De Meirleir en de belastingaangifte (NL)

Alles over hulpmiddelen en tips om het leven met ME(cvs) iets aangenamer te maken. Vragen over sociale voorzieningen, verzekeringen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
bellaa
Actief lid
Berichten: 328
Lid geworden op: 06 aug 2010, 12:24

Bericht door bellaa »

marianneke schreef:
bellaa schreef:
marianneke schreef:Wat de vit. B balans betreft weet ik het niet zo goed. Bij mij staat die namelijk niet specifiek benoemd in de medische brief bij de medicatie wat wel het geval is met de B12 en de Carnitine. Dus ik weet niet of die ook geaccepteerd wordt als zijnde op medisch voorschrift.
Staat de B balans niet op je recept die je van de internist in Lelystad hebt gekregen bij je eerste bezoek? Wij hebben daar een kopie van gevraagd aan de apotheker. Dan lijkt het me dat je het met dat recept aan kunt tonen dat het voorgeschreven is door een arts.
Daar stond het inderdaad wel op maar ik heb daar geen kopie van. Zou dit alsnog op te vragen zijn denk je?
Ik zou even bellen met de apotheek in het ziekenhuis. Ben er zelf telefonisch zeer vriendelijk geholpen toen ik niet uit de bedragen op nota's kwam. Wij hebben op de dag dat we het recept kregen een copie gekregen van de apotheker.
En anders zal het vermoeidheidcentrum je toch wel 'iets' op papier kunnen geven waaruit blijkt dat het is voorgeschreven.
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Bericht door stargazertje »

bellaa schreef:
stargazertje schreef:Ok, check supplementen zijn dus aftrekbaar. Ook de vit B balans? Loop een beetje spaak bij de reiskosten. Staat dat je ze alleen kan aftrekken als je meer km moet maken dan de gemiddelde mens. Hoe moet je dit aantonen? En HA en tandarts telt dan niet?
Dat is een andere soort reiskosten aftrek:"kosten voor leefvervoer". Er zijn twee soorten. Degene die jij aanhaalt is er eentje die lastig te bewijzen is, al zou het moeten kunnen. Degene van die 35 cent per kilometer valt onder "reiskosten voor medische behandelingen" en daar kan je gewoon je agenda bijpakken en opschrijven hoeveel kilometers je hebt gereden. (Daar kun je alle reiskosten naar artsen en para medische hulpverleners aftrekken ook al ben je ergens maar 1x geweest bv.).
Voor de zekerheid: waar en bij welk kopje moet ik hem invullen?
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Bericht door stargazertje »

Ik heb gisteravond de apotheek een mailtje gestuurd of ze me konden helpen aan een kopie/scan van het eerste recept in aug 2010 met de supplementen. Tot mijn verbazing werd ik zojuist door ze gebeld en inderdaad heel aardig geholpen. Ze sturen een kopie naar me op. Is dat geen service? Zou ze zo willen voordragen voor een warme douche bij Tros Radar.
Gebruikersavatar
bellaa
Actief lid
Berichten: 328
Lid geworden op: 06 aug 2010, 12:24

Bericht door bellaa »

stargazertje schreef:
bellaa schreef:
stargazertje schreef:Ok, check supplementen zijn dus aftrekbaar. Ook de vit B balans? Loop een beetje spaak bij de reiskosten. Staat dat je ze alleen kan aftrekken als je meer km moet maken dan de gemiddelde mens. Hoe moet je dit aantonen? En HA en tandarts telt dan niet?
Dat is een andere soort reiskosten aftrek:"kosten voor leefvervoer". Er zijn twee soorten. Degene die jij aanhaalt is er eentje die lastig te bewijzen is, al zou het moeten kunnen. Degene van die 35 cent per kilometer valt onder "reiskosten voor medische behandelingen" en daar kan je gewoon je agenda bijpakken en opschrijven hoeveel kilometers je hebt gereden. (Daar kun je alle reiskosten naar artsen en para medische hulpverleners aftrekken ook al ben je ergens maar 1x geweest bv.).
Voor de zekerheid: waar en bij welk kopje moet ik hem invullen?

Aftrekposten; Specifieke zorgkosten; Vervoer-> daar vul je het bedrag in
Gebruikersavatar
bellaa
Actief lid
Berichten: 328
Lid geworden op: 06 aug 2010, 12:24

Bericht door bellaa »

stargazertje schreef:Ik heb gisteravond de apotheek een mailtje gestuurd of ze me konden helpen aan een kopie/scan van het eerste recept in aug 2010 met de supplementen. Tot mijn verbazing werd ik zojuist door ze gebeld en inderdaad heel aardig geholpen. Ze sturen een kopie naar me op. Is dat geen service? Zou ze zo willen voordragen voor een warme douche bij Tros Radar.
Super. Ik vond ze ook erg vriendelijk.
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Bericht door stargazertje »

Vraagje, ik heb een slaaponderzoek gehad in het ziekenhuis te Lelystad en de volgende dag een afspraak bij de neuroloog de volgende dag aansluitend. Kan ik nu 2x de heen- en terugreis meerekenen voor de reiskosten? Mijn moeder is terug naar huis gereden. Of moet dat 2x een enkeltje worden?
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Bericht door stargazertje »

Iemand een idee?
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door felixloena »

Ik heb dit wel 2x retour opgegeven.
Leven is het meervoud van lef - Loesje
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Bericht door stargazertje »

Thankx.
Gebruikersavatar
spring
Donateur
Donateur
Berichten: 619
Lid geworden op: 27 okt 2010, 16:44

Bericht door spring »

3.7. Voedingssupplementen
Belastingplichtige volgt een therapie die naast het volgen van een dieet ook bestaat uit het gebruik van vitamines en mineralen ter vergroting van de weerstand. Zijn deze uitgaven voor vitamines en mineralen aftrekbaar?
Uitgaven voor voedingssupplementen zoals vitamines en mineralen zijn in het algemeen niet aftrekbaar. Aftrek als geneesmiddel is alleen mogelijk als het gaat om middelen die als geneesmiddel worden aangemerkt en die niet voor andere doeleinden dan als geneesmiddel plegen te worden aangewend [zie Hoge Raad 27 november 1996, nr. 31 835, LJN: AA1753 (Red.: opgenomen in BNB 1997/29)]. Uitsluitend als vitamines en mineralen op medisch voorschrift in het kader van een therapie worden gebruikt, is aftrek mogelijk (zie Hof Amsterdam 24 mei 1996, nr. 95/1255, V-N 1997, blz. 1118 en Hof Arnhem 17 oktober 1996, Infobulletin 96/972).


Dankzij Agent-du-Jour kan ik ruim 500 euro's aftrekken aan voedingssupplementen! Had niet alle bonnetjes maar nog wel wat rekeningen van internetbestellingen. Thank you verrrryyy much!

Ideetje: Als we allemaal een paar euro's van wat we door deze tips terug krijgen, doneren aan MECVS-net, dan kunnen we volgend jaar ook weer tips uitwisselen. :wink:
I'm feeling like a Monday but someday I'll be Saturday night!
(Bon Jovi)
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Bericht door stargazertje »

Dames en heren. Kreeg vandaag brief van Belastingdienst oa nav mijn brief of de factuur van Lelystad aftrekbaar was. Ik citeer:
De kosten die u heeft gemaakt, c.q. de eigen bijdrage die u heeft betaald, aan het behandelcentrum voor vermoeiddheidsklachten zijn aftrekbaar als de behandeling heeft plaats gevonden na doorverwijzing van uw huisarts. In dat geval zijn ook de reiskosten die voor uw rekening zijn gekomen aftrekbaar.
Lang leve de Belastingdienst en de inspecteurs.
Gebruikersavatar
marianneke
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 444
Lid geworden op: 15 mei 2010, 11:25

Bericht door marianneke »

Bedankt voor de info Stargazertje. Ik had die kosten al gewoon ingevuld op mijn aangifte en zo verstuurd met de gedachte we zien wel, de kans is waarschijnlijk toch vrij klein dat ik gecontroleerd ga worden. maar toch fijn om te weten dat het inderdaad ook aftrekbaar is.
Gebruikersavatar
spring
Donateur
Donateur
Berichten: 619
Lid geworden op: 27 okt 2010, 16:44

Bericht door spring »

Hulde, hulde, hulde aan Stargazertje!!!

Kan ik nog eens € 665,00 aftrekken!!! Thanks for sharing!

Veel groetjes van een hele blije Spring :D :D :D
I'm feeling like a Monday but someday I'll be Saturday night!
(Bon Jovi)
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Bericht door stargazertje »

Hoe kom jij aan 665 euro Spring?
Gebruikersavatar
spring
Donateur
Donateur
Berichten: 619
Lid geworden op: 27 okt 2010, 16:44

Bericht door spring »

Had het abonnement van 95 euro per maand van januari tot en met juli. Was in augustus 2009 daar al begonnen. Jammer dat ik dat vorig jaar niet afgetrokken heb.

Het kan zijn dat jij een ander bedrag betaalde voor het abonnement. Ze hebben er wat mee gerommeld.
I'm feeling like a Monday but someday I'll be Saturday night!
(Bon Jovi)
Plaats reactie