Carnitine, maar welke dosering? en vergoeding?

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Benvenuto bacio!

Carnitene is recent voor het eerst negatief in het nieuws geweest idd hoewel dat alleen voor vleeseters geldt, zie de link van senna hierboven. Maar veel ME-ers hebben een tekort, dan wordt suppletie aangeraden. Plm de helft van de ME-ers heeft er baat bij, anderen merken niets en heel soms hoor je van klachten. Dat lijkt dus bij jou het geval te zijn. Positief effect kun je ook snel merken, het is uiterlijk met 2 maanden.

Ik zou nu gewoon stoppen en zien of het weer beter gaat, als je niets anders tegelijk verandert weet je zeker of het de Carnitene was. Dan kun je weer zien, ik zou nu niet doorgaan. (Ik heb er trouwens aardig baat bij en nooit iets negatiefs mee gehad maar als jij die klachten idd van de Carnitene hebt is dat niet normaal en hoef je daar 'niet doorheen' lijkt mij.)

Edit: Welke Carnitene gebruik je eigenlijk? L-Carnitene van Sigma-Tau heeft nl een andere dosering, 8 tabletten zijn dan minder dan 3 gram. Mss gebruik je Carnitene waar nog iets anders aan toegevoegd is?
Life smells...
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

louisa schreef:
asje schreef:Bij mij is carnitine wel eerst getest, een gigantisch tekort. Er wordt niet meer dan max 12 tabletten voorgeschreven, als mensen meer nemen doen ze dat zelf.
Ik denk niet dat mensen uit zich zelf meer nemen. De Carnitene van Sigma Tau is enkel op recept van een arts te krijgen. Op dat recept staat vermeld hoeveel tabletten er worden voorgeschreven. Er zijn mensen die bij Vi lopen die meer dan 12 tabletten gebruiken.
Waar ik best erg benieuwd naar ben is of de personen die bij Vi lopen en een hoge dosering/veel tabletten Carnitene gebruiken en met APS Therapie worden behandeld en daarmee goed resultaat hebben gekregen..... of bij hen intussen de hoge dosering Carnitene verlaagd is?
Immers, als er veel minder pijn is en meer energie, vraag ik mij af of een hoge dosering Carnitene nog steeds nodig is.

Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
Grigor
Gevorderd lid
Berichten: 1418
Lid geworden op: 04 jun 2008, 11:56

Bericht door Grigor »

Ik zit nu op 6 tabletten per dag. Dus 2 per maaltijd. In het begin hielp het wel. Nu is het gestagneerd of zelfs weer aan het achteruit gaan. Geen idee of ik verder zal moeten gaan??
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Is er geen andere reden voor dat het minder gaat? Tot nu toe heb ik altijd gehoord als het helpt bij mensen dat het zo blijft. Hoe lang gebruik je het nu en was het direct in deze dosis?
Life smells...
Gebruikersavatar
she
Gevorderd lid
Berichten: 1177
Lid geworden op: 24 sep 2010, 16:53

Bericht door she »

bij mij was de uitwerking ook niet blijvend.
Of beter gezegd: het helpt bij diepe crashes om die minder erg te maken en als ik meer hersen-energie nodig heb.
ik gebruik ook de Acetyl-L-carnitine, de vorm dat niet vergoed wordt.
Maar boven een bepaalde dermpel helpt het mij niet. Ik heb ook het gevoel dat de carnitine soms het lichaam ook uitput.
Ben nu even gestopt met gebruiken, doordat ik met de chineze arts ben begonnen,
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Of beter gezegd: het helpt bij diepe crashes om die minder erg te maken en als ik meer hersen-energie nodig heb.
Bedoel je dan wel dat dat nu minder werkt dan in het begin?
Maar boven een bepaalde dermpel helpt het mij niet
Dat is normaal, voor ieder is er een persoonlijke dosis. Ik heb geen ervaring met de A-Carnitene, wb uitputting, dat weet ik niet.
Life smells...
Gebruikersavatar
sander107
Actief lid
Berichten: 202
Lid geworden op: 29 okt 2013, 16:18

Bericht door sander107 »

Carnitine verbetert toch de zuurstofopname??
Grigor
Gevorderd lid
Berichten: 1418
Lid geworden op: 04 jun 2008, 11:56

Bericht door Grigor »

@Asje: Ik gebruik het nu denk ik 2 maanden?? Eerst heb ik 3x1 en nu 2x3 . Bij de 1e dosis had ik hetzelfde . Na een tijdje stopte de werking en ik heb ook een beetje het idee dat het me nu eerder uitput..
Maar kan het mis hebben.
Ik zit nu in een 6 maanden terugslag van helemaal niks kunnen doen en op het moment maakt alles mij moe. Dus twijfel of ik moet stoppen en twijfel of ik moet doorgaan . Mijn arts vindt dat ik moet doorgaan.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Carnitene helpt in de eerste plaats met de energie-omzetting. Ik had bij gebruik wel letterlijk meer zuurstof, niet meer 's winters zoveel keer per dag met m'n hoofd buiten de deur adem moeten halen ...

@eezdva Ik zou de proef op de som nemen; stoppen en zien wat er gebeurt. Merk je na een paar weken dat het minder gaat, gewoon weer beginnen. Het is geen kuur, dus geen probleem om een beetje te experimenteren.
Life smells...
Gebruikersavatar
Sunnymoon
Beginner
Berichten: 60
Lid geworden op: 22 sep 2012, 13:28

Bericht door Sunnymoon »

Ik heb ruim 4 maanden Carnitine sigma tau 330 mg. 2 x 4 daags gebruikt, maar merkte helaas geen verbetering.
Dus in overleg gestopt ermee.
Vind het zonde om zoveel (en dure) medicatie te nemen, als het helemaal niets voor me doet.
Grigor
Gevorderd lid
Berichten: 1418
Lid geworden op: 04 jun 2008, 11:56

Bericht door Grigor »

Heb enorme terugslag. Verstopte darmen. Kan niks meer.
Carnitine hielp niet veel maar zonder gaat het blijkbaar ook niet zo goed. 24/7 op bed.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Als dit na het stoppen van de Carnitene komt, hielp het blijkbaar wél veel ...
Life smells...
Grigor
Gevorderd lid
Berichten: 1418
Lid geworden op: 04 jun 2008, 11:56

Bericht door Grigor »

Het effect was een soort opgefokt gevoel. Dunne ontlasting.
En ondanks aktiever dan voorheen niet echt een fijn gevoel.
Na een tijdje stagneerde het en ging zelfs achteruit.
Heb vaag het gevoel dat het ook een soort afkicken is nu?
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Het is een supplement van een lichaamseigen stof dus dat zou wel wat vreemd zijn.
Life smells...
Grigor
Gevorderd lid
Berichten: 1418
Lid geworden op: 04 jun 2008, 11:56

Bericht door Grigor »

Kweet. Maar heb het nog nooit zo heftig gehad. De terugval en tevens Carnitine nog nooit zo lang gebruikt.
Plaats reactie