Buteyko

Hier is er plaats voor discussie en vragen over alternatieve methodes bij ME (cvs).

Moderator: Moderators

Plaats reactie
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Buteyko

Bericht door stargazertje »

Iemand hiermee bekend?
http://www.leerbuteyko.nl/klassieke-buteyko-methode\
Hielp het ook? Vooral:
Met Klassieke Buteyko ademhalingstraining kunnen namelijk meer dan 150 chronische ziektes worden teruggedraaid en ervaart men grote voordelen op zowel fysiek als mentaal vlak.
(Er staat ook Me/chronische vermoeidheid bij.) wekt mijn argwaan.
Laatst gewijzigd door stargazertje op 10 mei 2011, 22:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
daantjuh
Actief lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 13 apr 2011, 10:41
Locatie: Rijnsburg

Buteyko

Bericht door daantjuh »

ik persoonlijk denk dat het je niet van me af kan helpen. Een goede ademhaling is natuurlijk nooit verkeerd, dus misschien dat men er wel baat bij kan hebben. Maar meer ook niet.

Maar ben ondertussen ook wel vrij sceptisch geworden hoor 8)
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hoi stargazertje,

Wil je naar een dergelijke ademhalingstherapeut gaan?

Heb je in Zoetermeer geen begeleiding van een ontspanningstherpeut?, dat gaat ook over onder andere de ademhaling.
Ik heb dat in Lelystad gehad en ik heb er best wel baat bij. Mijn ademhaling was niet oké door de erge neuropatische pijn, met ademhalings-oefeningen gaat de ademhaling nu iets beter.

Het is symptoombestrijding, verlichting van de klachten.

Groetjes, Louisa
Gebruikersavatar
daantjuh
Actief lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 13 apr 2011, 10:41
Locatie: Rijnsburg

Bericht door daantjuh »

Je zet het weer goed neer Louisa...een symptoombestrijding. Dat bedoelde ik ook.

:D
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Bericht door stargazertje »

Ik weet het om eerlijk te zijn niet. Ik zag net op de site dat ik onder niveau 3 zou vallen wat min 6 maanden a 1800 euro per maand zou gaan kosten. :shock: Ja ik heb in Zoetermeer ook een ontspanningstherapeut. Hij let altijd wel goed op hoe ik adem haal, al ligt de nadruk momenteel op het bewust los laten.
Gebruikersavatar
daantjuh
Actief lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 13 apr 2011, 10:41
Locatie: Rijnsburg

Bericht door daantjuh »

haai stargazertje,

Kan je met het niet overleggen over je ademhaling? En vragen of ze jou daar beter in begeleiden? Ik vind 1800 erg veel geld per maand hiervoor!
Heb je veel last van hyperventilatie?

groetjes!
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hoi stargazertje,

Ik vind € 1.800,-- per maand Afbeelding (ik heb nog even op de site gekeken....) echt heel erg hoog c.q. zot.
:wink: Dan kun je veel goedkoper naar een yoga-docent(e) of een fysiotherapeut bij jou in de woonplaats gaan om ademhalingsoefeningen te leren.

Ik zou het eerst zelf even gaan aankaarten bij de ontspanningstherapeut in Zoetermeer. Hij/zij kan je daar vast goed in begeleiden met simpele ademhalingsoefeningen.

Bij veel pijn en vermoeidheid, hebben wij kennelijk de neiging om "hoog" te gaan ademen of de adem "op slot" te zetten. Dat deed/doe ik ook en ik heb geleerd om die adem weer wat beter te kunnen laten functioneren.
Ik merk wel, dat ik veel minder diep kan in- en uit ademen, dan "vroeger" voordat ik ziek werd en het voelt alsof je (veel) minder adem hebt.
Hoe dat kan, weet ik niet. Hoort bij ME/cvs?.....

Groetjes, Louisa
Gebruikersavatar
yarwen
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 559
Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:01

Bericht door yarwen »

Moeilijk kunnen ademen is ook een van mijn hoofdklachten. Door de extreme vermoeidheid heb ik precies niet genoeg kracht om goed of diep te ademen. Bij mijn fietsproef was duidelijk te zien dat mijn ademhaling totaal niet synchroon verloopt met mijn zuurstofopname.
Ik ben ook al een tijdje op zoek naar iets of iemand die zou kunnen helpen. Ik heb even gezocht en in België bestaat die therapie ook. Daar kost het 250 euro voor 5 groepssessies. Dat vind ik ook niet zo goedkoop maar moest het echt helpen dan zou ik het wel willen volgen.
Gebruikersavatar
daantjuh
Actief lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 13 apr 2011, 10:41
Locatie: Rijnsburg

Bericht door daantjuh »

toen ik vorig jaar enorme hyperventilatie had en ook verkeerd ademde, bleek mijn ferritine heel laag te zijn. Ijzer vervoerd zuurstof door je lichaam. Als ik mijn ijzertabletten (en/of b12 tabletjes) niet neem, lijkt het wel of alles verkrampt in mijn buik, waardoor ik niet goed kan doorademen. Heel apart, maar echt waar.
En daar kon geen ademsessie tegenop.
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Bericht door stargazertje »

Louisa, http://www.leerbuteyko.nl/training-programmas en dan onderaan staan de kosten. Volgens de ademtest zou ik ook bijna bezwijken? Leuk om te weten. 8-[
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Ademhalen is heel belangrijk, maar het is hel moeilijk om juist te kunnen ademhalen als je vol blokkades zit.
Mijn osteopaat zei me:" als je lichamelijke blokkades opgelost zijn, adem je vanzelf weer dieper"
Gebruikersavatar
tanto
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1606
Lid geworden op: 21 feb 2008, 08:09
Locatie: ZH

Bericht door tanto »

http://selwyndonia.nl/site/2010/diagnos ... entilatie/

Je kunt officieel laten bepalen of je chronisch hyperventileert. Dat wil ik misschien ook nog een keer laten doen. Door chronische hyperventilatie kun je veel klachten krijgen. Waaronder minder energie duizeligheid, malaise enz. Dat je er ME/CVS van krijgt denk ik niet, maar wellicht zou je er een beetje verlichting in kunnen vinden.

Buteyko is wel een techniek van de lange adem. Een vriend van mij past het al jaren toe en het gaat steeds iets beter met hem. Ik ben echter niet zo gedisciplineerd waardoor ik het alleen doe als ik eraan denk en als het me uitkomt. Dan heeft het natuurlijk ook niet zoveel effect. Ik denk wel dat als ik echt een diagnose zou hebben dat ik het dan wat serieuzer zou aanpakken.
Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom (A. Einstein)

Absence of proof is not proof of absence
Gebruikersavatar
daantjuh
Actief lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 13 apr 2011, 10:41
Locatie: Rijnsburg

Bericht door daantjuh »

Nou wat denk je!
De dokter had me doorverwezen naar een ademhalingsfysiotherapeut (baat het niet dan schaadt het niet toch?).
Ben nu voor de 3e keer geweest en nu vertelde hij me over de buteyko methode.
Hij vertelde dat je door verkeerd adem te halen, je lichaam verzuurt met daarmee alle klachten van dien (even kort door de bocht gezegd hoor).
Geen 1800 euro maar gewoon via de fysio.
Dus stargazertje, misschien heb je ook wel zoiets bij jou in de buurt?
Ik wilde het toch even kwijt aan jullie.
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hoi daantjuh,

:D Dank je wel voor de info. Klinkt interessant en dat het via de fysiotherapeut kan, is helemaal prima (en stukken voordeliger :wink:). Heeft jouw fysiotherapeut zelf een Buteyko opleiding gedaan?

:P En guess what?...... Ik moet ook op zoek naar een ademhalingstherapeut(e), omdat de ademhaling toch weer niet helemaal goed gaat, veroorzaakt door de chronische pijnen die ik heb. Ik testte niet goed in Amsterdam.
Ik heb al wel iemand op het oog en zal ook eerst eens even vragen of deze persoon ook Buteyko oefeningen kent en toepast.

Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
Plaats reactie