Migraine

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Marjolijn
Oprichter
Berichten: 1270
Lid geworden op: 12 okt 2005, 22:37

Migraine

Bericht door Marjolijn »

Migraine is een soort hoofdpijn, die wordt toegeschreven aan een tijdelijke vernauwing van de bloedvaten in het hoofd, die gevolgd wordt door een bloedvatverwijding. De pijn kan zowel in het hele hoofd als aan één kant voorkomen en begint gewoonlijk in en rond één oog en verspreidt zich daarvandaan. Het kan misselijkheid en overgeven veroorzaken. Mensen die aan migraine lijden kunnen dikwijls slecht tegen fel licht en geluid. Dikwijls komen in een familie meerdere migrainelijders voor. Over het algemeen komt er bij onderzoek na een aanval geen fysieke oorzaak aan het licht. Bij herhaaldelijke aanvallen is medisch advies raadzaam.

Migraine is hoofdpijn, maar niet te verwarren met clusterhoofdpijn of spanningshoofdpijn.


Symptomen
De verschillende symptomen komen niet bij iedereen voor:
  • Kloppende hoofdpijn, meestal aan één kant van het hoofd.
    Pijn die verergert bij lichamelijke inspanning, vooral door te bukken.
    Overgevoeligheid voor licht en geluid.
    Misselijkheid.
    Het zien van een 'aura': troebel zicht, lichtflitsen, gedeeltelijk verlies van het gezichtsvermogen.
    Overgevoeligheid voor bepaalde geuren.
    Verlammingsverschijnselen.
    De pijn kan een paar uur duren tot een paar dagen.

Beleving
Wanneer iemand 's winters in de vrieskou buiten is geweest zonder handschoenen, dan kunnen de handen zeer gaan doen als diegene in een verwarmd huis komt. Een beproefd middel is om dan om de handen onder de koude kraan te houden, zodat het opwarmen wat langzamer gaat, en de bloedvatverwijding wat geremd wordt. Migraine voelt ongeveer als dat soort pijn, maar dan in een gedeelte van het hoofd. Het voelt aan alsof er 'iets'(een bloedvat) in het hoofd beklemd is.

Doordat de hartslag steeds even wat meer druk geeft op de bloedvaten, geeft iedere hartslag een kortstondige toename van pijn. Dat wordt bedoeld als over "kloppende pijn" wordt gesproken.

Ieder geluid zorgt ervoor dat de hersenen vanzelf aan de slag gaan, om dat geluid te verwerken. Daarom zorgt geluid ervoor dat de migraine moeilijker te verdragen is. Scherpe en harde geluiden zijn erg lastig. Het lijkt of alle geluiden even hard binnenkomen, waardoor er in het hoofd een kakafonie van geluid ontstaat. Normaal naar een gesprek luisteren is bijna niet meer mogelijk. Verder neemt ook het denkvermogen af. Bij ernstige migraine is ergens over nadenken bijna niet meer mogelijk.

Oorzaken en uitlokkende factoren
Over het ontstaan is nog niet iedereen het eens, sommigen menen dat migraine wordt uitgelokt door stress, weer anderen geven voeding de schuld. Waarschijnlijk is wel dat migraine een erfelijke component heeft. Van alle migraine-patiënten heeft ruim de helft (zo'n 60%) ook een direct familielid met migraine. Wat vervelend is, is dat migraine de neiging heeft zichzelf te versterken. Doordat de hartslag en de ademhaling omhoog gaan bij pijn - een natuurlijke reactie van het lichaam - wordt er meer bloed rondgepompt. Dit verhoogt de druk op de bloedvaten, waardoor de migraine verder toeneemt.

Inmiddels is wel duidelijk dat migraine met de bloedvaten te maken heeft. Het lijkt alsof de bloedtoevoer even gestremd is, waarna de toevoer zich weer herneemt. De grijze hersencellen kunnen zelf geen pijn voelen, maar de bloedvaten die meer aan de buitenrand van de hersenen lopen kunnen wel pijn voelen. Over de oorzaken wordt nog verschillend gedacht. Er is ook niet één oorzaak waardoor migraine wordt uitgelokt, maar er zijn er vele. Migraine kan uitgelokt worden door een allergie, door stress of door bepaalde voedingsstoffen zoals scherpe kruiden, alcohol, koffie en voeding met veel suiker- vooral chocola is berucht onder migraine-patiënten. Andere onderzoeken brengen problemen bij de hersenstam en nekklachten in verband met migraine.

Ook een mogelijke oorzaak zou bijvoorbeeld kunnen zijn, dat de hersenen tijdelijk minder zuurstof krijgen. Wanneer er daarna wat meer zuurstof in de hersenen komt, kunnen de bloedvaten gaan verwijden en zo migraine tot gevolg hebben. Migraine kan daarom ook voorkomen bij iemand die is flauw gevallen, of iemand met hoogteziekte.


Behandeling
Bij lichte aanvallen helpen pijnstillers zoals paracetamol en ibuprofen. Bij zware aanvallen helpen triptanen beter. Propanolol en flunarizine kunnen de frequentie van de aanvallen soms verminderen, hoewel ze niet specifiek voor migraine zijn bedoeld.

Wetenschappelijk onderzoek heeft in januari 2006 aangetoond dat het operatief sluiten van een zogenaamd open foramen ovale, een gaatje tussen de boezems van het hart dat normaal gesproken vroeg na de geboorte sluit, migraineklachten kan doen verdwijnen. Ook het sluiten van arterioveneuze malformaties in de longen, welke een rechts-links shunt tot gevolg hebben, blijkt migraineklachten te doen afnemen. Critici hebben echter hun twijfels over de resultaten, omdat het onderzoek volgens hen methodologisch niet juist is opgezet. Het onderzoek was namelijk niet gerandomiseerd en geblindeerd. Uit onderzoek uit 2005 blijkt dat migraine-patiënten meer kans hebben op een herseninfarct en/of hersenbloeding.

(bron Wikipedia)


Migraine? Drinken!
Stress, regels, slaaptekort of het overslaan van een maaltijd zijn vaak voorkomende factoren die een migrainecrisis kunnen uitlokken. Bij dat lijstje voegen onderzoekers een tot nu toe onbekende factor toe: deshydratatie of uitdroging.



Migraine en hoofdpijn zijn syndromen die vaak voorkomen en die bijzonder belastend kunnen zijn. Men schat dat 10 à 20% van de bevolking er aan lijdt. En toch is alles over migraine nog niet geweten.
De exacte mechanismen van migraine mogen dan nog niet precies gekend zijn, men weet wel steeds meer of factoren die migraineaanval uitlokken en manieren om de pijn te bestrijden. Wat die factoren betreft, suggereert een onderzoek nu dat uitdroging mag toegevoegd worden aan het lijstje factoren die een migrainecrisis kunnen uitlokken.


Een uitlokkende factor

Dialyse en ook alcoholconsumptie kunnen hoofdpijn veroorzaken omdat ze voor uitdroging zorgen. Geldt dat ook voor een tekort aan vocht?
Om deze hypothese te verifiëren verzamelden onderzoekers een honderdtal migrainepatiënten aan wie ze een vragenlijst voorlegden. Bedoeling was om factoren te identificeren die migrainecrisissen uitlokken. Zaken die spontaan vermeld werden, waren stress (80% van de patiënten), slaaptekort (76%), drank (alcohol) (58%), hypoglycemie door het overslaan of het uitstellen van een maaltijd (49%), maandstonden (40%) en teveel slaap (36%). Op de vraag of een migrainecrisis optrad wanneer de patiënten niet voldoende gedronken hadden, antwoordde 36% van de patiënten bevestigend.



De auteurs van de studie suggereren dat het tekort aan vochttoevoer een potentiële uitlokkende factor kan zijn. Het is een vraag die artsen kunnen stellen tijdens de consultatie en die patiënten makkelijk kunnen beantwoorden, op voorwaarde dat er naar gepeild wordt.
Een verwittigde migrainepatiënt is er twee waard; hij of zij moet ervoor zorgen dat hij of zij regelmatig en voldoende drinkt (geen alcohol).

Wat het mechanisme betreft is het meer dan waarschijnlijk dat uitdroging de vochtbalans ter hoogte van de hersencellen verstoort.

Bijkomend onderzoek is nodig om te bevestigen dat het tekort aan vocht een migrainecrisis kan uitlokken.
Gebruikersavatar
Guido_den_Broeder
Gevorderd lid
Berichten: 1203
Lid geworden op: 16 okt 2005, 16:50

Re: Migraine

Bericht door Guido_den_Broeder »

admin schreef:Wetenschappelijk onderzoek heeft in januari 2006 aangetoond dat het operatief sluiten van een zogenaamd open foramen ovale, een gaatje tussen de boezems van het hart dat normaal gesproken vroeg na de geboorte sluit, migraineklachten kan doen verdwijnen.
Bij ME/CVS is dezelfde problematiek gevonden, n.l. dat de verbinding niet is gesloten of weer open is gegaan. Dit is erfelijk en kan m.i. wellicht verklaren waarom bij ME-patienten migraine veel in de familie voorkomt. Het tegelijk lijden aan ME en migraine lijkt mij minder waarschijnlijk omdat bij ME de zuurstoftoevoer naar de hersenen de hele tijd minder is.
Over migraine is nog weinig bekend, het onderzoek komt nog maar net op gang.
Uit onderzoek uit 2005 blijkt dat migraine-patiënten meer kans hebben op een herseninfarct en/of hersenbloeding.
Ook op een hartinfarct, vermoed ik.
Gebruikersavatar
reintje
Actief lid
Berichten: 134
Lid geworden op: 14 jun 2007, 16:04

Bericht door reintje »

Dit topic is zo te zien al oud maar ik wil toch er een positieve ervaring aan toevoegen.
Iemand raadde mij aan om in geval van migraine gember te nemen. En aangezien ik daar niet van houd, slik ik het in pilvorm.
En ik moet zeggen, vaak verdwijnt de misselijkheid en wordt de migraine minder intens. zelfs zodanig dat gewone paracetamol weer helpt ipv migraine-pillen. Ook mijn vriend heeft al een paar keer positief resultaat gehad. En het is een erg onschuldig middel :)
Gember werkt op de bloedtoevoer en dat is bij migraine een probleem.
Reina
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

wel fijn hoor reintje dat je reageert heel veel mensen hebben er last van ook ik het is het proberen waard dank je wel
liefs alie volgens mij heb jou nog geen welkom ge heten bij deze hartelijk welkom liefs alie
Gebruikersavatar
Marjolijn
Oprichter
Berichten: 1270
Lid geworden op: 12 okt 2005, 22:37

Bericht door Marjolijn »

Bedankt voor je tip Reintje!
Ik heb ook nogal last van migraine en slik geen specifieke migraine medicatie (zoals imigran) doordat ik daar te heftig op reageer en eerst erg ziek van word (misschien wel herkenbaar hier dat je erg gevoelig bent voor medicijnen, vooral de zwaardere, ik dus wel). Ik kan die gembertabletten dus ook weleens gaan proberen. Ben benieuwd!

Groetjes.
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

maar het kan ook door je nekwervels komen marjolijn
en ik weet niet of het dan helpt
,maar het gaat om de doorbloeding zei reintje ,
ik weet niet of die gember door een blokkade heen komt in de nek
maar ik ga het zeker proberen
liefs alie
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

hoi marjolijn heb je wel eens van gingo biloba
gehoort. ik heb het in een andere benaming gehad
geriaforce van dr vogel, die bevoordert de bloeds omloop ik heb het altijd koud en ook voor mijn hoofdpijn en oorsuizingen. ik kon er niet tegen maar ik las op een ander forum dat het bij haar wel hielp dus geef ik het bij deze door
groetjes alie
Gebruikersavatar
Marjolijn
Oprichter
Berichten: 1270
Lid geworden op: 12 okt 2005, 22:37

Bericht door Marjolijn »

Hoi Alie,
bij mij komt het ook vaak vanuit mijn nek. Mijn nek zit vaak en snel "vast" waardoor ik uiteindelijk vaak migraine krijg. Dat hoor je vaak idd.
Ik heb ook een slechte bloedsomloop, koude handen en voeten en vaak andere koude plekken op mijn lichaam etc, kan dat ook voor migraine zorgen?
Bedankt voor je tip, zal dat gingo biloba eens proberen. Kan je dat gewoon bij de drogist vinden?

Groetjes.
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

hoi marjolijn
je kunt het bij de drogist en bij de apotheker
kopen maar het heeft soms een andere naam zoals ik al schreef
die kou komt door slechte doorbloeding en komt meestal ook uit je nek vandaan het kan zijn dat de boel afklemt en dan geen goede doorbloeding heeft en daar is dus die gingo biloba voor oftewel geriaforce zo heet het ook wel van vogel maar er is ook een ander merk maar wel vragen he aan je arts ook al is het homeo patisch succes er mee
liefs alie
ikzelf
Beginner
Berichten: 28
Lid geworden op: 09 sep 2008, 17:57

Bericht door ikzelf »

ik heb ms en geen cvs, dus ik weet niet of deze tip bij jullie ook werkt.
ik had al zolang als ik me kon herinneren last van migraine.
begon in mn nek, en trok naar een kant, bleef achter mn oog hangen.
was er regelmatig zo ziek van dat ik alleen nog op bed kon liggen, dichte ogen, wekker uit, licht uit, zware pijnstillers.
ik dacht dat mn pannetje eraf zou knallen en werd er behoorlijk bang door.
toen kwam mn huisarts met de oplossing: de pil doorslikken.
dus geen stopweek meer.
ik kan die man wel zoenen, want sindsdien (nu een jaar of 10 geleden) heb ik niet een keer meer migraine gehad.
het is misschien het proberen waard.
ik hoop in elk geval van harte dat het voor jullie net zo goed werkt als voor mij.
Gebruikersavatar
blossom
Actief lid
Berichten: 444
Lid geworden op: 11 mar 2011, 17:33

Bericht door blossom »

Ik heb het ook buiten de stopweek, regelmatig dus...
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

@ blossom

1) uit amerikaans onderzoek blijkt dat migrainelijders veel te weinig magnesium in de hersenen hebben en een extra tekort vertonen in de week van de menstruatie

dus zeker magnesium bijnemen

2) ghrelin, een peptide blijkt ook een sleutelrol te spelen in chronische aangezichtspijn waaronder migraine

These studies suggest that ghrelin, a multifunctional peptide, may contribute to the mechanism linking orofacial pain syndromes in females, including temporomandibular disorder and migraine, to cyclical hormonal changes.
bron: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16376425

Wat mij geweldig geholpen heeft na 30 jaar dagelijkse hoofdpijn, is 100 mg Topamax, een medicijn tegen epilepsie en het totaal schrappen van gluten en chemische stoffen (smaakversterkers, kleurstoffen, bewaarmiddelen). Die combinatie is de redding geweest.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
blossom
Actief lid
Berichten: 444
Lid geworden op: 11 mar 2011, 17:33

Bericht door blossom »

Ok, maar ik moet ook niet te veel magnesium slikken of een te grote hoeveelheid.
BEdankt!
Gebruikersavatar
danny1964
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 27 nov 2010, 22:59
Locatie: BELGIE

Bericht door danny1964 »

ik had een tijdje geleden ook last van migraine aanvallen en ik ben meerdere keren geholpen geweest door het homeopatisch middel cimisan van vanocomplex te nemen.

Dit zijn druppels en ik heb de ervaring dat wanneer de migraine opkomt en je begint om het kwartier 15 van deze druppels te nemen dat de hoofdzijn zich niet echt doorzet.

Maar voor ik dit product had heb ik verschillende keren 24 u in bed gelegen met bonkende hoofdpijn en clusterhoofdpijn !
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

Deze is ook interessant:

http://www.behinmd.com/headache.html
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Plaats reactie