neuro cognitieve test en belastbaarheidsonderzoek, waar/wie?

Alle vragen over diagnose en testen. Welke testen voor ME (cvs)? Wat betekenen de resultaten?

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
annemoontje
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3003
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:52

Bericht door annemoontje »

Mmm.. ik probeerde hier te kijken of ik nog wat tips kon krijgen over onderzoek te gebruiken in rechtszaak. Elly vd Scheer idd heel duur en wil rechtsbijstand mee wachten tot evt. hoger beroep. Advocate nl. overtuigd al hele sterke zaak zonder. Daarbij met de wachtlijst bij Elly niet op tijd. Ik wil toch graag nu vast iets vast hebben liggen in een rapport, dankzij DML is eea al stukken en stukken beter dan het was in mijn koppie (ben toch ook weer 10 punten gestegen op IQ test sinds 1,5jr terug), maar nog steeds onder de maat en kan ik bijv. soms niet eens op mijn eigen (al flink wat jaren hebbende) adres komen, pas na een uur en enkel door associatie, niet op geheugen. Lijkt mij niet helemaal normaal. Maar weet niet hoe dit mss nog beter zal worden dankzij DML en is het straks helemaal niet meer aan te tonen. Natuurlijk fantastisch, kan niet wachten tot het zover is, maar wordt dan wel lastiger aan te tonen dat ik ten tijde van geding (keuring) zo slecht was als ik zeg te zijn op dit gebied.

Ik heb wel dit gevonden over QEEG onderzoek, niet hetzelfde als een neuropsychologisch onderzoek, maar volgens mij zou het net zo bruikbaar moeten zijn, en heb een mail gestuurd met de vraag over nut ervan in aantonen afwijkingen cognitieve beperkingen enz. bij UWV en tegenover rechter. "Het onderzoek wordt gebruikt als het diagnostisch materiaal ten behoeve van neurofeedback training. Het QEEG-onderzoek is ook zeer geschikt voor het evalueren van medicatie- of behandel- en trainingseffecten, het aantonen van letselschade en voor wetenschappelijk onderzoek naar hersenfuncties en psychiatrische beelden. "

"Tijdens dit QEEG wordt de hersenactiviteit gemeten tijdens het maken van gestandaardiseerde taken, die informatieverwerking vereisen en een beroep doen op specifieke functies van de hersenen. Tijdens de taken vindt er een EEG en ERP (de respons, die de hersenen geven als directe reactie op een waarneming of gedachte)- registratie plaats en worden reactietijd, ademhaling, hartslag, temperatuur, spierspanning en zweetafscheiding gemeten. "


Brainfact, in Amsterdam en Utrecht, maken gebruik van BRC (Brain Resource Company) en van wat ik begrijp is dit wereldwijd erkend. Kosten van een QEEG (totale duur onderzoek 3 uur incl. bespreken) 550,- http://www.brc-utrecht.nl/QEEG-onderzoek Verwijzing nodig, maar wordt in principe niet vergoed.

"Betrouwbaarheid en validiteit van deze tests is goed bevonden en ook gepubliceerd." Maar voor de duidelijkheid: ik weet dus niet hoe zinvol dit is in onze situatie. Ook zij werken met neurofeedback en grotendeels voor burnout en andere psychisch-achtige beelden. Maar ook bij epilepsie, wat ik door slechter functioneren autonoom zenuwstelsel erbij heb gekregen, maar het is dus niet zo dat ze alleen onderzoek doen bij niet medische aandoeningen.
Do what you feel in your heart to be right, for you'll be criticized anyway. Eleanor Roosevelt (1884-1962)

ME & YOU, crowdfunding studie die ME op de medische kaart kan zetten! http://www.meyou.no/press-release-english/
JannekeB
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 2256
Lid geworden op: 28 jan 2009, 09:46

Bericht door JannekeB »

Een inspanningstest is ook heel objectief. Misschien niet altijd serieus genomen maar is het wel!!
Ik kan met mijn dossier naar een andere neuropsycholoog, die vond de reden van stoppen maar raar.
"I don't look sick? That's because my illness isn't on my face"

Hoe werkt LDN?
Gebruikersavatar
annemoontje
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3003
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:52

Bericht door annemoontje »

Ik weet het, mijn inspanningstest was ook heel duidelijk, maar UWV-arts zei doodleuk dat dat door inactiviteit komt, zucht... En alle andere overduidelijke afwijkingen die van het laboratorium kwamen (in bloed enz.) dat het niet mogelijk was dat ik die echt zou hebben. Ik heb nu voor de rechtszaak wetenschappelijke studies gevonden die juist laten zien wat zo'n inspanningstest bijv. aantoont en dat dit niets met inactiviteit te maken heeft maar met ziekte. Hopelijk tref ik een rechter met een paar hersencellen, dan zou het al goed moeten komen. :D
Do what you feel in your heart to be right, for you'll be criticized anyway. Eleanor Roosevelt (1884-1962)

ME & YOU, crowdfunding studie die ME op de medische kaart kan zetten! http://www.meyou.no/press-release-english/
JannekeB
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 2256
Lid geworden op: 28 jan 2009, 09:46

Bericht door JannekeB »

Zou je die stukken in een pbtje willen plakken? :wink:

Ik heb ook een vergelijking van voor en na de GET, waarmee ik ben achteruit gegaan. Dus dat het komt door inactiviteit... Me..... :lol:
"I don't look sick? That's because my illness isn't on my face"

Hoe werkt LDN?
Gebruikersavatar
annemoontje
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3003
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:52

Bericht door annemoontje »

Jazekers!
Do what you feel in your heart to be right, for you'll be criticized anyway. Eleanor Roosevelt (1884-1962)

ME & YOU, crowdfunding studie die ME op de medische kaart kan zetten! http://www.meyou.no/press-release-english/
Gebruikersavatar
Barb70
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 379
Lid geworden op: 12 dec 2008, 10:43

Bericht door Barb70 »

Ik heb me aangemeld voor een neuropsychologisch onderzoek bij Elly van der Scheer. Ik wil nu wel eens mijn cognitieve beperingen weten en of ik die nog op 1 of andere manier kan trainen voor verbetering. De wachtlijst is idd lang, ik heb nog geen datum, maar het zal ergens in mei of juni worden.
JannekeB
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 2256
Lid geworden op: 28 jan 2009, 09:46

Bericht door JannekeB »

Ik heb trouwens in een studie gelezen dat een inactieve 60 jarige nog een vo2max heeft van 30..... :!:
"I don't look sick? That's because my illness isn't on my face"

Hoe werkt LDN?
Gebruikersavatar
annemoontje
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3003
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:52

Bericht door annemoontje »

Goeiedag! Echt waar...? Da's best veel.
Sterkte Barb! Ik hoop dat je er iets aan hebt. Ik ben erg benieuwd naar mijn test, as dinsdag. Bij een psych die niet (het juiste) van ME/CVS weet, maar wel tof is en me wel serieus neemt. En ik heb haar informatie gegeven waar ze hopelijk haar mening over ME/CVS wat door bijstelt.

Janneke, had ik jou die links al gestuurd?
Do what you feel in your heart to be right, for you'll be criticized anyway. Eleanor Roosevelt (1884-1962)

ME & YOU, crowdfunding studie die ME op de medische kaart kan zetten! http://www.meyou.no/press-release-english/
JannekeB
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 2256
Lid geworden op: 28 jan 2009, 09:46

Bericht door JannekeB »

Euh....... :roll: :lol:
"I don't look sick? That's because my illness isn't on my face"

Hoe werkt LDN?
Gebruikersavatar
annemoontje
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3003
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:52

Bericht door annemoontje »

Haha, typisch gevalletje van de blinde en de lamme .. :lol:
Do what you feel in your heart to be right, for you'll be criticized anyway. Eleanor Roosevelt (1884-1962)

ME & YOU, crowdfunding studie die ME op de medische kaart kan zetten! http://www.meyou.no/press-release-english/
Gebruikersavatar
remko
Beginner
Berichten: 53
Lid geworden op: 13 aug 2009, 22:24

Bericht door remko »

Ik wil ook graag een Neuropsychologische test doen.
Ik heb vernomen dat de GGZ Groep deze testen ook doet.
Dit wordt ook vergoed door de zorgverzekering.

Wie kan mij hier meer over vertellen, advies of ..... afraden.

Ik ben ook bezig met het UWV.

Zo ver ik weet is de GGZ Groep regulier en zou dit dus acceptabel moeten zijn voor het UWV.
Verder heeft de GGZ groep geen wachttijd, snelle afhandeling.

http://www.neuropsychologischonderzoek.nl/

Wie kan hier iets over zeggen ?
Ik ben erg benieuwd.

Groetjes,
Remko
:)
Gebruikersavatar
huppelepup
Gevorderd lid
Berichten: 796
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:26

Bericht door huppelepup »

Ben ook wel nieuwsgierig maar tja het ggz daar heb ik geen hoge pet van op.

Je moet eens googlen op geheugenpoli, dan vind je wat adressen waar ze dit onderzoek doen. Wanneer je in ZH woont kan ik die aan je doorgeven.

Ik heb 1,5 jaar geleden ook zo'n onderzoek laten doen. Er kwam uit dat het niet allemaal goed ging, wat stoornisjes. Voor het uwv had ik er niets aan. Ze wuifde deze medische feiten zo van tafel.
imaginary
Gevorderd lid
Berichten: 622
Lid geworden op: 20 feb 2011, 03:56

Bericht door imaginary »

remko schreef:Ik wil ook graag een Neuropsychologische test doen.
Ik heb vernomen dat de GGZ Groep deze testen ook doet.
Dit wordt ook vergoed door de zorgverzekering.

Wie kan mij hier meer over vertellen, advies of ..... afraden.

Ik ben ook bezig met het UWV.

Zo ver ik weet is de GGZ Groep regulier en zou dit dus acceptabel moeten zijn voor het UWV.
Verder heeft de GGZ groep geen wachttijd, snelle afhandeling.

http://www.neuropsychologischonderzoek.nl/

Wie kan hier iets over zeggen ?
Ik ben erg benieuwd.

Groetjes,
Remko
:)
He dat vergoedt mijn zorgverzekeraar... ik ga het zeker even overleggen met de huisarts...
As If I could reach Rainbows..

And if you want a rainbow you have to put up with the rain..
Gebruikersavatar
marcelja.
Beginner
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 apr 2011, 15:37

Bericht door marcelja. »

Hoi JannekeB

Beetje late reactie maar ik lees dit net. Vervelend voor je dat het onderzoek zo afliep. Maar het is toch wel netjes van de instelling dat ze eerlijk zijn over wat er gebeurd met dergelijke uitslagen. Bij een andere instelling zouden ze het misschien gewoon rapporteren op een manier waarop het voor jou niet begrijpelijk is.
Je zou dan flink de sjaak kunnen zijn wanneer zo'n rapport de wereld komt. Dit soort testen worden inderdaad standaard gedaan wanneer onderzoeken worden gebruikt voor verzekeringen of arbeidsconflicten. Ik heb dat ook eens meegemaakt. Zonder een dergelijke test sta je erg zwak, ook wanneer het onderzoek uitwijst dat je niet kunt presteren door je ziekte. Die nieuwe club, ggz groep (ofwel neurofeedback instituut) doet misschien ook wel deze onderzoeken.

Succes,

Marcel
janine
Gevorderd lid
Berichten: 1059
Lid geworden op: 04 okt 2008, 21:25

Bericht door janine »

JannekeB schreef:Er is vast gesteld dat ik van de 7 uur spierontspannende slaap ik er iets van 3 haal. Kwaliteit van de slaap is dus bagger.
Hey janneke, beetje late reactie en misschien is het hier op het forum te vinden: waar en welke test heb jij gedaan van die slaap? In een slaapcentrum?
Plaats reactie