Goedkope voeding ipv dure supplementen, tips

Hier is er plaats voor discussie en vragen over alternatieve methodes bij ME (cvs).

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
startdust
Actief lid
Berichten: 396
Lid geworden op: 01 nov 2010, 20:46
Locatie: nijmegen

Goedkope voeding ipv dure supplementen, tips

Bericht door startdust »

hey allemaal,

Als eerste wil ik even zeggen dat ik dit belangenloos doe en dat dit geen genezing kan bewerkstellen. alleen we weg daarna toe een hand wil helpen

Maar als zieke zijn we financieel er zwaar aan toe, en leiden ook onder de marketing van dure suplementen waar van veelal de basis in de supermarkt te vinden is. en de wanhoop om weer een nieuw potje pilletjes te kopen bij de tuinen is groot bij mij zelf attans. het effect ervan is vaag statisties niet significant,maar de kosten zijn wel hoog.

voordat ik ziek was was ik erg bezig met fitness en voeding, ik begeleide daar veel mensen in onder andere op stage. mijn interesse heeft hier altijd gelegen

Ik wil in dit topic af en toe onder een wettenschappelijke ME vriendelijke onderbouwing voedings middelen aan kaarten die goedkoop zijn maar wel een goede werking hebben.
Gebruikersavatar
imagine
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 484
Lid geworden op: 28 jan 2009, 11:41

Goedkope voeding ipv dure supplementen, tips

Bericht door imagine »

'k ben erg benieuwd!
Als ongeluk in een klein hoekje zit......
zit dan geluk in de rest?
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Ik vind dit wel een leuk idee.

En eigenlijk kan ik niet meer eten dan vis, vlees en groenten, en dan nog niet alle groenten.

Wat ik doe is mijn vlees kopen rechtreeks bij het slachthuis, elke vrijdag is daar een winkeltje waar je rechtstreeks kan kopen, voordelen daarvan: het is verser en goedkoper dan bij de beenhouwer.

Vb. bij onze beenhouwer kost stoofvlees 9,5 euro en bij hen 6 euro.

Ook koop ik de laatste tijd nogal eens lever, wat 1 euro per kilo kost, en er zou veel vit B12 inzitten, dat is niet om elke dag te eten, maar tussendoor best wel lekker.

Groenten heb ik veel van mijn ouders hun groententuin, en verder koop ik de seizoensgroenten en koop ik wat in reklame sta, vb. vorige week 3 stuks brocoli gekocht voor 1 euro.
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Verder drink ik water uit de kraan, maar ik ben er wel over aan't denken om me toch zo'n grote waterzuiveraar aan te schaffen.

Ik ben vandaag naar een biobeurs geweest en daars tond zo een toestel en dat water is echt veel lekkerder en zuiverder dan kraantjes water en het zou komen op 0,03 euro voor een liter water, wat veel minder is dan id winkel.
Het toestel zelf kost 255 euro en de filters zouden op een 90 euro komen per jaar.
Gebruikersavatar
startdust
Actief lid
Berichten: 396
Lid geworden op: 01 nov 2010, 20:46
Locatie: nijmegen

Goedkope voeding ipv dure supplementen, tips

Bericht door startdust »

Selenium,

Een tekort aan selenium verhoogt de kans op kanker, een haperend immuunsysteem, infecties, vruchtbaarheidsstoornissen
en mankementen aan de aanmaak van schildklierhormonen. Dat komt omdat selenium een onderdeel is van belangrijke ontgiftende enzymen als glutathion peroxidase. In het lichaam maakt glutathion peroxidase tot vrije radicaal omgetoverde vetzuren onklaar, en verandert het vervaarlijke molecuul waterstofperoxide in onschadelijk water

DML schrijft zelf ook bij veel patienten gluatation voor, helaas is het spul erg duur.

Selenium is te koop in pil onder L-seleno-methionine , dit is een minder goed opneembare vorm dan die die in voedings middelen voorkomt.

Met het eten van 2 paranoten per dag krijg je 53 microgram binnen dat is als ik het goed heb 130% van de abdh, hier zal bijna geen nederlander aan komen.
en kan geen dure pil tegen op

als je op google bijv aids en selenium intoets zul je veel onderzoeken tegenkomen die aangeven dat de viral load minder wordt.

selenium beschermd hersenen,
http://www.nutraingredients.com/Researc ... ve-decline
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

In bosbessen zitten veel antioxidanten, vitmaminen...
Gebruikersavatar
startdust
Actief lid
Berichten: 396
Lid geworden op: 01 nov 2010, 20:46
Locatie: nijmegen

Goedkope voeding ipv dure supplementen, tips

Bericht door startdust »

Twee paranoten per dag verhogen de seleniumspiegel meer dan supplementen,
http://www.ergogenics.org/voeding68.html#1
Selenium vergroot vetvrije massa
http://www.ergogenics.org/selenium4.html

Kortom met 2 nootjes per dag, heb je een heele goedkope vervanging ipv dure suplementen die in deze zelfs minder goed werken, (nee ik werk niet op de markt 8) ) maar paranoten zul je niet bij de alberthein vinden,op de markt bij bijna alle noten kraampjes zullen ze ze hebben, een luxe kaaszaak die bijv ook luxe noten in het asortiment hebben daar kun je ze ook vaak vinden. prijs is vaak 250 gram voor 2,50 dan zijn iets van 60 nootje en daar kun je ruim een maand mee doen, over datum gaan ze ook niet snel

ik heb nog een aantal van dit soort goedkope alternatieven die ik aankomende dagen zo onderbouwt mogelijk hier ga uitleggen. Nu ff lekker gestrekt

Greets joost
Laatst gewijzigd door startdust op 28 nov 2010, 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Vette vis voor omega 3... is ook wel niet goedkoop, maar als ik op de markt kom, koop ik me altijd maatjes, die zijn een omega-3 bom,en superlekker!

Okkernoten, en die vallen bij mijn ouders vd boom, ook goed voor oa omega 3...
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Ik ben ervan overtuigd dat natuurlijke produkten beter opgenomen worden ook dan suplementen.
En dat in alles wat "natuurlijk" is wel vitaminen, mineralen,... zitten die we goed kunnen gebruiken.
Gebruikersavatar
startdust
Actief lid
Berichten: 396
Lid geworden op: 01 nov 2010, 20:46
Locatie: nijmegen

Bericht door startdust »

karolien schreef:Ik ben ervan overtuigd dat natuurlijke produkten beter opgenomen worden ook dan suplementen.
En dat in alles wat "natuurlijk" is wel vitaminen, mineralen,... zitten die we goed kunnen gebruiken.
Ja dat denk ik ook :D er zit zoveel meer in voeding dan dat we nu pas weten,
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Wat ik ook wel denk, is dat als je echte tekorten hebt, je toch zeker suplementen zult moeten nemen, want soms hebben we ons lijf al zo ver uitgeput dat we echt wel meer nodig hebben dan alleen goede voeding.

Maar alle beetjes helpen, he.
elssp
Actief lid
Berichten: 158
Lid geworden op: 15 nov 2007, 14:03

Bericht door elssp »

karolien schreef:
Ook koop ik de laatste tijd nogal eens lever, wat 1 euro per kilo kost, en er zou veel vit B12 inzitten, dat is niet om elke dag te eten, maar tussendoor best wel lekker.

Groenten heb ik veel van mijn ouders hun groententuin, en verder koop ik de seizoensgroenten en koop ik wat in reklame sta, vb. vorige week 3 stuks brocoli gekocht voor 1 euro.
Lever is een ontgiftigingsorgaan en er zit, naargelang de voeding van het gbeest, meer of minder gifstoffen in. Ik zou dat niet durven eten met mijn leaky gut en vergiftiging daardoor. Wordt denk ik ook al jaren afgeraden aan zwangere vrouwen daarvoor.
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Hoi, ja, ik weet het, en normaal word gezegd om 1x per maand orgaanvlees te eten, en niet meer.
Maar ik eet het nu(de laatste maand) toch wel meer dan 1x per maand, maar ik heb het al zeker 20 jaar niet meer gegeten, omdat ik er in wezen vies van ben.
Vroeger aten de mensen het ook en toen waren er minder zieken(,dat ligt nu niet alleen aan die lever natruurlijk, he) ik denk dat het zeker geen kwaad kan, als je er niet mee overdrijft(vb. 1x per maand), want het is echt een vitamine B12-bom, ook zitten er veel vit D in. En het is een afwegen van voor en nadelen die je voor jezelf kan uitmaken.
janine
Gevorderd lid
Berichten: 1059
Lid geworden op: 04 okt 2008, 21:25

Bericht door janine »

karolien schreef:Verder drink ik water uit de kraan, maar ik ben er wel over aan't denken om me toch zo'n grote waterzuiveraar aan te schaffen.

Ik ben vandaag naar een biobeurs geweest en daars tond zo een toestel en dat water is echt veel lekkerder en zuiverder dan kraantjes water en het zou komen op 0,03 euro voor een liter water, wat veel minder is dan id winkel.
Het toestel zelf kost 255 euro en de filters zouden op een 90 euro komen per jaar.
Brita waterkan, ik drink geen water uit de kraan.
Is echt een goede oplossing! Kosten vallen wel mee.
Nieuwe kan koop je voor 15 euro, en uiteindelijk ben je ongv 5 euro per maand kwijt aan een filter.
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Ik heb nu zo'n filter op mijn kraan staan, maar die filters kosten ook nogal veel.
Plaats reactie