Ritalin (of andere middelen voor een betere concentratie)

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
legolas
Beginner
Berichten: 89
Lid geworden op: 15 feb 2011, 20:33

Bericht door legolas »

3 op 4 CVS patiënten worden meer moe bij het gebruik van rilatine. De anderen verbeteren. Rilatine is afgeleid van amfetamines en put dopamine (en ook noradrenaline denk ik) uit.
Adderall zou in principe een beter middel moeten zijn.
Als je toch van plan bent om te proberen zou ik dus voor de adderall gaan.
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hoi magnetronnie,

Mag ik je een vraag stellen? Bij je bij een ME/cvs-vriendelijke arts/internist in behandeling? Of anders?

Ik raad je aan om niet zo maar met medicaties op eigen houtje aan de slag te gaan, als je niet bij een arts/internist in behandeling bent.

En als je wel bij een ME/cvs-vriendelijke arts/internist in behandeling bent zou ik alles eerst eens even goed bespreken en vragen wat jouw arts/internist daarvan vindt, zeker als het gaat om over het gebruik van medicaties/supplementen.

Groetjes, Louisa
Gebruikersavatar
kapha
Beginner
Berichten: 84
Lid geworden op: 10 okt 2010, 14:12

Bericht door kapha »

Hoi magnetronnie,

Ik heb exact 1 week relatine in opdracht van Leuven geprobeerd.

Mijn ervaring: ongeveer 30 min na de inname een lichte vooruitgang ivm met de energie. Na de uitwerking dubbel zo hard teruggeduwd. Ik ben zowiezo een slechte inslaper/doorslaper maar die week sliep ik totaal niet. s'Avonds werden alle lichamelijke klachten erger doordat ik natuurlijk meer deed door de dag door de lichte stijging van de energie. Ik spreek dan enkel over licht huishoudelijke taken. Mijn psychische toestand was na een week verschrikkelijk door het slaapgebrek. Ik ben nogthans een optimistische persoon.

De internist had me gezegd dat ik zelf moest experimenteren met de dosis (van 10 mg tot max 20 mg per inname dit 2 x per dag). Na 1 week moest ik verplicht terug op controle en daar krijg ik te horen dat ik ONMIDDELIJK terug moest stoppen met de relatine.

3 weken later moest ik bij de psychiater zijn. Vertelde die dame me doodleuk dat relatine 2 richtingen uit kan gaan. Of je voelt je 'iets' beter of het verergert serieus de toestand. Ik heb die psychiater toen ook duidelijk gemaakt dat ik er niet mee opgezet ben dat ze me relatine voorschrijven als ze ondertussen weten dat het meer nadelen dan voordelen biedt. Ik voelde me gebruikt als experiment en dit zonder toestemming daar ik als naïveling nog zo idioot was om de professors te geloven.

Informeer je vooraleer je het uittest want ik heb voor 1 week relatine 4 weken bedresultaten gekregen. Dank u leuven.

groetjes,
Kapha
Het leven moet met liefde en humor worden geleefd. Liefde om het leven te begrijpen en humor om het te verdragen.
Gebruikersavatar
senna
Donateur
Donateur
Berichten: 2623
Lid geworden op: 26 mei 2009, 11:42

Bericht door senna »

In 2008 maakte Blockmans (Leuven) tegen mij een grapje over Rilatine, zo in de zin van "het maakt kinderen rustiger dus dat zal jij wel niet nodig hebben".
Maar alleen al het feit dat hij er over begon gaf mij de indruk dat er mee geëxperimenteerd was.
Het leven is een feest, maar ik kan (nog) niet ingaan op de uitnodiging !

Facebook : Lyme België/Belgique Protest
Time For Lyme BE-NL
Gebruikersavatar
josje15
Gevorderd lid
Berichten: 2775
Lid geworden op: 06 nov 2012, 14:10

ritalin en/of concerta

Bericht door josje15 »

samengevoegd. mod.

Quote--------------------------------------------------------------------------------
Onderwerp: ME/CVS, Ritalin en Rijbewijs Geplaatst: 09 Dec 2012 - 01:


Hallo daar,

Ik hoop dat jullie ons kunnen helpen. Mijn vriendin heeft bijna haar hele leven al ME / CVS (chronische vermoeidheid en pijn door het hele lichaam). Ze slikt hierbij Concerta en Ritalin. Dit werkt fantastisch, waardoor ze een normaal leven heeft.
einde quote -------------------------------------------------------------------------

N. a.v. hiervan:
Wie heeft er nog meer ervaring met gebruik van Ritalin/Concerta voor ME?

Zou het intuitief wel willen uitproberen? Rare intuitie?

groetjes van josje15
Laatst gewijzigd door josje15 op 09 dec 2012, 15:59, 2 keer totaal gewijzigd.
'mijn leven neemt haar eigen vlucht'
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hi lieve josje,

:wink: over Ritalin heb ik ook weer eens een mening......
Amai, meis, wees er heel voorzichtig mee, want ME en Ritalin gaan niet zo goed samen.
Er is een topic over, met goede informatie van Zuiderzon (beheerder), die serieus genomen moet worden.

Ik zoek het ff voor je op......

Edit: gevonden :wink:: http://www.me-gids.net/Forum-viewtopic- ... art-0.html
Zuiderzon schreef:Van rilatine is aangetoond dat het bij jonge ratten oxidatieve schade teweegbrengt, terwijl ME/CVS-patiënten net al oxidatieve schade hebben.

Rilatine doet de bloedstroom naar de hersenen afnemen.
Wetende dat de doorbloeding in de hersenen te laag is bij veel ME/CVS-patiënten (aangetoond via SPECT-scans), is rilatine een zeer CONTRAPRODUCTIEF middel!

Dat is nu precies wat België doet: referentiecentra zonder enig positief wetenschappelijk onderzoek de plak laten zwaaien, hen richtlijnen laat opstellen, die zelfs schadelijk zijn. Huisartsen pakken deze richtlijnen klakkeloos over als zijnde heil, met alle gevolgen vandien voor ons!
en:
Zuiderzon schreef:Dit nav welgeteld 1 studie (olv Van Houdenhove in het referentiecentrum)(die de huisarts dan vol lof gelezen heeft in de Artsenkrant) waarbij men subjectieve verbetering van concentratie en mindere vermoeidheid vaststelt (op termijn van 4 weken 'behandeling'!!!) bij slechts 1/6 of 10 van 60 patiënten aan de hand van een subjectieve (!) vragenlijst (ipv objectieve parameters - vb. fietstest betere resultaten?).
[Noot: ze waren gestart met 180 patiënten maar in de psychiatrie doet men aan creatief boekhouden en laat men afvallers en potentiële deelnemers die om allerlei redenen als niet bruikbaar werden afgewezen, BUITEN beschouwing. Dus je kan hier concreet besluiten dat het succes gereduceerd wordt tot 10 op 180 of 1/18! dat is 1/3 van hun voorgestelde succespercentage!]

Bovendien werd de lange termijn niet onderzocht (wat uiteraard andere resultaten zal opleveren gezien de schadelijke effecten die ik hoger reeds aangehaald heb). Plus het gaat hier om een tijdelijke verlichting van een symptoom, de oorzaak wordt niet aangepakt.
Een andere studie van rilatine voor vermoeidheid bij kanker toont dat rilatine niet beter is dan placebo :P
Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
Gebruikersavatar
josje15
Gevorderd lid
Berichten: 2775
Lid geworden op: 06 nov 2012, 14:10

Bericht door josje15 »

Hi Louisa

Ik hoopte dat oa jij een mening hieover hebt en mij van eventuele domme dingen kan afhouden. :D :wink:
Mss was ik wel niet de enige die op deze gedachten kwam n.a.v. het topic waar dit instond.

Niet cynisch :( doen over het weer een mening hebben. Koester die meningen en kennis ajb en ik hoor je mening graag, so wie so omdat je altijd onderbouwt met documentatie.

groetjes van josje
'mijn leven neemt haar eigen vlucht'
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hi josje,

:D geen zorgen, ik bedoelde het grappig een soort "galgjes-humor"/"zelf-spot", want ik heb immers vaak een mening, toch? Sommigen vinden dat fijn, anderen niet.

Ohw, en ik was ff bezorgd voor je over Ritalin. Ik hoop dat je de info van Zuiderzon goed leest.
En als ik het goed heb, gebruik je o.a. AD? Dan moet je ook heel goed opletten weke medicaties/supplementen je daarnaast gebruikt i.v.m. de wisselwerking.
Ritalin moet je daar zeker niet bij gaan nemen, lijkt mij.

Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
Gebruikersavatar
josje15
Gevorderd lid
Berichten: 2775
Lid geworden op: 06 nov 2012, 14:10

Bericht door josje15 »

Hi Louisa

gelukkig maar, die zelfspot en geen serieuze uitspraak over jezelf, daar was ik effe bezorgd over:D Beroepsdeformatie :wink:

Maarreh, je hebt gelijk, dat ik AD slik en omdat ik daar zo supergoed op reageer en
Ritalin ook iets deed met neurotransmitters en dopamine (sorry, wel gelezen, maar weer vergeten...) maar ws vooral de succes story, dacht ik effe vragen, want er is vast wel iemand met een mening die ik geloof.

Geen zorgen, ik ga niet zomaar iets doen

groetjes van josje
'mijn leven neemt haar eigen vlucht'
Gebruikersavatar
annahan
Actief lid
Berichten: 459
Lid geworden op: 04 apr 2012, 21:39

Bericht door annahan »

http://boinnk.nl/blog/tag/belgische-apo ... aesbrouck/

Fernand Haesbrouck een Belgische apotheker die niets verbloemd over het gebruik en misbruik van Ritaline.

http://www.wijwordenwakker.org/content. ... =P686&l=NL

‘Ritalin kan kinderen psychotisch maken. Artsen moeten kinderen met adhd geen Ritalin en Concerta voorschrijven,' zegt de Belgische apotheker Fernand Haesbrouck van het Psychiatrisch Centrum St. Amandus in Beernem. Hij voert een kruistocht tegen adhd-medicijnen. In 2007 verscheen zijn boek ‘ADHD-medicatie, Medische megablunder’ in Nederland.

Een vraaggesprek met Fernand Haesbrouck

Wat is de megablunder?
‘Per jaar krijgen duizenden adhd-kinderen Ritalin en Concerta voorgeschreven. De actieve stof hiervan is methylfenidaat, dat scheikundig gezien een amfetamineachtig product is. Bij langdurig gebruik kan het kinderen psychotisch maken. Veel kinderen die tenminste anderhalf jaar Ritalin gebruiken, slikken daarnaast ook antipsychotica. Medici denken dat hun psychotische klachten een symptoom zijn van de aandoening adhd. Onzin, ze zijn een bijwerking van de medicijnen.’


en wat verder volgt...........
Gebruikersavatar
josje15
Gevorderd lid
Berichten: 2775
Lid geworden op: 06 nov 2012, 14:10

Bericht door josje15 »

Samengevoegd, fijn, ik hd het topic wel gezocht maar niet gevonden, overheen gekeken. Sorry.
'mijn leven neemt haar eigen vlucht'
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hi josje,

:D okay, dan begrijpen wel elkaar!

Weet je waar ik ook bezorgd over ben? Ik las gisteren in het nieuws dat kinderen, 16.000 intussen, AD (moeten) slikken?
Ook nog ff een link er :wink: bij: http://www.rtl.nl/components/actueel/rt ... hotica.xml
Daar schrok ik nogal van.

Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
Gebruikersavatar
josje15
Gevorderd lid
Berichten: 2775
Lid geworden op: 06 nov 2012, 14:10

Bericht door josje15 »

Hi Louisa

Ik had het ook gezien op RTL of zo, alleen gaat dat niet over anti-depressiva, maar over anti-psychotica, datzijn nog zwaardere middelen. Maar volgens mij speelt hetzelfde probleem ook wel met het voorschrijven van AD.

Weet je , mocht het lijken of ik een voorstander ben van het nemen van AD, dat geldt echt alleen voor mezelf. toen ik ze voor het eerst moest slikken was ik langdurig depressief en ik moest iets om niet suicidaal te worden.
Bij mij heeft het erg goed geholpen en zoals ik schreef, heb je het nodig als het helpt, volgens de prychiatrische visie.
Zou ze liever niet slikken....maar ze kunnen wel helpen....mss pakken ze de oorzaak niet aan ,bij mijzelf dus, en heeft bijv ME de voorgaande ontregeling van de hersenen tot gevolg...maar soms moet er iets.

Mbt tot AD of AP bij kinderen, het lijkt er soms wel op dat onze drukke en eisende maatschappij teveel van kinderen vraagt , waardoor bepaalde psychiatrische of hersenaandoeningen getriggerd worden. En zoals we allemaal weten is psychtherapiebij bij aandoeningen die door ontregeling in de hersenen komen ,helemaal niet zo werkzaam. Als kinderen "älleen maar"gedragsveranderingen krijgen door verstorende omgevings faktoren, dan moet het mi daar worden aangepakt en niet door pillen.
Maar ja, wat veroorzaakt wat, hé?

Heftige emotionele reakties willen dempen, is wel van deze tijd: het kost tijd en aandacht om ermee om te gaan, wegwerken is handiger....maar m.i. volstrekt onwenselijk.

Effee wat overwegingen, kon het niet laten
groetjes van josje15
'mijn leven neemt haar eigen vlucht'
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

Een beetje melatonine kan al wonderen doen ipv naar AD te moeten grijpen bij kinderen.
Kan perfect nagekeken worden door een neuroloog die wat ervaring heeft met slaapstoornissen. Meeste kinderen met "depressie" (ruim begrip = verstoring van de neurotransmitters) slapen ook slechter of anders.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Grigor
Gevorderd lid
Berichten: 1418
Lid geworden op: 04 jun 2008, 11:56

Bericht door Grigor »

Omdat ik nu een vette terugslag heb . Bijna 5 maanden zijn vrienden van me aan het rondkijken op het internet . Lief maar goed.

Eentje kwam met Ritalin. Dus even gaan kijken. Kwam op dit artikel en keek naar de opmerkingen onderaan de pagina.
We weten niet of deze mensen daadwerkelijk ME hebben . Maar klinkt toch vrij positief ??

http://chronicfatigue.about.com/b/2008/ ... atment.htm

Ik zou zelf nu nooit geen XTC nemen maar voor dat ik ziek werd deed ik dat wel eens. Maar eenmaal ziek heb ik dat niet gedaan tot na laten we zeggen 3 jaar.
Tot mijn grote verbazing kon ik uiteraard meer ( hele nacht dansen nog wel moe ) maar had ik eigenlijk niet echt een terugslag zoals ik het normaal zou hebben na al een uurtje heel licht fitnessen ofzo.

Op het moment heb ik dus een terugslag dus er is geen haar op mijn hoofd dat een XTC zou nemen maar mijn vrienden maken er soms wel grapjes over om het wel te doen :-)
Maar als Ritalin net zoals speed zou het best wat kunnen doen inderdaad. Kan het nu niet echt gebruiken om proefkonijn te spelen aangezien ik nu overgevoelig ben al voor wat dan ook .
Plaats reactie