Gevolgen Q-koorts erger dan gedacht

Hier kan gediscussieerd worden over nieuws en onderzoek over gezondheid in het algemeen (niet specifiek over ME).

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Gevolgen Q-koorts erger dan gedacht

Bericht door bloemetje »

Gisteren werd bekend dat Qkoorts toch niet zo onschuldig is, als de politiek ons afgelopen jaren liet geloven. Fijn dat er drie miljoen euro voor onderzoek wordt vrijgemaakt, lijkt me niet onbelangrijk. Jammer dat dat geld er alleen komt als er sprake is van patienten die aan een virus overlijden. In dit geval 1 tot 5 % van de mensen met Qkoorts. In absolute aantallen zijn dat dus minder mensen in NL dan het aantal mensen dat met ME zit opgescheept.... Zucht...

Gevolgen Q-koorts erger dan gedacht:

De gevolgen van Q-koorts blijken veel ernstiger dan gedacht. De speciale Q-koortspolikliniek in Den Bosch is zelfs bang voor een epidemie. De mogelijkheid bestaat dat er komende tijd honderden gevallen met chronische Q-koorts bij komen.

Bij chronische Q-koorts kan de bacterie zich vastzetten in hartkleppen en aders, wat kan leiden tot dodelijke bloedingen. Bij één tot vijf procent van de mensen die acute Q-koorts hebben gehad, wordt de ziekte chronisch.

Daarnaast is er een onbekend aantal mensen dat ooit Q-koorts heeft gehad en dat niet heeft gemerkt. Die mensen lopen nu nog met de bacterie rond en kunnen ook de chronische variant ontwikkelen. Hoe groot deze groep is, weet niemand.
Onderzoek

Het aantal mensen dat met de bacterie besmet raakt wordt weliswaar minder, maar het aantal mensen met chronische klachten neemt toe. Tot nu toe is van tenminste twaalf patiënten bekend dat ze aan chronische Q-koorts zijn overleden.

Hoe groot de groep mensen met de chronische variant nu precies is, weet de polikliniek niet. Samen met ziekenhuizen in Nijmegen en Utrecht krijgt de kliniek drie miljoen euro om onderzoek te doen.
stier
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1972
Lid geworden op: 15 apr 2010, 16:52
Locatie: Zuid-Holland

Gevolgen Q-koorts erger dan gedacht

Bericht door stier »

Ja, ik zag het ook gisteren op tv. Ik ben blij voor die mensen dat zij serieus genomen worden en dat er een poli is en dat er veel onderzoek nu gedaan wordt. Maar daarna werd ik bozig en verdrietig. Ik zit hier nog altijd zonder behandeling, zonder diagnose, zonder begrip, terwijl de rickettsia infectie die ik 10 jaar geleden had, daarvan komt nu pas boven tafel dat die chronische gevolgen kan hebben (zegt DML, lees ik op internet... mijn tropenarts ontkent het uiteraard).
En ik voel me dus niet serieus genomen etc etc etc. Maar goed. Alle onderzoek naar virussen en bacterieen en de chronische effecten ervan kan ons misschien op den duur helpen. Dat hoop ik dan maar!
Every day may not be good, but there's something good in every day.
Gast

Gevolgen Q-koorts erger dan gedacht

Bericht door Gast »

Dat is 'het' probleem van ME je gaat er niet aan dood zoals AIDS. Alhoewel het bewezen is in Amerika dat mensen met ME vroegtijdig overlijden tot 20 jaar eerder. Maar ja dat is niet genoeg zeker ???
Gast

Gevolgen Q-koorts erger dan gedacht

Bericht door Gast »

Maar denk ik zo maar aan iets :-k ze spreken van ME en fybro bij kinderen en leeftijden tot zo'n rond de 40 jaren en waar zijn die andere mensen dan eind 50, 60 en 70 jaren ???? Kwam er dus nog nergens tegen
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Ons Alie hier op het forum is toch al ouder! :wink:
Er is dus nog hoop!
Misschien kunnen die niet zo goed met computer overweg?
Melanie
Donateur
Donateur
Berichten: 7073
Lid geworden op: 04 sep 2008, 13:35

Gevolgen Q-koorts erger dan gedacht

Bericht door Melanie »

Bij chronische Q-koorts kan de bacterie zich vastzetten in hartkleppen en aders, wat kan leiden tot dodelijke bloedingen. Bij één tot vijf procent van de mensen die acute Q-koorts hebben gehad, wordt de ziekte chronisch.

Daarnaast is er een onbekend aantal mensen dat ooit Q-koorts heeft gehad en dat niet heeft gemerkt. Die mensen lopen nu nog met de bacterie rond en kunnen ook de chronische variant ontwikkelen. Hoe groot deze groep is, weet niemand.
Onderzoek

Het aantal mensen dat met de bacterie besmet raakt wordt weliswaar minder, maar het aantal mensen met chronische klachten neemt toe. Tot nu toe is van tenminste twaalf patiënten bekend dat ze aan chronische Q-koorts zijn overleden.

Hoe groot de groep mensen met de chronische variant nu precies is, weet de polikliniek niet. Samen met ziekenhuizen in Nijmegen en Utrecht krijgt de kliniek drie miljoen euro om onderzoek te doen. [/i]
[/quote]

12 mensen zijn waarschijnlijk geturfd toen ze overleden, over de rest nog maar niet gesproken.
en dat ze niet weten hoe groot de groep is komt omdat er nog niet geturfd wordt

ik zelf zie veel Qkoorts patienten als ME patienten, en zie mij zelf ook in deze groep passen op een 1 of andere manier.
nu nog klachten na 8.5 jaar door een #griepdienooitmeerisovergegaan.

Daarom had ik wel belang om onderzocht te worden op zo'n poli al is het alleen al voor het onderzoek en voor mijn eigen duidelijkheid.
Misschien dat ze net iets meer onderzoeken dan bij de huis&tuin arts.

Het word ook tijd dat ze in NL databases aan gaan leggen.
maja gedachtegangen uit het tijdperk paard en wagen moet eerst dit land uit.
Dear Karma, I have a list of people you missed
Gebruikersavatar
agent-du-jour
Actief lid
Berichten: 104
Lid geworden op: 16 sep 2010, 16:23

Gevolgen Q-koorts erger dan gedacht

Bericht door agent-du-jour »

wat gaat Bleijenberg (NKCV) zeggen van deze nieuwe berichtgeving?
zij beweerden immers dat mensen die klachten bleven houden na q koorts, ook prima te behandelen waren met hun gedragstherapie-geleuter, zie

http://www.nu.nl/gezondheid/2244993/ged ... oorts.html

Volgens Bleijenberg is Q-koorts eerder het beginpunt dan de directe oorzaak van de vermoeidheid.
Klinisch psycholoog Jan Vercoulen van het Radboud zegt dat patiënten in een negatieve spiraal terechtkomen, omdat ze lang uit de roulatie zijn geweest.
Patiënten moeten geremd of juist ertoe aangezet worden om bijvoorbeeld weer te gaan sporten en werken.
janine
Gevorderd lid
Berichten: 1059
Lid geworden op: 04 okt 2008, 21:25

Gevolgen Q-koorts erger dan gedacht

Bericht door janine »

Niemand nog getest op Q-koorts?
Ben wel benieuwd.
Melanie
Donateur
Donateur
Berichten: 7073
Lid geworden op: 04 sep 2008, 13:35

Bericht door Melanie »

Nouuuuuwwww die rutte ( onze minister president was net aan het woord bij @eenvandaag)
en ik geef hem nog steeds de voordeel van de twijfel. kost me wel moeite hoor.
en hij wist echt niet waar hij het over had toen de verslaggever zei,
en de mensen die ziek zijn geworden. i.v.m rapport en qkoorts
ja zegt rutte die kunnen dan leren uit de les wat er gebeurd is bij de uitbraken :shock:
de verslagever zegt maar die mensen zijn nu ziek etc.
op zijn minst een excuses etc etc

en toen dacht ik, zie dat!!! zo denken ze dan over je, het goede schoolvb. maar niet heus.
rutte kan zich helemaal niet inleven in ziek mensen.
wat een flapdrol zeg!!!!
Dear Karma, I have a list of people you missed
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hoi Melanie,

:oops: Tsja, en dan te bedenken dat er doden zijn gevallen door de Q-koorts....
Een zeer grote fout van Rutte. Bijzonder ongepast (ik zeg het maar even netjes) ten opzichte van de nabestaanden en de mensen die nu ziek zijn van Q-koorts. Hij had excuses moeten maken, want de regering heeft grove fouten gemaakt.

En ik had eigenlijk al niet zo verwacht dat hij iets met (chronische) zieke mensen zou hebben in Nederland. Hij is van het motto: ook al ben je ziek, mensen moeten aan het werk etc.

Ach, hij gaat voor zijn eigen carrière en roem, want daar heeft hij toch jaaaaaren naar toegewerkt om premier te worden?

Sommige linkse&midden partijen hebben het begrepen wat (chronisch) zieke mensen betreft, maar of die de regering op andere gedachten kunnen gaan brengen? :wink: Wij zullen zien, maar ik heb mijn twijfels.

Groetjes, Louisa
Gebruikersavatar
Esther
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 796
Lid geworden op: 06 jul 2010, 18:58
Contacteer:

Bericht door Esther »

Mijn neurologe heeft afgelopen dinsdag een hele resem bloed bij me afgenomen en dit opgestuurd naar het labo. Op het formulier vulde ze Q-fever in, waarop ze me zei; "daar krijg ik geheid een telefoontje over. Dokter u laat zich toch niet te veel meeslepen door de media?"
Ik was verbijsterd. Laat ze me op drie en tachtig dingen testen, maar voor de Q-koorts gaan ze dan bellen naar de arts. In België notabene.

Voor mij de komende tijd geen geitenmelk en kaasjes meer. Brrrrrr!

Liefs,
Esther

http://www.onwilliglichaam.blogspot.com
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

Test DML niet standaard zijn patienten op Q-koorts?
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

louisa schreef:Een zeer grote fout van Rutte. Bijzonder ongepast (ik zeg het maar even netjes) ten opzichte van de nabestaanden en de mensen die nu ziek zijn van Q-koorts. Hij had excuses moeten maken, want de regering heeft grove fouten gemaakt.
Het begint hier in NL steeds meer op the States te lijken: je kan geen excuses meer aanbieden, want dat kan juridische gevolgen hebben. M.a.w. voor het geval iemand de staat o.i.d. wil aanklagen. Heus, ik snap het dat je iets of iemand wil aanklagen als je door Qkoorts niet meer kan werken bijv. Maar daardoor wordt het klimaat zo dat geen enkele politicus nog iets durft te zeggen. Het enige waar politici hun excuses nog voor durven aan te bieden is voor het lelijke verleden dat ze gemakshalve maar ff achterwege lieten. Ach, zo zie je: een politicus is ook maar een mens. Zucht.
Gebruikersavatar
niessie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: 11 okt 2009, 11:48
Locatie: hoorn(nh)

Bericht door niessie »

Ik ben volgens mij bij DML wel getest op de Q koorts
Het hele gebeuren rond de Qkoorts is ronduit schandalig te noemen !!
Er zijn DODEN gevallen door de ruzie ministers ze moeten zich echt doodschamen :!: :!: :evil: :evil:

Er is veel te veel aandacht geweest voor de mexicaanse griep wat heel veel geld in het laatje heeft gebracht en die hele griep heeft gewoon niet bestaan !!!
Veel mensen zijn bang gemaakt het was een gekkenhuis in de ziekenhuizen omdat mensen dachten de griep te hebben en veel injecties zijn gegeven die achteraf alleen maar meer schade kan aanrichten dan goed doen!!!
Ze hebben goed voor elkaar gekregen dat mensen bang werden met alle gevolgen van dien!!

De Q koorts die vele male ernstiger was is totaal over het hoofd gezien
:twisted: en ik zag net in de krant dat de vijftiende dode is gevallen......
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

bloemetje schreef:Het begint hier in NL steeds meer op the States te lijken: je kan geen excuses meer aanbieden, want dat kan juridische gevolgen hebben. M.a.w. voor het geval iemand de staat o.i.d. wil aanklagen. Maar daardoor wordt het klimaat zo dat geen enkele politicus nog iets durft te zeggen.
Dat klopt, de bewindslieden durven niets meer te zeggen, omdat aansprakelijkheid en juridische gevolgen hun kunnen gaan achtervolgen.

Ach, en onze nieuwe minister VWS, maakte zich er gisteren in een interview bij het journaal ook met een "jantje van leiden" vanaf. Ze keek niet eens in de camera en verborg zich achter haar krullige kapsel :wink:, en gaf ontwijkende antwoorden op de gestelde vragen.
(Wel, of deze dame voor ons ME/CVS-ers iets gaat doen? Erkenning, tegenhouden Richtlijn CVS, etc., etc.? Ik ben erg benieuwd....)

En gelukkig zijn er mensen die ziek zijn geworden van Q-koorts, die wel naar een advocaat zijn gegaan: http://www.sapadvocaten.nl/letselschade ... koorts.php

Groetjes, Louisa
Plaats reactie