Graag uitleg - want ik ben de weg kwijt !

Alles over hulpmiddelen en tips om het leven met ME(cvs) iets aangenamer te maken. Vragen over sociale voorzieningen, verzekeringen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
she
Gevorderd lid
Berichten: 1177
Lid geworden op: 24 sep 2010, 16:53

Graag uitleg - want ik ben de weg kwijt !

Bericht door she »

Beste mensen,
het is al een 1/2 jaar duidelijk dat ik CVS heb (ik heb niets anders ... en de symptomen komen allemaal met het CVS overeen).
Ik ben een (inmiddels) alleenstaande moeder met 2 jochies die nog altijd verzorgd moeten worden.
Tot nu toe krijg ik vergoeding voor 4.5 uur per week (tijdelijk) huishoudelijke hulp. Verder niets.
Ik ben een zzpér (en ONVERZEKERD - stom genoeg, omdat ik geen fysieke arbeid verricht); ik kan een 3 of 4 uur per week werken en zo kom ik enigzins rond.

* Ik heb begrepen dat CVS patienten geen recht hebben op PGB - klopt dit ?
*mijn arts heeft mij mis-gediagnostiseerd (hij wuifde het af als "ach, mevrouwtje . . . " ) als hij mij tijdig had gediagnostiseerd - was het waarschijnlijk niet zo ver gekomen. Ik heb gelezen dat jullie dit verschijnsel wel kennen - Heeft iemand geprocedeerd tegen zijn arts ?
* Zijn er processen tegen de zorgverzekeraars die dr. DML niet willen vergoeden ?
* Wat is de juridische stand van zaken en wat wordt er gedaan -
wat zijn bvb de gevolgen van het niet als ziekte erkennen van CVS;
we komen bvb niet in aanmerking voor onbeperkt fysio.
* ik tref nergens een simpele handleiding chronische zieken en CVS;
welke wegen moeten financieel, juridisch, met de zorgverzekeraar enz. bewandeld worden.

Conclusie - je moet goed gezond zijn om deze ziekte te hebben . . .

ik weet dat het vele en ingewikkelde vragen zijn en dat de antwoorden wellicht hier schuilen - maar ik be te moe om alles te gaan uitpluizen
:wink:

In ieder geval - ik sta te trappelen om in actie te komen (vanuit mijn bed, dan); de situatie is onaanvaardbaar en voorzover ik het begrijp, de enige manier om het op te lossen is door te procederen tegen de huisarts, de minister die besloten heeft dat CVS geen ziekte is enz.
Ik heb ook geen overzicht van de nu gaande acties;

hopelijk raken jullie niet al te vermoeid door deze lawine.
gr.
She
Gebruikersavatar
senna
Donateur
Donateur
Berichten: 2623
Lid geworden op: 26 mei 2009, 11:42

Bericht door senna »

Welkom op het forum.
Zie onder link dat je wel de diagnose cvs kan kijgen en dat revalidatie in een centrum vergoed wordt.
http://www.gezondheid.be/INDEX.cfm?fuse ... art_id=970

http://www.inami.fgov.be/care/nl/revali ... nnexe3.pdf

Jammer genoeg zijn daar weinig mensen beter van geworden.
Minder subsidies=minder mensen die worden doorverwezen.
Ik moest mijn plan trekken door in behandeling te blijven bij mijn huisarts en kinesist (eventueel psycholoog :? ).
Weet niet of het in Nederland zo ook gaat.
Mijn huisarts stond achter mijn keuze om naar DML te gaan.
Procederen lijkt me onbegonnen werk maar daar weet iemand anders je wel meer over te vertellen.

Groetjes !
Het leven is een feest, maar ik kan (nog) niet ingaan op de uitnodiging !

Facebook : Lyme België/Belgique Protest
Time For Lyme BE-NL
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Graag uitleg - want ik ben de weg kwijt !

Bericht door felixloena »

Ik heb begrepen dat CVS patienten geen recht hebben op PGB - klopt dit ?
Je hebt zeker recht op een PGB. Je hebt nu waarschijnlijk huishoudelijke hulp via de wmo in natura? Dat mag je ook in PGB doen en zelf regelen. Ik heb zelf ook pgb, en dat is veel flexibeler inzetbaar, dus wel zo handig als je pgb hebt. Je kunt ook nog een pgb proberen te regelen via het CIZ voor begeleiding.

Dat is alvast een antwoord.
Voor de rest zul je merken dat je als ME patient een lange adem moet hebben. PErsoonlijk heb ik een rechtzaak tegen de gemeente lopen om een scootmobiel ed te kunnen krijgen. Er zijn er velen die een rechtzaak tegen het UWV hebben vanwege een uitkering.
Sterkte, hopelijk vind je gauw wat antwoorden.
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hallo she,

Welkom op het forum!

Groetjes, Louisa
moderator ME-gids.net
Gebruikersavatar
verlorengezondheidman
Gevorderd lid
Berichten: 6231
Lid geworden op: 02 aug 2008, 17:24

Bericht door verlorengezondheidman »

@she,

Welkom op het ME/(cvs).Net-forum :)
Een zoönose is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen.
http://www.youtube.com/watch?v=wVQy9-cyL98

LyME en co's INFO-topic!
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... ht=#218551
Gebruikersavatar
melies
Actief lid
Berichten: 108
Lid geworden op: 19 dec 2010, 11:52

Bericht door melies »

Hallo She,

Uit ervaring weet ik hoe zwaar het is om als zieke moeder toch je kinderen te verzorgen en op te voeden. Moeders met een ziekte of handicap zijn vaak nog een vergeten groep.

Je hebt zeker als ME patient ook recht op huishoudelijke hulp in natura of via een pgb. Voordeel van natura is dat je geen administratieve rompslomp hebt, je betaalt alleen een eigen bijdrage afhankelijk van je inkomen.

Bij het aanvragen c.q. verlengen zou ik ook het belang van de kinderen aankaarten. Zij hebben verzorging, aandacht en een schoon huis nodig. Heb je een arts die achter je staat. Dan kun je de gemeente bij de arts advies laten vragen, dat moet de gemeente dan opvolgen. Bij bezwaar maken telt het heel zwaar als de gemeente het advies niet opvolgt, in het voordeel van de aanvrager.

Als zzp'er heb je toch ook net als anderen een zorgverzekering?
Fysiotherapie zit meestal in het aanvullende pakket. Daar kun je naar toe zonder verwijzing van je huisarts. Je kunt dan kijken of je je energie weer op kunt bouwen. Belangrijk is wel dat de therapeut en jij erop letten dat je door de therapie niet achteruit gaat. Goed naar je lichaam luisteren dus.

Als je de weg niet weet in de zorg, kun je ook de stichting MEE inschakelen, die zit door heel Nederland. Deze organisatie kent het plaatselijke zorgverlenersaanbod en alle regels en wetten in de zorg.

Hopelijk heb je hier wat aan. Sterkte.
Als iets niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door felixloena »

Als je de weg niet weet in de zorg, kun je ook de stichting MEE inschakelen, die zit door heel Nederland.
Ook daar moet je geluk mee hebben. Mij wilden ze niet helpen, want als ME-er zou je toch nergens voor in aanmerking komen :evil:
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
Jazzie
Gevorderd lid
Berichten: 1400
Lid geworden op: 13 okt 2005, 09:06

Graag uitleg - want ik ben de weg kwijt !

Bericht door Jazzie »

she schreef: * Wat is de juridische stand van zaken en wat wordt er gedaan -
wat zijn bvb de gevolgen van het niet als ziekte erkennen van CVS;
we komen bvb niet in aanmerking voor onbeperkt fysio.
* ik tref nergens een simpele handleiding chronische zieken en CVS;
welke wegen moeten financieel, juridisch, met de zorgverzekeraar enz. bewandeld worden.
Welkom op dit forum, She.

Wellicht kan de Steungroep ME en Arbeidsongeschiktheid enkele van je vragen beantwoorden? www.steungroep.nl
Gebruikersavatar
she
Gevorderd lid
Berichten: 1177
Lid geworden op: 24 sep 2010, 16:53

Hallo Terug

Bericht door she »

Beste mensen,
Dank voor het warme welkom !
Ik lig hier op de bank, de kids zijn bij papa;
nu een documentaire over Shaffy; erg stroperig - maar wel mooi.
Jammer alleen dat ze van elk lid slechts 30 sec laten horen en de rest gelul.

Ik ga verder een voor een op jullie antwoorden reageren en vragen stellen - met jullie goedkeuren, anders raak ik de weg kwijt.

[kerstboom] [warme punch]
Gebruikersavatar
she
Gevorderd lid
Berichten: 1177
Lid geworden op: 24 sep 2010, 16:53

Bericht door she »

@senna
nee, niemand raakt beter van "revalidatie" - omdat revalidatie houdt in dat een bepaalde stilstand in de ontwikkeling van de ziekte is gekomen, waarvanuit men verder kan behouden wat er is of wellicht zelfs opbouwen.
Bij mij is de CVS begonnen , toen na het trainen bij de sportschool ik een week kappot was; ik trainde minder, en steeds minder, en steeds minder. uiteindelijk werd ik moe van een yoga les. Nu word ik moet van het douchen 's ochtends.
Dus voor mijn de was opvouwen is revaliderend genoeg;
Mijn vraag over fysio was omdat ik hoop een fysiotherapuet te vinden die ook shiatsu geeft. Wat ontspannend en relaxerend.

mbt tot psycholoog: die zijn volkomen krankjorem; ik heb twee gehad en ze hadden allebei een zeer gebrekkige inlevingsvermogen (het fijne ervan verteld ik een andere keer). Je moet je goed wapenen tegen ze.

mbt DML; ik ga de tweede week van janurai. Hoe lang ben je bij hem ? staat je verhaal elders op het forum ? hoe gaat het met je ? Ik heb begrepen dat hij ook in Belgie niet vergoed wordt; klpt dit ?


tot schrijvens!
Gebruikersavatar
she
Gevorderd lid
Berichten: 1177
Lid geworden op: 24 sep 2010, 16:53

Bericht door she »

@ flexiloena

Ik heb pgb voor WMO - huishoudelijke hulp; dit is slechts voor 4.5 uur per week. Het werk van een moeder is iets van 30 uur per week.
Daarom zoek ik ook hulp voor begeleiding; maar bij het CIZ zeggen ze dat er niets is. Behalve dan het budget voor huishoudelijk hulp.


Waarom krijg je geen scootmobiel ?
Is je verhaal ergens geschreven op het forum ?
Persoonlijk denk ik dat als zo veel mogelijk mensen procederen en hun proces publiceren dit het enige wat schot kan brengen in het verhaal.

Ik heb begrepen dat de UWV geen uitkeringen doet als iemand geen CGT wil ondergaanl doel je hierop ?

hoe probeer je jezelf te genezen/ om te gaan ?

tot schrijvens !
Gebruikersavatar
she
Gevorderd lid
Berichten: 1177
Lid geworden op: 24 sep 2010, 16:53

Bericht door she »

@ flexiloena,
MEE wilde je niet helpen -
maar kun je niet om een andere consulent vragen, of bij je eigen consulent aankomen met verhalen van anderen ?
Gebruikersavatar
senna
Donateur
Donateur
Berichten: 2623
Lid geworden op: 26 mei 2009, 11:42

Bericht door senna »

Hoi !

Hier begint mijn blogje
http://www.me-gids.net/Forum-viewtopic- ... art-0.html

Ik krijg op 17/01 uitslag van nieuwe bloedtesten en XMRV.
Nee, jammer genoeg ook hier niet vergoed.
De AB valt me heel zwaar.

Succes met je eerste afspraak !
Het leven is een feest, maar ik kan (nog) niet ingaan op de uitnodiging !

Facebook : Lyme België/Belgique Protest
Time For Lyme BE-NL
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

Welkom She

Als moeder wil je graag met je kinderen bezig zijn ipv in je bed te liggen. Velen herkennen je gevoel.

Misschien heb je er wat aan, ik experimenteer succesvol met:
- neuraal therapie, onder gelijknamig topic op forum
- GAPS dieet
- supplementen
- Low Dose Naltrexone (LDN), zie ook het topic op het forum

en hou de vorderingen en alle informatie die ik vind bij in een weblog.

Groetjes,

Marlene
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
she
Gevorderd lid
Berichten: 1177
Lid geworden op: 24 sep 2010, 16:53

Bericht door she »

@ melies

Heb je pgb ook voor begeleiding en niet alleen voor huishoudelijk werk ?
weet je of iemand dit gekregen heeft ?
Ik krijg steeds te horen dat ook moeders met AIDS/kanker niets krijgen dan dit huishoudelijk hulp; weet je hier meer over ?

Ik heb stichting mee benaderd - maar ze hebben geen idee waar ze moeten beginnen; volgens welke regelgeving zou ik aanspraak kunnen hebben op pgb.
Er zijn twee regelgevingen - WMO - uitvoeringsorgaan de gemeente;
De AWBZ - uitvoeringsorgaan - ? ? CIZ doet indicatie en AGIS keert uit; maar bij de CIZ werd mij verteld dat er geen andere hulp is dan huishuodelijk hulp; dus waar is de wettekst ? welke regelgeving ?


dank voor je tip over de manier van beoorderlen van bezwaar en beroep en het belang van advies huisarts - erg belangrijk !!!!

Ik heb een goede internist (en een debiele huisarts - maar die doet voorlopig alles wat ik vraag, als hij maar niet zelf hoeft na te denken);

Staat jouw verhaal ergens ?

tot schrijvens !
Plaats reactie