praktische tips

Alles over hulpmiddelen en tips om het leven met ME(cvs) iets aangenamer te maken. Vragen over sociale voorzieningen, verzekeringen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
blackcat
Actief lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 16 mei 2006, 16:03

Bericht door blackcat »

Wat een goede topic!

Ik heb zelf laatst een sparta met gekregen,dit vind ik ideaal!
Kan toch fietsen (met een brommertje doe je dit niet) en als ik te moe ben of spierpijn krijg,zet ik het motertje aan en gaan!!

Wat ik ook handig vind is dat ik laatst een hoge stoel (soort barstoel) heb gekocht bij ikea.
Hierdoor kan ik zittend strijken en hoef ik niet steeds te staan.
Ook gebruik ik hem met koken,als je er lang bij moet blijven.

O,ja,ipv stofzuigen,swiffer ik, da's veel lichter.
En met schoonmaken van de wc's gebruik ik van die hygienische doekjes,dan hoef ik niet met emmer te sjouwen.En het wordt ook lekker schoon,ideaal!

Nou,dit waren wel zo'n beetje mijn praktische tips!
Hoop dat jullie er wat aan hebben.

Groetjes,Mieke
Gebruikersavatar
Henny
Gevorderd lid
Berichten: 1084
Lid geworden op: 20 feb 2006, 12:36

Bericht door Henny »

Psst, bij mij zijn heel veel dingen door mij strijkvrij bestempeld.
Bij aankopen zorg ik ook voor dingen die ik niet hoef te strijken.
Mijn tip: bekijk eens kritisch wat echt gestreken moet worden en wat gewoon glad opgevouwen kan worden.
Hartelijke groet van Henny
Volgens mij heb je te veel gedaan als je niet binnen drie dagen herstelt. Anders heb je hooguit je grenzen verkend.
Gebruikersavatar
blackcat
Actief lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 16 mei 2006, 16:03

Bericht door blackcat »

Ha,ha!! :D
Dank je Henny!! Zal nog eens goed kijken! :wink:

Xx
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

In dienst moesten de broeken ook gestreken worden, maar dat deden de soldaten, door de broek onder het matras te leggen: ook een methode, toch?
Gebruikersavatar
Gabutje
Gevorderd lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 07 mar 2006, 13:40

Bericht door Gabutje »

Als je pantalons nat goed op de vouw aan een hanger hangt, blijft de vouw er ook er in en geen kreukels, dus dat werkt net zo goed.
Wat ook helpt is de was niet te lang in de was- en droogmachine te laten liggen, als je dit gelijk opvouwt of ophangt komen er geen kreukels in en door het gewicht trekken de kreukels die er wel in zitten vaak recht. (niet altijd hoor).

Meestal koop ik kleding die ik vaak makkelijk kan wassen en niet gestreken hoeft te worden, vaak was ik een truitje gewoon even op de hand en is het de volgende dag droog. Wil je iets nog een keer aan maar zitten er nare luchtjes aan, gewoon een nachtje aan een hanger voor het raam hangen, de kou trekt de luchtjes er uit. Ik doe dat meestal als ik bij iemand geweest ben waar veel gerookt is.
* Liever eigenwijs dan helemaal geen zelfvertrouwen! (Loesje)
Gebruikersavatar
Shavonne
Gevorderd lid
Berichten: 1758
Lid geworden op: 12 sep 2007, 21:47

Bericht door Shavonne »

hoi,

heb ook wat tips, denk ik.
i.p.v. stofzuigen(vind ik echt zwaar en vermoeiend) mop ik de vloeren. Dit doe ik op de boven verdieping, beneden moet ik iedere dag stofzuigen, hebben een hond en die haart erg en met een kindje vind ik dat minder prettig en je loopt anders alles naar boven en alles waait rond en achter kasten enzo. Maar ik mop eerst en stofzuig wanneer ik weer wat energie heb.
Ik verdoezel veel, ik poets weinig in kasten en op en achter. Ziet toch niemand!! Voor het oog is ook prima en wel de hygiëne handhaven op toilet, badkamer en aanrecht.
Eigenlijk heb ik alleen maar huishoudelijke tips op het moment. Ik maak het me zo makkelijk mogelijk en niemand die het ziet of merkt!!
Ik heb sinds een week een glazenwasser voor buiten, want dat kon ik echt niet meer.
Ik gebruik alleen een sopje voor de keuken, toilet, badkamer en eens per week dweilen. Dweilen doet mijn man, want dat is echt te hevy.
Voor nat af te stoffen etc. gebruik ik een stapel van die vezeldoeken die net uit de wasmachine komen, werkt prima! Je hoeft niet te wringen, alleen maar te vegen. Schoon en streeploos.
Strijken: koop een stoomunit wanneer je het geld kunt missen, dubbel zo snel en minder krachtinspanning. Hier blijft de strijk wel eens lang liggen. Met stoom is de was ook weer schoon na een tijdje liggen.
Ik stop nu maar met tips, vraag gerust misschien weet ik er nog wat!!
Marian
Gebruikersavatar
Henny
Gevorderd lid
Berichten: 1084
Lid geworden op: 20 feb 2006, 12:36

Bericht door Henny »

Over stofzuigen gesproken:
Sinds ik op mijn stofzuiger een parket/gladde vloeren mondstuk heb gezet kon ik weer stofzuigen!
Voor die tijd gebruikte ik een zachte bezem. Maar dit gaat vrijwel net zo licht.
Groetjes, Henny
Volgens mij heb je te veel gedaan als je niet binnen drie dagen herstelt. Anders heb je hooguit je grenzen verkend.
Suzanne
Actief lid
Berichten: 255
Lid geworden op: 31 aug 2007, 10:33
Locatie: utrecht

Bericht door Suzanne »

ik gebruik een wisser om de vloer bij te houden
lijkt op zo'n swiffer systeem, maar dan met verschillende wasbare hoezen
als ik geen puf heb om te zuigen, gebruik ik dat ding, en als ik dan wel kan zuigen, zuig ik dat ding ook weer
ideaal, bij de hema verkrijgbaar
Gebruikersavatar
Gabutje
Gevorderd lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 07 mar 2006, 13:40

Bericht door Gabutje »

De swiffer is ideaal, maar ik heb nu parket/laminaat en ik geloof dat je dan de swiffer beter niet kan gebruiken.

Ik zit vaak boven en heb wel een emmer, maar die vervangen vindt ik lastig om te houden want het komt er steeds niet van. Ik heb van die plastic zakjes die ik naast mijn stoel leg en stop daar de afval in. Voor papier heb ik een papierbak onder mijn stoel.
* Liever eigenwijs dan helemaal geen zelfvertrouwen! (Loesje)
Gebruikersavatar
reintje
Actief lid
Berichten: 134
Lid geworden op: 14 jun 2007, 16:04

Bericht door reintje »

een tip van heel andere orde. Ik heb bij de ANWB ooit eens een 'wandelstok/kruk' gekocht. Dus bij het lopen een stok voor als je steun nodig hebt (heb ik niet) en als je stilstaat dan klap je dit uit en is het een krukje. ideaal want ik vind wachten/stilstaan slopend vermoeiend.
Verder heb ik zo'n dingetje om het vacuum van potten af te halen zodat je nieuwe potten altijd kunt openen met weinig kracht.
Reintje
MacM
Gevorderd lid
Berichten: 612
Lid geworden op: 02 mei 2007, 23:28

Bericht door MacM »

*Altijd (zelfgemaakte) maaltijden klaar hebben liggen in de diepvries. Als je te slecht bent om te koken, of geen zin hebt, of een drukke dag hebt, kun je iig nog eten (zet de pizzakoerier ook maar op speeddial;)). Zorg dat je er verder ook brood en groentes in hebt.

*Een permanent goed gevulde voorraadkast helpt ook, met oa. blikken en potten groenten en fruit, bonen, peulvruchten, meel, granen, rijst, pasta's etc. Zodat je op een slechte dag niet perse de deur uit moet voor boodschappen. Ook praktische dingen als wc-papier/keukenrollen, (af-)wasmiddelen en spullen voor persoonlijke hygiëne op voorraad hebben.

*Maak een lijst met welke gerechten je de komende week wilt eten en haal alle boodschappen in een keer (als dat mogelijk is, vraag evt. iemand om hulp). Kook voor meerdere dagen of maak meer zodat je wat kan invriezen.
Gebruikersavatar
Shavonne
Gevorderd lid
Berichten: 1758
Lid geworden op: 12 sep 2007, 21:47

Bericht door Shavonne »

Tja, ik wil ook altijd voor een kleine week boodschappen meenemen. Al maak ik briefjes, ik vergeet nog de helft. Ik vind het heel moeilijk om me te concentreren met vooral boodschappen doen. Ik doe net maar voor 2, 3 dagen boodschappen, hoef ik weinig te denken en weinig te dragen, geen overvolle koelkast en alles vers.
Ik ben ook vaak blij dat ik even naar buiten kan, al is het maar even naar de supermarkt.
MacM
Gevorderd lid
Berichten: 612
Lid geworden op: 02 mei 2007, 23:28

Bericht door MacM »

Wanneer je te ziek bent om je tanden te poetsen, kan je je mond spoelen met Corsodyl mondspoeling (werkzame ingrediënt Chloorheidine digluconaat 0,2% m/v).

Het is te verkrijgen bij drogist en apotheek. Wel duur, maar je zou het ook op recept kunnen krijgen via je huisarts.
Het wordt voorgeschreven aan mensen die langere tijd hun tanden niet kunnen poetsen doordat ze bijvoorbeeld een mondoperatie hebben gehad of geestelijk en/of lichamelijk gehandicapt zijn.

Nadeel: je tanden verkleuren ervan, maar dat gaat weer weg nadat je ermee stopt.

http://www.geneesmiddelenrepertorium.nl ... 09822.html
Gebruikersavatar
Shavonne
Gevorderd lid
Berichten: 1758
Lid geworden op: 12 sep 2007, 21:47

Bericht door Shavonne »

nog een tip voor het huishouden makkelijker te maken. Ga verhuizen naar een heel nieuw huis!! Werkt natuurlijk niet voor iedereen en het brengt veel werk en stress met zich mee.
Maar ik zeg eerlijk, alles nieuw is lekker schoon te houden! Het kost inderdaad een paar duiten en die heeft natuurlijk niet iedereen, eerlijk is eerlijk!
En ik zeg ook eerlijk, ik ben na ander half jaar nog gaar ervan! Maar wij zijn ook niet alleen daarvoor verhuisd!
MacM
Gevorderd lid
Berichten: 612
Lid geworden op: 02 mei 2007, 23:28

Bericht door MacM »

Hihi, ik ken het! Ik woon sinds enkele maanden in een andere woning, alles opnieuw gesausd/geverfd e.d. en voorlopig blijft het nog heerlijk schoon! Veel spullen die ik toch niet vaak nodig heb, heb ik in de verhuisdozen op zolder laten zitten. Scheelt aan stofwerk en wanneer ik hier weer weg moet, hoef ik het niet opnieuw in te pakken.
Plaats reactie