een idee: korte infofolder maken over ME/CVS ?

Voor al je vragen over dit forum. Lees ook hier de <a href="/Forum-viewtopic-t-52.html">forumhandleiding</a>

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
poppetje
Donateur
Donateur
Berichten: 1735
Lid geworden op: 25 aug 2010, 09:59

een idee: korte infofolder maken over ME/CVS ?

Bericht door poppetje »

Ik heb het al eens eerder in een vraag van een lid zien langskomen (hoe leg ik aan mijn omgeving uit wat ME/CVS is en wat is er allemaal nog wel/niet mogelijk is als je de ziekte hebt?), en ik moest er net ook weer aan denken omdat ik zie dat soms nieuwe leden (logischer wijs) met dezelfde vragen zitten. Vandaar dat ik het toch maar een keer in de groep gooi.

Zou het een idee zijn om met een aantal van ons een soort korte informatiefolder te maken over ME/CVS, met daar in, wat is ME/CVS, (vooral om aan familieleden uit te kunnen leggen), kort de stand van de wetenschap daarin te vermelden en uiteen te zetten waar welke behandelingmethoden momenteel beschikbaar zijn (zodat overzichtelijk is voor nieuwe leden waar je heen kan) en wat praktische info, zoals over het aanvragen en regelen van bloedtests etc? We hebben deze info in feite al voor een groot deel op de site staan, maar als we het bundelen, hebben we denk ik een heel bruikbaar en compact document voor ons allemaal.

Ik heb soms het gevoel dat het, zeker voor nieuwe leden, moeilijk is om als je net je diagnose hebt, alle info te verzamelen. Het is zo veel.
Zou misschien leuk zijn dat als pdf op de main pagina te zetten zodat iemand dat kan printen en rustig kan doorlezen, of aan zijn famlie kan laten zien, zijn huisarts kan laten zien wat de laatste ondezoeken zijn, en om die er zo wat meer bij te betrekken/te zorgen dat ze ook inzien hoe e.e.a. in elkaar zit.

Wat vinden jullie?
Gebruikersavatar
mamoes
Gevorderd lid
Berichten: 560
Lid geworden op: 16 jul 2010, 22:25

een idee: korte infofolder maken over ME/CVS ?

Bericht door mamoes »

eye poppetje,

er is toch bij de stichting een folder te bestellen over inlichting over mecvs voor familie en omgeving ?
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

een idee: korte infofolder maken over ME/CVS ?

Bericht door bloemetje »

Vanessa en Zuiderzon hebben vorig jaar of nog eerder ook al eens een gids voor de niet-patient gemaakt. Moet hier ergens op de site te vinden zijn..
Gebruikersavatar
poppetje
Donateur
Donateur
Berichten: 1735
Lid geworden op: 25 aug 2010, 09:59

een idee: korte infofolder maken over ME/CVS ?

Bericht door poppetje »

Het idee was met name om de info die hier op de site al aanwezig is eigenlijk als het ware te bundelen. Ik zag gisteren ook weer dat als mensen nieuw op de site komen, het soms lastig is te weten waar te beginnen en je vaak dezelfde (terechte) vragen ziet. Wat is laatste stand wetenschap, waar zijn de behandelcentra voor ME/CVS, wat zijn de meest voorkomende aanpakken/therapieen voor me/cvs, hoe regel je praktische zaken zoals de bloedtest in Belgie etc. Het is allemaal op de site te vinden, maar het is denk ik als je nieuw bent best een zoektocht om dat allemaal helder te krijgen, vandaar meer het idee om het op een paar A-4tjes overzichtelijk te bundelen. Zodat je mensen als het ware een startpakket geeft, waarmee ze aan de slag kunnen.
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

een idee: korte infofolder maken over ME/CVS ?

Bericht door bloemetje »

Goed idee, poppetje! Zo ben jij ons welkom-comitee!
Gebruikersavatar
Esther
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 796
Lid geworden op: 06 jul 2010, 18:58
Contacteer:

een idee: korte infofolder maken over ME/CVS ?

Bericht door Esther »

Hoi Poppetje,

Vind het een erg goed idee. Mijn energie laat het helaas niet toe om te helpen. Ik sta momenteel in overleefmodus. Hopelijk komt er een strenge winter met veel sneeuw want daar reageert mijn lichaam beter op dan al die regen. Droge vrieskou, prachtig landschap en de kasten vol met voedsel. Ik hoef er toch niet door, dus ik geniet van het uitzicht.

Veel succes met je folder.

Liefs,
Esther

http://www.onwilliglichaam.blogspot.com
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

bloemetje schreef:Vanessa en Zuiderzon hebben vorig jaar of nog eerder ook al eens een gids voor de niet-patient gemaakt. Moet hier ergens op de site te vinden zijn..
Deze mooie en duidelijke folder/gids/brochure is in bewerking, omdat er aanpassingen in gemaakt moeten worden. Ik zal het nog even gaan navragen voor jullie :wink:.

Groetjes, Louisa
moderator ME-gids.net
Gebruikersavatar
poppetje
Donateur
Donateur
Berichten: 1735
Lid geworden op: 25 aug 2010, 09:59

Bericht door poppetje »

Dank !
Gebruikersavatar
Guido_den_Broeder
Gevorderd lid
Berichten: 1203
Lid geworden op: 16 okt 2005, 16:50

Bericht door Guido_den_Broeder »

Bij de ME/CVS Vereniging gaan we binnenkort een nieuwe versie maken van onze informatiefolder.

Groetjes,

Guido

www.me-cvsvereniging.nl
Gebruikersavatar
blossom
Actief lid
Berichten: 444
Lid geworden op: 11 mar 2011, 17:33

Bericht door blossom »

Hoe staat het met de folder? Ben erg benieuwd!
Gebruikersavatar
blossom
Actief lid
Berichten: 444
Lid geworden op: 11 mar 2011, 17:33

Bericht door blossom »

er zit verbetering in!! Mooi
Gebruikersavatar
Guido_den_Broeder
Gevorderd lid
Berichten: 1203
Lid geworden op: 16 okt 2005, 16:50

Bericht door Guido_den_Broeder »

Hoi,

Vanwege alle bestuursperikelen zijn we er nog niet aan toegekomen.

Groetjes,

Guido
Gebruikersavatar
blossom
Actief lid
Berichten: 444
Lid geworden op: 11 mar 2011, 17:33

Bericht door blossom »

ik dacht al datum van 2008 stond er nog onder, maar goed.
Denk je dat het nog lang duurt?
Gebruikersavatar
Guido_den_Broeder
Gevorderd lid
Berichten: 1203
Lid geworden op: 16 okt 2005, 16:50

Bericht door Guido_den_Broeder »

Wat mij betreft gaat dat heel spoedig aangepakt worden, zodat de nieuwe tekst op de najaarsvergadering kan worden vastgesteld. Een informatiefolder waarin niets staat over bijvoorbeeld XMRV, de nieuwe diagnostische mogelijkheden in het CVS/ME Centrum, alle nieuwe medicijnen, het NIVEL-rapport, of de landelijke ME-dag, dat kan natuurlijk niet. ;)

Groetjes,

Guido
Gebruikersavatar
blossom
Actief lid
Berichten: 444
Lid geworden op: 11 mar 2011, 17:33

Bericht door blossom »

precies! :wink:
Plaats reactie