Vanavond item over ME op Netwerk (Ned 2)

Hier kan je lezen of laten weten wanneer er een programma op tv of radio komt over ME (cvs).

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Marloes
Gevorderd lid
Berichten: 1297
Lid geworden op: 15 okt 2005, 14:42

Vanavond item over ME op Netwerk (Ned 2)

Bericht door Marloes »

Onder voorbehoud: Netwerk heeft vanavond 6 september 2006 een item over ME/CVS.

Programma: Netwerk (NCRV)
Zender: Nederland 2
woensdag 6 september
tijdstip: ongeveer 19.27

Uitzendtijden
Netwerk wordt op werkdagen uitgezonden om 19.27 uur, op Nederland 2. De
NCRV verzorgt de maandag-, woensdag- en vrijdaguitzendingen. De EO zendt
uit op dinsdag en donderdag.
Laatst gewijzigd door Marloes op 06 sep 2006, 23:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Biancavia
Actief lid
Berichten: 299
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:14

RE: Vanavond item over ME op Netwerk (Ned 2)

Bericht door Biancavia »

Bedankt voor de tip.
Marloes
Gevorderd lid
Berichten: 1297
Lid geworden op: 15 okt 2005, 14:42

RE: Vanavond item over ME op Netwerk (Ned 2)

Bericht door Marloes »

Ik moet zeggen dat het er nu nog niet naar uitziet dat het er ook echt over zal gaan.
Dit soort programma's werkt zo met actualiteiten, dat pas op het laatste moment duidelijk is wat ze uit zullen zenden. Maar goed, je weet nooit..
Keep on rockin'
Biancavia
Actief lid
Berichten: 299
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:14

RE: Vanavond item over ME op Netwerk (Ned 2)

Bericht door Biancavia »

Van de site http://www.netwerk.tv/index.jsp?p=items ... k&a=241323

Onderwerp: ME-patiënt in bijstand door ziekte

Uitzenddatum: Wo. 6 september 2006, 19.27u

Verslaggeving: Koen van Groesen en Anna Stienstra

Reageer: Reactie aan de makers reactie aan de makers

Print deze pagina




Minister Hoogervorst
Zo’n 30.000 Nederlanders lijden aan myalgische encephalomyelitis, beter bekend als chronische vermoeidheid of kortweg ME. De Wereldgezondheidsorganisatie erkent de aandoening, maar in Nederland stuiten ME-patiënten vaak op onbegrip. In Netwerk een reportage over Harry Toussaid die in de bijstand terechtkwam vanwege ME.




'Aanstellerij'
Harry Toussaid werkte bij de gemeente Valkenswaard, maar door zijn aandoening kon hij niet verder werken. In Nederland zien veel mensen ME als aanstellerij en wordt het syndroom ook officieel niet als ziekte beschouwd. Twee weken geleden kreeg Harry te horen dat hij daarom geen recht heeft op een WIA-uitkering.




Verdeeldheid
Medici zijn verdeeld over ME, ondanks de erkenning van het bestaan van de aandoening door de Wereldgezondheidsorganisatie. Minister Hoogervorst van Volksgezondheid stelt ook dat chronische vermoeidheid geen aandoening is. Daarmee legt hij een rapport van de Gezondheidsraad over ME naast zich neer. Hoogervorst vindt de aandoening te vaag om als zelfstandig ziektebeeld te zien.




In de uitzending
Wel beloofde de minister dat mensen die chronisch vermoeid zijn, serieus moeten worden genomen. Het verhaal van Harry Toussaid geeft aan, dat dat niet altijd gebeurd. In Netwerk reageert GroenLinks-parlementariër op de houding van Hoogervorst tegenover ME. Vendrik vindt dat de minister zich niet aan zijn belofte heeft gehouden.
Gebruikersavatar
Jacqueline
Actief lid
Berichten: 145
Lid geworden op: 04 jul 2006, 17:31

RE: Vanavond item over ME op Netwerk (Ned 2)

Bericht door Jacqueline »

Ja, ik heb dit programma net zitten kijken. Het viel me een beetje tegen eigenlijk, het stuk over ME duurde hoogstens 10 minuutjes. Als je Harry Toussaid zo zag, kreeg je nou niet echt de indruk dat hij te moe was om te werken. Maar dat is natuurlijk juist het probleem met deze ziekte!
Wel vond ik dat de GroenLinks-parlementariër goede uitspraken deed, nu maar hopen dat er iets van zijn plannen terecht komt! :)
Gebruikersavatar
Jazzie
Gevorderd lid
Berichten: 1400
Lid geworden op: 13 okt 2005, 09:06

RE: Vanavond item over ME op Netwerk (Ned 2)

Bericht door Jazzie »

Oh sh*t, nou ben ik het toch nog vergeten te kijken... :-(
Marloes
Gevorderd lid
Berichten: 1297
Lid geworden op: 15 okt 2005, 14:42

RE: Vanavond item over ME op Netwerk (Ned 2)

Bericht door Marloes »

Hier nog te bekijken via uitzendinggemist.nl.

Blijkbaar deed de rechtstreekse link het niet. Zoek dus zelf even netwerk op, en dan komt er een rijtje afleveringen te staan, klik op die van 6 september.
Gebruikersavatar
Zuiderzon
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2994
Lid geworden op: 13 okt 2005, 10:48
Locatie: Onder de zon
Contacteer:

Bericht door Zuiderzon »

Hier heb ik de rechtstreekse link gevonden :wink:
Laatst gewijzigd door Zuiderzon op 07 sep 2006, 12:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoop doet leven!
Biancavia
Actief lid
Berichten: 299
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:14

RE: Vanavond item over ME op Netwerk (Ned 2)

Bericht door Biancavia »

Nou ja, het was weinig nieuws, maar wel goed dat er wat aandacht aan besteed wordt.
Ondanks dat er toen in maart ofzo die nota is uitgegaan dat CVS wel serieus genomen moet worden bij het UWV heeft deze man tot in hoger beroep gewoon geen gelijk gekregen, dat is toch wel heftig.

En het werd wel heel goed duidelijk dat het echt 'wel willen, maar niet kúnnen' is, en geen aanstellerij of zwakte of iets dergelijks.
Gebruikersavatar
jessie
Actief lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 13 dec 2005, 11:55

RE: Vanavond item over ME op Netwerk (Ned 2)

Bericht door jessie »

Ik heb de uizending nog kunnen bekijken in de herhaling op internet. Heel fijn!
Vond het een goed item, heel duidelijk en eens ter meer wordt weer duidelijk hoe @#%**!! het er aan toe gaat. Er is verdorie vorig jaar een motie aangenomen! Heb hoop op het nieuwe kabinet.
Maar ja, je weet nooit..
Fijn dat meneer van Groen links weer wat actie gaat ondernemen. Wanneer gebeurt er nou toch iets?!
Wel arbeidsongeschikt niet ziek.. PFFFF erg erg erg...
Plaats reactie