Stoppen met de anticonceptiepil ?

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Bericht door stargazertje »

Ik ben in de week dat ik ben gestopt met de pil extra moe en wat depri. Toch ga ik er mee door omdat ik PCOS (cystes op de eierstokken) heb en de pil ervoor zorgt dat 2 klachten minder zijn. Voor mij is het gezonder om het door te slikken. Maar ik ben het eens met de raad die hier is gegeven, als je wilt stoppen overleg met gynaecoloog en/of huisarts.
JannekeB
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 2256
Lid geworden op: 28 jan 2009, 09:46

Bericht door JannekeB »

Ik zit er hard over te denken om de vogende keer geen spiraal meer te nemen maar te gaan voor sterilisatie. Dan ben ik bijna 40 en ik heb mijn besluit tot geen kinderen toch al jaren geleden genomen. Spijt zal ik zeker niet krijgen, en ik kan de hormonen missen als kiespijn.
"I don't look sick? That's because my illness isn't on my face"

Hoe werkt LDN?
Gebruikersavatar
cleopatra
Donateur
Donateur
Berichten: 455
Lid geworden op: 28 feb 2010, 16:19

Bericht door cleopatra »

Vooraleer ik de pil slikte had ik ook steeds zware bloedingen en mijn menstruatie is nooit regelmatig geweest. Heb er dus ook wel wat schrik voor en weet dus niet hoe lang ik het ga volhouden. Maar 't is mssn wel het proberen waard.

Ben ook begonnen met mijn pil maanden door te nemen (minder last van migraine) in het jaar dat ik zwaar ziek geworden ben, maar ik denk dat dat puur toeval is.

Het mirenaspiraal heb ik ook al overwogen, maar mijn gyneacoloog raadt me dat af.
janine
Gevorderd lid
Berichten: 1059
Lid geworden op: 04 okt 2008, 21:25

Bericht door janine »

bloemetje schreef:Maar hoe zitten jullie dan met menstruatie? Is dat voor jullie geen probleem? In mijn geval zijn die zo extreem, dat ik niet durf te denken hoe dat nog erger zou zijn, zou ik geen pil slikken...
In mijn geval geen probleem. (nouja ik was te jong om echt te weten hoe ik natuurlijk menstrueer. Ik weet het niet precies, maar volgensmij op 12 a 13 jarige leeftijd begonnen met de diane 35)
Ben met de pil op zeer jonge leeftijd begonnen voor acné.
Heb eigenlijk nauwelijks puistjes nu.

Maar, nu wil ik niet zwanger worden. Lastig!
Laatst gewijzigd door janine op 11 jan 2011, 19:49, 2 keer totaal gewijzigd.
janine
Gevorderd lid
Berichten: 1059
Lid geworden op: 04 okt 2008, 21:25

Bericht door janine »

vlindertie schreef:En bestaan meerdere vormen van anti/conceptie, zoals naast de Mirena ook een spiraal van koper dat helemaal geen hormonen afgeeft. Dat ding zorgt er gewoon voor dat het baarmoederslijmvlies op tijd wordt afgebroken zodat er geen baby´s kunnen komen.
Dan is er nog de implanon, een staafje onder de huid wat je 3 jaar beschermt, maar waar hormonen wel weer rechtstreeks in je bloed komen. Bij de Mirena komen de afgegeven hormonen alleen in je baarmoeder, niet direct in je bloedbaan.

Maak een afspraak bij een gynaecoloog en zoek uit wat het beste bij jou past. Daar is zo iemand tenslotte voor opgeleid.
Nou.. spiralen zijn ook niet je van het.
Schijnt dat je dan toch wel een continue irritatie hebt van het baarmoederslijmvlies oid.
Gebruikersavatar
Jazzie
Gevorderd lid
Berichten: 1400
Lid geworden op: 13 okt 2005, 09:06

Bericht door Jazzie »

Ik heb afwisselend lange periodes wel en niet de pil (microgynon 30) geslikt, maar merkte geen enkel verschil.
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

De perfecte oplossing bestaat dus niet. Iemand ervaring met het verwijderen van de baarmoeder? Effe drastisch maar die optie wil ik ook nog openhouden.
De ervaringen die ik heb opgevangen, bleken niet van de poes te zijn. Mag ook via pb.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
puck
Beginner
Berichten: 62
Lid geworden op: 05 apr 2006, 11:30

stoppen met de anticonceptiepil

Bericht door puck »

Twee jaar geleden ben ik, na overleg met de internist, ook gestopt met de Marvelon om te zien of het invloed had op de vermoeidheid. Volgens hem moest je minimaal 2 of 3 maanden volhouden om een reeel beeld te krijgen.
Bij mij heeft het helemaal geen invloed gehad om de moeheid. Wel ben ik een paar dagen voor mijn menstruatie heel erg moe, het heeft even geduurd voordat ik het verband zag. Bijkomend voordeel voor mij was het verdwijnen van de migraine in de stopweek, het is nu gewoon vaag wat hoofdpijn. Ook voel ik me vreemd genoeg iets prettiger, iets meer mezelf.
Nadeel is andere conceptie, condooms, blijft onhandig en beetje link. Maar zonder hormonen voel ik me meer mezelf.
Gebruikersavatar
Fritel
Actief lid
Berichten: 175
Lid geworden op: 27 feb 2009, 16:27

Bericht door Fritel »

Ik ben al jaren gestopt met de pil, vooral dan ook door leverhyperplasie maar mijn klachten zij zo hevig een week voor tot soms een week na de regels (tja, wat blijft er dan nog over op één maand!) dat ik toch verleden week op aanraden van HA en reumatoloog en gyneco geprobeerd heb met nuvaring . Mens toch, dit was echt niet meer menselijk, echt aan het dood gaan, 2 dagen en nachten aan een stuk,de zwaarste migraine aanval allertijden, ik ging echt dood gaan, en tot vandaag felle hardkloppingen, gezwollen benen, zag constant electrische draaidjes voor de ogen en zwarte vlekken, overgeven, draaierig, zo zwak , krampen in armen en handen. Soit, huisarts weer, 3 inspuitingen voltaren en nog efkes wachten zei hij dan, dan weer teruggebeld en ja , hoor, besluit :nuvaring moet er uit . Daar gaat weer mijn hoop om toch minder last te hebben tijdens de regels. Man toch, ben het efkens echt echt beu aan het worden. Heb al zoveel geprobeerd, jullie zouden me niet geloven, tja, ik weet wel beter, iedereen van ons zit ongeveer in dezelfde rotte patattenzak. Ik zou vaak toch alles willen geven om op dat gebied een man te willen zijn : ahhhh, eureka, geen regels, geen bloedverlies, geen bloedarmoede, en wiet weet geen migraineaanvallen . Heb het moeilijk
Ik kan de rondes niet meer tellen, de K.O.'s al evenmin, maar laat ik je dit vertellen : ik blijf vechten tot ik win !
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Bericht door stargazertje »

Fritel, snap je wel, maar een man zijn lijkt me ook niet fijn hoor. Dan zit je met die wezens die 1 x per maand niet te pruimen zijn bv. Ook moet alles bij een man via een klein tuinslangetje. Nee, dan ben ik, ondanks de ongemakken, toch liever een vrouw.
Gebruikersavatar
poppetje
Donateur
Donateur
Berichten: 1735
Lid geworden op: 25 aug 2010, 09:59

Bericht door poppetje »

He Marlene,

Zelf geen ervaring met verwijderen van baarmoeder, maar ik heb wel lang op de gynaecologie gewerkt (niet als verpleegkundige of arts hoor, maar toch veel meegekregen). Het is zeker geen ingreep die je moet onderschatten, en zomaar even doet, en ik zou het ook echt alleen doen als het echt niet anders kan. Sommigen mensen hebben er totaal geen last van als eenmaal de revalidatie/herstel periode voorbij is (en die is voor gezonde mensen al best wat weekjes) en voelen zich goed. Anderen hebben toch vervelende klachten, varierend van pijn, verklevingen, verzakkingen, die al dan niet een tijdelijk of chronisch karakter hebben. Altijd goed de voors en tegens goed en uitgebreid te overleggen met je gynaecoloog, zeker als je ME/CVS hebt lijkt me.

Groetjes
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Fritel,
Het lijkt wel een allergische reactie die je beschrijft!
Ik heb al heel lang een Mirena-spiraal, al meer dan 10 jaar, en ik ben er heel goed mee, totaal geen last van iets.
Maar er zijn er ook anderen die er niet goed mee zijn, zal ook wel van persoon tot persoon afhangen, he!
Hopelijk vind je een oplossing...
Gebruikersavatar
mizza
Beginner
Berichten: 61
Lid geworden op: 16 dec 2010, 12:21

Bericht door mizza »

Ik ben er eventjes niet geweest.
Ik had enorme last van migraine-aanvallen (tot viermaal per week), toen ik besliste met de pil te stoppen en Implanon te nemen. Er volgden acht maanden zonder migraine. Maar door het voortdurende lichte bloedverlies, moest ook deze eruit. Overgestapt op een lichtere pil, opnieuw meer ziek. Overgestapt op de Nuvaring. Hierbij zijn de symptomen het minst. Uit ervaring heb ik geleerd dat ik reageer op oestrogeen. Een laatste mogelijkheid is de minipil. Maar deze moet je zeer consequent nemen. Bovendien doen onze darmen niet wat ze moeten en wil ik nu niet zwanger worden. Dus ben ik nou al bijna twee jaar pilvrij. Condooms neem ik erbij. En mijn vriend gelukkig ook.
Gebruikersavatar
dontknow
Beginner
Berichten: 25
Lid geworden op: 13 jan 2011, 20:29

Bericht door dontknow »

tja.... zit dit te lezen, ik twijfel juist of opnieuw beginnen niet helot....
want mijn menstruatie (nu zonder pil of aanverwante artikelen) kost zo veel energie dat de aanvallen rond die tijd al bijna ingepland staan, 2 weken ervoor ben ik al wat minder lekker en is mijn temperatuur hoger, en de dagen ervoor kom ik soms het bed niet uit.... het afgelopen jaar is dat heel erg veranderd, voor ik ziek werd had ik namelijk nauwelijk last van de menstruatie... ook niet met pms... bloede wel langer en de eerste dag flink pijn. Nu veel heviger in bloeding van 2 dagen... en erg pms.

Ik heb aan het begin nog eens de pil helemaal doorgeslikt... dan leg je alles plat zo gezegd volgens de gyneacoloog mocht dit zonder problemen.

Echter na vorig jaar op de HAP terrecht te komen met een bloeding in mijn buik door in infectie ervoor gekozen om te stoppen met slikken.

Nu denk ik soms dat het in energie zal schelen ... .kost steeds meer gedoe, om de menstuatie op te starten....
Gebruikersavatar
mizza
Beginner
Berichten: 61
Lid geworden op: 16 dec 2010, 12:21

Bericht door mizza »

Mijn migraine is het enige dat verminderd is. In plaats van meermaals per week, naar een keer of twee per maand (meestal bij start menstruatie). Al mijn andere menstruatieklachten zijn door de jaren heen spectaculair toegenomen. Maar dit had ik ook toen ik nog de Nuvaring gebruikte. Vroeger had ik geen enkele last van mijn maandstonden. Nu is dit een helse periode :(
Plaats reactie