Osteopathie

Hier is er plaats voor discussie en vragen over alternatieve methodes bij ME (cvs).

Moderator: Moderators

Musicchris
Beginner
Berichten: 95
Lid geworden op: 07 dec 2005, 19:10

Osteopathie

Bericht door Musicchris »

Mijn homeopaat heeft mij aangeraden om eens naar een osteopaat te gaan. Die zou kunnen helpen mijn lichaam in balans te brengen en me misschien voor een deel van de spierpijnen af kunnen helpen. Ik heb er inmiddels wel het een en ander over gelezen op internet, maar ik ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft?
Gebruikersavatar
Marjolijn
Oprichter
Berichten: 1270
Lid geworden op: 12 okt 2005, 22:37

RE: Osteopathie

Bericht door Marjolijn »

Is een osteopaat nou ook een kraker? Ik zit er namelijk ook aan te denken om dat eens te proberen i.v.m mijn vaak enorm vastzittende schouders wat ook sneller migraine uitlokt bij me. Dus ik ben ook erg benieuwd of mensen ervaring hiermee hebben. Maar misschien zit ik ernaast en is het heel wat anders. Zou wel graag willen weten of je voor kraken bij een osteopaat moet zijn.
Gebruikersavatar
sanny
Actief lid
Berichten: 150
Lid geworden op: 13 okt 2005, 22:36

Bericht door sanny »

even wat opgezocht;

De osteopathische denkwijze is holistisch, d.w.z. de osteopaat behandelt geen ziekten, maar de zieke mens! Belangrijk binnen de osteopathische denkwijze is het feit dat alles in het menselijk lichaam beweeglijk is, bewegen kan en vooral bewegen moet! Deze bewegingen gaan van groot (armen en benen en romp) tot zeer klein en specifiek (organen en zenuwstelsel). En wel 24 uur per dag. De behandelmethode van de osteopaat is gericht op het herstellen van de oorspronkelijke bewegingen

Wat is het verschil tussen osteopathie en manuele therapie?
Osteopathie behandelt alle structuren in het lichaam. Manuele therapie behandelt uitsluitend de botstukken.
In het kort komt het hier op neer dat manuele therapie in Nederland geïntroduceerd is door G. v.d. Bijl sr. die zelf osteopaat was. Hij heeft een deel van het lichaam, het zgn.pariëtale deel (bewegingsapparaat) als uitgangspunt genomen voor therapeutische benadering via de botstukken, het skelet. Aan deze therapie heeft hij de naam manuele (met de handen) therapie (de genezing bevorderend) gegeven. Later is het begrip manuele therapie overgenomen door anderen zoals
artsen voor hun manueel geneeskundige behandelingswijze, waarvoor ze een opleiding in Eindhoven hadden gevolgd.
Osteopathie is een behandelingswijze die zowel het bewegingsapparaat (pariëtaal) als het orgaanstelsel (visceraal) als het zenuwstelsel (craniosacraal) behandelt. Dus manuele therapie is een gedeelte van de osteopathie.
Gebruikersavatar
Jazzie
Gevorderd lid
Berichten: 1400
Lid geworden op: 13 okt 2005, 09:06

Re: RE: Osteopathie

Bericht door Jazzie »

admin schreef:Is een osteopaat nou ook een kraker?
Ik denk dat je een chiropractor bedoelt. Of anders een manueel therapeut. Die worden allebei in de volksmond wel een "kraker" genoemd.
Heb met allebei goede ervaring. Maar vooral met de chiropractor.
Gekraakt worden is fijn, en het doet geen pijn. :wink:
Musicchris
Beginner
Berichten: 95
Lid geworden op: 07 dec 2005, 19:10

RE: Re: RE: Osteopathie

Bericht door Musicchris »

Bedankt Sanny! Ik had zelf ook al heel wat informatie erover gevonden, maar ik ben benieuwd naar ervaringen van mensen die er zelf geweest zijn.
Gebruikersavatar
superwoman
Actief lid
Berichten: 214
Lid geworden op: 03 mei 2006, 16:24

Bericht door superwoman »

zelf nog geen ervaring mee!

Mijn paard krijgt in augustus wel een behandeling van de osteopaat :lol:
Bij paarden zou het heel goed werken, zoals ik dat heb gehoord
Ik ben benieuwd :wink:
Marjolein
Beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 feb 2007, 18:03
Locatie: Almelo

Bericht door Marjolein »

Ik heb nu 5 behandelingen gehad bij de chiropractor.
Er staan een aantal wervels hoog in mijn nek scheef. Deze drukken op zenuwen. Hierdoor nam ik een totaal verkeerde houding aan: verkrampt. Het gevolg: 3 van de 7 dagen zware migraine. Door de behandelingen van de chiropractor is mijn hoofdpijn stukken minder geworden.
De behandeling op zich is niet pijnlijk. Wek heb ik drie dagen na de behandeling last van een "beurze"rug en gevoelige wervels. Ik zie dit maar als een teken dat er iets in mijn lichaam aan het werk is.
De behandelingen worden onder het kopje altrnatieve geneeswijzen door mijn zorgverzekeraar vergoed. Wel eerst even voorschieten.
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

ik heb ook bij een chiropractor gelopen maar die is gestopt na de vijfde behandeling ,want ik werd er slechter van ,nu word ik aangeraden naar een osteopaat te gaan dit is wel wat anders als een chiropractor deze gaat alles in het lichaam aan pakken en probeer de problemen in de rug en nekwervels aan te pakken maar zoek eerst waar de problemen zitten hart lever en andere dngen maar ga ook heel voorzichtig met nek en rugwervels om de boel weer in balans te krijgen ik weet dat van mijn broer uit australie ook me en fybro patient en hij knapt er echt van op groetjes alie
Gebruikersavatar
Jacqueline
Actief lid
Berichten: 145
Lid geworden op: 04 jul 2006, 17:31

Bericht door Jacqueline »

Ik heb ook hele goede ervaringen met manuele therapie. De therapeut kraakt mijn hele rug, van mijn nek tot aan mijn heupen. En mn heupen nog eens extra, want die zitten altijd hartstikke vast (door gebrek aan energie kan ik niet sporten). Ik moet er om de 6 a 7 weken heen. Ik voel me hierna altijd een stuk soepeler, ik beweeg makkelijker en heb minder last van mijn spieren. Ook hoofdpijnen worden verminderd.

Wat nu precies het verschil tussen manuele therapie en osteopatie is begrijp ik niet helemaal. Houdt osteopatie zich meer bezig met spieren ipv botten? Ik hoop dat iemand mij dit uit kan leggen! :wink:
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

nou manuele therapie is dus al wat je zeg kraken, en osteopaat duwt voorzichtig de wervels recht en manuele therapie mag niet teveel gebeuren want dan komt er te veel ruimte tussen de wervels is dus bij mij gebeurt daarvoor is de chiropractor gestopt omdat mijn zenuwen beklemt komt te zittenzijn alle drie verschillende handelingen ook al lijkt het opelkaar
Marjolein
Beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 feb 2007, 18:03
Locatie: Almelo

Bericht door Marjolein »

Ik heb geen flauw idee wat het verschil is.
Wel weet ik dat het "kraakgeluid" gewoon lucht is. Geen langs elkaar schurende wervels dus. Door de kleine verplaatsing oftewel manipulatie ontsnapt er lucht uit het vacuum waar het zat.
Misschien dat ik er eens naar kan vragen. Ik moet namelijk om 9.30 uur bij de chiropractor zijn. Net nu alles hier buiten bevroren is! Ik laat de motor van de auto wel even milieuonvriendelijk lopen :)
Marjolein
Beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 feb 2007, 18:03
Locatie: Almelo

Bericht door Marjolein »

Een chiropractor heeft een universitaire opleiding van 6 jaar. Richt zich op blokkades in de wervelkolom.
Een osteopaat is een fysiotherapeut met een cursus voor osteopathie. De behandelingen van verschillende osteopathen verschillen erg. Er zijn geen richtlijnen voor. De een richt zich op de ingewanden terwijl de ander hardhandiger te werk gaat.
Hopelijk is het zo een beetje duidelijk
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

ik weet niet wat je aan het doen ben marjolein bij de ene zeg je ik heb geen flauw idee, en de ander geef je een hele uitleg ,een osteopaat die heeft ook een cursus van zes jaar gedaan en gaat iets verder als een therapeut en inderdaad hij bekijkt alles ook de ingewanden maar hij kraakt niet hij duwt meer groetjes alie
Marjolein
Beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 feb 2007, 18:03
Locatie: Almelo

Bericht door Marjolein »

Gelukkig weet ik nog wel wat ik doe:)
Ik schreef eerder dat ik het aan mijn chiropractor zou vragen.
Zo gezegd zo gedaan.
Ik vertel alleen maar wat mijn chiropractor op mijn vraag heeft geantwoord. Niks meer en niks minder.
Verder staat er ook heel veel info over op internet. Hier wordt alles gedetailleerd uitgelegd.
groetjes
Marjolein
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

oke dan voor mijn beurt gepraat sorry marjolein groetjes alie
Plaats reactie