Hulpmiddel om te communiceren met alleen vingers?

Alles over hulpmiddelen en tips om het leven met ME(cvs) iets aangenamer te maken. Vragen over sociale voorzieningen, verzekeringen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
ridder
Actief lid
Berichten: 247
Lid geworden op: 09 mar 2011, 23:20

Hulpmiddel om te communiceren met alleen vingers?

Bericht door ridder »

Ik kan regelmatig helemaal niet meer bewegen en communiceren. Alle spierkracht valt dan helemaal weg. Ik ben nog wel helemaal "bij", maar ben te zwak om te praten of anderszins te communiceren. Vaak kan ik mijn vingers nog wel een beetje bewegen. Deze periodes van extreem krachtsverlies kunnen langer dan een uur duren.

Op de momenten dat ik er zo bij lig, wens ik altijd dat ik over een apparaatje kan beschikken dat het mij mogelijk maakt om met mijn vingers te communiceren. Iets dat in mijn hand kan liggen zonder het echt vast te moeten houden, waarmee ik letters kan aangeven. Het zou heel licht moeten en zijn en licht te bedienen (knopjes op een mobiele telefoon indrukken is bijvoorbeeld al te zwaar). Bovendien zou het niet nodig moeten zijn om tijdens het bedienen naar het bedieningsapparaat te kijken (kijken naar een beeldscherm waarop de letters verschijnen zou ik wél kunnen). Schrijven gaat niet omdat ik de kracht mis om mijn pols in de juiste positie t.o.v. het papier te houden en ook het vasthouden van een pen problemen oplevert.

Weet iemand of er een apparaat bestaat dat mij in deze situatie zou helpen? Of waar ik zou kunnen beginnen met zoeken?
Gebruikersavatar
dino
Gevorderd lid
Berichten: 1455
Lid geworden op: 22 feb 2011, 14:20

Hulpmiddel om te communiceren met alleen vingers?

Bericht door dino »

Wat vervelend ridder. Communicatie is zo belangrijk! Goed dat je naar een oplossing zoekt.

Je kunt nog wel typen zie ik, maar gaat dat ook nog op die slechte momenten?
Als dat zo is is het makkelijk op te lossen... maar daar zal je vast al aan gedacht hebben...
Er zijn ook kleinere toetsenborden, zoals deze:
Afbeelding
Zou dat kunnen werken voor je?

Of het handalfabet leren? Of is dat te zwaar (polsbewegingen en zo)? En dan moet de omgeving dat natuurlijk ook kunnen "lezen".
Gast

Hulpmiddel om te communiceren met alleen vingers?

Bericht door Gast »

hoi ridder,


kijk eens op www.xtrahulp.nl
hier staat verschillende pennen die je kunt gebruiken.
bijv writing-bird E39.95 voor mensen zonder knijpkracht in de vingers
Gast

Hulpmiddel om te communiceren met alleen vingers?

Bericht door Gast »

bij: spel en vrije tijd
magnetronnie
Gevorderd lid
Berichten: 536
Lid geworden op: 27 nov 2010, 10:15

Hulpmiddel om te communiceren met alleen vingers?

Bericht door magnetronnie »

Misschien kun je contact opnemen met een school om zoiets voor je te maken? Een student elektrotechniek of werktuigbouwkunde kan zoiets wel maken.

Bij mij op school heeft iemand bijvoorbeeld een webcam gemaakt die je vinger herkent en door je vinger te bewegen kun je dan een computer besturen. Door je vinger even stil te houden op een bepaalde plek herkende de computer dat als een "klik". Nadeel is wel dat mensen flink met hun armen stonden te zwaaien, omdat de webcam niet heel nauwkeurig was. Maar een lampje bevestigen aan je vinger kan dat al oplossen, dan hoef je nog maar een klein beetje te bewegen.
magnetronnie
Gevorderd lid
Berichten: 536
Lid geworden op: 27 nov 2010, 10:15

Hulpmiddel om te communiceren met alleen vingers?

Bericht door magnetronnie »

Oh en natuurlijk gewoon een touchpad van een laptop. En dan in Windows "Speciale tekens" open zetten. De gevoeligheid is in te stellen.
Gebruikersavatar
yarwen
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 559
Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:01

Bericht door yarwen »

Er zou al een soort van 'onzichtbare' muis zijn ontwikkeld waarbij enkel vingerbewegingen nodig zijn. Ik denk niet dat het al op de markt is. Misschien is dit voor de toekomst wel een hulp.
http://www.pranavmistry.com/projects/mouseless/
Gebruikersavatar
ridder
Actief lid
Berichten: 247
Lid geworden op: 09 mar 2011, 23:20

Bericht door ridder »

Excuses voor het late reageren!
Hartelijk dank voor alle ideeen. Het ei van columbus zit er nog niet tussen, omdat, tijdens die slechte momenten, de bewegingen die ik nog maken kan met mijn vingers minimaal zijn. Voor de geopperde hulpmiddelen heb je helaas nog polsbewegingen nodig.
Ik zoek verder!
Gebruikersavatar
san-34
Gevorderd lid
Berichten: 562
Lid geworden op: 01 apr 2011, 18:14

Bericht door san-34 »

en een gewoon touchscreentoetsenbord? Een soort samsung galaxy s?
"Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read."
Gebruikersavatar
Lynn
Donateur
Donateur
Berichten: 751
Lid geworden op: 29 mei 2009, 15:12

Bericht door Lynn »

Ik hanteer de 2 keer tikken/mini knijpje is ja en 1 keer tikken is nee bij mijn partner.. Maar ja das niet echt communiceren, maar als ie de juiste vragen stelt kom je nog wel een eindje :)
Gebruikersavatar
ridder
Actief lid
Berichten: 247
Lid geworden op: 09 mar 2011, 23:20

Bericht door ridder »

san-34 schreef:en een gewoon touchscreentoetsenbord? Een soort samsung galaxy s?
Nee gaat niet, want dan moet ik het toetsenbord kunnen zien tijdens het typen. Bedankt voor het meedenken!
Gebruikersavatar
ridder
Actief lid
Berichten: 247
Lid geworden op: 09 mar 2011, 23:20

Bericht door ridder »

Lynn schreef:Ik hanteer de 2 keer tikken/mini knijpje is ja en 1 keer tikken is nee bij mijn partner.. Maar ja das niet echt communiceren, maar als ie de juiste vragen stelt kom je nog wel een eindje :)
Zoiets doen wij ook wel :lol: Maar ideaal is het niet, als de juiste vragen er niet tussen zitten, ben je nergens.

Ik ga in elk geval wel een andere muis kopen: eentje die ik in mijn hand kan houden en met mijn duim kan bedienen. Heb ik weinig aan tijdens die niks-meer-kunnen-bewegen-momenten, maar maakt het internetten tijdens mijn redelijke uren wel minder vermoeiend, denk ik. Als iemand er een kan aanraden (een die weinig weegt en makkelijk in de hand ligt) dan hou ik me aanbevolen voor tips!
Plaats reactie