Universitaire thuisstudie loopt vast. Studie(steun)groepje?

Discussies over studeren/school en ME (cvs).

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
ridder
Actief lid
Berichten: 247
Lid geworden op: 09 mar 2011, 23:20

Universitaire thuisstudie loopt vast. Studie(steun)groepje?

Bericht door ridder »

Mijn thuisstudie was het enige dat mij op de been hield, maar ik ga zo hard achteruit dat het me niet eens meer lukt om langere forumberichtjes te lezen en te begrijpen. Maar opgeven is geen optie voor mij. Dan zou ik overhouden: op bed liggen met kat, op goede momenten in staat om kat te aaien.
Mijn "reguliere" studie aan de universiteit liep door de ME tien jaar geleden al stuk, en de universitaire thuisstudie die ik sinds anderhalf jaar volg, betekent heel veel voor mij. Intussen ben ik verslechterd en loopt die studie vast.
Zijn er mensen met hetzelfde probleem en kunnen we iets verzinnen om elkaar te ondersteunen, tips te geven, schemaatjes uit te proberen, m.a.w. een soort studiegroepje te vormen?
Voor wie is studie net zo belangrijk en net zo moeilijk als voor mij? Wie heeft er alles voor over om zijn/haar studie niet te verliezen?
Gebruikersavatar
Esther
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 796
Lid geworden op: 06 jul 2010, 18:58
Contacteer:

Universitaire thuisstudie loopt vast. Studie(steun)groepje?

Bericht door Esther »

Beste Ridder,

Ik begrijp dat je studie je op de been heeft gehouden en ik ken als geen ander de problemen van studeren met ME. Ik ken niet veel van universitaire thuisstudies, maar kun je de vakken niet beperken en gewoon vak per vak doen. Als je je maar op één vak moet toeleggen, kun je per dag de voor jou fijnste (helderste) momenten reserveren voor een beperkte tijd studeren. Als je daarin een structuur vindt, dan houdt je het beter vol. Niet alles doen wanneer je je lekker voelt, want dan ga je over je grens. Doseren is de boodschap. Ik weet uiteraard niet hoe zo'n thuisstudie verloopt.

Heel veel succes! Mag ik vragen wat je studeert?

Liefs,
Esther

http://www.onwilliglichaam.blogspot.com
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Universitaire thuisstudie loopt vast. Studie(steun)groepje?

Bericht door marlène »

Wie heeft er alles voor over om zijn/haar studie niet te verliezen?
Wat neem je van supplementen en medicatie op dit moment?
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
imaginary
Gevorderd lid
Berichten: 622
Lid geworden op: 20 feb 2011, 03:56

Universitaire thuisstudie loopt vast. Studie(steun)groepje?

Bericht door imaginary »

Beste Ridder,

Ik studeer aan de gewone universiteit. Ik krijg extra tijd bij het tentamen, maghet op een laptop maken en zit in een klaslokaal met een groepje in plaats van een grote sportzaal met 1000 man. Dat scheelt in ieder geval heel wat.

Daarbij volg ik het ook op mijn eigen tempo, ik hoef niet alle vakken te doen in het jaar, ik volg mijn eigen schema. Dan nog is het onwijs zwaar maar op mijn studie worden er verslagen per vak uitgegeven. Ik leer alleen deze en niet de boeken, dat gaat gewoon niet, dan haal ik alles door elkaar.

Volg voor de rest niet echt een schema, gewoon leren wat ik leren kan... schemas werken gewoonweg niet bij mij...
As If I could reach Rainbows..

And if you want a rainbow you have to put up with the rain..
sowfia
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1167
Lid geworden op: 11 mei 2006, 13:47

Universitaire thuisstudie loopt vast. Studie(steun)groepje?

Bericht door sowfia »

hoi ridder,
bij mij hetzelfde verhaal, een reguliere universiteit bleek niet vol te houden, en na een jaar niets doen dan beslist om thuisstudie te doen: ik volg psychologie bij de open universiteit nederland (ben wel van belgie).
zit nu in de laatste fase van mn bachelor, maar ben net alleen gaan wonen en het valt me nu heel erg zwaar. ik moet nu ook andere dingen doen dan alleen maar richten op de studie en de combinatie is eigenlijk te veel. maar ik ben zo ver gekomen dus ik wil ook niet opgeven. ik heb het tempo dan maar op een heel laag pitje gezet.

of ik de master nog ga doen, daar twijfel ik nu over. was eerst wel het plan maar nu ik merk hoe zwaar het is samen met een huishouden... weet het niet meer. om nog maar te zwijgen van een stage doen, dat is gewoon onmogelijk op dit moment.

ik werk ook echt vak per vak af, kan ook zelf kiezen wanneer ik examen doe. ik weet niet bij welke universiteit jij studeert en of dat hetzelfde systeem is?

ben benieuwd!

groetjes,
sofie
Gebruikersavatar
nasa
Actief lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 27 feb 2011, 15:59

Bericht door nasa »

Dag Ridder... Ik heb niet echt tips over thuisstudie, ik studeer aan een hogeschool. Gewone unief was te zwaar i.v.m. mijn gezondheid, ook al deed ik het ook trager (ong. halftijds). Nu ook halftijds.
Maar ik begrijp goed hoe belangrijk je studie is, dit is je leven nu. En als het dan niet wil lukken... Probeer het dan heel traag te doen, een vak per keer. Wanneer het dan misschien een keer beter zal gaan, kan je wat meer hooi op je vork nemen.
Je moet er ook al lang enorm naar uitkijken om ooit dat diploma te halen. Blijven doorzetten, ook al lukt het nu even niet.

Ik denk dat het moeilijk is om onder elkaar te vergelijken met schema's enz. Ik heb niet echt een schema, ik moet ook eerlijk zeggen dat ik door het jaar zo goed als niet studeer. Kan ik niet combineren met naar de les gaan. Dus bij de examens gaat mijn cursus voor de eerste keer open. Wel heel zwaar dan... Opdrachten etc. zijn meestal maar vlak voor de deadline af. Werk eraan als ik me goed voel, en ook als ik me niet goed voel en de deadline komt eraan :P

Ik weet wel van mezelf bijv. dat ik in de voormiddag niet moet proberen te studeren. Ik slaap gewoon uit en weet dat het dan later beter gaat.

Sterkte en succes!
Gebruikersavatar
ridder
Actief lid
Berichten: 247
Lid geworden op: 09 mar 2011, 23:20

Bericht door ridder »

Bedankt voor alle reacties!
Ik doe scheikunde aan de Open University in Engeland. Nooit meer dan een vak tegelijkertijd. Maar wat kan je doen als de deadline van het vak niet opgerekt kan worden en je al maanden helemaal niets kan? Dat is momenteel mijn probleem: ik ben zozeer verslechterd dat ik niet eens een pagina per dag kan lezen. Ik had gehoopt dat die verslechtering maar een paar dagen zou duren, maar nu duurt het al zo lang dat ook als ik vanaf morgen weer aan de slag zou kunnen, de deadline haast niet meer haalbaar is. De universiteit houdt zoveel mogelijk rekening met mijn situatie. Tussentijdse deadlines worden voor me verschoven en als ik wil krijg ik zelfs telefonische privécollege! Maar de einddatum staat vast en op dit moment kan ik echt helemaal niets. Niet-halen zou voor mij een enorme domper zijn én een betekenen dat ik een hele smak geld kwijt ben, want als buitenlander aan de Engelse OU studeren is heel duur!
Hebben jullie deze ervaring ook gehad (boeken die je doen watertanden, maar echt helemaal niet meer kunnen studeren)?
Wat studeren jullie?
Gebruikersavatar
ridder
Actief lid
Berichten: 247
Lid geworden op: 09 mar 2011, 23:20

Universitaire thuisstudie loopt vast. Studie(steun)groepje?

Bericht door ridder »

marlène schreef:
Wie heeft er alles voor over om zijn/haar studie niet te verliezen?
Wat neem je van supplementen en medicatie op dit moment?
Wat niet? :P
GcMAF, isoprinosine, creon, carnitine, vit.B12, en nog een tas vol supplementen! Als ik al mijn medicijnen geslikt heb, zit ik bijna zo vol dat ik niet meer hoef te ontbijten :) .
janine
Gevorderd lid
Berichten: 1059
Lid geworden op: 04 okt 2008, 21:25

Universitaire thuisstudie loopt vast. Studie(steun)groepje?

Bericht door janine »

Beste ridder, ik zit in hetzelfde schuitje.
Al is hopelijk mijn studie binnen nu en 2 maanden klaar, finito, basta.

En dan.. shit.. tot nu toe was ik studerende.. en straks ben ik niets..
Ik ben niet in staat om te werken. Ik sta elke ochtend ellendig op, en ik zou zo graag eens willen opstaan met het idee "mwhaa... opzich voel ik mij wel happy" en met dat gevoel 1 klein kort activiteitje kunnen doen zoals oma kort bezoeken, of een uurtje een boek lezen.
En dan afsluiten met hetzelfde "mwha het gaat wel" gevoel.

Mijn gezondheid lijd ernstig onder mijn studie. Evenals mijn (niet hebbende) sociale leven, mijn geluk, mijn mogelijkheden.
Ik ben nu nog te beroerd om van mijn 3 weken "rust" (wachten op cijfer) te "genieten" (oftwel bijv een kopje thee te drinken bij oma). Ik probeer mij in allerlei bochten te wringen om mijzelf af te leiden van mijn vieze,nare,ziekige gevoel.
Maar.. straks wel een papiertje. Voor als het wonder geschied en ik in de toekomst mijn eigen geld kan verdienen. Je weet maar nooit..

Oftewel: als ik klaar ben dan is dat een zege... maar dan begint er werk aan de winkel aan mijn bovenkamer. Hoe ga ik dit accepteren? Hoe vind ik zin en blijheid in het op bed liggen?

Ben je al lang bezig met je studie?
Zo niet.. dan zou ik overwegen te stoppen. (en evt een mbo of hbo studie te gaan doen)
Zo wel... ik zou doorzetten... dan heb je straks een diploma in je zak.
Dan heb je iets om trots op te zijn.

Weet wel dat je jezelf nu eigenlijk min of meer aan het martelen bent.
Wat is je meer waard?
(Dat is de reden dat ik op dit moment mijn plan om een master te gaan doen aan het verbannen ben. Van mijn naasten mag ik niet eens studeren/werken als ik blijf zoals ik nu ben.. Ik weet het wel.. het zou niet eens te doen zijn want ik kan niet eens de krant lezen, maar ik wil zo graag. Ook zo'n pijnlijk punt)

(excuses voor evt spel en zinfouten, nederlands is er op dit moment niet meer bij)
Gebruikersavatar
ridder
Actief lid
Berichten: 247
Lid geworden op: 09 mar 2011, 23:20

Universitaire thuisstudie loopt vast. Studie(steun)groepje?

Bericht door ridder »

janine schreef:Beste ridder, ik zit in hetzelfde schuitje.
Al is hopelijk mijn studie binnen nu en 2 maanden klaar, finito, basta.

En dan.. shit.. tot nu toe was ik studerende.. en straks ben ik niets..
Ik ben niet in staat om te werken. Ik sta elke ochtend ellendig op, en ik zou zo graag eens willen opstaan met het idee "mwhaa... opzich voel ik mij wel happy" en met dat gevoel 1 klein kort activiteitje kunnen doen zoals oma kort bezoeken, of een uurtje een boek lezen.
En dan afsluiten met hetzelfde "mwha het gaat wel" gevoel.

Mijn gezondheid lijd ernstig onder mijn studie. Evenals mijn (niet hebbende) sociale leven, mijn geluk, mijn mogelijkheden.
Ik ben nu nog te beroerd om van mijn 3 weken "rust" (wachten op cijfer) te "genieten" (oftwel bijv een kopje thee te drinken bij oma). Ik probeer mij in allerlei bochten te wringen om mijzelf af te leiden van mijn vieze,nare,ziekige gevoel.
Maar.. straks wel een papiertje. Voor als het wonder geschied en ik in de toekomst mijn eigen geld kan verdienen. Je weet maar nooit..

Oftewel: als ik klaar ben dan is dat een zege... maar dan begint er werk aan de winkel aan mijn bovenkamer. Hoe ga ik dit accepteren? Hoe vind ik zin en blijheid in het op bed liggen?

Ben je al lang bezig met je studie?
Zo niet.. dan zou ik overwegen te stoppen. (en evt een mbo of hbo studie te gaan doen)
Zo wel... ik zou doorzetten... dan heb je straks een diploma in je zak.
Dan heb je iets om trots op te zijn.

Weet wel dat je jezelf nu eigenlijk min of meer aan het martelen bent.
Wat is je meer waard?
(Dat is de reden dat ik op dit moment mijn plan om een master te gaan doen aan het verbannen ben. Van mijn naasten mag ik niet eens studeren/werken als ik blijf zoals ik nu je bijna klaar bent!ben.. Ik weet het wel.. het zou niet eens te doen zijn want ik kan niet eens de krant lezen, maar ik wil zo graag. Ook zo'n pijnlijk punt)

(excuses voor evt spel en zinfouten, nederlands is er op dit moment niet meer bij)
Wat geweldig dat je bijna klaar bent! Ik hoop dat het je gaat schelen!
Ik heb nog meer dan de helft voor de boeg. En het is een martelgang, maar opgeven is geen optie. HBO of MBO evenmin. Ik ploeter voort :)
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Universitaire thuisstudie loopt vast. Studie(steun)groepje?

Bericht door marlène »

@ ridder

vraag eens aan je behandelaar of je deze mag?

http://www.iherb.com/Life-Extension-PEA ... 10926?at=0
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
nasa
Actief lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 27 feb 2011, 15:59

Universitaire thuisstudie loopt vast. Studie(steun)groepje?

Bericht door nasa »

ridder schreef:
Wat geweldig dat je bijna klaar bent! Ik hoop dat het je gaat schelen!
Ik heb nog meer dan de helft voor de boeg. En het is een martelgang, maar opgeven is geen optie. HBO of MBO evenmin. Ik ploeter voort :)
Dit snap ik ook wel. Ik zou mijn gezondheid ook verder verknoeien om mijn huidige studie af te kunnen maken. Heb al wel wat dromen moeten laten gaan, ik studeer erg graag en had de droom om heel wat diploma's te halen. Maar als je echt niet kan stopt het op een bepaald moment natuurlijk. Ik heb gelukkig een alternatief gevonden dat me genoeg waard is. Maar mijn studie is ook al jaren mijn leven. Als ik dit niet had, dan niks meer... Na mijn diploma wil ik ook een beetje werken. Ik wil gewoon een leven.

Gewoon afwachten tot het beter gaat? Blijven proberen in ieder geval! Wij staan achter je hoor!
Hou je ons op de hoogte van hoe het gaat?
Gebruikersavatar
ridder
Actief lid
Berichten: 247
Lid geworden op: 09 mar 2011, 23:20

Universitaire thuisstudie loopt vast. Studie(steun)groepje?

Bericht door ridder »

marlène schreef:@ ridder

vraag eens aan je behandelaar of je deze mag?

http://www.iherb.com/Life-Extension-PEA ... 10926?at=0
Dank je! Ik ga het vragen.
Plaats reactie