Woongroep Amsterdam

Zoek je een arts, behandelcentrum of wil je contact met mensen met ME etc? Hier kan je je oproepjes plaatsen.

Moderator: Moderators

asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Woongroep Amsterdam

Bericht door asje »

Mijn idee is te zien of er anderen zijn die geinteresseerd zijn in een kleine, moderne woongroep, dwz ieder z'n eigen complete woning met daarnaast één gemeenschappelijke ruimte. Ik denk aan +/- zes mensen en dan zó dat we sowieso geen andere buren boven en onder hebben.

Mijn belangrijkste reden is, met mijn ervaring, géén lastposten/overlastgevers als boven- en onderburen te hebben. Daarnaast lijkt het me prettig eens de gemeenschappelijke ruimte binnen te kunnen lopen en wat contact met mede-ME-ers dichtbij huis te hebben.

Wat mij betreft is het criterium: ME-patient zijn.

Ik ben benieuwd naar reacties!
Gebruikersavatar
Alabama
Gevorderd lid
Berichten: 515
Lid geworden op: 01 dec 2008, 20:45

Woongroep Amsterdam

Bericht door Alabama »

Hoi Asje

Hoe zie je het voor je? Hoe zelfstandig moet diegene zijn? Of denk je aan bijvoorbeeld zusters die bij de verzorging kunnen helpen? Misschien vrijwilligers met koken? Of moet die gene helemaal zelfstandig zijn?
Ik ben benieuwd hoeveel je onderzocht hebt. Wie weet zijn er mogelijkheden, want er zijn genoeg mensen die hier echt behoefte aan hebben!
God is closest to those with broken hearts..
Gebruikersavatar
huppelepup
Gevorderd lid
Berichten: 796
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:26

Woongroep Amsterdam

Bericht door huppelepup »

Hallo Ansje,

Mij lijkt het wel wat alleen niet in Amsterdam, dat is veel te ver weg van familie en vrienden.

Groetjes huppelepup
Gebruikersavatar
b0lino
Actief lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 18 apr 2006, 20:40

Bericht door b0lino »

Grappig dat dit topic wordt aangemaakt; ben op dit moment bezig het informeren naar mogelijkheden in zelfstandig wonen, met de nodige praktische ondersteuning. Heb laatst nog bij MEE aangeklopt, maar die liepen eigenlijk direct al op de klippen toen ik mijn hulpvraag en beperkingen schetste. Wel een gesprek gehad bij een organisatie dat woonvormen biedt voor mensen met een lichamelijke handicap, maar goed, als ME-patiënt heb je geen functiebeperking als in 'been kwijt', dus of ik daarvoor een indicatie zou krijgen was voor hen ook sterk de vraag.
Mijn interesse is er in ieder geval, maar ik heb geen idee hoe ik het opzetten van zo'n woongroep voor me zou moeten zien. Ik ga het topic volgen.
..Dansen moet je, mijn kind..
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

@Alabama
Ik denk aan gewone woningen, geen 'zorgwoning-project'. Dus dat ieder gewoon z'n eigen zorg regelt net als nu. Het enige verschil is dan dus dat je dicht bijelkaar woont en boven of onder geen idioten hebt. Ik heb als ME-patient wel een indicatie voor een zorgwoning gekregen; waar ik nu woon. Het betekent alleen dat er zorg in de buurt is, waar je geen gebruik van hoeft te maken als je de voorkeur geeft aan een andere zorgaanbieder. En overlast is er niet minder om hier, denk niet dat 'zorgwoning' 'zorg' betekent...

Wat betreft de mogelijkheden, in A'dam is een woon-organisatie die helpt woongroepen te organiseren. Het belangrijkste is dat zo'n project ergens in de nieuwbouw van een woningbouwvereniging terecht moet komen, daar helpen zij mee. Uiteraard in een buurt naar keuze.

Mocht je persoonlijk geinteresseerd zijn, laat het me weten! Ik wil er zsm iets aan gaan doen.


@
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

@huppelepup
Bij mij wordt het wel A'dam...Misschien kun je in jouw plaats eens informeren bij de woondienst van de gemeente?

@b0lino
Eigenlijk heb ik al antwoord gegeven in @Alabama. Ook aan jou, als je geinteresseerd bent voor A'dam hoor ik het graag!
Gebruikersavatar
b0lino
Actief lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 18 apr 2006, 20:40

Bericht door b0lino »

Asje, dank voor de reactie. Mijn interesse is er voor een woongroep in Amsterdam, maar daar is natuurlijk ook verdere info voor nodig. Mijn interesse is natuurlijk ook afhankelijk van de uitvoer van zo'n project en bijvoorbeeld het te verwachten kostenplaatje - met mijn 21 jaar (nee, ik ben geen losgeslagen puber, voordat iemand schrikt van mijn leeftijd, haha) en een uitkering is er niet heel veel te besteden. Maar op de eerste vraag: interesse voor woongroep in Amsterdam? Antwoord ik met ja.
..Dansen moet je, mijn kind..
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

bOlino,
leuk dat je interesse hebt! Wb uitvoerbaarheid, er zijn in de stad véle woongroepen met een thema; in dit geval zou dat dan ME/cvs zijn. Verder valt het natuurlijk onder sociale-huurwoningen en krijg je huurtoeslag bij een uitkering. Ik weet niet of dat bedrag leeftijdgebonden is (zoek ik wel even op nog), normaal betaal je aan huur met een minimum-inkomen max +/- 250,-zelf. Enne, ik schrik niet van je leeftijd hoor.. (zó jong en zo'n dramatische ziekte :wink:)
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Zie net dat je op jouw leeftijd toeslag kan krijgen als de huur netto max 357,- is, je kunt op de 'Toeslagen-site' uitrekenen wat je precies zou krijgen.
Gebruikersavatar
b0lino
Actief lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 18 apr 2006, 20:40

Bericht door b0lino »

^^ mijn leeftijd is inderdaad het hele probleem in tegemoetkomingen, daar doelde ik op. Ik zie geen probleem in een woongroep met volwassenen; ik kan meestal goed overweg met mensen die wat ouder zijn. Mijn contactenkring verlegd zich ook wat meer naar die hoek ;) Maar financieel gezien zit ik tot mijn 23e ongunstig. Als ik 23 ben heb ik meer mogelijkheden voor huurtoeslag. Dat is ook o.a. waar ik op dit moment ook tegenaan loop in mijn pogingen om meer zelfstandig te gaan wonen; 24-uurs zorg is wat aan de zware kant. De woonzorg organisatie twijfelt ook aan de kans of ik een indicatie daarvoor zou krijgen, maar daar is op dit moment allemaal overleg over. Ambulante zorg zou ik wel kunnen krijgen, maar dan moet je zelf een dak boven je hoofd fiksen. En hoe ga ik dat betalen??? (naast het punt dat ik niet in mijn eentje in een huisje wil gaan zitten. Ik kan zelfstandig bijna niet naar buiten en dan wordt het isolement wel heel groot). Dan zou je in zo'n woongroep misschien meer het principe moeten opzoeken van een paar meer 'zelfstandige woonruimten' vermengd met het principe 'op kamers' voor mensen zoals ik. Ik geloof dat ik wel eens van zo'n woongroep gehoord heb.
..Dansen moet je, mijn kind..
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Kan me niet goed voorstellen dat je geen woning zou kunnen huren; je uitkering wordt volgens mij aangepast aan je woon/leefsituatie + huurtoeslag.. Een toen-net-zo-jong :) ME-vriendje van mij kreeg een jongeren-woning met een medische indicatie en hij zit niet echt krapper dan ik.. Bovendien, voordat zo'n woongroep gerealiseerd is zijn we al een tijd verder en ben je waarschijnlijk wel tegen de 23 (ik ben wel optimistisch, dit project moet lukken denk ik). Evengoed zal ik eens navragen over een combi van woningen en kamers.

Overigens, als je via de organisatie Woonzorg een woning krijgt heb je dacht ik niet de keus voor een zorgaanbieder, als dat zo is is dat niet gunstig; ik ken maar 2 (echte) goeie, overigens kleine, zorgaanbieders in de stad, de rest is vaak vreselijk.

Hoe dan ook, ik ga binnenkort de eerste stap zetten. Ik weet bij wie ik moet zijn, verhaal wordt vervolgd!
Gebruikersavatar
b0lino
Actief lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 18 apr 2006, 20:40

Bericht door b0lino »

Zo'n jongerenwoning met medische indicatie is waar ik op dit moment mee bezig ben, maar dat is in een jongerenhuis voor mensen met een lichamelijke handicap, dus er is nu binnen de organisatie overleg gaande of dit 1) voor hen mogelijk is en 2) ze op tijdelijke basis hiervoor indicatie zouden kunnen krijgen. Na 10 mei zou ik reactie krijgen.... ben benieuwd.

Maar het is inderdaad wel zo dat een woongroep niet van vandaag op morgen uit de grond gestampt is. Wat dat betreft, als we nog een jaar en 9 maanden overbruggen heb ik het iets makkelijker ;)

Hoe dat zit met die woonzorg organisatie en zorgaanbieders weet ik niet, dit is iets waar ik geen kaas van gegeten heb en dus ook geen zinnig antwoord op kan geven. Ik ben benieuwd.
..Dansen moet je, mijn kind..
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Is zo'n jongerenwoning waar jij het over hebt ook in een soort woongroep?
Dat vriendje van mij woont tussen andere gewone woningen, ze hebben die woning gewoon aangewezen als jongerenwoning omdat het een kleine woning is. En hoe bedoel je tijdelijk ivm een indicatie'?

Ik weet iemand die via Woonzorg woont en dan daarbij automatisch zorg krijgt van de thuiszorg van het naast gelegen verzorgingshuis. Maar dat is misschien iets heel anders dan waar jij mee bezig bent.

Spannend voor jou op dit moment dus, ben nu ook wel benieuwd!
Gebruikersavatar
b0lino
Actief lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 18 apr 2006, 20:40

Bericht door b0lino »

Die jongerenwoning is inderdaad een soort woongroep, maar dan voor jongeren met een lichamelijke handicap en is vanuit de awbz (geloof ik). Qua indicatie ligt het lastig omdat ME geen lichamelijke handicap is maar een ziekte. Op basis van tijdelijke indicatie (dus voor enkele jaren) is het misschien iets makkelijker wist de organisatie me te vertellen, vandaar dat ze het dan evt. op die basis willen proberen. Maar het is dus geen zelfstandige woning. Dat wat degene die jij kent heeft, daarvoor zou ik waarschijnlijk wel in aanmerking kunnen komen (als ik het goed begrijp heeft diegene ambulante zorg?) maar het punt is een beetje 1) ik ben alleen en ik kan maar weinig het huis uit, dus kom je in een groot isolement wat ik wil zien te voorkomen (naast dat ik sowieso niet in staat ben om zelfstandig mijn boodschappen e.d. te doen) en 2) door mijn jonge leeftijd kom ik nog niet in aanmerking voor huursubsidie dus iets zelfstandigs is gewoon niet te bekostigen. Maar goed, we zullen zien. Ik ben overal lijntjes aan het uitwerpen en er wordt in ieder geval met me meegedacht, dat vind ik al heel wat.
..Dansen moet je, mijn kind..
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Je hebt gelijk, dat er wordt meegadacht is al heel wat!

Die jongen had eerst helemaal geen hulp maar dat is ook niet nodig voor een gewone medische indicatie. Nu heeft hij wel hulp van een vriendin met een PGB (dan krijg je een bedrag voor hulp en kan je zelf je hulp uitzoeken en betalen).

En ja, dat isolement is erg en ook een typisch probleem bij ME, als je dat kunt voorkomen middels een bepaalde woon-situatie zou dat wel erg prettig zijn. Maar je kunt wel in elke situatie thuiszorg krijgen.

Wat ik niet begrijp is dat je geen huurtoeslag zou kunnen krijgen; op de site staat dat dat al va 18 jaar kan?

Ik ga maandag weer proberen te bellen met de betreffende woon-organisatie waar ik het over had..
Plaats reactie