Eerste Hulp Bij Financien: overheidsbijdragen

Alles over hulpmiddelen en tips om het leven met ME(cvs) iets aangenamer te maken. Vragen over sociale voorzieningen, verzekeringen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
annemoontje
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3003
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:52

Eerste Hulp Bij Financien: overheidsbijdragen

Bericht door annemoontje »

Ik krijg net een brief, wat ik echt moet delen met jullie omdat ik denk dat veel van ons er iets aan kunnen hebben! www.overheidsbijdragen.nl (helaas alleen voor de NL's..)

tekst vd brief die ik erbij kreeg: "voor de aanpak vd econ. crisis is extra geld beschikbaar gesteld. Hierdoor heeft u mogelijk recht op extra overheidsbijdragen. Daarnaast zijn er, ondanks bezuinigingen, ook veel bestaande bijdragen waar u wellicht niet van op de hoogte bent en waardoor u miss. al jarenlang veel geld misloopt.

Uit onderzoek is gebleken dat veel mensen niet weten waar ze allemaal recht op hebben of waar ze moeten zijn. Jaarlijks blijven miljoenen euro's liggen. Daarom hebben wij de informatiemap "overheidsbijdragen' samengesteld. In de nieuwste editie vindt u een actueel overzicht van 140 extra bijdragen van tientallen overheids- en andere instanties en verder alles wat u nodig heeft om het geld waar u mogelijk recht op heeft snel en simpel aan te kunnen vragen. Veel voorzieningen zijn inkomensonafhankelijk."


Prijs vd map is 15,90, verz.kosten 3,60. Van de website: Voorlichtingscentrum Overheidsbijdragen is een particulier initiatief en is in 2009 ontstaan uit onvrede over de gebrekkige voorlichting over overheidsvoorzieningen. Uit cijfers van het Centraal Planbureau is namelijk gebleken dat jaarlijks ongeveer 1 miljard euro niet terecht komt bij mensen die daar recht op hebben. Wij zijn geen overheidsinstelling maar onafhankelijk en ontvangen geen subsidie.

Ik weet van een tante die zich ook al jaren inzet voor mensen die het financieel moeilijk hebben dat er idd heel veel mogelijk is waar we geen idee van hebben, via overheid, belastingdienst en allerlei fondsen, en op die manier eens iemand in een paar maanden tijd zelfs van een (door psychische ziekte opgelopen) schuld van 30.000 gulden af heeft kunnen helpen, dus het is geen gelul!

Voor mensen voor wie het absoluut onmogelijk is deze map te bestellen ivm echt niet hebben en nergens kunnen komen aan de 19,50 die nodig is om het te bestellen, maar het wel graag zouden willen, PB me even, dan kijk ik of daar mss iets anders voor mogelijk is, geen idee of dat kan, maar dan wil ik daar wel achteraan gaan.
Do what you feel in your heart to be right, for you'll be criticized anyway. Eleanor Roosevelt (1884-1962)

ME & YOU, crowdfunding studie die ME op de medische kaart kan zetten! http://www.meyou.no/press-release-english/
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Eerste Hulp Bij Financien: overheidsbijdragen

Bericht door marlène »

Waarom zetten ze die info niet gewoon online?!
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Bericht door sterre »

Ik heb vorig jaar het boekje besteld en ik had er helemaal NIETS aan.
Het was de 17 of 16 euro nog teveel. Er stonden alleen maar dingen in die ik al wist. Zoals bijv. als je in de bijstand zit je misschien in aanmerking komt voor bijzondere bijstand bijv. wasmachine of dergelijke. En dan staat er bij hier moet u bij uw eigen gemeente gaan informeren. Dus met andere woorden ga gewoon naar de gemeente en kijk waar je recht op hebt. Sommige gemeenten hebben andere regels dan andere gemeenten.
Voor mij was er dus niets nieuws onder de zon maar toch bedankt voor de tip.

Groetjes,
Sterre
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Bericht door stargazertje »

Ik vraag me ook af waarom het niet gewoon online word gezet.
Gebruikersavatar
vlindertie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 2224
Lid geworden op: 12 feb 2010, 20:28

Bericht door vlindertie »

Ik was er ook al mee bekend. Ik ga er vooralsnog vanuit dat onzeboekhouder ( eigen bedrijf rds ) het meeste zal toepassen??
Wanneer men al het onmogelijke elimineert, moet dat wat resteert, hoe onwaarschijnlijk ook, de waarheid zijn.
Gebruikersavatar
annemoontje
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3003
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:52

Bericht door annemoontje »

Wat jammer Sterre, dat het zo tegenviel!

Vlindertie: boekhouders weten volgens mij vooral over wat te maken heeft met belastingtechnische voordelen, tenzij hij ook veel kennis heeft over financiële voorzieningen die niet via belastingvoordeel te krijgen zijn.
Het gaat om zo'n 130 bijdragen, van landelijk tot gemeentelijk.

Stargazertje: da's een goeie, waarom idd niet online? Moet mogelijk zijn, scheelt mensen juist weer geld (en een flink bos aan bomen voor papier..)

Ik hoop dat iemand er toch nog iets aan heeft aan deze tip en anders sorry voor het blij maken met een dooie mus...
Do what you feel in your heart to be right, for you'll be criticized anyway. Eleanor Roosevelt (1884-1962)

ME & YOU, crowdfunding studie die ME op de medische kaart kan zetten! http://www.meyou.no/press-release-english/
Gebruikersavatar
Guido_den_Broeder
Gevorderd lid
Berichten: 1203
Lid geworden op: 16 okt 2005, 16:50

Bericht door Guido_den_Broeder »

Uiteraard is de site vooral bedoeld voor bijdragen aan de particuliere oprichters.
Gebruikersavatar
martine030
Actief lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 17 nov 2009, 18:13

Bericht door martine030 »

Als je wel iets misloopt zal het misschien de investering wel waard zijn.
Maar het meeste is online wel te vinden oa:
www.rechtopbijstand.nl
www.nibud.nl/fileadmin/user_upload/Docu ... hebwat.pdf
Gebruikersavatar
annemoontje
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3003
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:52

Bericht door annemoontje »

Ah, dank voor de aanvulling Martine, dat is welkom!
Of Guido gelijk heeft weet ik niet, maar het is hoe dan ook handig als mensen het kosteloos en online kunnen krijgen de info.
Do what you feel in your heart to be right, for you'll be criticized anyway. Eleanor Roosevelt (1884-1962)

ME & YOU, crowdfunding studie die ME op de medische kaart kan zetten! http://www.meyou.no/press-release-english/
Gebruikersavatar
dopey
Actief lid
Berichten: 145
Lid geworden op: 28 aug 2010, 01:44

Bericht door dopey »

Enkele tips:

Als je kwijtschelding wilt aanvragen voor de afvalstoffenheffing en de waterzuiveringsheffing mag je niet teveel vermogen bezitten. De bijstandswet hanteert een 'vrij te laten vermogen' van E 2269,-. Auto's o.a., tellen ook mee voor het vermogen.

Een gouwe ouwe is om spaargeld op de rekening tijdelijk over te schrijven op de rekening van iemand anders, zodat je onder de vermogensgrens blijft. Dit moet wel minstens zo'n 3 mnd. van tevoren gebeuren omdat afschriften van ik geloof 2 of 3 maanden moeten worden bijgesloten bij de aanvraag voor kwijtschelding.


Mensen in de bijstand hebben ook ieder jaar recht op een langdurigheidstoeslag wanneer zij 5 jaar of langer in de bijstand zitten. Ik geloof dat met terugwerkende kracht die toeslag ook nog is op te vragen voor de afgelopen 2 a 3 jaar.

Gemeenten zouden de cliënt hiervoor altijd een aavraagformulier moeten toesturen, maar in de praktijk gebeurt weleens niet door nalatigheid of tussentijdse verhuizingen van de klant naar een andere gemeente.
Plaats reactie