Rivotril (slaapmedicatie)

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

Sarcophagist
Beginner
Berichten: 51
Lid geworden op: 20 okt 2005, 21:52

Rivotril (slaapmedicatie)

Bericht door Sarcophagist »

Ik heb al zowat heel mijn leven problemen om in te slapen, althans op een sociaal aanvaardbaar tijdstip. Als ik de natuur zijn werk laat doen val ik pas rond 4-5 uur 's nachts in slaap. Met doorslapen heb ik, in tegenstelling tot de meeste cvs-patiënten, niet echt problemen. Althans niet meer dan een "gezond" persoon. Ik heb al heel wat medicatie geprobeerd (Trazolan, Etumine, melatonine, Sonata, Zopiclone, Staurodorm), maar die bleken ofwel na een tijd niet meer te werken, oftewel bleken ze puur vergif voor mij.

Nu heeft De Meirleir mij vorige week Rivotril voorgeschreven. Ik moet 10 druppels per dag nemen. Het duurt behoorlijk lang voor ik in slaap val (als ik het om 10u 's avonds inneem val ik rond 2u 's nachts in slaap). Zou ik het misschien nog vroeger moeten innemen? Ook heb ik met deze dosis behoorlijk last van hangovers bij het opstaan. Ik heb al lagere dosissen geprobeerd (4 en 6 druppels), maar hiervan val ik niet in slaap (wel geen hangovers meer), of veel te laat.

Ik geloof dat De Meirleir dit middel aan heel wat van zijn patiënten voorschrijft, dus ervaringen of tips ivm Rivotril zouden heel erg welkom zijn.

(Sorry voor de enigszins warrige stijl van dit bericht, maar ik heb momenteel dus last van een Rivotril hangover. :lol:)
Gebruikersavatar
niessie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: 11 okt 2009, 11:48
Locatie: hoorn(nh)

Bericht door niessie »

Ik gebruik rivotril ook op advies van DML nav de slaaponderzoeken die in Ede zijn gedaan en uit die test bleek dat ik ongewoon veel wakker word s nachts(22 keer!!!en onbewust!!)
Ik heb nooit moeite gehad met in slaap komen alleen heb ik dus een fikse doorslaapstoornis (een gezond iemand word zo 4 x per nacht onbewust wakker volgens Ede)
Ik werd wel altijd doodmoe wakker of ik nu 8 uur sliep of 15 uur....
Ik heb dit aan DML voorgelegd en die raadde meteen de rivotril aan en ik moet zeggen het bevalt mij erg goed!
Ik gebruik 8 dr voor het slapen en ik slaap veel dieper en word echt wat uitgeruster wakker.....
Ik ben nog wel moe overdag maar het slapen gaat wel een stuk beter en alle hele kleine beetjes helpen :wink:

De Rivotril word eigenlijk niet vergoed alleen als je een medische noodzaak hebt en dat heeft mijn huisarts geregeld die geeft een bepaalde code en ik krijg het helemaal vergoed :D
Ik vind het een fantastisch middel en het is ook indien nodig ook makkelijk af te bouwen....

Groeten Denise
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door felixloena »

Even ter verduidelijking, Rivotril is een middel tegen epilepsie, dus geen slaapmedicatie. Wordt echter wel vaak bij ME voorgeschreven bij slaapproblemen bv restless legs.

Ik kon het helaas niet verdragen, ik had het gekregen via Lelystad nadat er in Ede een doorslaapstoornis was geconstateerd. Ik lag altijd te schokken in mijn slaap.
Leven is het meervoud van lef - Loesje
imaginary
Gevorderd lid
Berichten: 622
Lid geworden op: 20 feb 2011, 03:56

Bericht door imaginary »

Ik heb rivotril gekregen via lelystad, in combinatie met amitriptyline. Maar 10 druppels WOW. Ik gebruik alleen 2 druppels.

Heeft wel goed gewerkt bij mij. Het is niet echt een slaapmiddel zoals felixloena zegt, het is meer zodat je rustig wordt.

Ik ben er wel mee gestopt omdat ik dus ook enorm verrot wakker van werd. Dat word ik toch wel maar met die medicatie toch wel een tikkeltje erger. Op een gegeven moment werkte het niet meer bij mij had ik het idee en doe nu zonder slaapmedicatie en dat gaat wel prima moet ik zeggen.

Heb wel heel lang gehad dat ik ook pas snachts rond een uur of 4 echt in slaap viel maar met veel moeite wel gelukt om dat naar 12 - 1 uur te brengen. Als ik me slaperig voel savonds duik ik ook wel gelijk me nest in voordat ik over me slaap heen ben.
As If I could reach Rainbows..

And if you want a rainbow you have to put up with the rain..
Gebruikersavatar
ariadne
Gevorderd lid
Berichten: 976
Lid geworden op: 22 okt 2009, 10:55

Bericht door ariadne »

Ik gebruik al jaren rivotril. Het was oorspronkelijk tegen de restless legs, maar het helpt ook goed om m'n drukke hoofd tot rust te brengen en daardoor slaap ik ook beter. Als het slechter gaat gebruik ik meer, als het beter gaat weer minder. Hoe slechter het gaat, hoe eerder ik het in moet nemen om in slaap te kunnen vallen. Als het beter gaat een ½ uur voor het slapen, als het slechter gaat 1½ of 2 uur voor het slapen.
Ik gebruik het ook weleens overdag, als ik een drukke dag heb. Dit voorkomt dan een beetje de drukte in m'n hoofd. Ik hoef dan minder lang "uit te razen" voor ik ga slapen.
Ik gebruik tabletjes van een ½ mg. variërend van ½ tablet tot 3 tabletten. Heeveel mg. is een druppel rivotril?

Rivotril is het enige middel tot nu toe dat bij mij helpt en dat ik langdurig kan verdragen.

Groetjes, Ariadne.
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Bericht door stargazertje »

Ik gebruik rivotril ook. Ik kreeg het om mijn benen rustig te houden maar inmiddels zit ik op 18 druppels en krijg ik nog steeds van die stroomstoten door mijn lichaam waardoor ze vaak alle kanten opschieten. Vind de druppels trouwens wel enorm vreselijk smaken.
Frank
Actief lid
Berichten: 177
Lid geworden op: 07 nov 2008, 16:07

Bericht door Frank »

@felixloena, Rivotril of Clonazepam wordt misschien niet op de markt gebracht als slaapmiddel, maar het hoort wel degelijk tot de famillie van de zeer verslavende benzodiazepinen. Ik heb maandenlang moeten vechten om er mee te stoppen. Ik heb meer aan Amitryptiline (een tryciclisch anti-depressiva) om goed door te slapen.
Gebruikersavatar
metoo
Gevorderd lid
Berichten: 832
Lid geworden op: 25 jun 2010, 14:31

Bericht door metoo »

Ik had er in het begin heel veel aan, slaap was veel beter en werd opeens een soort van 'uitgerust' wakker...maar na een paar weken was dat gevoel steeds minder, en nu word ik weer elke ochtend met een kater wakker, heb het gevoel dat het nog wel iets helpt om in te slapen, maar doet niet zoveel meer als eerst. Ik twijffel dan ook of ik ermee moet doorgaan, zeker als ik lees dat het dus wel verslavend kan zijn, ik neem meestal 6 tot 8 druppels en ook amitriptyline in lage dosis.
Hope is the thing with feathers
That perches in the soul,
And sings the tune without the words
And never stops at all...
(Emily Dickinson)
Gebruikersavatar
niessie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: 11 okt 2009, 11:48
Locatie: hoorn(nh)

Bericht door niessie »

Ik zweer echt bij de rivotrildruppels en die zijn makkelijker af te bouwen dan tabletten dit zegt zowel DML als mijn huisarts
Het afbouwen van de AD Cymbalta was bij mij een enorme ramp terwijl er door mijn psychiater 6 jaar geleden gezegd was dat echt echt niet verslavend was :shock: nou mooi niet dus het was een hel om af te bouwen

Zelfs de neuroloog van Ede wilde als test de Cymbalta naar de avond verschuiven een aantal jaren terug voor de onrustige nachten maar ik was het helemaal niet met hem eens en ben gelukkig gestopt met de Cymbalta!

De druppels rivotril zijn dus goed af te bouwen.......

Iedereen reageert weer anders op medicatie dat blijkt maar weer en je moet doen waar je jezelf goed bij voelt toch
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Bericht door stargazertje »

metoo schreef:Ik had er in het begin heel veel aan, slaap was veel beter en werd opeens een soort van 'uitgerust' wakker...maar na een paar weken was dat gevoel steeds minder, en nu word ik weer elke ochtend met een kater wakker, heb het gevoel dat het nog wel iets helpt om in te slapen, maar doet niet zoveel meer als eerst. Ik twijffel dan ook of ik ermee moet doorgaan, zeker als ik lees dat het dus wel verslavend kan zijn, ik neem meestal 6 tot 8 druppels en ook amitriptyline in lage dosis.
Herken me hier volledig in. :roll: Ik zou er graag mee ophouden. Heb het een keertje proberen af te bouwen maar toen stond ik voor mijn gevoel constant onderstroom. Zit nu aan de maximale dosis.
Gebruikersavatar
metoo
Gevorderd lid
Berichten: 832
Lid geworden op: 25 jun 2010, 14:31

Bericht door metoo »

Ja, heel vervelend...dat van die 'stroom' heb ik dan weer niet. Maar heb het gisteravond geprobeerd met 5 druppels en prompt kon ik de slaap niet vatten, en tot half 3 plafonddienst gehad...werd dan wel iets minder brak wakker, maar toch wel brak want had maar 6 uur ofzo, of minder, geslapen. Dus waar ben je dan brak van...druppels of slaapgebrek?
Hope is the thing with feathers
That perches in the soul,
And sings the tune without the words
And never stops at all...
(Emily Dickinson)
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Bericht door stargazertje »

Ik ben brak van om de zoveel minuten telkens wakker worden. Dat heeft telkens een reden en vaak weet ik hem zelfs niet. Als het aan het medicijn zelf ligt vind ik het absurt en zit ik klem. Als ik probeer te minderen dus wordt dat onder stroom alleen maar erger tot op een punt waarop ik dat constant sta en dat doet zo'n verdomde zeer.
Gebruikersavatar
ariadne
Gevorderd lid
Berichten: 976
Lid geworden op: 22 okt 2009, 10:55

Bericht door ariadne »

Sarcophagist schreef:
Zou ik het misschien nog vroeger moeten innemen?
Ja, dat zou ik zeker proberen. Het ergste dat er kan gebeuren is dat je duf wordt. Mijn ervaring is dat als ik het vroeg inneem en het helpt, dat dan de dufheid 's morgens minder is.

Van amitriptyline in een heel lage dosis ging ik helemaal "om", net of ik stroop in m'n lijf had, niet vooruit te branden!

Dat onder stroom staan heb ik ook, maar het maakt niet uit of ik de rivotril wel of niet gebruik. Soms denk ik juist dat het erger wordt als ik meer gebruik.

Ik heb de rivotril een aantal jaren terug kunnen afbouwen van 3 tabletten naar 1 of 2 x per week een ½. Wel heel rustig aan afbouwen. Gebruik nu weer meer, vanwege een terugval.

Meer over rivotril (clonazepam) op: http://www.aboutmecfs.org/Trt/TrtKlonopin.aspx

Groetjes, Ariadne.
Gast

Bericht door Gast »

Hm, kan het dus door de Rivotril komen dat mijn lieve eega van die stuipjes heeft 's nachts ?
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door felixloena »

De Rivotril is bedoeld tegen de stuipjes
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Plaats reactie