Waarde vitamine D

Alle vragen over diagnose en testen. Welke testen voor ME (cvs)? Wat betekenen de resultaten?

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hoi stargazertje,

Bloed onderzoek vitamine D is belangrijk, voordat je zo maar vitamine D gaat gebruiken.

De bepalingen die gedaan moeten worden zijn: Vitamine D, Parathormoon (PTH): http://www.uwbloedserieus.nl/aanvraagfo ... php?id=277 Calcium, Fosfaat, en Magnesium.

Heeft jouw homeopatisch arts geen laboratorium-formulier, zodat je via haar/hem bloed onderzoek kunt laten doen?. Dan kun je de huisarts omzeilen :wink:.
Toen ik vroeger bij een natuurarts liep, had deze wel laboratorium-formulieren waarmee bloed onderzoek gedaan kon worden in een Ziekenhuis of ander Laboratorium in Nederland.

Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Bericht door stargazertje »

Hoi Louisa,

Ik denk niet dat hij zo'n formulier heeft. Bovendien zit hij met zijn praktijk in de ene kant van Nederland en ik in de andere kant.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Als je normaal zou opnemen zou een wandelingetje per dag genoeg zijn; een kwartier buiten.
Life smells...
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Bericht door stargazertje »

Gemiddeld ben ik een kwartier per dag zeker buiten. (al is het dat ik zo langzaam loop naar de supermarkt 250 m verder op) Ook zit in de multivit 100% ADH vit D in elke pil. Kan niet terugvinden of mijn Vit D niveau nu wel/niet is getest in het verleden. In de eerdere labresultaten kan ik niets vinden.
Gebruikersavatar
aoife
Gevorderd lid
Berichten: 962
Lid geworden op: 01 jun 2011, 19:02

Bericht door aoife »

Je hebt alleen wat aan de zon tijdens bepaalde maanden in het jaar en tijdens bepaalde uren van de dag.
Op de andere momenten haalt het niks uit.

In de maanden met een R staat de zon te laag aan de hemel en bereikt het benodigde UV-B ons niet.
De zon moet tenminste onder een hoek van 45 graden aan een onbewolkte hemel staan.
(jouw schaduw door de zon moet minstens even lang of korter zijn dat jij zelf lang bent)
Gebruikersavatar
huppelepup
Gevorderd lid
Berichten: 796
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:26

Bericht door huppelepup »

Ik had ook een te laag d gehalte. In de winter was deze 21 en na de zomer iets onder de 60. Dit is te laag, het beste is het als hij rond de 100 is. Nu gebruik ik medicijnen in de maanden met de R via de huisarts. Gebruikte daarvoor nog calsi chews maar die hielpen onvoldoende en er zit bovendien aspartaam in. Dat is een stof die ik ook laat staan.

Tip: Vraag je huisarts om het te laten testen.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

@Aiofe Dat wist ik niet, weer wat geleerd.
Life smells...
Gebruikersavatar
aquamarijn
Actief lid
Berichten: 460
Lid geworden op: 03 jun 2011, 11:00

Bericht door aquamarijn »

misschien interessant om te weten, mensen die in zonnige landen wonen, hebben een vitD van 150-200!
vind het zelf wel opmerkelijk, want ik voel mij in de zomerperiode ook altijd beter dan in de donkere periodes van het jaar. ik wil zelf mn vitD dan ook een mooi eind boven de 100 uit zien te krijgen (ik had m erg laag) en ben vooral benieuwd of ik daarvan komende winter ook effect kan merken!

om een laag D een eind omhoog te krijgen heb je echt flinke doseringen cholecalciferol nodig, ik heb 50.000IE per week moeten gebruiken voor 6 a 8 weken om het van laag in de 20 naar 90 te krijgen! dat zijn dus heel andere doseringen dan het voedingscentrum aanbeveelt :P
stier
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1972
Lid geworden op: 15 apr 2010, 16:52
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door stier »

Wow, hebben die 150-200... Ik heb een Afrikaanse vriendin en zij zegt dat ze ook echt voelt in haar lijf dat ze zon te kort komt. Ze is hier ook behoorlijk vaak ziek.
Every day may not be good, but there's something good in every day.
JannekeB
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 2256
Lid geworden op: 28 jan 2009, 09:46

Bericht door JannekeB »

Ik hoef maar 800 te nemen.... dat schiet dan niet op bij mijn tekort....
"I don't look sick? That's because my illness isn't on my face"

Hoe werkt LDN?
Gebruikersavatar
aquamarijn
Actief lid
Berichten: 460
Lid geworden op: 03 jun 2011, 11:00

Bericht door aquamarijn »

ja en velen van ons voelen zich ook beter na wat weken in het buitenland! ik denk zelf dat er toch wel degelijk een link kan zijn naar vitD. en nee natuurlijk genezen we daar niet van! maar alle beetjes helpen! dus ik zou zelf echt ervoor zorgen dat je D mooi hoog wordt, en niet stoppe bij 80 a 100 als je (huis)arts zegt dat het nu wel mooi geweest is!
als die 150-200voor zonnige landen veiliger is, waarom zouden wij dat dan niet mogen? de bovengrens ligt bij de meeste labs op 250.
er zijn trouwens hoog gedoseerde supplementen te koop die helemala niet duur zijn, bij iherb kost het echt weinig! ze verkopen zelfs 10.000IE capsules!
ik heb me laten vertellen dat je beter iedere week wat kunt nemen dan 1x in de maand ineens heel erg veel.

maar zelf merk ik wel groot verschil nu mijn D eindelijk hoger is. ik kon al 10 jaar moeilijk traplopen wegens typische bovenbeenklachten, ik las online dat dit gerelateerd kan zijn aan een D tekort, zo kwam ik op op het idee dat t elaten checken. tot mijn verbazing was het heel erg laag, en zo gehoopt maar echt niet op gerekend: na maanden vitD te gebruiken merk ik voor het eerst in 10 jaar zonder twijfel dat mijn bovenbeenklachten flink verbeteren!

en die 800, is dat 800IE? dat zou echt HEEL laag zijn! bovendien is het ook belangrijk dat je de goeie vorm vitD krijgt, cholecalciferol (d3) is het beste, maar gek genoeg schrijven huisartsen rustig hele lage doseringen voor van een andere vorm vitD! ongelooflijk...
Gebruikersavatar
aquamarijn
Actief lid
Berichten: 460
Lid geworden op: 03 jun 2011, 11:00

Bericht door aquamarijn »

brandy schreef: die 50.000 IE is een ander soort vt d, die beter opgenomen wordt
50.000IE betekent 50.000internationale eenheden, het zegt dus iets over de hoeveelheid.
het is wél zo dat cholecalciferol, die jij waarschijnlijk neemt te zien aan de dosering?, het best opneembaar is, dat is vitamine d3.
Gebruikersavatar
senna
Donateur
Donateur
Berichten: 2623
Lid geworden op: 26 mei 2009, 11:42

Bericht door senna »

2009 - Personen met het chronisch vermoeidheidssyndroom (CVS) moeten regelmatig worden blootgesteld aan zonlicht en dienen vitamine D-rijke voeding te eten.
Suppletie is aan te bevelen voor personen waarbij de vitamine D-status onder het minimum blijft.
Hiermee onderstrepen de onderzoekers het advies in de richtlijn van het Britse National Institute for Health and Clinical Excellence (NICE).
Voor de retrospectieve studie werd de vitamine D-concentratie van 221 patiënten met CVS vergeleken met een groep patiënten die opgenomen waren in een ziekenhuis in verband met andere chronische aandoeningen en een groep van 45-jarige vrouwen die deelnamen aan een grote Britse studie.
De vitamine D-concentratie bleek met een gemiddelde van 44 nmol/l te laag bij de patiënten met CVS.
De optimale vitamine D-concentratie is groter dan 75 nmol/l.
De waardes zijn significant lager dan de concentraties bij de vrouwen in de Britse studie, maar zijn vergelijkbaar met de waardes van patiënten met andere chronische aandoeningen.
De resultaten steunen het advies dat is uitgebracht door het Britse NICE.

Bron:

Berkovitz S, Ambler G, [..], Thurgood S. Serum 25-hydroxy vitamin D levels in chronic fatigue syndrome: a retrospective survey. Int J Vitam Nutr Res 2009; 79(4):250-4
Het leven is een feest, maar ik kan (nog) niet ingaan op de uitnodiging !

Facebook : Lyme België/Belgique Protest
Time For Lyme BE-NL
JannekeB
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 2256
Lid geworden op: 28 jan 2009, 09:46

Bericht door JannekeB »

Het is de D3 versie maar 800 is dus veel te weinig bij een waarde van 25...
"I don't look sick? That's because my illness isn't on my face"

Hoe werkt LDN?
Gebruikersavatar
aquamarijn
Actief lid
Berichten: 460
Lid geworden op: 03 jun 2011, 11:00

Bericht door aquamarijn »

nog even een vraagje, weet niet of ik het al gelezen had of vandaag wat warrig ben, maar die 800ie die jij krijgt, is dat per dag? dat zou het maandtotaal op 24000IE brengen, dat is wel weinig om je D omhoog te krijgen inderdaad. de richtlijn die ik online in de bijsluiter van de cholecalciferoldrank las, was geloof ik 8 weken lang 50.000IE per week daarna 50.000IE per maand om een nieuw tekort te voorkomen. en dat is dan ook nog persoonlijk, ik las ook bij diverse MEers in het buitenland, dat ze die 50.000IE per week bleven gebruiken omdat toch de D anders weer daalde.
dus ik denk dat het de zoveelste opnamestoornis lijkt te zijn

maar janneke, waarom ga je zelf niet een beter supplement gebruiken? als je het niet uit amerika wil halen dan is er in NL ook wel een goed d3 supplement te koop, bijvoorbeeld van Now Foods
Plaats reactie