praktische tips

Alles over hulpmiddelen en tips om het leven met ME(cvs) iets aangenamer te maken. Vragen over sociale voorzieningen, verzekeringen.

Moderator: Moderators

Leentjep
Beginner
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 jun 2008, 14:56

Bericht door Leentjep »

Ik heb onlangs een heel overzicht gemaakt van aanpassingen die ik reeds gemaakt heb, maar ik ben het helaas kwijt. Enkele zo uit het hoofd:

* Echtgenoot heeft werkuren aangepast: 2 dagen is hij vroeg thuis, zodat hij kan helpen koken of intussen de kids bezighouden, de andere 2 dagen is hij wel laat thuis (maar voordien was hij ook altijd net te laat voor de avondspits).

* Om te gaan winkelen heb ik zo'n boodschappentrolley gekocht, voelt in het begin misschien wat alsof je hoogbejaard bent, maar scheelt toch een hoop gesleur.

* Mijn jongste gaat 4 dagen naar de opvang, en 1 dag naar oma, ook al ben ik intussen gewoon thuis.

* Mijn oudste is altijd een half uur te vroeg klaar 's morgens (hij wordt te vroeg wakker). Wanneer hij dan voor TV zit, zeg ik dat ik mij ga wassen/aankleden, maar ga dan ook gewoon effe op bed liggen.

* Altijd hetzelfde uur om op te staan en te gaan slapen (21u) aanhouden, ook in het weekend. Natuurlijk maak ik soms uitzonderingen, maar ik voel hoe belangrijk die regelmaat is.

* Veel kant-en-klaar gerechten, voorgesneden groenten, diepvries, ... Vaak valt het iets duurder uit, maar je spaart je energie.

* Boodschappen doen via internet met afhaalservice (bij ons: Collect & Go van Colruyt). Kost 4,5 €, maar scheelt een pak tijd en gedoe in de winkel (ze helpen zelfs alles naar je auto brengen, met aparte ingang dus geen wachten een de kassa enz. Ik bestel dinsdag via internet, en woensdag na zijn werk haalt mijn man de boodschappen op.

* Ik heb voor 8u per week een poetsvrouw (via dienstencheques, wel volledig zelf te betalen), die echt mijn huishouden volledig overneemt: behalve poetsen, doet ze ook een deel van de was, alle strijk, bedden verschonen, uvilnisbakken leegmaken, ...

* Voor de kinderen (2j en 3,5j): in principe kunnen ze zelf hun speelgoed correct opruimen: op de speelgoedbakken hangen prentjes gekleefd zodat ze zien wat in welke bak hoort.

* Sociaal: op "verplichte" feestjes is het soms verstandig om te laat te komen (natuurlijk niet wanneer het echt tijdstip-gebonden is)

* Eis voor jezelf op een feestje of als je op visite gaat een comfortabele plek op. Dit kan je ook heel subtiel doen als je het niet graag expliciet vraagt.

* Heb je zelf een feestje of visite thuis, zeg dan na het eerste drankje dat het voor de rest zelfbediening is.

* Om goed te kunnen doseren: schaf je een goedkope keukenwekker aan (digitaal modelletje bij Blokker voor 3-4 €) en stel hem standaard in op 20 minuten (of een andere haalbare duur). Zorg dat hij altijd in je buurt ligt.

* Als je op vakantie gaat, begin dan al enkele weken op voorhand met de voorbereidingen, zodat je niet doodmoe bent wanneer je vertrekt. Ik zet bijvoorbeeld in de berging boven al enkele opbergboxen klaar met een etiket op "keuken", "badkamer", "speelgoed", ... en daar doe ik systematisch al wat spullen in die mee moeten.

* Ik stop (behalve truien) alles in de droogkast. Dat scheelt een hoop werk (alles ophangen en nadien weer af doen), mijn was is veel zachter en bijna niet gekreukt als je het er meteen uithaalt zodra de droogkast klaar is.

Ik laat het hier voorlopig bij, wanneer me nog tips te binnen schieten kom ik ze zeker hier noteren!
Meral
Actief lid
Berichten: 254
Lid geworden op: 05 apr 2008, 14:20

Bericht door Meral »

Wat iig scheelt is zorgen dat je niet teveel spullen hebt, wat je niet nodig hebt weg doen. En voor alles een vaste plek, zodat ik weinig tijd nodig heb om op te ruimen, als ik dan voel dat ik kan stofzuigen dan kan dat ook gelijk en hoef ik niet eerst vanalles weg te zetten of te verschuiven. En ik bewaar spullen waar ik ze nodig heb zodat ik niet extra hoef te lopen, dus bijv ook een fles schoonmaakmiddel op de douche en 1 beneden. Op de slaapkamer staat alleen mijn bed en een kastje en verder geen frutsels dus hoef er alleen te zuigen en het bed te verschonen. Strijken doe ik amper, alleen in de zomer iets van katoen maar verder jammer dan, op tijd afhalen en vouwen werkt ook. Heb vitrage zodat ik de vuile ramen niet zie, dus die doe ik alleen als ik het aankan. Voor het oog is het schoon en opgeruimt maar het is allemaal met de franse slag, kom niet altijd in alle hoeken en gaten. Maar een opgeruimd en efficient huis scheelt wel veel vind ik. En microdoekjes zijn ook makkelijk voor veel dingen, geen emmer sop nodig en toch behoorlijk schoon.
Meral
Actief lid
Berichten: 254
Lid geworden op: 05 apr 2008, 14:20

Bericht door Meral »

nog een tip, kleding die in de kast komt te hangen hang ik gelijk vanuit de machine al op de hanger en dan voor het raam( een dakraam die altijd op een kier openstaat, daar zit een metalen pijp voor dus daar kan alles aanhangen en als het droog is gaat het zo de kast in die ernaast staat, dan hoef ik het niet eerst aan het droogrek te hangen en later op de hanger, dat scheelt best wel vind ik
Lijda
Gevorderd lid
Berichten: 1004
Lid geworden op: 11 mar 2007, 16:11

Bericht door Lijda »

Ik had champions nodig, ff uitgerekend maar als je champions uit de diepvries koopt, ze zijn en gesneden en goedkoper, als ik het goed heb onthouden.
Dus 1.59 voor 500 gram champions gesneden en al, dat is lekker makkelijk. En een bakkie champions van 250 gram kost 89 cent. En die moet je nog snijden ook.

Dus 500 gram ongesneden champions kost 1.78.
dus 500 gram gesneden champions kost 1.59

Zelfde geldt voor paprika's uit de diepvries 500 gram voor 1.59.
losse paprika kost 99 cent. weegt volgens mij nog geen 100 gram.
en uien volgens mij ook, die had ik nog ni nodig.
En je hebt voorraad en het is kant en klaar.

Dit was ff een tip van Lijda.
Gebruikersavatar
Zuiderzon
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2994
Lid geworden op: 13 okt 2005, 10:48
Locatie: Onder de zon
Contacteer:

Bericht door Zuiderzon »

Health Tip: Living With Chronic Fatigue Syndrome
Bron: Washingtonpost.com, 25-08-2008

(HealthDay News) -- Chronic fatigue syndrome is an illness of unknown cause that can make a person feel excessively tired for prolonged periods.

While there is no cure, medication and lifestyle changes can help keep symptoms under control. The U.S. Department of Health and Human Services offers these suggestions:
  • Keep a log of activities that trigger extreme fatigue, and try to avoid those things.
  • Try to get some light exercise. But always talk to your doctor before starting an exercise program.
  • Take an over-the-counter pain reliever for the aches, muscle and joint pain, and headaches that can accompany the syndrome.
  • Try a non-drowsy antihistamine to help with allergy-like symptoms.
  • Talk to your doctor about whether an antidepressant can help you feel and sleep better.
  • Join a support group.
Tips voor u vertaald:
  • Hou een logboek bij van activiteiten die de extreme vermoeidheid triggeren en probeer deze dingen te vermijden.
  • Probeer lichte oefeningen. Maar praat hierover altijd eerst met je dokter vooraleer je aan een oefenprogramma begint.
  • Neem een over-the-counter pijnstiller voor pijnen, spier- en gewrichtspijn, hoodfpijnen die voorkomen bij de ziekte.
  • Probeer een antihistaminicum zonder de bijwerking slaperigheid om de allergische symptomen te onderdrukken.
  • Praat met je dokter of een anti-depressivum je kan helpen om je beter te voelen en beter te slapen.
  • Word lid van een support-groep.
Hoop doet leven!
Gebruikersavatar
Shavonne
Gevorderd lid
Berichten: 1758
Lid geworden op: 12 sep 2007, 21:47

Bericht door Shavonne »

Nou, een support-group, daar zitten we hier wel goed voor!!!
Gebruikersavatar
sassy
Actief lid
Berichten: 165
Lid geworden op: 26 jun 2008, 14:28

Bericht door sassy »

MacM schreef:Wanneer je te ziek bent om je tanden te poetsen, kan je je mond spoelen met Corsodyl mondspoeling (werkzame ingrediënt Chloorheidine digluconaat 0,2% m/v).

Het is te verkrijgen bij drogist en apotheek. Wel duur, maar je zou het ook op recept kunnen krijgen via je huisarts.
Het wordt voorgeschreven aan mensen die langere tijd hun tanden niet kunnen poetsen doordat ze bijvoorbeeld een mondoperatie hebben gehad of geestelijk en/of lichamelijk gehandicapt zijn.

Nadeel: je tanden verkleuren ervan, maar dat gaat weer weg nadat je ermee stopt.

http://www.geneesmiddelenrepertorium.nl ... 09822.html
daar moet je mee opassen als je dat te veel gebruikt worden je wangen zwart en verkleuren je vullingen!!!!
Gebruikersavatar
sassy
Actief lid
Berichten: 165
Lid geworden op: 26 jun 2008, 14:28

Bericht door sassy »

wij hebben een stoel in de douche dat scheelt een hoop want ik kan niet goed stilstaan en mn haar uitspoelen (boven mn hoofd met mn armen doet zeer ).
ik ga proberen uithuis te gaan en gelijkvloers te gaan wonen.
ik slaap beter met een eerste-nacht-kussen.
vraag een deeltaxipas aan dat scheelt enorm nooit meer lopen of fietsen!!!
(werkt hetzelfde als een in de bus dus ook met zones alleen de taxi gaat van jou huis naar je bestemming en je kan hem via de wmo aanvragen dan krijg je wmotarief das 0,90 cent per zone en je mag 1 sociaalbegeleider meenemen voor de zelfde prijs in breda is het helaas wat duurder je kan um ook op normaal tarief aan vragen bij de gemeente als je niet door de wmo keuring heen komt dan betaal je iets van 3,10 per zone)

voor de uitkering trekkers

kijk naar de kwijtscheldingen voor het rioolafvoerrecht, waterschapsbelasting en andere gemeentelijke lasten!
denk aan de jonggehandicaptekorting en voor oudere chronisch zieken is dr ook zoiets...

koopwoning?
denk je er over om een huis te kopen? kijk eens bij de koopsubsidie in jou woon omgeving!

probeer een ciz indicatie te krijgen als je een aangepaste woning nodig hebt

eten invriezen ook heel makkelijk gewoon ff in de magnetron voor de slechtste dagen.

doe de nationale bespaartest zo kan je zien of je nog ergens op kan besparen tenslotte hebben we het zo al moeilijk genoeg.

http://www.milieucentraal-addons.nl/bes ... index.html



zo dat was het weer voor nu als ik weer iets weet laat ik het wel horen
Life isn't about the breaths we take, it's about the moments that take our breath away.
Gebruikersavatar
sassy
Actief lid
Berichten: 165
Lid geworden op: 26 jun 2008, 14:28

Bericht door sassy »

owjah ik vind het fijn om een begroting te maken voor de volgende maand.
ook kijk ik op verschillende sites waar je het goedkoopste boodschappen kan doen
Life isn't about the breaths we take, it's about the moments that take our breath away.
Gebruikersavatar
telle
Beginner
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 sep 2008, 13:07

Bericht door telle »

Leentjep schreef:I




* Sociaal: op "verplichte" feestjes is het soms verstandig om te laat te komen (natuurlijk niet wanneer het echt tijdstip-gebonden is)

Bedankt voor die tips, de meesten voer ik zelf ook al uit maar deze viel me op na mijn ervaring gisteren. Waren uitgenodigd op huwelijksfeest van mijn baas om 22 uur voor desserttafel en dansfeest. Eerst een uur rechtstaan voor een receptie, dan een half uur wachten op de koffie, dan nog dessertbuffet, dan uit beleefdheid wachten op openingsdans ......

Ik was beter ook te laat gekomen dat had me een hoop energie bespaart ...... Aan denken dus de volgende keer !!!
Gebruikersavatar
truus73
Gevorderd lid
Berichten: 1395
Lid geworden op: 15 aug 2007, 23:05

Bericht door truus73 »

telle,
Welkom op het forum.
Ik hooop dat je hier antwoorden vind op de vragen die je event. hebt.
Misschien zou je je willen voorstellen bij: wie ben je?
Het staat bij de besloten topics.
Maar het hoeft natuurlijk niet :D .
Gebruikersavatar
Shavonne
Gevorderd lid
Berichten: 1758
Lid geworden op: 12 sep 2007, 21:47

Bericht door Shavonne »

Ook welkom Telle!
ikzelf
Beginner
Berichten: 28
Lid geworden op: 09 sep 2008, 17:57

Bericht door ikzelf »

pannen schuiven over de aanrecht om af te gieten in plaats van tillen
(wel op een dubbelgevouwen doek!) als je niet veel kracht in de armen hebt.

als je een regencape hebt voor op de scoot, zet er op de hoeken elastieke bandjes op die je om het stuur kunt doen.
dan waait dat ding niet bij elke windvlaag alle kanten op.

er bestaan elastieken schoenveters voor als je niet makkelijk veters kunt strikken (thuiszorgwinkel)

blokker verkoopt een shopper-bag op wieltjes met een krukje erop, kun je even rusten tijdens het boodschappen doen (tot 90 of 100 kg. houd hij).

voor diegene die het betalen kunnen: een droger bespaart energie, geen was ophangen en afhalen, in de droger, eruit en opvouwen.
bespaart ook veel strijkwerk!

een trippelstoel, soort barkruk op wieltjes, ook te koop bij blokker dacht ik.
zittend strijken, koken enz.

een statische plumeau (lijkt wel of ik aandelen heb, ook bij b.) maakt stoffen makkelijker.

een elektrische blikopener is een uitkomst als je geen kracht meer kunt zetten.

wasmand met uitklapbaar onderstel. minder bukken.

badplank om over het bad te leggen. kun je op zitten wanneer je moe bent.

bij aldi verkochten ze vorige winter/najaar thermo ondergoed. even in de gaten houden voor de koukleumen.

er zijn hele kleurrijke sets te koop om een scoot of rolstoel te ''pimpen''

lidl heeft soms hele goede aanbiedingen voor hulpmiddelen. in de gaten houden dus.

vraag een deeltaxipas en een valyspas aan bij de gemeente.

word koken je te zwaar,vraag naar de maaltijdvoorziening bij de WMO in je gemeente.

ben je alleenstaand, vraag of je buurman of buurvrouw ook jouw vuilcontainer buiten wil zetten (loeizwaar kunnen die dingen zijn)

elke dag iets doen in plaats van veel op 1 dag. dan komt het ook rond.

maak jezelf niet gek met dingen die je van jezelf ''moet'' in het huishouden. dat huis staat er over 100 jaar nog.
hoe erg je er ook tegenop mag zien om dingen te laten liggen, geloof me, het went.
zo doe ik de ramen welgeteld 2x per jaar en dat vind ik ruim voldoende (terwijl ik ze vroeger wekelijks deed).
kies je prioriteiten weldoordacht.

doe maar op 1 dag in de week boodschappen. beter 1x doodop dan 7x.

geef ieder lid van het huishouden taken. stop met teveel op je eigen nek laden. daar wordt uiteindelijk niemand beter van.

ga alleen over je eigen grenzen als het gaat om keihard lachen.
in elk ander geval is het nutteloos.

prijs jezelf dagelijks de hemel in om de dingen die je nog wel voor elkaar krijgt.
je levert topprestaties!
hou je schema op 6 dagen per week en maak de 7de dag een verwendag voor jou of jou en je partner. niemand kan blijven geven zonder te ontvangen.

veel andere tips zijn al genoemd.
als ik weer iets lees of bedenk plaats ik het.
Syl
Actief lid
Berichten: 218
Lid geworden op: 05 sep 2008, 17:45

Bericht door Syl »

Ik heb een groot watermassagekussen om op te slapen.
Is ong 1m bij 60 cm en mijn gewicht wordt beter verdeeld waardoor ik minder last heb van ligplekken.
Een echt watermatras is natuurlijk idealer, maar dat kost meer. De kussen is ong. 100 Euro.

Ik heb kleine pannen, die zijn lichter en goed voor 1 persoon.

Op goede dagen kook ik meer en wat ik overhoud vries ik in voor de mindere dagen.

Overdag zet ik de telefoon uit en doe ik de voordeur niet open. Overdag wil ik zoveel mogelijk rusten, want dan heb ik meer kans dat ik me beter voel in de avond. Dus eigenlijk interactie wanneer het jou uitkomt.

Ik doe niet aan verjaardagen en andere sociale events. Ik heb mijn kring beperkt tot 5 mensen en daar heb ik een dieptecontact mee.

Ik ben begonnen met kralen, vaak vooral in mijn hoofd en het idee voer ik dan uit als ik me goed voel. Maar iets vinden waar je blij over kunt zijn, helpt soms de ligmomenten door te komen.

En ik heb geleerd kortaf te zijn, minder toegankelijk te zijn, dat weerhoudt mensen om je ongevraagd adviezen/ mening te geven.

En ik zoek nog een stille kookwekker (eentje die niet hard tikt), zodat ik mijn activiteiten kan timen. Als ik me goed voel ga ik nog te lang door met een activiteit, met alle gevolgen vandien.

Mooi dat het hier zo goed werkt! Op een andere forum had ik dit onderwerp ook al geopperd, maar dat liep absoluut niet!
Ik heb al een paar tips overgenomen :D
Melanie
Donateur
Donateur
Berichten: 7073
Lid geworden op: 04 sep 2008, 13:35

Bericht door Melanie »

Indien je energie toelaat goed uitzoeken waar je je goedkoop diverse

verzekeringen kunt afsluiten er valt veel te besparen.

Paar 100 euro per jaar.

Desnoods zeg tegen de ene verzekering ik kan het daar goedkoper krijgen.

Meestal gaan ze wel mee in de prijs.

En voor de single's ga boodschappen doen tussen 17.00 en 18.00 en let goed op bij de kassa.

Je komt rond dat tijdstip veel vrijgezellen tegen let maar op de boodschappen.

Half pakje vla/ klein potje groente etc.

Ik zelf doe er niets mee. Is misschien wel leuk om op te letten.
Plaats reactie