwaarden aan vast? Leeftijdsgrenzen/ eerdere opleidingen etc?

Ik zou over een paar jaar ook graag naar Schoevers willen, Gabutje! Ik hoop dat het ons beide gaat lukken, dan komen we er wel! :wink:

Hoe gaat het nu met jouw studie, Marjolein? Ik denk dat ik maatschappijleer niet meer ga redden, ben ongelooflijk moe de afgelopen maanden. Daar baal ik echt van, want dan zal ik het weer bij maar 2 vakken moeten houden, waar ik examen in kan doen. Het gaat zo verschrikkelijk langzaam, veel te langzaam! Als ik elk jaar maar 2 vakken kan doen, ben ik in totaal 5 jaar bezig voor ik mijn diploma op zak heb.. :(
Gebruikersavatar
wilma
Beginner
Berichten: 28
Lid geworden op: 26 okt 2005, 23:05

Studie Havo aanvatten

Bericht door wilma »

Hey Jacqueline. Aan zo'n toelatingstest zitten geen eisen wb eerdere opleidingen. Het is een zgn '21+test', je moet dus minimaal 21 zijn. Je kunt ermee tot iedere HBO of WO-opleiding toegelaten worden. De testen verschillen per studie (en ook voor HBO/WO uiteraard). Tenminste, als ik het me goed herinner is er wel een soort standaard test, maar kan de betreffende studie extra tests uitschrijven. Zo waren er in mijn geval extra taalvaardigheidstoetsen. Any way, die basistoetsen kun je een beetje vergelijken met een IQ test, veel logisch denken, cijferreeksen, figurenoefeningen, taalvaardigheden...dat soort dingen. Eigenlijk niets waar je je op kunt voorbereiden zeg maar...

Als je meer wil weten, vraag gerust..dan zal ik mijn papieren van toen er eens bijzoeken zodat ik wat specifieker kan zijn. ;)

Bedankt trouwens! Ik ga de studie zeker volhouden. heb vorig jaar beetje een dipje gehad maar nu gaat het weer erg goed. Mijn gezondheid is ook weer behoorlijk goed.

Succes met je Havo iig! In welke vakken wil je dit jaar examens gaan doen?
Als je bent waar je naartoe ging...waar moet je dan nog heen?
Plaats reactie