De Meirleir en de belastingaangifte (NL)

Alles over hulpmiddelen en tips om het leven met ME(cvs) iets aangenamer te maken. Vragen over sociale voorzieningen, verzekeringen.

Moderator: Moderators

stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Bericht door stargazertje »

Ik heb hetzelfde hoor Dino. Ik heb niet eens zoveel dekbedden dat ik vaker kan veranderen. Was wel van plan om meer slopen te kopen zodat dit in ieder geval wel schoon is.
Gebruikersavatar
dino
Gevorderd lid
Berichten: 1455
Lid geworden op: 22 feb 2011, 14:20

Bericht door dino »

Ok dan ga ik zo brutaal zijn.

En aan autoritjes naar ziekenhuis en weer terug en naar de dokter met de bus? Ik heb wel een OV-kaart dus buskosten had ik niet, maar soms ook met de auto gegaan en hoe tel ik dat dan op? Ik heb geen bewijzen (ook niet echt mogelijk he met de auto), en kan enkel schatten.
Gebruikersavatar
dino
Gevorderd lid
Berichten: 1455
Lid geworden op: 22 feb 2011, 14:20

Bericht door dino »

Het kan zijn dat u door ziekte of invaliditeit hogere vervoerskosten maakte. Wilt u deze kosten aftrekken? De volgende uitgaven zijn aftrekbaar:

uitgaven voor vervoer naar een arts of ziekenhuis

uitgaven voor ambulancevervoer

extra vervoerskosten door ziekte of invaliditeit

U mag de extra vervoerskosten alleen aftrekken als u aannemelijk kunt maken dat u door uw ziekte of invaliditeit hogere vervoerskosten had. Deze hogere vervoerskosten had u in vergelijking met mensen die niet ziek of invalide zijn en die in financieel en maatschappelijk opzicht met u vergelijkbaar zijn. U kunt dit bijvoorbeeld vergelijken door gebruik te maken van de gegevens van het NIBUD of het CBS. Had u dan hogere vervoerskosten? Dan mag u uw extra vervoerskosten aftrekken. U moet van deze extra vervoerskosten wel de vergoeding afhalen die u bijvoorbeeld van uw zorgverzekering kreeg.
Oh dan geldt het voor mij niet denk ik.
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door felixloena »

Je mag een vast bedrag per km tellen, dat is 0,19 ct. Kijk even op een routeplanner hoe ver het was heen en terug. Gewoon adres bestemming intypen en thuisadres (www.routenet.nl). Bewijs dat je hebt is dat je altijd nog de afspraken kunt opvragen bij de dokter, mocht de belastingdienst daarnaar vragen.

Oja, je bent vast altijd met de auto gegaan want met de bus is te vermoeiend :wink:
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
dino
Gevorderd lid
Berichten: 1455
Lid geworden op: 22 feb 2011, 14:20

Bericht door dino »

Oja dat klopt inderdaad, de afspraken. Goh even nakijken dan in mijn agenda. En het dossier van de huisarts, die kan ik sowieso natellen :lol:.
Is geen vetpot maar toch. (Kan het hard gebruiken zo zonder salaris.)

0,19 euro stond wel bij "Reiskosten ziekenbezoek". Dus dat is niet voor mezelf. En een kostenpost "Vervoer". Waar valt het nou onder?

En medicijnen weet ik niet meer welke ik wel en niet vergoed kreeg. Ik heb (bijna) alle doosjes nog wel, maar er staat altijd een prijs op, ongeacht het al vergoed wordt door de zorgverzekering of niet.
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door felixloena »

Reiskosten kun je onder 'vervoer' invullen.

Heb je van de zorgverzekeraar geen overzichten met wat wel of niet vergoed is? Denk ook aan tandartskosten , fysio etc.
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
bellaa
Actief lid
Berichten: 328
Lid geworden op: 06 aug 2010, 12:24

Bericht door bellaa »

Het verschil tussen vervoer en ziekenbezoek staat al ergens in dit topic.
Ziekenbezoek is 19 cent per km, voor vervoer kun je 35 cent per km aftrekken. (denkaan vervoer naar de tandarst, huisarts, ziekenhuis, dietiste, de fysio, de psycholoog etc).
Voor tips: lees dit topic helemaal door en kijk op www.meerkosten.nl
Laatst gewijzigd door bellaa op 25 mar 2011, 18:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dino
Gevorderd lid
Berichten: 1455
Lid geworden op: 22 feb 2011, 14:20

Bericht door dino »

Dank je wel. Belastingaangifte doen wordt zo nog leuk.
Heb ik in 2009 niet gedaan zo, terwijl ik toch ook alle klachten (in mindere mate) al had. Maar ja.

Tandartskosten waren nog vergoed.

Ik kan denk ik gewoon declareren wat ik zeker weet. Zal even zoeken naar zo'n overzicht.

Oh wow 35 cent. Dan kan ik er indirect een maand van eten... Van alleen de doktersbezoeken.
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door felixloena »

Ik vind het altijd een "sport" om de aangifte in te vullen.
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
cansada
Gevorderd lid
Berichten: 1390
Lid geworden op: 24 sep 2009, 11:53

Bericht door cansada »

Een 'sport' of CGT/GET?! :wink: Het is in elk geval mijn hobby niet!
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door felixloena »

Ik vind het leuk om zo veel mogelijk te vinden wat ik in kan vullen. Zal wel mijn afwijking zijn O:)
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
dino
Gevorderd lid
Berichten: 1455
Lid geworden op: 22 feb 2011, 14:20

Bericht door dino »

:lol:.
Kan ik ook doen van 2009, volgens mij kun je ook wijzigingen aanbrengen toch, of kan dat niet meer?

Ik kan niet vinden welke medicijnen (antidepressiva) vergoed worden. Is toch in elke basisverzekering (bijna?) hetzelfde?
Gebruikersavatar
cansada
Gevorderd lid
Berichten: 1390
Lid geworden op: 24 sep 2009, 11:53

Bericht door cansada »

Dan zul jij @Felixloena, wel balen dat er steeds minder aftrek mogelijk is. :-s
Gebruikersavatar
dino
Gevorderd lid
Berichten: 1455
Lid geworden op: 22 feb 2011, 14:20

Bericht door dino »

Wie niet? ;)

Waarom is de werkelijke aftrek veel lager? Ik kon 400 euro aftrekken van de belasting, maar waarom is de tegemoetkoming specifieke zorgkosten ineens minder dan de helft?
Gebruikersavatar
bellaa
Actief lid
Berichten: 328
Lid geworden op: 06 aug 2010, 12:24

Bericht door bellaa »

Ik snap je vraag niet dino...
Plaats reactie