Sporttape

Alles over hulpmiddelen en tips om het leven met ME(cvs) iets aangenamer te maken. Vragen over sociale voorzieningen, verzekeringen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
mehans
Actief lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 27 nov 2010, 20:06

Sporttape

Bericht door mehans »

hoi,

ik wil hier toch wel even melding maken hoe het gebruik van sporttape bij mij bepaalde schouderpijnen heeft verminderd.
Het was de kine die me na een aantal behandelingen voorstelde om dit eens te proberen, met positief resultaat. Ik verwachtte geen wonderen maar voor bepaalde pijnen gaf het onmiddellijk na het aanbrengen verlichting.

Hierin zit geen medicatie maar de tape werkt in op huid en weefsels door zijn elasticiteit.
Als ik deze dan na een aantal dagen verwijder, voel ik duidelijk verandering.
Het is volgens mij wel een behandeling die tamelijk kort dient opgevolgd, en langere tijd dient vol gehouden te worden.

Ik heb het ook geprobeerd voor mijn lage rug- en beenpijnen, maar daar had het weinig effect

Mvg

hans
"Iemand leren om onafhankelijk te groeien, voor zichzelf, is misschien de grootste dienst dat men een andere kan bewijzen"--Benjamin Jowett
mehans
Actief lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 27 nov 2010, 20:06

Bericht door mehans »

Hier 1 van de websites waar je gedetailleerde uitleg vind over deze Easytape.
Deze specifieke tape word nog maar enkele jaren gebruikt en zal bijgevolg ook nog niet zo bekend zijn.

http://www.dekoning-vanzwieten.nl/html/easytape.html

Het is echt de moeite om uit te proberen, kostprijs is miniem
"Iemand leren om onafhankelijk te groeien, voor zichzelf, is misschien de grootste dienst dat men een andere kan bewijzen"--Benjamin Jowett
mehans
Actief lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 27 nov 2010, 20:06

Bericht door mehans »

Ik ben sinds een 3-tal weken veranderd van kinesiste.
Die is de 2e visite gestart met kinesio-taping en voor mij is dit een openbaring.

Ik hield eraan deze ervaring toch met jullie te delen, alhoewel deze voor ieder persoon anders kan zijn.
Is er misschien iemand die ook ervaring heeft met deze tape?

Google eens op : kinesio tape, easy tape, fascia therapie

Mvg

Hans
"Iemand leren om onafhankelijk te groeien, voor zichzelf, is misschien de grootste dienst dat men een andere kan bewijzen"--Benjamin Jowett
Gebruikersavatar
flyingmonique
Donateur
Donateur
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 mei 2007, 04:01

Bericht door flyingmonique »

Hoi Hans. Ik heb onlangs ook die tape gekregen voor een tenniselleboog en het was idd. wonderbaarlijk wat een stukje tape kan doen. Ik ben wel niet van die tenniselleboog vanaf omdat het bij een kinesist is gebeurt in het ziekenhuis maar het is idd. minder.
Ook fasia therapie daar ben ik voor en heb besloten om dit binnenkort te gaan doen ipv gewone kiné.
Fascia is weinig gekend maar het zou helpen voor fm en cvs. Ik heb al eens een paar behandelingen gehad en waar een gewone kinesist me pijn deed of aan een ontsteking niets kon verhelpen is fascia daarentegen een hele zachte therapie. Het behandelt het bindweefsel.
Grtz Monique
Gebruikersavatar
verlorengezondheidman
Gevorderd lid
Berichten: 6231
Lid geworden op: 02 aug 2008, 17:24

Bericht door verlorengezondheidman »

@flyingmonique,

Ik heb uit het niets (zonder inspanningen te hebben verricht) een tenniselleboog gekregen.
Ik vermoed dat het met ME te maken heeft, hoe is het bij jou ontstaan :?:
Een zoönose is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen.
http://www.youtube.com/watch?v=wVQy9-cyL98

LyME en co's INFO-topic!
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... ht=#218551
Gebruikersavatar
flyingmonique
Donateur
Donateur
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 mei 2007, 04:01

Bericht door flyingmonique »

Ik heb geen idee waarom ik er nu last van heb maar ik loop regelmatig met ontstekingen rond dus dat zal wel de oorzaak ervan zijn.
Ik ben al bijna 2 jaar thuis en doe niets anders dan anders :roll:
mehans
Actief lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 27 nov 2010, 20:06

Bericht door mehans »

Ik heb nu een 20-tal dagen deze tape op en een deel van schouder- en nekpijn waar ik al lange tijd mee liep is nu fel verminderd.
Volgens mij is het echt de moeite waard om het op eender welke lichamelijke pijn uit te proberen en een kinesist op te zoeken die met deze tape kan werken.
Momenteel gebruik ik K-tape.

Succes !
"Iemand leren om onafhankelijk te groeien, voor zichzelf, is misschien de grootste dienst dat men een andere kan bewijzen"--Benjamin Jowett
mehans
Actief lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 27 nov 2010, 20:06

Bericht door mehans »

UPDATE

Ondertussen ben ik 5 maand verder, en reeds 2 maand zonder tape.

Ik ga nog wel 2 X per week naar kine voor mijn andere problemen en controle van nek en schouders, maar ben in elk geval toch minstens
van 1 van mijn klachten zo goed als verlost.

Dankzij VEEL geduld en vertrouwen in de therapeut, die naar een oplossing voor mijn andere klachten blijft zoeken.
"Iemand leren om onafhankelijk te groeien, voor zichzelf, is misschien de grootste dienst dat men een andere kan bewijzen"--Benjamin Jowett
mehans
Actief lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 27 nov 2010, 20:06

Bericht door mehans »

Ondertussen zijn we 8 maanden verder sinds mijn laatste tape en positieve

ervaring is er nog steeds.

Dit samen met de geringe kostprijs van de tape ( 3 st. à 24 € /st. )

kan ik jullie deze behandeling niet vaak genoeg aan raden.
"Iemand leren om onafhankelijk te groeien, voor zichzelf, is misschien de grootste dienst dat men een andere kan bewijzen"--Benjamin Jowett
mehans
Actief lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 27 nov 2010, 20:06

Bericht door mehans »

In Nederland blijkt men deze behandeling eerder Medical- of Medico taping te noemen.

Via deze link zie je foto's van een bijna oneindig aantal toepassingen :

http://www.google.be/search?hl=nl&clien ... 62&bih=648


Greetz
"Iemand leren om onafhankelijk te groeien, voor zichzelf, is misschien de grootste dienst dat men een andere kan bewijzen"--Benjamin Jowett
mehans
Actief lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 27 nov 2010, 20:06

Bericht door mehans »

Omwille van mijn positieve ervaringen voor nek- en schouderpijn,

wil ik jullie hierbij nog deze korte beschrijving mee geven :


Algemene info :

K-Tape – effectieve behandeling met eenvoudige middelen


De K-Tape-methode werd begin zeventiger jaren door de Japanse chiropractor Dr. Kenzo Kase ontwikkeld.

De behandeling vindt plaats dmv een elastisch verband, dat snel, eenvoudig en volledig probleemloos kan worden aangebracht. In tegenstelling tot gebruikelijke bandages en tapematerialen is K-Tape in de lengterichting elastisch en ondersteunt de volledige bewegingscapaciteit van de gewrichten en het spierstelsel.

K-Tape is sinds jaren in Japan, grote delen van Azië en in de USA erkend als een zeer succesvolle therapiemethode met een zeer breed behandelingsspectrum. In Duitsland en Europa komt K-tape nu ook steeds meer naar voren en etableert zich zowel in de dagelijkse orthopedische therapie alsook in de breedte-en prestatiesport.

Toepassing en werking

Bij de toepassing van K-Tape is de plaktechniek beslissend: Afhankelijk van het aanbrengen verhoogt of verlaagt het tape de spierspanning. De behandeling werkt in op pijnzenuwen, er wordt positief ingewerkt op zowel de lymfatische alsook op de arteriële en veneuze doorbloeding, en de weefselstofwisseling wordt gestimuleerd. Gewrichten worden ondersteund, omdat door de stimulatie een betere bewegingscontrole en stabiliteit wordt bereikt.

Het tape werkt vaak meteen na het aanbrengen al pijnstillend.

Het K-Tape, dat dmv huidvriendelijke lijm op de huid kleeft, bevat geen geneeskundige bestanddelen en kan zonder negatieve huidreacties meerdere dagen worden gedragen.
"Iemand leren om onafhankelijk te groeien, voor zichzelf, is misschien de grootste dienst dat men een andere kan bewijzen"--Benjamin Jowett
Gebruikersavatar
metoo
Gevorderd lid
Berichten: 832
Lid geworden op: 25 jun 2010, 14:31

Bericht door metoo »

Ik heb dit ook geprobeerd voor de pijn in mijn schouder, waar ik al jarenlang mee rondloop...helaas voor mij geen pos. resultaat.
De pijn werd alleen maar erger, de pijnlijke plek geirriteerd, en kon niet slapen van de jeuk van de tape (wss. toch allergische reactie op de lijmlaag). Ondanks dat toch ong. een week mee rondgelopen in de hoop dat het toch wat zou gaan doen, maar dat is helaas niet gebeurd...dus geen tape meer voor mij...
De spuitjes van de Neuraal therapeut lijken nu eindelijk wel wat verlichting te geven bij de pijn...ik hoop dat da doorzet.
Hope is the thing with feathers
That perches in the soul,
And sings the tune without the words
And never stops at all...
(Emily Dickinson)
Plaats reactie