symposium dr. Maes 27 mei, Antwerpen: tweede wake-up call

Discussieer hier over conferenties, lezingen etc.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Hermine
Oud-medewerker
Berichten: 1383
Lid geworden op: 13 feb 2009, 18:36
Locatie: Brasschaat

Bericht door Hermine »

Ik ben er ook bij \:D/
magnetronnie
Gevorderd lid
Berichten: 536
Lid geworden op: 27 nov 2010, 10:15

Bericht door magnetronnie »

Gezellig! Het wordt druk. ;)
Gebruikersavatar
pluimke
Beginner
Berichten: 19
Lid geworden op: 23 mar 2011, 11:06
Locatie: Sint-Niklaas
Contacteer:

Bericht door pluimke »

Ik en mijn vriend hebben ook bevestiging gekregen.
Tot binnenkort! ;)
magnetronnie
Gevorderd lid
Berichten: 536
Lid geworden op: 27 nov 2010, 10:15

Bericht door magnetronnie »

Net terug uit Antwerpen. :D Het was erg leerzaam!
Er waren gok ik 100-150 man, maar "helaas" wel vrijwel alleen maar patiënten. Gelukkig wel een mevrouw van het Vlaams Belang.

Zal morgen (of heel misschien straks nog) uit mijn aantekening even wat dingen opschrijven die er zijn gezegd.
Gebruikersavatar
danny1964
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 27 nov 2010, 22:59
Locatie: BELGIE

Bericht door danny1964 »

Ik sluit me aan bij magnetronnie ! Heb ook nog geen tijd gehad voor een paar impressies neer te pennen maar dat komt nog.


Ik heb vruchteloos geprobeerd om mensen van het forum te vinden maar de enigste die ik ontmoet heb is Hermine.
Gebruikersavatar
allura
Actief lid
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 feb 2011, 23:39

Bericht door allura »

Ook ik ben geweest, maar ik kon niemand herkennen. :o

Het was wel zeer interessant. Veel van wat verteld werd staat zeer goed uitgelegd in het boek van Dr. Maes. Ik was in elk geval aangenaam verrast door de hoeveelheid mensen! Ik vreesde dat er misschien 10 mensen of zo gingen zitten! ME/CVS patienten zijn immers niet de meest geschikte mensen om op een regenachtige dag het land te doorkruisen. En toch zat de zaal vol! Jammer van die politici/pers-aanwezigheid, maar het feit dat mevr. Rita De Bont aanwezig was is toch al iets! (Alleen weet ik niet hoe zij eruit ziet dus kon haar niet er tussen uit pikken toen ze haar vermeldden)

En weet je wat? Het gaf me vooral een gevoel van steun. Er zijn mensen die zelf niet ziek zijn die zich toch belangeloos voor ons inzetten en zich zelfs problemen op de hals halen, en toch blijven doorvechten! Dat is pas inzet, en dat geeft ongelooflijk veel moed.
magnetronnie
Gevorderd lid
Berichten: 536
Lid geworden op: 27 nov 2010, 10:15

Bericht door magnetronnie »

Eerste spreker was Dr. Maes zelf. Hij heeft een zachte stem, maar het was best een aardige presentatie, ook goed te volgen voor mensen zonder al teveel medische kennis. Ik heb zijn boek niet gelezen, dus misschien is veel hiervan al bekend.

Hij liet zien wat er gebeurt in het lichaam van bij een onstekingsreactie (door een virus, bacterie, stress, enz.). Je moet eigenlijk de schema's erbij zien, maar ik zal toch een poging doen het uit te leggen. Als eerste wordt een stofje genaamd NFkappaB geactiveerd door een trigger (een virus, bacterie, stress, enz.). Dit stofje zorgt ervoor dat er cytokinen worden geproduceerd. NFkB is bij CVS patiënten verhoogd. Een ontstekingsreactie zorgt voor de typische algemene klachten pijn, spierspanning, moeheid, prikkelbaarheid en malaise.

NFkB zorgt voor de productie van het enzym COX-2. Ook dit stofje is verhoogd bij CVS-patiënten en ook hier is er een direct verband met bovenstaande klachten, met daarbij nog eens depressie en geheugenstoornissen.

Cytokinen die vervolgens geproduceerd worden gaan ook naar de hersenen en veroorzaken daar vermoeidheid. Ook cytokinen zijn verhoogd in CVS.

Hier staat een en ander ook nog uitgelegd: http://www.hetalternatief.org/Maes%20In ... %20488.htm

Vervolgens vertelde Maes een stuk over oxidatieve stress. Zodra de balans vrije radicalen <--> anti-oxidanten niet goed is, raken in cellen de vetten, eiwitten en zelfs het DNA beschadigd. Vrije radicalen worden ervan verdacht diverse ziektes te veroorzaken, zoals diabetes en auto-immuunziekten. Een groot aantal anti-oxidanten zijn verlaagd in CVS.

Ook vertelde hij nog iets over de mitochondriën, de energiefabriekjes van de cellen, die vernietigd worden door ontstekingen en vrije radicalen.

Maes vertelde dat bij patiënten die langer dan 5 jaar CVS hebben, volledige genezing vrijwel uitgesloten is, omdat de ontstekingen al veel kapot hebben gemaakt.

Het laatste deel van zijn presentatie ging over de lekke darm (leaky gut). Doordat de verbinding tussen darmcellen kapot raakt, lekken er schadelijke bacteriën het lichaam in en zorgen daar voor allerlei problemen, vooral ontstekingen. Diverse stofjes tegen deze bacteriën zijn verhoogd bij CVS.

Na afloop kwam er een vraag uit het publiek wat mensen moesten doen met het verhaal van Maes, qua behandeling. Maes vertelde toen dat hij in Thailand woont en daar vooral Australiërs behandeld, en enkele Europeanen. Hij is nog wel werkzaam dus.

--

De tweede spreker was Frank Twisk die een aantal misverstanden over CVS uit de wereld hielp. Erg leuke plaatjes en er werd een aantal keer flink gelachen. Een groot deel ging over CGT/GET, maar ik heb er weinig aantekening van gemaakt omdat ik het meeste al wel wist.
Wel nieuw voor mij waren de feitjes dat mensen met CVS vaak ook dieren hebben met soortgelijke symptomen, en voor partners/huisgenoten van patiënten geldt dat ook.

--

Derde spreker was Kathy Hugaerts met een verhaal over het RIZIV. Ik ben zelf Nederlander dus kon niet alles altijd volgen en heb ook geen aantekeningen gemaakt. Misschien kan iemand anders daar iets over vertellen.

--

Annemie Uyttersprot was er niet geloof ik.

--

Dr. Couke was de vierde spreker en hij kwam over als een erg vriendelijke man met veel kennis van zaken en een goede dosis humor. Zijn boodschap was eigenlijk dat je door moet blijven zoeken naar een oorzaak of andere ziekte die de vermoeidheid kan verklaren. Een deel van zijn presentatie ging er ook over dat veel mensen met CVS misschien eigenlijk een andere aandoening hebben, die onbehandeld blijft.

--

Laatste spreker was Gunther de Bock over de Wake-Up Call beweging. Kijk maar even op de website als je daar meer van wilt weten: http://www.wakeupcallbeweging.be/

--

Door tijdgebrek ging de laatste presentatie van Maes niet door.

--

Ik ben ongetwijfeld een hoop vergeten, dus dat moet iemand anders maar aanvullen. ;)
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door felixloena »

Niks over XMRV?
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
danny1964
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 27 nov 2010, 22:59
Locatie: BELGIE

Bericht door danny1964 »

@allura

mevrouw De Bont zat helemaal vooraan , tweede stoel van links !

zie foto van haar op actueel. admin


@ felixloena

er werd geen aandacht aan xmrv besteed
Gebruikersavatar
danny1964
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 27 nov 2010, 22:59
Locatie: BELGIE

Bericht door danny1964 »

@magnetronnie en allura


ik was de persoon die de eerste vragen stelde aan dr Maes over de bloedtesten en even met dr Coucke buitengegaan ben !


Wat ik spijtig vond was dat er geen uurtje meer voorzien was want ik had graag meer gehoord van Dr Coucke ! Hij heeft spijtig genoeg maar amper een kwartier de tijd gekregen !
Gebruikersavatar
Hermine
Oud-medewerker
Berichten: 1383
Lid geworden op: 13 feb 2009, 18:36
Locatie: Brasschaat

Bericht door Hermine »

felixloena schreef:Niks over XMRV?
Toch wel maar ik herinner me niet door wie - ben nog steeds in een zombietoestand. Er zal vanuit WUCB een verslag komen.
Btw: Ik zat op de tweede rij in het midden, lichtblauwe hemdsbloes :lol:
nijntje
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 704
Lid geworden op: 03 dec 2006, 14:42

Bericht door nijntje »

dit mocht verspreid worden : een geluidsopname van de lezing van dr. Coucke :
http://secure.smilebox.com/ecom/openThe ... d0d0a&sb=1
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

Hermine schreef:Btw: Ik zat op de tweede rij in het midden, lichtblauwe hemdsbloes :lol:
Uiteraard! Ik had niet anders verwacht, dan dat je in het blauw gekleed zou gaan :mrgreen:
Nymf
Actief lid
Berichten: 299
Lid geworden op: 21 mei 2010, 09:41

Bericht door Nymf »

Heb het niet helemaal afgeluisterd (had trouwens geen beeld), maar hij komt over als eeeeeeindelijk weer eens een intelligent iemand die nadenkt buiten de al gelopen paden van de hedendaagse doktoren. Heerlijk!
nijntje
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 704
Lid geworden op: 03 dec 2006, 14:42

Bericht door nijntje »

Nymf schreef:Heb het niet helemaal afgeluisterd (had trouwens geen beeld), maar hij komt over als eeeeeeindelijk weer eens een intelligent iemand die nadenkt buiten de al gelopen paden van de hedendaagse doktoren. Heerlijk!
Nymf, natuurlijk had je geen beeld, het is een geluidsopname, dus geen camera ;)
Plaats reactie