Ben jij onder psychologische behandeling?

Stel hier je vragen over gezondheid in het algemeen (niet specifiek over ME)

Ben jij onder psychologische behandeling?

Ja, al gedurende lange tijd
9
41%
Ja, sinds kort
3
14%
Nee, maar ik sta er wel voor open
2
9%
Nee, dat wil ik echt niet /dat heb ik niet nodig
5
23%
Anders
3
14%
 
Totaal aantal stemmen: 22
Gebruikersavatar
Marjolijn
Oprichter
Berichten: 1270
Lid geworden op: 12 okt 2005, 22:37

Ben jij onder psychologische behandeling?

Bericht door Marjolijn »

Laat hier eens weten of jij onder psychologische behandeling bent.
Als je alleen stemt dat blijf je anoniem maar je kunt ook, als je wilt, een berichtje plaatsen om erover door te praten of het uit te leggen.
Bijvoorbeeld waar je onder behandeling bent en of dat is bij een maatschappelijk werker of een psycholoog of een psycho-therapeut of een psychiater etc.
Helpt het je?
Gebruikersavatar
Zuiderzon
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2994
Lid geworden op: 13 okt 2005, 10:48
Locatie: Onder de zon
Contacteer:

Bericht door Zuiderzon »

Nope :!:
En dat zou ik niet willen want heb ik helemaal niet nodig... Want mijn sterke psyche is nog een van de weinige dingen die wel gezond is bij me :!:
Hoop doet leven!
Gebruikersavatar
Jazzie
Gevorderd lid
Berichten: 1400
Lid geworden op: 13 okt 2005, 09:06

Bericht door Jazzie »

Ik sluit me helemaal aan bij Zuiderzon. ;-)
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Wanhoop voert alleen maar terecht tot razernij...

Sterke psyche of niet. Misschien juist daarom juist wel, vanwege het inzicht op uitzichtsloosheid?
Gebruikersavatar
Henny
Gevorderd lid
Berichten: 1084
Lid geworden op: 20 feb 2006, 12:36

Bericht door Henny »

Hoi,

Ik weet even niet of ik wel of niet zal stemmen. Het is te lang geleden namelijk.
Ik heb toen ik ME had hulp gehad van maatschappelijk werk.
Ik heb daar veel aan gehad.
Zo heeft het mij (wat toe nog gemakkelijk mogelijk was) voor mij volkomen onverwacht en zeer welkom gezinshulp opgeleverd. Ze gaf ook adviezen bij allerlei praktische zaken. Begeleiding bij het natuurlijke rouwproces en bijvoorbeeld het verdriet ( verlies van gezondheid en baan) en de boosheid.
Maar ook bij hoe om te gaan met onbegrip van de omgeving. En ze vertelde ook van goede ervaringen van anderen met ME met instanties/hulpverleners/therapieën.

Hartelijke groet van Henny
Gebruikersavatar
heikenie
Actief lid
Berichten: 357
Lid geworden op: 21 jun 2006, 12:59

Bericht door heikenie »

Hallo,

Wegens PTSS was ik al lang voor ik CVS kreeg in psychotherapie bij een klinisch psycholoog.
Bij het begin van CVS veranderde hij van job en werd hij expertise psycholoog bij justitie. Nu heeft hij regelmatig dossiers onder handen van CVSrs die in beroep gaan tegen een of andere beslissing.

Na korte tijd werd mij een andere psycholoog voorgesteld die ervaring had met CVS patienten. Dat is , hoewel ik er eerst niet aan wou, voor de honderd% meegevallen. Ik blijf bij hem gaan als een soort coach en door de gesprekken hou ik ook de depressie uit mijn hoofd waar ik vroeger heel gevoelig voor was.

Voor hen die zo echt contra zijn. Een psycholoog kan ook helpen als je psychisch goed scoort zoals je zegt!! Vooral iemand met cvs ervaring kan je , zoals Henny ook aanhaalt, verder helpen met adviezen en omgaan met de verlieservaring waar we toch allemaal in mindere of meerdere mate mee te maken hebben.

Let wel.... Het is geen manier om te genezen!! dat zou een al te naieve hoop zijn. Maar door de hulp bij het omgaan met je beperkingen en het begrip voor je situatie maakt het je het leven wat makkelijker en verspil je geen onnodige energie aan zaken die je toch niet vooruithelpen.

Liefs

Heike
I will survive
Gebruikersavatar
Zuiderzon
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2994
Lid geworden op: 13 okt 2005, 10:48
Locatie: Onder de zon
Contacteer:

Bericht door Zuiderzon »

@ Annac: Waarom moet je wanhopig zijn? Zo zie ik het niet in :!: En als je ervan uitgaat dat het zo uitzichtloos is, dan gaat het inderdaad niet goed...nee Annac, zo mag je niet denken!
Zonder hoop is er geen leven hoor...kop op meid, aan het einde van een donkere tunnel is er steeds een klein lichtgaatje :!:

Heikenie schreef:Een psycholoog kan ook helpen als je psychisch goed scoort zoals je zegt!!
@ Heike: Sorry, in die uitspraak kan ik me niet vinden. Het doet me aan het volgende gekke vergelijk denken: Ik ga naar de tandarts om een gat te laten opvullen die er niet is... :?
Wat je zegt dat het kan helpen om met ME/CVS te leren omgaan voor mensen die onnodig energie eraan verspillen...volledig akkoord...Maar als je er mee om kan gaan, bvb. zoals ik, en dus psychisch ook goed scoort, waarom zou je dan nog hulp gaan zoeken bij een psy?

Groetjes, Zuiderzon :wink:
Hoop doet leven!
Gebruikersavatar
Jazzie
Gevorderd lid
Berichten: 1400
Lid geworden op: 13 okt 2005, 09:06

Bericht door Jazzie »

Maar Marjolijn/heikenie, wanneer hoeft iemand volgens jullie NIET naar een psycholoog?
Gebruikersavatar
Marjolijn
Oprichter
Berichten: 1270
Lid geworden op: 12 okt 2005, 22:37

Bericht door Marjolijn »

Dat is wel een goede Jazzie. Misschien is het voor iedereen hier op aarde wel goed om af en toe enens een psycholoog te bezoeken :wink:
Gebruikersavatar
Henny
Gevorderd lid
Berichten: 1084
Lid geworden op: 20 feb 2006, 12:36

Bericht door Henny »

Lieve mensen,

Ik vond het hebben van ME als topsport bedrijven.
Ik wilde een optmale lichamelijke en geestelijke conditie. Binnen mijn grenzen uiteraard.

Een "gezond"mens kan gerust energie verspillen door bij voorbeeld verkeerde voeding en niet handig omgaan met energie of emoties en gedachten of omdat hij/zij stomweg dingen niet weet. 20 energieverlies van de 100 energie merk je nauwelijks op. 2 of 5 van de 10 energie ( iemand met ME ) merk je wel.
Voor iemand met heel weinig energie vind ik het het zonde om daar energie aan te verspillen. En het is moeilijk om je eigen blinde vlekken te zien. Lukt mij ( en vele anderen ) althans niet.

En verder hebben maatschappelijk werksters en psychologen het druk genoeg. Te druk om zich met mensen bezig te houden die geen begeleiding nodig hebben of geen hulpvraag hebben.

Ik zou de mensen die hun problemen uit schaamte ontkennen niet de kost willen geven. Psychische problemen zijn voor velen om je voor te schamen, lichamelijke problemen niet. Pas als het je niet uitmaakt of de klacht psychisch of lichamelijk is kun je pas eerlijk bekijken wat er speelt.

Hartelijke groet van Henny
Laatst gewijzigd door Henny op 02 sep 2006, 12:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
heikenie
Actief lid
Berichten: 357
Lid geworden op: 21 jun 2006, 12:59

Bericht door heikenie »

Hallo Zuiderzon,

Je hoort mij zeker niet zeggen dat psychotherapie er zo wie zo bij hoort!!

Wanneer jij perfect om kan gaan met je beperkingen en alle andere nevenverschijnselen van je ziek zijn en daarnaast psychisch goed in je vel zit dan zie ik daarvoor ook geen reden.

Wees blij dat je bij de gelukkige uitzonderingen behoort.

Liefs

Heike
I will survive
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Over wanhopig zijn:

Als je 100 x in je hoed gescheten bent, is het moeilijk, maar valt het nog best wel mee positief te blijven, vooral als je dat van huis uit bent. Als dat 1000 x gebeurt is wordt het al moeilijker. En bij de 10.000 ste x is de maat eigenlijk vol, om bij de 100.000e keer toch compleet over te lopen.

Hoever moet je gaan? Zeg u het maar....

De aanvallen van buitenaf blijven doorgaan. ME-ers blijven massaal hetzelfde stempel opgelegd krijgen als die vrouw met de Jacob Creutzveld ziekte, tot het te laat is.
En daar kan zo'n ja-knikkende psycholoog (goh, wat heb ik daar hoge petten van op, zeg...) je geen reet mee helpen, weten wij uit ervaring onderhand. Die zit er ook alleen maar om de status quo mede te handhaven, kortom mensen zoet te houden, vertel mij wat!
Gebruikersavatar
heikenie
Actief lid
Berichten: 357
Lid geworden op: 21 jun 2006, 12:59

Bericht door heikenie »

Als ik je zo hoor moet je wel heel erg slechte ervaringen met psychologen gehead hebben. Maar het hoeft daarom niet echt zo te zijn!!

Ikzelf heb er heel goede ervaringen mee. Met mijn psycholoog kon ik in een evenwichtige relatie praten en samen stelden we korte termijn doelen op. Wanneer die te hoog gegrepen bleken werd die ook in onderlinge samenspraak bijgesteld.
Bij hem kreeg ik ook begrip voor het grote verdriet dat samen gaat met voortdurende verlieservaringen en voor mijn kwaadheid om het steeds weer tegen de administratieve muur aanlopen.
Dank zij die ondersteunende gesprekken blijf ik psychisch sterk of meer nog ben ik psychisch sterker geworden ondanks alles.

Ik leef met jullie mee want ik kan goed begrijpen hoeveel zwaarder al die tegenslagen en onbegrip doorwegen wanneer je nergens een helpende hand wordt toegestoken.

Liefs

Heike
I will survive
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Misschien weten we er ook,via een andere kant, beroepsmatig, er te veel van af....Alle trucjes die doorgestoken kaart zijn enzo. Dan ben je nl niet gauw tevreden te stellen.
plassterk
Donateur
Donateur
Berichten: 611
Lid geworden op: 20 okt 2005, 10:19

Bericht door plassterk »

Ik volg sinds 1,5 jaar psychotherapie via het psycho-analytische model en ik heb er zeker geen spijt van. Hoewel ik er redelijk zeker van was dat ik psychisch gezond was, werd ik onzeker van de mening van andere mensen, die altijd maar vragen van is het niet psychisch dan, en heb ik me gewoon aangemeld bij het instituut. Psychotherapie en bij de psycholoog zitten was wel een stuk minder ingrijpend dan ik had gedacht en al snel kwam ik er door de gesprekken achter dat mijn vermoeidheid niet psychisch is en dat heeft me een stuk sterker gemaakt. Wel moest ik daarmee ook de hoop opgeven dat het me misschien beter zou maken. Maar desondanks blijft het praten met de psycholoog me veel inzichten bieden over wie je bent hoe je in elkaar steekt en heeft het me veel inzichten gegeven in de werking van mijn eigen geest, die ik anders nooit gehad zou hebben. Met andere worden ik leer er echt veel van en ik denk dat dat voor iederen geldt. Ik zou niet iedereen maar willen aanraden om een psycholoog te gaan bezoeken, maar volgens mij is het ook bijna nooit weggegooide energie.
Plaats reactie