Tips aanvragen WMO voorzieningen

Alles over hulpmiddelen en tips om het leven met ME(cvs) iets aangenamer te maken. Vragen over sociale voorzieningen, verzekeringen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door felixloena »

Ben benieuwd Stargazertje. Natuurlijk vraag je zoiets niet voor de lol aan, maar daar denkt "men" anders over. Gelukkig heb ik wel zonder problemen WIA gekregen, daar vonden de artsen mij wel ziek genoeg om te werken. Maar bij de gemeente vond de arts me niet ziek genoeg.
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
marianneke
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 444
Lid geworden op: 15 mei 2010, 11:25

Bericht door marianneke »

@Felixloena
Ik hoop echt voor je dat het gaat lukken. Als ik er aan denk zal ik de 29ste voor je duimen. Toch apart dat de ene arts een geheel zowat tegengesteld beeld van je kan schetsen als de andere en dat ze het allemaal beter denken te weten dan de ander. Het meest aparte vind ik het toch steeds weer dat vaak je eigen behandelaars buiten beschouwing worden gelaten of worden afgeserveerd als zijnde niet objectief genoeg ofzo.

@Stargazertje
Succes, ik hoop voor je dat ze niet moeilijk gaan doen en dat je hem toegewezen gaat krijgen. En inderdaad is even slikken, ik heb er echt een drempel voor over gemoeten (en die was torenhoog) voor ik kon accepteren dat het toch echt beter was om alles aan te vragen. En ik kan ook nog heel boos worden als mensen de suggestie wekken dat ik het voor de lol zou aanvragen, in mijn beleving vraag je zoiets niet zomaar aan.
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Bericht door stargazertje »

Dank je Marianneke. Voor hulp in de huishouding heb ik geen geld (kan niet de eigen bijdrage betalen), maar gelukkig geld het niet voor de rolstoel. Ik heb ook een enorme drempel over gemoeten hoor. Vorig jaar augustus kreeg je mij nog met geen stok in zo'n ding en ik heb 4 weken mezelf overmoeten halen om zo'n ding te gebruiken voor een dagje uit in oktober. Nooit gedacht dat ik er nu eentje vrijwillig zou aanvragen.
Gebruikersavatar
marianneke
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 444
Lid geworden op: 15 mei 2010, 11:25

Bericht door marianneke »

Ik had ook nooit gedacht dat ik vrijwillig een rolstoel zou aanvragen voor mezelf maar kwam er vorig jaar november achter dat het toch wel fijn is om ergens mee naar toe te kunnen ook al is het in een rolstoel. Ze hebben mijn rolstoel net geleverd evenals de douchekruk. Die laatste ga ik morgen meteen uit proberen en de rolstoel donderdag. Zo op het eerste gevoel zit hij een stuk comfortabeler dan die ik geleend had van de thuiszorgwinkel. En buiten dat hebben ze deze helemaal afgesteld op mij.

Ik geloof dat ik per 4 weken een eigen bijdrage zou moeten betalen van ongeveer 11 euro (even gechecked op de site van het CAK) voor de huishoudelijke hulp. En dat is mijn maximale eigen bijdrage wat er nu ook nog voor zorg bij zou komen meer eigen bijdrage hoef ik dan niet te betalen.
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Bericht door stargazertje »

Aanvraag van de rolstoel is inmiddels bevestigd maar ze mogen er, als ik het goed heb, er zeker 8 weken over doen en als ze willen nog meer. Baal wel want het is nu mooi weer en ik zou graag gewoon een "wandeling" willen maken. Ach het kan altijd nog erger. Voor een kwijtschelding van gemeentelijke lasten trekken ze rustig 6 maanden uit. :(
Gebruikersavatar
marianneke
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 444
Lid geworden op: 15 mei 2010, 11:25

Bericht door marianneke »

Er staat gewoon 8 weken voor (vanaf de aanvraag) en daarin zouden ze het geregeld moeten hebben die rolstoel. Volgens mij mogen ze er alleen langer over doen als aantoonbaar is dat ze niet anders konden door bijvoorbeeld het aanvragen van advies bij het CIZ en het daar vertraging oploopt. Niet doordat ze je aanvraag gewoon weken laten liggen voor ze er iets mee gaan doen. Maar helaas is die 8 weken meestal eerder uitzondering dan regel.
Ik kan je in ieder geval het advies geven om er zelf enigszins bovenop te blijven zitten door te bellen wanneer je geen reactie krijgt. Heb ik ook gedaan om te vragen hoe het met mijn aanvraag stond. Bij mij heeft het uiteindelijk bijna 4 maanden geduurd voor ik alles had (het CIZ heeft bij mij vertraging opgeleverd en de gemeente heeft dat advies nog eens 2 weken laten liggen) en ik vraag me af hoe lang het had geduurd als ik er zelf niet achteraan gebeld zou hebben.

Is er bij jullie een thuiszorgwinkel of iets dergelijks in de buurt waar je rolstoelen kunt lenen? Daar zou je in de tussentijd een rolstoel kunnen lenen zodat je er nu ook af en toe even uit kan.
Gast

Bericht door Gast »

stargazertje,

je kunt bij de thuiszorg zo een rolstoel krijgen, heb ik toen ook gedaan, voor 3 maand, daarna mag je hem nogmaals 3 maand verlengen
zorg wel dat het een redelijke rolstoel is, dit meer voor diegene die er achter moet lopen...
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door felixloena »

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... -beslissen

Na 8 weken mag je ze in gebreke stellen, mits ze je schriftelijk hebben laten weten dat het om een bepaalde reden langer gaat duren.

Ik wacht al 1,5 jaar.....
Leven is het meervoud van lef - Loesje
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Bericht door stargazertje »

Ik kan bij de thuiszorgorganisatie inderdaad een rolstoel huren maar dat kost per week geld en bovendien vragen ze nog een borg. Dan maar thuis zitten en dromen over mijn haren in de wind en de zon op mijn gezicht. Ze hebben inderdaad geschreven dat ik een dwangsom mag vragen als ze na 8 weken niets doen. het stomme is dat die dwangsom pas 2 weken na aankomst van de brief in gaat? Hoop dat ik niet zo lang moet wachten als jij Felixloena. :roll:
Gast

Bericht door Gast »

het is bij mij alweer een aantal jaren geleden, maar ik hoefde toen helemaal niks te betalen, ook geen borg. hoe verschillend toch allemaal...
een rolstoel vd gemeente kreeg ik vrij snel, maar aanvraag scootmobiel duurde toen maanden
heb toen een aantal keren gebeld, hoe het ervoor stond. heb hun verteld dat ik zo zat te wachten op die scoot..., dat ik niet mer naar buiten kan.... ben wel vriendelijk gebleven hoor, ik denk toch dat je zo meer bereikt dan dreigen met een dwangsom..
gewoon net doen of je neus bloedt, en vragen hoe het toch mogelijk is dat ze nog niet hebben gereageerd, en dat dat toch binnen een bep. termijn moet???
zorg dat je bij de juiste persoon bent, die dus je aanvraag in behandeling heeft, en vraag of je na bijv. 2 weken nog eens mag bellen? vriendelijk blijven, zo bouw je een band op.tis eigenijk te gek voor woorden, maar ja overal zitten egootjes te werken....
sterkte ermee!
Gebruikersavatar
moon72
Actief lid
Berichten: 371
Lid geworden op: 06 sep 2010, 14:09

Bericht door moon72 »

Voor hulp in de huishouding heb ik geen geld (kan niet de eigen bijdrage betalen)
Hoi Stargazetje,

Ik krijg de eigen bijdrage, (11 euro per 4 weken) terug via de bijzondere bijstand van de gemeente. Wellicht ook een optie voor jou?
Gebruikersavatar
bellaa
Actief lid
Berichten: 328
Lid geworden op: 06 aug 2010, 12:24

Bericht door bellaa »

Heb van de week een rollator voor iemand gehaald bij de thuiszorg. Gratis lenen voor maximaal 6 maanden (eerst 3 maanden en dan kan je aangeven of je nog 3 maanden wilt). Hetzelfde kan ook voor een rolstoel of andere hulpmiddellen, althans in onze gemeente. Weet niet of het iets landelijks is.
Gebruikersavatar
bellaa
Actief lid
Berichten: 328
Lid geworden op: 06 aug 2010, 12:24

Bericht door bellaa »

moon72 schreef:
Voor hulp in de huishouding heb ik geen geld (kan niet de eigen bijdrage betalen)
Hoi Stargazetje,

Ik krijg de eigen bijdrage, (11 euro per 4 weken) terug via de bijzondere bijstand van de gemeente. Wellicht ook een optie voor jou?
Ligt aan je inkomen de hoogte van de eigen bijdrage, kan behoorlijk oplopen.
Gebruikersavatar
marianneke
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 444
Lid geworden op: 15 mei 2010, 11:25

Bericht door marianneke »

Ik hoefde ook niks te betalen voor de rolstoel van de thuiszorgwinkel ook geen borg. Dit liep allemaal via de AWBZ die betalen de thuiszorg voor de periode dat de rolstoel geleend wordt (max 6 maanden). Dit loopt via de ziektekostenverzekering. Volgens mij zijn dit gewoon standaard dingen waarvoor je verzekerd bent. Vreemd dat dit blijkbaar niet overal zou gelden.
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Bericht door stargazertje »

Iemand een idee waarom ik gebeld zou worden door de planning van de organisatie die rolstoelaanvraag in behandeling heeft?
Plaats reactie