Borstscreening vanaf 40 jaar ?

Stel hier je vragen over gezondheid in het algemeen (niet specifiek over ME)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
senna
Donateur
Donateur
Berichten: 2623
Lid geworden op: 26 mei 2009, 11:42

Borstscreening vanaf 40 jaar ?

Bericht door senna »

Vandaag in de Vlaamse kranten.
Hier is zoveel discussie rond : de ene zegt beter vroeg opsporen en de ander zegt blijf weg van die stralen.
Wat is jullie mening ? Staan jullie er anders tegenover omdat je ME hebt ?
Het leven is een feest, maar ik kan (nog) niet ingaan op de uitnodiging !

Facebook : Lyme België/Belgique Protest
Time For Lyme BE-NL
Gebruikersavatar
urania
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 431
Lid geworden op: 27 nov 2010, 17:14

Borstscreening vanaf 40 jaar ?

Bericht door urania »

Hoi Senna,

Ja, dit is echt lastig. Als je jarenlang elk jaar een mammografie laat doen (waarmee relatief langzaam groeiende kankers worden opgespoord) heb je op latere leeftijd een sterk verhoogd risico op een heel agressieve vorm van borstkanker (door de straling van eerdere mammo's). Met ME loop je een verhoogd risico, dat je dan ook weer moet afzetten tegen familiefactoren (is er borstkanker in de familie?) Vooralsnog ben ik van plan om wel geregeld een echo te laten doen, maar minder vaak een mammografie.
Gebruikersavatar
niessie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: 11 okt 2009, 11:48
Locatie: hoorn(nh)

Bericht door niessie »

Mijn huisarts wilt toch eerder onderzoek gaan doen bij mij gezien dat er borstkanker in de fam zit en de verhoogde kans op borstkanker bij ME?cvs(ik heb hem het artikel laten lezen die op het forum staat dat er ws 25%meer kans is op borstkanker) en daarbij is mijn re borst al jaren onrustig....
Volgend jaar ws een echo of mammografie........
Gebruikersavatar
urania
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 431
Lid geworden op: 27 nov 2010, 17:14

Bericht door urania »

Niessie, dat snap ik helemaal.
Lea
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1772
Lid geworden op: 03 aug 2008, 12:36
Locatie: België

Bericht door Lea »

Nadat er vijftien jaar geleden een goedaardig knobbeltje was verwijderd, moest ik elk jaar terug een echo en een mammografie laten doen.
Daar ben ik nu twee jaar geleden mee gestopt. Ik vind de manier waarop de borsten worden geplet bij een mammografie niet normaal. Naar mijn gevoel wordt daardoor meer kwaad aangericht dan wat anders. Ik heb er ook al artikelen over gelezen, maar heb de links niet. Wel heb ik onthouden dat een thermografie veel nuttiger is dan een mammografie.
Maar in België wordt het zover ik weet niet meer toegepast. In Duitsland wel. Als ik terug een onderzoek laat doen, ga ik opzoeken waar ik voor een thermografie terecht kan.
Gebruikersavatar
niessie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: 11 okt 2009, 11:48
Locatie: hoorn(nh)

Bericht door niessie »

Wat de mammografie betreft ben ik het volledig met je eens Lea...
Ik heb vorig jaar er nog één gehad...ik ben niet zo ruim geschapen ik heb niet zulke grote borsten en dat is ook een enorm nadeel....dat getrek en gesjor en geplet ik voelde me haast vernederd.....de mannelijke! verpleegkundige keek me bij het begin al aan en zei toen""oh U bent niet zo dik"" en dus zou het wel eens moeilijk zijn om een goede mammografie te maken....nou het is gelukt en was erg pijnlijk en vernederend.....

Ik heb een aantal weken gelezen in het nieuws dat een MRI meer te vertrouwen is dan een mammografie....maar ja een mri is veel duurder he!!! :cry: :cry: :cry: :cry: het geld gaat toch voor alles!!!
Plaats reactie