Is studeren haalbaar? Mag je studeren in ziektewet?

Discussies over studeren/school en ME (cvs).

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
kapha
Beginner
Berichten: 84
Lid geworden op: 10 okt 2010, 14:12

Is studeren haalbaar? Mag je studeren in ziektewet?

Bericht door kapha »

Hoi allemaal,

Ik zit met een aantal vraagjes waar jullie hopelijk antwoord kunnen op geven.

Ik overweeg om een thuisstudie via de open universiteit te starten. De reden hiervoor is dat ik weet dat ik mijn huidige job nooit meer zal kunnen oppakken en dus moet uitkijken naar iets anders. Momenteel is werken voor mij niet aan de orde. Toch hoop ik nog steeds dat er een dag komt dat ik terug aan de slag kan (ook al is het maar part-time).

Is studeren haalbaar op eigen thempo met deze ziekte? (Mijn geheugen en concentratie is een ramp momenteel en ik hoop eigenlijk dat ik dit door studie kan trainen)

Hoe staat de ziekteuitkering hier tegenover? Mag je studeren terwijl je in de ziektewet zit? Moet je dit melden aan de ziekenkas? Krijg je de kans om te studeren zonder dat dit wordt aanzien dat je dan ook kan werken?

Alvast bedankt voor jullie reacties,

Kapha
Het leven moet met liefde en humor worden geleefd. Liefde om het leven te begrijpen en humor om het te verdragen.
lano
Actief lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 01 feb 2010, 14:39

Is studeren haalbaar? Mag je studeren in ziektewet?

Bericht door lano »

hoe het met de ziektewet geregeld is weet ik niet. Maar ik werk sinds april vorig jaar op de administratie en ik kan nog steeds de simpelste dingen niet onthouden. Aangezien je zelf al aangeeft dat jouw geheugen en concentratie ook niet al te best is, zou ik eerst kijken of het op dat punt haalbaar is. Bv door een simpele wikipedia uit je hoofd te leren. Het zou zonde zijn als je een hoop geld kwijtraakt voor niets.
Tussen mijn oren, zit een ziek lichaam!
Gebruikersavatar
kapha
Beginner
Berichten: 84
Lid geworden op: 10 okt 2010, 14:12

Is studeren haalbaar? Mag je studeren in ziektewet?

Bericht door kapha »

@ Lano Dank je voor je advies. Dat is idd één van de redenen waarom ik tijfel. Toch hoop ik dat door training mijn concentratie terug wat beter wordt. Onbezonnen inschrijving wil ik absoluut niet doen vandaar ook mijn vraag naar jullie. Ik heb me al een aantal gratis cursussen gedownload om zo te kijken of het haalbaar is qua geheugen.
De illusie dat ie zou beter kan ik dus blijkbaar beter maar opbergen.
Het leven moet met liefde en humor worden geleefd. Liefde om het leven te begrijpen en humor om het te verdragen.
sowfia
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1167
Lid geworden op: 11 mei 2006, 13:47

Is studeren haalbaar? Mag je studeren in ziektewet?

Bericht door sowfia »

Hoi Kapha,
ik ben zelf al jaren student bij de open universiteit. ik doe psychologie. bij mij lukt het, op mijn eigen tempo. voor mijn eerste vak heb ik echt héééél lang gestudeerd, en het is vlotter en vlotter gegaan (omdat je ook een eigen "systeem" van studeren ontwikkelt).
het kost inderdaad wel veel geld. Maar als je inkomen onder een bepaald punt ligt, kan je tot 80% korting krijgen, misschien de moeite om eens te bekijken (als je samenwoont met een partner dan kijken ze wel naar het inkomen van allebei)
Je kan beginnen met 1 cursus en zien hoe het je bevalt... Het is dus niet zo dat je ineens voor een heel jaar moet bestellen ofzo.
Maar ik geef ook toe dat het best zwaar is, maar dit is ook omdat ik voor mezelf een doel heb gesteld van "tegen dan wil ik klaar zijn" en dan ook redelijk "snel" probeer te werken. Dit lukt lang niet altijd hoor.

Ik moet zeggen dat ze wel heel goed staan tegenover mensen met een chronische ziekte en ook ME/CVS (als je doktersbewijs hebt dat je ziek bent). Ik mag de tentamens die 's avonds plaatsvinden overdag doen bijvoorbeeld, of ik krijg vervangende opdrachten die ik thuis zelf kan maken als er bijeenkomsten zijn.

In verband met uitkering en ziekenkas enzo weet ik niet hoe het zit, zelf heb ik helemaal niets van uitkeringen etc. (ben ook van België, weet niet vanwaar jij bent?)

Als je vragen hebt, stel ze gerust!

Groetjes,
Sofie
Gebruikersavatar
kapha
Beginner
Berichten: 84
Lid geworden op: 10 okt 2010, 14:12

Is studeren haalbaar? Mag je studeren in ziektewet?

Bericht door kapha »

@ Sowfia. Wauwwww wat knap. Mijn interesse gaat idd ook uit naar psychologie. Ervaring met coaching heb ik reeds maar mis het stukje psychologie persoonlijk.

Volgens mijn berekeningen zou ik in aanmerking komen voor die korting (ik ben alleenstaande) en ik heb ook gelukkig enorm lieve ouders die desnoods financieel gelukkig een beetje kunnen sponseren. Ik weet alleen niet of ik voldoende concentratie heb om zo’n studie aan te kunnen en ik hoopte idd dat dit door training zou beteren. Vandaar dat ik dus ook al de tip van Lano volg en me die gratis cursussen heb aangevraagd. Ook om deze reden dat ik me afvraag hoe de mutualiteit hier tegenover staat (ik ben idd ook van België). Mijn angst is een beetje dat zij zullen redeneren van als je zo’n studie aankan kan je ook gaan werken. Terwijl ik dit anders zie. Ik kan een uurtje studeren en rusten bv. Dit kan helaas niet als je aan het werk bent.

Ben je ondertussen al ver in de studie? Zijn er problemen waar je tegen aanstoot? Volg je de studie uit pure interesse of met het doel om er iets mee te doen? Ik heb in ieder geval bewondering voor je dat je dit volhoudt (nog iets waar ik aan twijfel of ik voldoende zelfdiscipline heb :oops: )

Groetjes,
Kapha
Het leven moet met liefde en humor worden geleefd. Liefde om het leven te begrijpen en humor om het te verdragen.
Gebruikersavatar
dontknow
Beginner
Berichten: 25
Lid geworden op: 13 jan 2011, 20:29

Is studeren haalbaar? Mag je studeren in ziektewet?

Bericht door dontknow »

Hi Daar,

Voorzover ik weet mag je niet zolang je in de ww zit gaan studeren, ziektewet houd in dat je niet capabel bent voor je werkgever of ik weet niet of je bent afgekeurd... maar niet kunt werken.

Je mag dan niet zomaar energie steken in andere nieuwe projecten, hobby matig kun je daar nog een draai aan gegven, maar als een arbo arts ernaar zou vragen zou je daar wel problemen mee kunnen krijgen.

Het uwv vraagt misschien minder openheid van zaken en zolang je het zelf betaald is dat nog een mogenlijkheid, wel zit je ook daar met belastbaarheid, en mocht er iets geregistreerd worden of door hen te achter halen zijn, moet je dit wel goed uitzoeken, met een wajong uitkering mag je bijvoorbeeld wel je studie afmaken met je uitkering en daarnaast extra studie financirieng ontvangen, maar met een wao dus absoluut niet, ook geen extra inkomsten, en als je kan studeren dan kun je ook werken. Zelf vind ik dat namelijk best een vervelend contrast tussen de wajong en de wao.

De sociale dienst is in nl helemaal streng en kan ook met korten werken indien je niet geheel open bent of iets in die richting.

Ik zou dus goed informeren, hangt ervan af of welke instantie je te maken hebt, of je nog naar een arbo arts gaat bijvoorbeeld.
Succes!!
sowfia
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1167
Lid geworden op: 11 mei 2006, 13:47

Is studeren haalbaar? Mag je studeren in ziektewet?

Bericht door sowfia »

De concentratie is bij mij ook best een probleem soms. Ik moet ook wel zeggen dat ik me zo goed als volledig toeleg op het studeren, zeker als er een examen aankomt dan is er geen energie meer om iets anders te doen.
Wat ik wel goed vindt, is dat er altijd enkele oefenexamens beschikbaar zijn. Je kan dus, als je alles geleerd hebt, zelf al zo'n oefentest maken en dan zie je of je er al iets van kan of niet. Merk je dat het nog lang niet goed is, kan je besluiten om examen pas later af te leggen. Of om te proberen, want je hebt telkens 3 kansen voor een examen (er moet wel altijd twee weken tussenzitten).
Je kan ook volledig zelf kiezen wanneer je een tentamen plant. Soms zijn er vaste data maar die zijn er minder en minder.

Ondertussen ben ik aan de eindfase van mijn bachelor beland. Ik ben nu bezig met een bachelorthesis, en dan wachten er mij nog een drietal andere vakken. En dan heb ik die bachelor binnen.
Problemen waar ik tegen aanstoot betreft vooral de stage: die is pas in de master, maar als mijn gezondheid blijft zoals nu zal ik geen stage kunnen lopen. Ik weet dus ook nog niet of ik voor de master ga. Ik merk bij mezelf dat ik na al die jaren (ik geloof dat ik er toch al vijf jaar aan bezig ben) echt wel snak naar een periode zonder de "verplichting" van de studie.
Maar verder geeft het studeren mij wel een doel, een nuttige bezigheid, ook al vervloek ik het soms ;-) Je kan ergens naartoe werken, en je haalt er ook wel voldoening uit als je een goed examen aflegt.

Ik doe de studie eigenlijk echt als opleiding. Na mn middelbaar begon ik aan de unief van gent, maar dat ging niet. Uiteindelijk ben ik dan op dit systeem gekomen en dus nog steeds mee bezig sinds toen (ben nu 23). Het is dus mijn eerste hogere opleiding, dus ook meer bedoeld om aan een diploma te geraken dan als hobby. Misschien om er ooit iets mee te doen, maar dat blijft voorlopig maar een droom.

Soms is het inderdaad moeilijk om de discipline op te brengen. Maar ik wou ook niet opgeven, ook omdat mijn ouders er heel veel geld hebben ingestoken (ik heb maar twee jaar van de korting kunnen genieten, de rest was volle pot, zeeeeeeeer duur dus!).
Het helpt voor mij om schema's te maken, met wat ik wil bereiken deze maand, en echt afstrepen wat ik gedaan heb enz. Sommigen houden ook contact met andere studenten om zo mekaar aan te moedigen.
Ik gebruik ook altijd samenvattingen van medestudenten: ik lees dus eerst het studieboek + werkboek, dan lees ik de samenvatting en maak er een soort van schema van, dan nog herhalen en dan lukt het examen me wel. Het zijn ook bijna allemaal meerkeuze-examens, wat me best bevalt, vind ik veel minder vermoeiend dan open vragen.

Ik zou inderdaad eens proberen met die gratis cursussen, ik heb er zelf nog geen gedaan dus weet niet in hoeverre ze vergelijkbaar zijn met de betalende. Je kan ook altijd eens informatie gaan inwinnen of boeken inkijken op een studiecentrum. Welk studiecentrum zou het dichtste bij jou zijn?

Voor de mutualiteit, geen idee of ze daar moeilijk over doen, mar ik kan het me ook indenken dat ze zoiets zouden kunnen zeggen in de aard van, als je kan studeren kan je ook werken. Misschien dat iemand anders daar meer over kan zeggen?

In elk geval zijn er nog wel een hoop andere ME-patiënten en ook met andere ziektes die daar studeren.

Groetjes,
sofie
Gebruikersavatar
kapha
Beginner
Berichten: 84
Lid geworden op: 10 okt 2010, 14:12

Is studeren haalbaar? Mag je studeren in ziektewet?

Bericht door kapha »

@ dontknow ik vrees dat in belgie een beetje dezelfde mentaliteit is vandaar dus ook mijn vraag.

@ sowfia Ik heb enorm bewondering voor je doorzettingsvermogen. Ik duim mee voor jou dat je het laatste stukje mag halen en dat je misschien de zelfs kan vinden om door te gaan voor je Master. Ik heb gelezen ergens (vraag me niet meer waar) dat ze bezig zijn om de diploma's gelijkwaardig te stellen maar door die fantastische politiekers van ons ligt dit natuurlijk allemaal stil.

Indien ik meer info heb hou ik jullie op de hoogte. Mochten jullie ondertussen nog interessante info tegenkomen, kijk ik deze natuurlijk ook met veel plezier tegemoet

groetjes,

Kapha
Het leven moet met liefde en humor worden geleefd. Liefde om het leven te begrijpen en humor om het te verdragen.
Gebruikersavatar
b0lino
Actief lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 18 apr 2006, 20:40

Is studeren haalbaar? Mag je studeren in ziektewet?

Bericht door b0lino »

Wat fijn dat ik hier een topic over tegenkom! Ik heb al vaker naar de studie psychologie aan de OU gekeken, maar ik heb hier ook veel twijfels over qua haalbaarheid. Is het haalbaar qua concentratie, zal het lukken met zelfdiscipline, is het haalbaar gezien mijn huidige functioneren etc. En waar voor mij vooral het twijfelpunt ligt is of ik het aan zou kunnen. Met mijn intelligentie is er niets mis, maar ik heb een enorme schoolachterstand opgelopen. Ik heb het overgangsbewijs van 2 naar 3 HAVO behaald en verder ben ik uit de running geweest. Ik weet niet in hoeverre dat een enorme handicap zal zijn als ik zomaar ineens verder zou willen studeren op universitair niveau. Nu is mijn Engels waarschijnlijk voldoende om Engelse studieboeken door te spitten, maar ik weet niet in hoeverre bijvoorbeeld je wiskunde op peil moet zijn. Mijn Nederlands is in ieder geval prima. Zou zo'n studie te doen zijn als je qua vooropleiding een hoop hebt gemist? Ik heb wel eens naar de VAVO gekeken om mijn HAVO af te maken, maar omdat ik geen overgangsbewijs van 3 naar 4 HAVO heb werd me eerst verteld dat ik eerst het laatste jaar VMBO tl moet doen voordat ik 4 en 5 HAVO kan afronden. Voordat ik daarmee klaar ben..


Sowfia, ik heb trouwens wel respect voor hoe je je studie thuis hebt aangepakt. Dat is wel een schouderklopje waard ;)
..Dansen moet je, mijn kind..
sowfia
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1167
Lid geworden op: 11 mei 2006, 13:47

Is studeren haalbaar? Mag je studeren in ziektewet?

Bericht door sowfia »

hoi!
bedankt voor jullie complimentjes :-)

ivm voorstudie, weet ik wel dat er nog meer mensen zijn die geen diploma middelbaar hebben ofzo. het is ook geen vereiste om aangenomen te worden. engelse boeken zijn er inderdaad wel, maar een heel groot of zelfs het grootste deel is toch wel nederlands, en van de meeste vakken zijn er ook samenvattingen in omloop die wel kunnen helpen.
wiskunde, vind ik dat best goed meevalt. het is vooral gericht op de praktische kant, statistiek via een computerprogramma. de echte wiskundige berekeningen enzo moet je zelf eigenlijk nooit kennen, of zo was het bij mij toch meestal. het enige vak waar dat een beetje bij is, is een openboek tentamen. dus formules en dergelijke heb ik nog nooit vanbuiten moeten leren. ik zeg ook niet dat het gemakkelijk is want er zijn veel mensen die de wiskunde wel erg moeilijk vinden. maar als ik het vergelijk met wat in gent aan de universiteit bij psychologie gegeven werd, dat was echt gericht op de wiskunde, de theorie, en niet zozeer op de praktische kant. dus ben wel blij met deze vorm want wiskunde is niet mijn ding ;-)

als je het echt graag wil doen, kan je het altijd eens uittesten met 1 vak of met die gratis cursussen (maar zoals k al zei, geen idee hoe die zijn want heb ik nog nooit gedaan).
Gebruikersavatar
kapha
Beginner
Berichten: 84
Lid geworden op: 10 okt 2010, 14:12

Is studeren haalbaar? Mag je studeren in ziektewet?

Bericht door kapha »

@ bOlina. Ik heb ondertussen de bovenstaande tips gevolgd. Ik merk zelf dat ik vooral problemen heb met mijn kort termijngeheugen. Het leren zelf gaat wel maar 2 dagen later kan ik het niet meer vanbuiten aframmelen. Nu denk ik persoonlijk ook niet dat de afdeling psychologie een vak is dat je alles klakkeloos vanbuiten moet leren maar meer met inzichten werkt.

Ondertussen is mijn starterspakket toegekomen en dat was wel even slikken. Jeetje wat een dik boek. Maar ik heb mezelf voorgenomen om alles rustig door te nemen en veel te herhalen. Het grote voordeel is dat je zelf kan plannen wanneer je examens doet en 14 maanden te tijd hebt. Je krijgt ook toegang tot een persoonlijk werkblad waar je in contact kan komen met andere die dezelfde module volgen en waar je steeds terecht kan met vragen. Ook de ondersteuning van het OU is denk ik wel goed want ik kreeg een mail dat ze me regelmatig zouden contacteren om mij op te volgen hoe alles vlot.

Zelfdisciplini is wel nodig maar ik denk dat wij hier allemaal wel de nodige zelfdiscipline hebben door onze ziekte.

Ik ben ook eerlijk om te zeggen dat ik niet weet of ik de hele weg ga volhouden. Veel zal afhangen van feiten waar ik niks over te zeggen heb maar wie niet waagt, niet wint hé :wink: Soms moeten we nu eenmaal in de diepte springen om zo op een hoge berg uit te komen.

Veel succes in ieder geval.
Het leven moet met liefde en humor worden geleefd. Liefde om het leven te begrijpen en humor om het te verdragen.
Gebruikersavatar
b0lino
Actief lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 18 apr 2006, 20:40

Is studeren haalbaar? Mag je studeren in ziektewet?

Bericht door b0lino »

@ Sowfia: ik weet dat inderdaad je diploma voor de OU geen vereiste is. Ik ben al eens een keer op gesprek geweest voor meer info. Daar werd me ook verteld dat ik met één module zou kunnen starten om te kijken hoe dat zou gaan, en zo stuk voor stuk verder zou kunnen werken. Dan kan ik gewoon per module betalen, dus mocht het niet lukken heb je weinig weggegooid. En omdat ik onder een bepaalde inkomensgrens zit zou ik waarschijnlijk een groot deel vergoed kunnen krijgen. Heb al die formulieren zelfs al thuis liggen om dat aan te vragen, maar vooralsnog is het nog niet het juiste moment geweest om daadwerkelijk te starten.
Ik ben wel blij om te horen dat de wiskundige kant vooral gericht is op de praktische kant. Op zich was ik altijd best goed in wiskunde, maar ik mis gewoon de theorie van de laatste paar jaar. Als het meer de praktische kant is heb ik meer kans dat ik dat – eventueel met wat bijspijkeren – wel zal kunnen redden. En het is ook wel lekker dat het qua Engels meevalt.

@ Kapha: ik ben heel benieuwd hoe het jou zal vergaan met de studie. Het grote voordeel van de OU is inderdaad dat je op eigen tempo kunt werken. Ik ben wel heel benieuwd hoe het qua begeleiding werkt in de praktijk. Heb wel gehoord dat de begeleiding goed is, dat ze ook wel bij iedere student in de gaten blijven houden hoe de voortgang is, maar het gaat natuurlijk wel voor een groot deel via internet. Lijkt me toch anders dan IRL? In ieder geval veel succes! Je hebt natuurlijk wel gelijk dat je soms even de diepte in moet springen om hoger uit te komen. Moet alleen eerlijk bekennen dat ik enigszins een beetje boel een controlefreak ben. Wil graag eerst alles precies en zeker weten voordat ik ergens mee begin. En soms moet je gewoon dingen gaan doen, uitproberen, en maar zien of iets wel of niet lukt. Punt is denk ik dat ik niet heel veel teleurstellingen meer kan verdragen. Maakt de stap groter om ergens mee te beginnen. Stel dat het weer niet lukt..
..Dansen moet je, mijn kind..
Plaats reactie