D-ribose

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
senna
Donateur
Donateur
Berichten: 2623
Lid geworden op: 26 mei 2009, 11:42

Bericht door senna »

Ik veronderstel dat iedereen weet dat je altijd 1 staal gratis kan bestellen bij iherb. (zie free samples)
Ik heb er van Doctor's Best gekregen (1500 mg/zuigtablet).
Weet echt niet of het hier van is maar ben naar een (namiddag)feest kunnen gaan en heb het er gemakkelijk een paar uur volgehouden.
Was de volgende dag wel extra moe natuurlijk en heb als cadeautje een koortsblaasje gekregen maar kom, dat neem ik er maar bij.
Ik ga het zeker nog een tijd nemen al hoop ik wel dat het geen candida uitlokt.
Het leven is een feest, maar ik kan (nog) niet ingaan op de uitnodiging !

Facebook : Lyme België/Belgique Protest
Time For Lyme BE-NL
Gebruikersavatar
aquamarijn
Actief lid
Berichten: 460
Lid geworden op: 03 jun 2011, 11:00

Bericht door aquamarijn »

volgens mij lokt het wel candida uit :(
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

D-ribose in zuigtabletten? Wist niet dat het bestond. Ik hield me aan de voorschriften van Teitelbaum, weet niet uit mn hoofd hoeveel mg dat was, maar 1500 was het zeker niet. Eerder iets als 25 of 50 gr per dag of per portie.

Daarbij is me niks mbt candida opgevallen. Van de D-ribose trouwens zelf ook niet toen ik ermee stopte, maar ik zou zweren dat ik er in de 1e week profijt van had. Maar ja, dat kan ook perceptie geweest zijn of toevallig een paar redelijke dagen door een andere reden.... Het is geen waterdicht bewijs.
Gebruikersavatar
aquamarijn
Actief lid
Berichten: 460
Lid geworden op: 03 jun 2011, 11:00

Bericht door aquamarijn »

hmm ik neem mijn woorden terug!! ik hoorde van n ME'er di ehet gebruikt dat het candida erger maakte, maar ik las zojuist dit:

I am pretty sure that d-ribose does not feed Candida. It is indeed a sugar but it is a different form of sugar to those used in the normal production of energy from food by us humans and other organisms.

D-ribose is a pentose, it has 5 carbon molecules, while sugars organisms typically use for energy production such as glucose and fructose are hexose sugars, they have 6 carbon atoms.

D-ribose is used by the human body in a completely different way to glucose and fructose. It does not go into the citric acid cycle in the mitochondria of the cell to recycle ATP (energy) as glucose does; instead it enters a completely different metabolic pathway which results in the production of new ATP.

As I have said in another post I am not a microbiologist but I think it is unlikely that Candida and other yeast are able to use d-ribose. However, I have asked Dr. Jacob Teitelbaum, a big proponent of using d-ribose, for his opinion on this subject.
...... Dr. Teitelbaum and he confirms that he has not seen d-ribose encourage Candida in his patients (ME/CFS and fibromyalgia patients who often have Candida problems).
http://www.ei-resource.org/forum/chroni ... d-candida/[/quote]
Gebruikersavatar
senna
Donateur
Donateur
Berichten: 2623
Lid geworden op: 26 mei 2009, 11:42

Bericht door senna »

@ bloemetje :

5-g twice a day for 3 weeks (trial)

staat in jouw link hierboven :)

http://www.iherb.com/Doctor-s-Best-Best ... fers/36582
Het leven is een feest, maar ik kan (nog) niet ingaan op de uitnodiging !

Facebook : Lyme België/Belgique Protest
Time For Lyme BE-NL
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

Ah, okee. Ik neem aan dat dat hetzelfde is als hij in zn boek schrijft. Het is idd een soort lichaamseigen stof ivv een soort suiker, voor zover ik het heb begrepen. En deze zet de mitochondriëen aan het werk.
Gebruikersavatar
zeeman
Actief lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 14 sep 2012, 15:10

Geweldig spul

Bericht door zeeman »

Hallo allemaal,

ik ben René, 34 jaar oud en sinds 2,5 week ook aan de Ribose/D-ribose. Ik kreeg het van mijn therapeut voorgeschreven om mijn energie omhoog te krijgen. Ik heb al jaren ME maar na in 2007 bijna een heel jaar ziek thuis ben ik wél zover opgeknapt dat ik weer kon werken. Laatste tijd weer enkele problemen met candida en een hele lage energie. De candida is weg en nu het is taak mijn energie omhoog te krijgen. Ik ben trouwens ook bezig in het boek van J. Teitelbaum (from fatiqued to fantastic!). Hier wat ik geleerd heb over Ribose:

- Ribose en D-Ribose zijn hetzelfde.
- Het is een suiker dat nodig is om ATP (energie!) aan te maken in ons lichaam. http://nl.wikipedia.org/wiki/Adenosinetrifosfaat
- Ons lichaam maakt zelf Ribose aan maar dit is een traag proces.
- Ribose is wel een suiker maar is geen voeding voor candida en slechte bacteriën.
- Dr. Teitelbaum heeft een test uitgevoerd onder enkele tientallen ME'ers en de eerste effecten van Ribose waren gemiddeld na ongeveer 2 weken merkbaar. Nog enkele weken later voelden de ME'ers gemiddeld dik 40% meer energie en was hun kwaliteit van leven aanzienlijk beter.
- Ribose inname kan de suikerspiegel iets laten zakken. Mensen met een lage bloedsuiker moeten dus voorzichtig zijn. 3 keer 5 gram per dag kan dan teveel zijn.

Ik gebruik op advies van mijn therapeut 3 theelepels per dag. En geloof me, ook het effect daarvan merk ik duidelijk! Ik heb het besteld bij de body & fit shop en vind de prijs meevallen. Ik wil geen reclame maken voor de een of de ander dus je kunt het ook ergens anders bestellen. Het is een simpel suiker dat niet in verschillende verbindingen te koop is. Ik slik verder nog multi's, visolie en Q10-enzym. Die laatste deed ik al een tijdje, het effect dat ik merk is echt de Ribose. Ik heb een keer 3 theelepels in een keer genomen en dat voelde niet goed, werd er een beetje licht van in mijn hoofd, vermoedelijk omdat het de suikerspiegel iets deed dalen. Nu dus 3 theelepeltjes totaal, 1 in de ochtend, middag en avond.

Ook neem ik 2 theelepeltje creatine per dag. Dat is eveneens een middeltje dat energie maakt voor in de spieren. Mijn ervaring:

- Creatine merkte ik direct effect van, zelfs al na 20 minuutjes. 2 theelepeltjes per dag is niet veel maar meer heb ik kennelijk niet nodig.
- De werking van Ribose voelde ik de eerste dagen minder maar na een week werd het duidelijker. Nu gebruik ik het al 2,5 week en ga er zeker mee door. Ik wil niet meer zonder!

Ik houd jullie op de hoogte van hoe het de komende tijd allemaal gaat.
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Geweldig spul

Bericht door bloemetje »

Hi Rene, welkom op het forum hier (ms aardig om je nog voor te stellen in de daarvoor bestemde rubriek? Bijv. hobbies e.d.).

Het boek van Teitelbaum is idd een aanrader, maar moet je de ribose niet afbouwen naar 3 lepels per dag volgens hem?

Groeten, Bloem
Gebruikersavatar
zeeman
Actief lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 14 sep 2012, 15:10

Dosis

Bericht door zeeman »

Hoi Bloemetje, dank voor de reactie. ik ga me zeker nog even voorstellen. Ik heb even terug gezocht in het boek en daar staat op pagina 31:

"It is critical to use the proper dose, which is 5 grams (5000 milligrams) three times a day for the first three weeks. It can than be dropped to twice a day."

Dus de eerste 3 weken 3 X 5 gram per dag.
Daarna 2 keer per dag 5 gram.

Hij raadt de Ribose van CORvalen aan omdat zij de beste prijs/kwaliteit verhouding hebben met een 5 grams schep. Wel geeft hij ook in zijn boek aan dat Ribose gewoon Ribose is. Hier in NL is dat merk lastiger te krijgen volgens mij. Enfin; dat is dus de dosis uit het boek. Ik gebruik op aanraden van mijn therapeut 3 theelepels per dag. In zijn boek staat ook dat er bij een lagere dosis goede resultaten zijn geboekt. Ben benieuwd naar de ervaringen van anderen.
Grigor
Gevorderd lid
Berichten: 1418
Lid geworden op: 04 jun 2008, 11:56

Dosis

Bericht door Grigor »

Ik eet op het moment geen suiker vanwege bijnier uitputting en ook vanwege de darmen en fructose mal absorptie.

Dus ja met die 3 in mijn achterhoofd ben ik niet zo gerust op het proberen van dit middel maar misschien helpt het wel goed?
Gebruikersavatar
bellatordelux
Gevorderd lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 sep 2013, 00:36

Dosis

Bericht door bellatordelux »

Grigor schreef:Ik eet op het moment geen suiker vanwege bijnier uitputting en ook vanwege de darmen en fructose mal absorptie.
Hoi Grisha,

Je vraag kan ik niet beantwoorden, maar alle drie bovengenoemde argumenten
zouden voor mij een reden zijn om te gaan reinigen.
Begin augustus had ik acuut bijnierfalen door een kopervergiftiging;
half/eind september was ik die weer te boven door een kleikuur.
Doe er je voordeel mee........... of niet Afbeelding

Groetjes Bella
I have no Truth to tell or reveal,
only Insights to share
Grigor
Gevorderd lid
Berichten: 1418
Lid geworden op: 04 jun 2008, 11:56

Dosis

Bericht door Grigor »

Ja weet van je kleikuur. Ga ook zeker naar kijken maar vind dit ook heel interessant.
Maar goed wachten even af of iemand anders het wel heeft geprobeerd enzo.
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Zijn er mensen die dit nog gebruiken en er baat bij hebben?

En waar het best te kopen?
plassterk
Donateur
Donateur
Berichten: 611
Lid geworden op: 20 okt 2005, 10:19

Bericht door plassterk »

Ik gebruik het de laatste tijd weer. Had even een slechte januari en februari. Heb wel het idee dat ik langer met de dingen door kan, qua bewegen enz. Tja het is altijd moeilijk te zeggen.
Ik koop het bij IHERB.
groetjes
Plaats reactie