Waarde vitamine D

Alle vragen over diagnose en testen. Welke testen voor ME (cvs)? Wat betekenen de resultaten?

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
oemmie
Beginner
Berichten: 84
Lid geworden op: 21 jun 2011, 15:53

Vitamine D tekort

Bericht door oemmie »

Samengevoegd. Adm.

Uit de uitslag van de reumatoloog kwam naar voren dat mij vitamine D op 29 zat. Dit is ver beneden de norm. Volgend de reumatoloog hoort dit op 80 te zitten. Ik krijg nu een drankje die ik weekelijks moet drinken in een hoeveelheid van 50.000 IE.
Ik ben best geschrokken van de lage hoeveelheid aangezien ik al bijna een jaar vitamine tabletten slik. Dacht ondertussen dat mijn vitamine D juist goed was.
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Slikte je dan ook vit D, of enkel andere vitamines? ervoor, he
want anders is die uitslag idd wel heel laag

Ik had maar 19 vit D, en neem nu op eigen houtje elke dag een tablet van 5.000IE
I take one day at a time, unless they all attack at once.
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hoi oemmie,

:oops: Klinkt misschien raar, maar het is goed te lezen, dat er iéts is gevonden door de reumatoloog. Van een vitamine D tekort, kun je (ernstige) klachten krijgen.
29 is super laag en dan heb je het vitamine D tekort waarschijnlijk ook al een lange tijd.
En is er ook nog meer onderzoek gedaan door de reumatoloog?

En goed te lezen dat je een erg hoge dosering vitamine D-drankje hebt gekregen. Ik hoop dat je hiermee vermindering/verlichting van de klachten gaat krijgen.

Is er ook gekeken naar jouw vitamine B12? Weet je daar de (bloed)waarde van? Een vitamine B12 tekort en vitamine D tekort komen best vaak samen voor.

Veel sterkte!

Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
Gebruikersavatar
oemmie
Beginner
Berichten: 84
Lid geworden op: 21 jun 2011, 15:53

Bericht door oemmie »

karolien schreef:Slikte je dan ook vit D, of enkel andere vitamines? ervoor, he
want anders is die uitslag idd wel heel laag

Ik had maar 19 vit D, en neem nu op eigen houtje elke dag een tablet van 5.000IE
jeetje, ik dacht dat ik aan de lage kant was maar het kan dus nog erger. En merk je verschil in je lichaam. Vorig jaar september kwam uit de bloedtest van de huisarts dat ik vitamine d tekort had. Dus ik slik sinds dien uitsluitend vitamine D3. Misschien was mijn tekort ook wel veel erger want nam afgelopen jaar een hoeveelheid van 2000IE. Had daarom verwacht dat het wel in orde was. Huisarts wou me niet eens meer op testen omdat ik het slik en dat het wel in orde zou zijn. Nou dus niet.
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Ik merk eigenlijk geen verschil... :roll:
I take one day at a time, unless they all attack at once.
Gebruikersavatar
oemmie
Beginner
Berichten: 84
Lid geworden op: 21 jun 2011, 15:53

Bericht door oemmie »

louisa schreef: Is er ook gekeken naar jouw vitamine B12? Weet je daar de (bloed)waarde van? Een vitamine B12 tekort en vitamine D tekort komen best vaak samen voor.
Veel sterkte!
Groetjes, Louisa
Ik weet niet of daar ook op is getest bij de reumatoloog op b12. maar vorige jaar was er al op getest bij de huisarts en dat was in orde.
Reumatoloog heeft op verschillende plekken in mijn lichaam gedrukt omdat de huisarts aan fibromyalgie dacht. Dat was het dus niet. En heeft veel verschillende vragen gesteld. Waardoor ze uit kwam op cvs. Maar deze diagnose moet de internist stellen. Ook heeft ze naar mijn hoofd gekeken die vol zat met schilfers. huisart had gezegd dat het schimmelinfectie was en gebruik dan daarvoor al jaren teer shampoo. De reumatoloog dacht zelf aan psoriasis maar twijfelde omdat het niet op mijn lichaam voorkomt.
Binnenkort word in opgeroepen door een internist.
Gebruikersavatar
verlorengezondheidman
Gevorderd lid
Berichten: 6231
Lid geworden op: 02 aug 2008, 17:24

Bericht door verlorengezondheidman »

@Louisa,

Weet jij of je als ME-er meer kans hebt op reumatologische klachten of zelfs Reuma :?:
Een zoönose is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen.
http://www.youtube.com/watch?v=wVQy9-cyL98

LyME en co's INFO-topic!
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... ht=#218551
Gebruikersavatar
oemmie
Beginner
Berichten: 84
Lid geworden op: 21 jun 2011, 15:53

Bericht door oemmie »

karolien schreef:Ik merk eigenlijk geen verschil... :roll:
Misschien omdat het nog heel erg aan de lage kant zit. Jammer dat je het op eigen houtje moet slikken en dat huisartsen hier zo licht over denken. Heb net heel wat wetenschappelijke studies gelezen hoe er ernstig de klachten van vitamine d zijn.
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Volgens mijn HA was dit nog net binnen de grenzen...dus moest ik niks nemen... :roll: :roll: :evil:
I take one day at a time, unless they all attack at once.
Gebruikersavatar
oemmie
Beginner
Berichten: 84
Lid geworden op: 21 jun 2011, 15:53

Bericht door oemmie »

karolien schreef:Volgens mijn HA was dit nog net binnen de grenzen...dus moest ik niks nemen... :roll: :roll: :evil:
Dan mag die ha weer terug naar school want mijn reumatoloog had het over een waarde van 80. Moet nu 6 weken 50.000 IE slikken en daarna 25.000 tot de volgende controle over 6 maanden.
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

En ik dacht dat 5.000 per dag al zo hoog was...
I take one day at a time, unless they all attack at once.
Gebruikersavatar
oemmie
Beginner
Berichten: 84
Lid geworden op: 21 jun 2011, 15:53

Bericht door oemmie »

karolien schreef:En ik dacht dat 5.000 per dag al zo hoog was...

correctie: het is een drankje wat ik 1x per week moet slikken.
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Ah, oke... :wink:
I take one day at a time, unless they all attack at once.
Gebruikersavatar
mamoes
Gevorderd lid
Berichten: 560
Lid geworden op: 16 jul 2010, 22:25

Bericht door mamoes »

Pffffff, als ik het me nog goed herrinner was bijna 3 jaar geleden vitamine D waarde bij onze dochter 9.
Schrikbarend laag dus.

2 Jaar later bij een onderzoek bij de reumatoloog moest ze direct stoppen met vitamine D want die was hoog genoeg.
Waarde op dat moment 61.

Wat leren al die dokters op school.
Hoe houdt ik iemand ziek zodat ik aan het werk blijf als arts ?
JannekeB
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 2256
Lid geworden op: 28 jan 2009, 09:46

Bericht door JannekeB »

Mijn vitamine D is ook te laag en hoef per dag maar twee tabletjes van 400 te slikken...
"I don't look sick? That's because my illness isn't on my face"

Hoe werkt LDN?
Plaats reactie