Studieschulden

Discussies over studeren/school en ME (cvs).

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Gabutje
Gevorderd lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 07 mar 2006, 13:40

Bericht door Gabutje »

Die 4 maanden schijnt standaard te zijn, er zou ook kunnen dat ze daarmee de afhandeling bedoelen. Ze gaan natuurlijk nu kijken wat mijn schuld is, ov etc...., afsluiting van dossier.
* Liever eigenwijs dan helemaal geen zelfvertrouwen! (Loesje)
Gebruikersavatar
Gabutje
Gevorderd lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 07 mar 2006, 13:40

Bericht door Gabutje »

By the way, officieel hoef/ga ik pas volgend jaar betalen en bij ibg is veel mogelijk.
Regel is geloof ik dat pas een jaar na beeindiging van je studie gaat betalen op basis van je inkomen. Als je te weinig inkomen hebt kan er een pauze ingelast worden totdat je meer gaat betalen. Dus die vier maanden kan ik wel wachten, echter als ik een nieuwe studie ga volgen wordt dit een ander verhaal en is spoed wel noodzakelijk.
* Liever eigenwijs dan helemaal geen zelfvertrouwen! (Loesje)
Gebruikersavatar
Marjolijn
Oprichter
Berichten: 1270
Lid geworden op: 12 okt 2005, 22:37

Bericht door Marjolijn »

Ik begin er de laatste tijd wel meer over na te denken. Ik heb dus ook hoge schulden bij de IBG maar kan ze absoluut niet afbetalen voorlopig. Ik ben in december gestopt met mijn opleiding en volgens mij zou ik dus vanaf volgende maand af moeten gaan betalen tenzij ik zoals Gabutje hierboven zegt uitstelling krijg.
Ik vind het vrij beroerd, ben het type altijd geweest van geen schulden maak en niet rood staan maar aan allebei heb ik niet meer kunnen voldoen.
IK had tijdens mijn opleiding bijna steeds een maximale lening dus ga maar na...
Biancavia
Actief lid
Berichten: 299
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:14

Bericht door Biancavia »

Ik ben vanochtend met het formulier bij de studentendecaan geweest.
Het punt is dus dat je aannemelijk moet maken dat je door je ziekte je diplomatermijn niet kan halen. Ze zei dat ze wel streng zijn bij de IB-groep, ja logisch, het gaat om grote bedragen natuurlijk.
Ze gaat nu het 'schooldeel' invullen en ik heb volgende week weer een nieuwe afspraak en dan neem ik kopieën mee van de verzekeringsarts en de arbeidsdeskundige van het UWV, waarin mijn beperkingen staan.
Het is ook belangrijk dat je huisarts achter je staat, voor het geval de IB-Groep contact met je huisarts opneemt. Dat hij je verhaal bevestigt.
Gebruikersavatar
Gabutje
Gevorderd lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 07 mar 2006, 13:40

Bericht door Gabutje »

De huisarts moet zowiezo de verklaring op het formulier invullen.

Daarnaast heb ik al verlenging gekregen een half jaar geleden, toen moest je ook al aannemelijk maken dat je vanwege je beperkingen deze maatregel nodig hebt.

Ook ik heb altijd geprobeerd om geen studielening of rood staan te voorkomen, echter heb ik dus ook inmiddels een grote studieschuld opgebouwd. Dus admin, ik snap je volledig. Daarnaast heeft school ook een verklaring af te leggen aan het ibg, want ik heb alleen het advies van school opgenomen. IBG gaat denk ik eerder school benaderen dan de arts denk ik, want die heeft de verklaring ook al op papier staan. En als je ziekte bevestigd staat in de dossier, dus een officiele diagnose, dan zou het geen probleem moeten zijn denk ik. En als kwijtschelding ook toegewezen wordt, dan is een nieuwe opleiding ook geen probleem.
* Liever eigenwijs dan helemaal geen zelfvertrouwen! (Loesje)
Biancavia
Actief lid
Berichten: 299
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:14

Bericht door Biancavia »

Hoera, hoera!
Het lijkt erop dat mijn studieschuld wordt omgezet in een gift.
Ik heb nu alleen nog maar bericht over het jaar 2000, maar ik neem eigenlijk aan dat het voor alle jaren kwijtgescholden gaat worden.

Heb jij al wat gehoord, Gabutje?
Gebruikersavatar
Gabutje
Gevorderd lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 07 mar 2006, 13:40

Bericht door Gabutje »

Ja, mijn studieschuld is ook omgezet in een gift. Maar ik snap weinig van het formulier, want eerst staat er dat de gegevens niet correct stonden en nu aangepast is. Daarna staat de de prestatiebeurs omgezet wordt in een gift ivm bijzondere medische omstandigheid van structurele aard. Je studielening blijft dus staan, alleen wat is de hoogte van het bedrag? Ik ben er waarschijnelijk nog niet veel mee opgeschoten want ik heb de afgelopen drie jaar geen prestatiebeurs gehad omdat mijn ouders te veel verdiende en ik dus moest gaan lenen. Dus nu is de stand 20.051,06 euro. En hoe zit dat met de OV, want wordt dat ook kwijtgescholden, want daar betaal je ook voor!
* Liever eigenwijs dan helemaal geen zelfvertrouwen! (Loesje)
Biancavia
Actief lid
Berichten: 299
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:14

Bericht door Biancavia »

Ja, van die lening weet ik het niet, ik heb zelf nooit geleend.
Maar blijkbaar kan dat dan niet worden omgezet in een gift? Dat is wel balen.
Je OV valt sowieso wel onder de prestatiebeurs, dus die zou wel omgezet moeten worden.
Biancavia
Actief lid
Berichten: 299
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:14

Bericht door Biancavia »

Ik heb antwoord van het IBG.
Mijn schuld is van ongeveer 15.000 euro verlaagd naar nog geen 3000 euro. :)
Ruim 12.000 is dus omgezet in een gift. Dat scheelt nogal!
Ik weet eigenlijk niet waarom dat deel nog is blijven staan, dat ga ik nog wel navragen. Maar het is in elk geval geen belachelijk nooit af te balen schuld meer. :)

Vanaf 1 januari 2008 moet ik 45 euro per maand af gaan betalen.
Gast

Bericht door Gast »

hoera,

gefeliciteerd, dat scheelt een slok op een borrel, proficiat
marion
Gebruikersavatar
Gabutje
Gevorderd lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 07 mar 2006, 13:40

Bericht door Gabutje »

Waarschijnelijk had je de rest geleend en daarom bleeft dat bedrag staan.
* Liever eigenwijs dan helemaal geen zelfvertrouwen! (Loesje)
Gebruikersavatar
Gabutje
Gevorderd lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 07 mar 2006, 13:40

Bericht door Gabutje »

Maar zou er niet al te druk over maken, deze schuld wordt niet bij BKR meegerekend als officiele schuld. Dit zou niet in de weg moeten staan wanneer je een andere lening aanvraagt voor in de toekomst. Daarnaast kijken ze naar je inkomen en als je niet kunt betalen kunnen ze het tijdelijk stop zetten. Na 15 of 20 jaar blijkt dat je het nog niet geheel kan aflossen wordt het kwijtgescholden. Dus tja, waar praten we over.

Mijn studentenkrediet is andere koek, vanaf oktober kan ik 90 euro per maand gaan betalen, maar je moet iets voor over hebben om je rijbewijst te halen aangezien een bijbaantje geen optie was.
* Liever eigenwijs dan helemaal geen zelfvertrouwen! (Loesje)
Biancavia
Actief lid
Berichten: 299
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:14

Bericht door Biancavia »

Ik had niet geleend, maar ik ben in februari 2005 gestopt met mijn stage en ik heb mijn studiefinanciering dat schooljaar door laten lopen, t/m augustus 2005 en ik vermoed dat ze dat bedrag niet kwijtgescholden hebben.
Gebruikersavatar
Gabutje
Gevorderd lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 07 mar 2006, 13:40

Bericht door Gabutje »

Dan heb je misschien in dat jaar te veel verdiend?
Bel IBG op en vraag het ze, dan weet je het.
* Liever eigenwijs dan helemaal geen zelfvertrouwen! (Loesje)
Biancavia
Actief lid
Berichten: 299
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:14

Bericht door Biancavia »

Oh, verdorie, daar zeg je me wat.
Helemaal niet aan gedacht. Wat dom zeg! ](*,)
Dat is het ook!
Plaats reactie