Studieschulden

Discussies over studeren/school en ME (cvs).

Moderator: Moderators

Marloes
Gevorderd lid
Berichten: 1297
Lid geworden op: 15 okt 2005, 14:42

Studieschulden

Bericht door Marloes »

Een nieuw topic hierover, want ik denk dat er meer mensen zijn die langer over hun studie doen en hierdoor meer schulden opbouwen.
Wie heeft er tips/ervaringen?
Gabutje schreef: Ik vraag me dan ook eigenlijk af wat jullie ervaringen zijn na het beëindigen van je studie en/of het zoeken naar werk. Het contact met het CWI etc... Schulden, hoe hebben jullie dit opgelost.
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Ja, goed idee!

Mijn zoon zat zich al af te vragen: na een bepaalde leeftijd kun je eigenlijk geen beurs meer kriijgen. Dus als ie op een bepaald moment beter is en studeren gaat of halverwege, je uit de beurs wordt gezet: hoe zit dat dan, niet?
Marloes
Gevorderd lid
Berichten: 1297
Lid geworden op: 15 okt 2005, 14:42

Bericht door Marloes »

Als je voor je 30ste studiefinanciering hebt ontvangen mag je tot je 34ste doorstuderen met behoud van studiefinanciering. Voorwaarde is wel dat je je studiefinanciering na je 30ste niet meer onderbreekt. Na je 34ste heb je geen recht meer op studiefinanciering.

Bovenstaand stukje informatie komt van de site van de IB-Groep.
Keep on rockin'
Marloes
Gevorderd lid
Berichten: 1297
Lid geworden op: 15 okt 2005, 14:42

Bericht door Marloes »

Ook van de site van de IB-Groep, maar dit is erg algemeen en kijk áltijd je eigen situatie heel goed na:

Als je inkomen (mits je alleenstaand bent) minder is dan €8000 euro, hoef je geen schulden af te betalen. Alles wat je na 15 jaar nog niet af hebt kunnen lossen wordt kwijtgescholden.
Keep on rockin'
Gebruikersavatar
Jazzie
Gevorderd lid
Berichten: 1400
Lid geworden op: 13 okt 2005, 09:06

Bericht door Jazzie »

Volgens mij heb ik kort geleden in dat andere topic een uitgebreid verhaal geschreven over extra studiefinanciering en de kwijtschelding van schulden door de IB-groep. Maar ik kan het topic nergens meer vinden...
Mijn reactie van toen is toch hopelijk niet weggegooid?
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Mooi, bedankt, jongens, eh, meisjes voor de info!
Marloes
Gevorderd lid
Berichten: 1297
Lid geworden op: 15 okt 2005, 14:42

Bericht door Marloes »

@Jazzie, wij gooien nooit reacties zomaar weg. Ik heb even rondgekeken, maar zag ook nog niks van je staan. Weet je misschien nog waar je het geschreven had? Op dit subforum?
Keep on rockin'
Biancavia
Actief lid
Berichten: 299
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:14

Bericht door Biancavia »

In dit topic staat een hoop over studieschulden/wajong en kwijtschelding:
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... highlight=
Gebruikersavatar
Jazzie
Gevorderd lid
Berichten: 1400
Lid geworden op: 13 okt 2005, 09:06

Bericht door Jazzie »

@Biancavia:
Bedankt, dat topic was het!

@Marloes:
Ik bedoelde ook eigenlijk niet dat jullie iets weghalen, maar laatst waren er ook al een keer reacties uit een topic verdwenen. Vanzelf ofzo, ik weet het niet. Dat ging om dit topic:
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... highlight=
Ik was bang dat het nu weer was gebeurd. 't Is namelijk zo zonde van de inspanning. Maar gelukkig niet.
Biancavia
Actief lid
Berichten: 299
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:14

Bericht door Biancavia »

Ik heb eindelijk volgende week een afspraak gemaakt om dat formulier in te laten vullen, om m'n schuld om te laten zetten naar een gift. Nu moet ik alleen nog morgenochtend gelijk m'n huisarts bellen dat ze de doktersverklaring in moet vullen, want dat moet dus eerst gebeuren, anders mag de decaan het niet ondertekenen.
Gebruikersavatar
Gabutje
Gevorderd lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 07 mar 2006, 13:40

Bericht door Gabutje »

Ik heb inmiddels vier weken geleden het formulier met doktersverklaring opgestuurd maar tot heden nog niets vernomen of deze aanvraag gehonoreerd wordt. Weet iemand hoelang dit gaat duren?
* Liever eigenwijs dan helemaal geen zelfvertrouwen! (Loesje)
Biancavia
Actief lid
Berichten: 299
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:14

Bericht door Biancavia »

Ik heb geen idee, maar de IB-groep kennende zal dat inderdaad wel langer dan 4 weken duren om daar een antwoord op te geven.
Gebruikersavatar
Gabutje
Gevorderd lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 07 mar 2006, 13:40

Bericht door Gabutje »

Ik heb inmiddels van het ibg een mail ontvangen.

Mijn aanvraag van kwijtschelden studieschuld is ontvangen, de behandelingstijd is ongeveer 4 maanden.

Ik moet dus nog zo'n 3 maanden wachten voordat ik een uitspraak hierover krijg.

Heb gelijk terug gemaild hoe het zit als ik een nieuwe studie aanvraag.
* Liever eigenwijs dan helemaal geen zelfvertrouwen! (Loesje)
Gebruikersavatar
Jazzie
Gevorderd lid
Berichten: 1400
Lid geworden op: 13 okt 2005, 09:06

Bericht door Jazzie »

Da's wel erg lang Gabutje! Ik kan me niet herinneren dat het bij mij zo lang duurde.
Misschien als je er achteraan belt en duidelijk maakt hoe je omhoog zit (of was jij dat niet?) dat ze je dan voorrang geven?
'Wie zeurt komt vaak eerder aan de beurt...'
Biancavia
Actief lid
Berichten: 299
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:14

Bericht door Biancavia »

Oei, dat is inderdaad erg lang. Gisteren heb ik de doktersverklaring opgehaald, en ik heb morgenochtend een afspraak bij het decanaat om dat deel van het formulier in te vullen.
Volgens mij moet ik alleen wel vanaf januari 2007 gaan terugbetalen. Maar ja, ik zal wel onder het minimuminkomen zitten naar ik aanneem.
Plaats reactie